با کرامت زندگی کردن حق مسلم ما است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۴/۱/۸ کد خبر: 91886 منبع: پرینت

برای رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نوشتم.

عالیجنابان پس از تقدیم احترام ها، از آنجایی که مسوولیت اداره مملکت به عهده شما دو تن و معاونان هر دوی شما است و از آنجایی که مسوولان ارگان های حساس نظام در رده های مختلف همه از ناعاقبت اندیشی ها و لطف بدون تدبیر شما سرپرست اند روی این اصل بطور دلخواه و خود سرانه عمل می کنند و پایبند هیچ آداب و قانونی نیستند و هر مسوولی بی پروا بقدر توان و مقام خود مشغول غارت کردن ثروت های عمومی ملی و خالی کردن جیب ملت با شیوه های گوناگون هستند، اقدامی جدی از سوی شما عالیجنابان برای کنترل این وضع آشفته و بی بند و باری های اداری و کارمند سالاری موهن و مطلق العنان نیاز شدید ملت مظلوم افغانستان است.

ملت با دیانت افغانستان با این گناه در حال حاضر مجازات می شوند که شما را بر اریکه قدرت نشاندند امروز زیر پرچم قدرت شما سیاه ترین دوران زندگی خود را می گذراند و هرگز تصور رسیدن به چنین روزی را بعد از به قدرت رسیدن شما نداشتند. در حال حاضر شما دو شخصیت رهبران نظام و کشور ما هستید و این مسوولیت سنگین را اضافه تر از شش ماه می شود که به عهده گرفته اید برای برون رفت مملکت از این وضع بسیار تاسف بر انگیز چه تدبیر و راهکاری می اندیشید امنیت وجود ندارد بیکاری به اوج خود رسیده داعش در راه است از رشوت و اختلاس چه باید گفت حتی بعضی ها نفاق و شقاق ملی را دامن می زنند که آه این توده های مظلوم دامن شما را نگیرد و این ملت صبور و خدا پرست که شما جنابان آنها را بخاطر پر کردن صندوق برای شما در روزهای انتخابات ریاست جمهوری ولی نعمت خود می گفتید و این ولی نعمت های شما امروز از دست ماموران خودسر و رشوه خوار و غارتگر تان گرفتار مخمصه آنچنان عجیبی شده اند که امکان وصفش نیست چنین پیدا است که شما محترمان یا نمی خواهید یا دیگر توان کنترل این ماموران خود سر را ندارید و معلوم نیست که در نهایت چه بسر این مردم و این مملکت می آید.

محترم رییس صاحب جمهور و محترم رییس صاحب اجرایی ماموران حکومت شما در اکثر ولایات کشور ما ظلم و توهین و تحقیر را در حق ملت شریف و صبور افغانستان از محدوده قابل تحمل گذرانده اند و همه امیدها از رسیدن به عدالت با این وضع موجود تبدیل به یاس شده است و هیج ملتی را در هیج جای دنیا اینهمه تضعیف و تحقیر مسوولان شان نکرده اند. رفتار ماموران شما با ملت بزرگ افغانستان در شرایط موجود در بعضی از ولایات رفتاری انسانی نیست و باید قبول نمایید که این وضع را بیش از این مردم افغانستان نمی توانند تحمل کنند و ما برای اینکه در سرزمین آبایی خود از امنیت و صیانت کافی بر خوردار باشیم و با این روندی که الان دارد پیش می رود واضح است که نابودی کامل این ملت فقیر در هدف است عالیجنابان یقین داشته باشید که ما نمی خواهیم نابود شویم و نمی خواهیم که تروریست های بیشتری بشمول داعش در سرزمین ما حضور پیدا کنند و همه سرزمین و دار و ندار ما را تصاحب و ملت ما را یکبار دیگر به قرون وسطی ببرند.

زنده ماندن و با کرامت زندگی کردن در سرزمین خود حق مسلم ما و حق مسلم هر افغانستانی است و شما در راه این حق وظیفه دارید تا مردم را به سر منزل مقصود برسانید، اگر جهت جلوگیری داعش و همه نابسامانی های که در حال حاضر وجود دارد تدابیر پیشگیرانه ای از طرف شما اتخاذ نشود آنگاه برای اینکه ما نابود نشویم مانند همه ملت های با دیانت دنیا برای خود تدبیری می اندیشیم تدابیری که به موجب آن از وطن و مردم خود در مقابل همه نابسانی ها دفاع کرده بتوانیم شما محترمان درست می دانید که در سال های اخیر حکومت آقای کرزی من از جمله منتقدان سرسخت آن بودم و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که رقابت بین شما دو شخصیت مطرح بود من از تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر صاحب عبدالله دفاع می کردم هدفم مقام و منزلتی حکومتی نبود و از شما تا ختم حکومت تان هیچ چوکی و مقام آرزو ندارم.

