ملت، سال هاست که غرامت می دهد...
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۷    ۱۳۹۴/۱/۸ کد خبر: 91888 منبع: پرینت

از روز لشکرکشی مرگبار ارتش سرخ شوروی به افغانستان در 6 جدی 1358، 35 سال آزگار می گذرد؛ روزی که آغازگر خونبارترین و ضد انسانی ترین فجایع بشری نه تنها در افغانستان و برای یک دهه که در جهان و برای بیش از سه دهه بوده است.

هزاران میلیارد دالر خسارت برآورد شده در تمام ولایات افغانستان با فقط 270 میلیارد دالر خسارت در کابل صرفا عقب ماندگی مالی و زیان های اقتصادی گزاف و کلانی بود که بر ملت و دولت درهم شکسته و ازهم گسسته آن سالیان وارد شد و هرگز غرامتی از مسکو به کابل پرداخت نشد.

میلیون ها معلول و جانباز، امراض روانی، آوارگی، فقر و نابسامانی سیاسی و اجتماعی و امنیتی و اقتصادی همه و همه محصول سال های 58 تا 93 است که در طول تمام این 35 سال گذشته بر تبعات و دامنه لطمات آن افزوده شده و هرگز از اثرات آن کاسته نشده است.

چنانچه بر بنیاد نظر نخبگان سیاسی و آگاهان بین المللی برای جبران هر سال عقب ماندگی ناشی از جنگ زدگی 10 سال زمان برای ترمیم و احیا و رشد لازم است برای 35 سال ازدست رفته و بر باد رفته قلب تکه تکه آسیا 350 سال زمان و هزینه و برنامه مورد نیاز است تا به نقطه شروع برسیم.

اگر ولادیمیر پوتین این روزها و این هفته ها و این ماه ها دم از نگرانی برای امنیت منطقه پس از خروج نظامیان ناتو یا تغییر مسوولیت های نظامی آنان به تعلیمی در افغانستان می زند و اگر 57 کشور جهان می آیند و می خورند و می برند محصول همان 6 جدی 1358 است و بس!

چه بسا غرامت های انسانی که پرداخت نشد، چه بسا غرامت های منابع طبیعی و معادن زیرزمینی و آثار باستانی که به یغما رفت و تخریب شد و جایگزین نشد، چه بسا غرامت های روحی و روانی و فرهنگی که از خوی این مردم رخت بست و هرگز جبران نگردید.

35 سال پر نشیب و کم فرازی که با انواع و اقسام جنگ های داخلی و استعمار به شیوه نوین در خاک افغانستان مردم را به خون کشاند امروزه در هیچ وصفی نمی گنجد. آمریکایی که در خاک افغانستان پی اورانیوم و لیتیوم آمد و کشت و جنگید و غارت کرد، همان آمریکایی است که ناظر کشت و کشتار و غارت شوروی بود.

حبیب الله یوسفزی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ...این امارت شما بود که سبب تحاوز امریکا ومتحدانش به افغانستان شد وشما بودید که اسلام را در نظر مردم نعوذ بالله دین خشن معرفی نمودید وحالا شما که به امر استخبارات پاکستان نماینده وغلام انگلیس مردم مسلمان وبی گناه افغانستان را به شهادت میرسانید در روز رستاخیز در حضور خدای منان چه جوابی خواهید داشت یا اینکه از ان روز منکر هستید ورنه شما در طول این مدت همه روزه مردم بی دفاع را کشتید نه امریکایی ومتحدانش را

>>>   غرامتراباید پاکستان بپردازد چون قوماندان جنگ آنهابودند مردم ما صرف عسکر وتحت امر بودند

>>>   اگر شوروی خیانت وجنایت در حق ملت ما کرد ویا دیگران ویا همسایگان از بیگانه گان گله ی نیست طالبان که ادعای شهروندی کشور ما را دارند ومسلمان نما یی هم میکنند چرا با گرفتن چند با گرفتن چند گلدار بی ارزش پاکستانی خود را فروختند واجیر کردند وبه دستور پاکستانی ها هر روز مردمان ما را میکشند وابادی های وطن را ویران میکنند رحم وترحم بر اولاد وطن ومادر وطن پیر وبرنای این ملت مظلوم زجر کشیده ندارند هر ان دستوری که از جانب پاکستانی ها برایشان داده میشود بدون هیچ نوع دقت انرا عملی میکنند اقای حبیب الله یوسفزی شما که مسول رسانه ای ومطبوعاتی گروه طالبان هستید ایا این درک را چرا به طالبان نمی دهید که از غلامی پاکستان وزندگی ذلت بار دست بکشند وبیایند به مصالحه که دولت اعلان کرده تا قتل وخون ریزی فطع شود ودلیل ی برای مداخله خارجی وجود نداشته باشد اگر طالبان به کشور ما برگردند پاکستان این جراات وشهامت را ندارند که کشور ما را تخریب کنند ومردم ما را قتل وسر ببرند مردم ما هیچگاهی از پاکستان حراس ندارد که سلاح پیشرفته واتمی دارد اگر پاکستان سلاح اتمی دارد در مقابل مردم ما ایمان قوی غیرت اسلامی ودینی دارند هرگز پاکستان اگر طالبان از انها ببرد وبه کشور ما بر گردد پاکستان چنین شهامت ندارد که داخل وطن ما شوند وجنایت را انجام دهند اگر بودن خارجی در کشور ما بهانه طالبان جنگجو است در زمان حکومت مجاهدین یکنفر خارجی هم نبود چرا باکمک کرنیل ها وجرنیل های مستقیم پاکستانی طالبان به کشور ما حمله کردند وهمه اختیارات کشور را بدست پاکستانی ها داده بودند ودار وندار کشور را تا حتی سنگ های قیمتی معادن وریشه درختان بادام وپسته وشتر وخر وقاطر را به پاکستان انتقال دادند وعلاوتاًاثار تاریخی کشور ما را ازبین بردند درد ما ملت خیلی زیاد است ولی از حوصله این سایت مردمی پر بیننده مقدور است که همه را بیان کنیم تشکر میکنیم ازشبکه اطلاع رسانی افغانستان که اطلاعات کشور وجهان را به ما شریک میسازد .

>>>   مردم شریف افغانستان عزیز ! بیاءید با هم متحد شویم آنچه در طول چهل سال اخیر در افغانستان رخ داده همه حاصل جنایات مزدوران ... است . جوابگوی ز لت این کشور صرف خود افغان هاست که خود را به تار خام بسته وغرض به دستاوردن ثروت و قدرت هم خود وهم مردم خود را فروخته اند .
جانداد

>>>   ما از روس ها غرامت میخواهیم، روس ها از چنگیز خان مغولی غرامت میخواهند، ما از اسکندر مقدونی یونانی غرامت میخواهیم، یونان از آلمان نازی غرامت میخواهد، هندوستان از احمد شاه بابا افغانی و سلطان محمود غزنوی غرامت میخواهد. تمام کشور های اوپایی از ناپیلیون فرانسوی غرامت میخواهند. تمام مستعمرات انگلیس از سراسر دنیا از انگلیس غرامت میخواهند و بالاخره تمام زنده جان های روی زمین و زیر زمین و روی بحر و زیر بحر و روی کوه ها و زیر کوه ها و روی دشت ها و زیر دشت ها، که توسط خوردن یکدیگر امرار حیات میکنند، از کی باید غرامت بخواهند؟ از خالق خویش؟ از طبیعت؟...انتخاب با شماست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است