کاشت نهال در آرامگاه احمد شاه مسعود(عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۸    ۱۳۹۴/۱/۸ کد خبر: 91896 منبع: پرینت

اولین محفل نهال شانی نوروزی در ولایت پنجشیر با اشتراک جمعی از بزرگان پنجشیر و مقامات و منسوبین ولایت، بالای آرمگاه احمد شاه مسعود از طرف نماینده گی بنیاد شهید مسعود در ولایت پنجشیر برگزار گردید.

احمد ولی مسعود ربیس عمومی بنیاد شهید مسعود پیرامون این روز گفت: افتتاح این محفل نوروزی برای اولین بار در پنجشیر، آغاز نیک و کار خیریست بخصوص پس از زمستان پر از مشکلات مردم، که طی آن زراعت پنجشیر و دستاورد های سیزده ساله ی این ولایت خسارات زیادی را متحمل شد.

امیدواریم این نوروز، سال نو و بهار نو، آغاز نوی باشد برای مردم پنجشیر و بازسازی آن. آغازی برای تقویت همدلی، همگرایی و دوستی ها و زدودن کدورت ها، دردها و رنجش ها. امیدواریم گردهمایی نوروز در محور زیارتگاه مسعود فقید، سنتی گردد ماندگار برای دعای خیر و سعادت برای افغانستان و همه ی حوزه ی تمدنی مان. بعد از این نخستین افتتاح امسال از خدای یگانه استدعا داریم تا ما را قادر بسازد که همه ساله این روز را با حضور مردم محل و سایر ولایات باهم تجلیل نماییم. محفل دعائیه بر روح قهرمان ملی، شهدای برفکوچ های زمستانی پنجشیر و سایر ولایات خاتمه یافت.

درپایان یک هزار نهال دراطراف ساختمان آرامگاه احمدشاه مسعود کاشت گردید.

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201503/201503280921423434.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201503/201503280921421725.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201503/201503280921423507.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201503/201503280921424928.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سازمان دهندگان این نهال شانی را خیر وبرکت نصیب کند وهمه مردم در هر جا ومکانی که هستند با غرس یک نهال دین وطنی خود را در حفظ محیط زیست انجام دهند هم خیر این دنیا برای شان است وهم اجر اخرت شان میگردد کار نیکو در هر جا که صورت گیرد قابل ستایش است .
سید هاشمی

>>>   جهاد احمدشاه مسعود در مقابل تجاوزگران شوروی قابل قدر است...

>>>   یگانه راه نجات مردم پنچشیر از بلایای طبیعی شناخت عوامل وقع حادث طبیعی در طبیعت پنچشیر است.
عوامل حادثات طبیعی:
1ـ جمع آوری چوپ سوخت بی رویه برای هزم از منابع طبیعی است. هستی جنگلات و پوشش گیاهی در تغییر آب هوا منطقه یعنی درسرد نمودن ارتفاعات در ماندگاری و حفظ یخچالها طبیعی که منابع جریان چشمه سارها و جهیل ها, تالاب ها , رود ها ضرور است. از آنجایی که حفاظت وجلوگیری از قطع بی مورد جنگل ها ونگهداری از شکستاندن علفچر ها وظیفه اصلی دولت است ولی متآسفانه در حفاظت این منابع طبیعی مهم وبا ارزش کشور اقدام لازمه وجدی از طرف دولت ، طوری که لازم است بعمل نیامده است
2ـ ساخت سرک غیر اصولی در دامنه کوهها آسیب به جزء های اکوسیستم کو هستانیی است. ضرورت احداث سرک موتر رو برای سهولت انتقال فر آورد های زراعتی و باغ داری که دهات کوهستانی را با مرکرز شهر ها و صل کند است.
3ـ بهربرداری نامناسب غیر مستقیم چارواداران با جراندن چرای بی رویه ی حیوانات در چراگاه باعث تغریب عمده ی چراگاه ها , محو ونابودی درختان کوهی , بوته ها وگیاهان چراگاه ی بعضی نواحی شده است. منظور از چرای بی رویه یعنی چرای بی موقع وزدو هنگام یا چرای ببیش از اندازه و چرای طولان مدت یعنی خروج دیر هنگام از محل یک چراگاه است و این پروسه هنوز هم در چرای عنعنوی ادامه دارد. ادامه ی این روند بعضی نواحی ما را با مشکلات بسیار مانند برف کوچ ,سیل. پوشش گیا هی یکی از بخشی از عوامل عموده اکوسیستم کوهستانی به حساب می رود. اگر بی احتیاطی در بخشی ازعوامل اکوسیستم کوهستانی به اثر در چرای گله بز صورت گیرد. به دلیل شکل فیزیکی واکولوژی این مناطق کوهستانی آسیب پذیر محسوب می شوند و جود شیب وقله ها ودره ها و یا لها, وضعیت پیچیده ای را در این محیط بوجود می آورد. ترمیم پوشش گیاهی تخریب شده در شیب های تند مشکل است وسالیان طولانی را در بر می گیرد. سرسبزی و خرمی دشت و یا خشک شدن وتفید ن دشت ها به لطف ومرحمت کوه ها بستگی دارد وبطوریکه با کم شدن بارندگی برف درکوه ها باعث خشکسالی می شود و بی آبی دشت ها را نا بود می کند.
دکتر یارمحمد حیدر زاده کارشناس محیط زیست

>>>   جهاد جهاد احمد شاه مسعود بود نه طالبان قتل عام در مسجد

>>>   در ارطبات سر سبزی باید گفت زیبای در فضا ی ارام است وقتیکه ملت ارام با شد زیبا ی به وجود میا ید به امید ارامی وطن عز یز ما افغا نستان
فر ستنده اقا فضلی

>>>   تا اینحال در تبصره های فوق هیچ قومی مورد حمله قرار نگرفته. آفرین به صبر و حوصله ما پنجشیری ها.
هاشم از دره, ولایت پنجشیر

>>>   سازمان دهندگان این نهال شانی را خیر وبرکت نصیب کند وهمه مردم در هر جا ومکانی که هستند با غرس یک نهال دین وطنی خود را در حفظ محیط زیست انجام دهند هم خیر این دنیا برای شان است وهم اجر اخرت شان میگردد کار نیکو در هر جا که صورت گیرد قابل ستایش است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است