حالا پس از گذشت شش ماه از حکومت وحدت ملی شما اکثریت مردم افغانستان از دست ماموران شما ظلم و تبعیض و تحقیر بیش از حد دیده و کاملا در حالت پریشانی قرار دارند ماموران شما بطور روزمره بر علاوه بیت المال جیب مردم را خالی میکنند مردم که به دشمن نپیوسته اند با انتحاری همکاری ندارند در سرزمین خود به دنبال لقمه نانی سر گردان هستند مشکلات زیادی دامنگیر مردم ما است روزها در دوایر دولتی بخاطر اجرای کوچک ترین کاری سرگردان اند و هیچ مرجع و دادگاهی برای رسیدگی وجود ندارد.

شما باید بدانید ما مردم افغانستان به عنوان انسان و مثل همه انسان های دیگر جهان حق حیات شرافتمندانه و با امنیت را داریم که فعلا حکومت وحدت ملی شما این حقوق بنیادین را توسط ماموران سر پرست و بی کفایت از ما سلب کرده است. امیدوار هستیم شما عالیجنابان یکجا با معاونان خود ها به حکم وجدان بخاطر خدمت گزاری که در جریان کمپاین برای مردم وعده داده بودید تقاضای عادلانه مردم ما را که حق زندگی حق کار و حق امنیت است مورد توجه خود قرار داده و حداقل کوچکترین گام عملی را در این راه بردارید با این اقدام نیک خود بتوانید از فاصله های ایجاد شده بین مردم و حکومت بکاهید.


احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به برداشت عامیا نه من از تعریف جامعه مدنی از اثار بزرگان به عموم شخصیت های سیاسی نهاد های غیر دولتی علمای دینی دانشمندان نویسندگان شعرا شخصیت علمی شامل مرد زن بزرگان قوم ریش سفیدان ملکان قریه معززین کاکه های محل که اصول اداب روش راستی صداقت را مرا عات میکنند عیاران جوان مردان که در موقعیت خط وسط بین مردم و دولت قرار دارند به مجموع این ها جامعه مدنی گفته میشود کسی با قلم کسی با قدم و بر پا ای تظاهرات علمای دین از طریق منبرمساجد وتکا یا جما عت خانه ها بی عدالتی هاخا لیگاه ها قانون شکنی ها قانون گریزی ها نواقص کاستی ها را به گوش دولت ومسولین امور میرسانند به شکل صلح امیز وانتقادی نه تخریبی وتوهین اهانت به مسولین مطابق قانون بخاطر داشتن رفا اسایش ارامش وحق داشتن زندگی با کرامت مردم وپیشرفت طرقی کشور شان جامعه که در ان جامعه مدنی نا توان فلج باشد هرگز کشور به طرف پیشرفت طرقی نخواهد قد م گزاشت ومردم ان روی اسایش را نه خواهند دید ودولت خود کامه دیکتا توری بوجود می اید بی عدالتی بی داد خواهد کرد به نظر من کم سواد تمام شخصیت ها و اقشار نهاد های فوق شامل جامعه مدنی میشوند حتی احتمالا نیروی های امنیتی وپولیس که در نظم عامه سهم دارند در جمله جا معه مدنی محسوب میشود...

>>>   درمورد جا معه مدنی شامل همه افراد اگاه با دانش بادرک دلسوز شرافتمند یک جامعه میشود که خواست برحق شان داشتن یک زنگی ابرومند شرافت مندا با کرامت برای خود وهم نوعان هم وطنان خود میباشند چشم به پاداش وگرفتن جاه مقام منزلتی از این عمل خود نمیداشته باشند رضاوخوش نودی خدای یکتا اسایش مخلوق خدا وهم نوعان خود را میداشته باشند بزرگ بینی خود کم بینی دیگران نزد انها مردود ناپسند است در غم خوشی مردم خود را شریک میدانند نمونه انرا دراین اواخر همه دیدیم که چگونه در غم شریکی قتل وحشیانه دختر بیگناه قطعه قطعه وبعدا سو زانده شده بدست کفتار صفتان بی خبر خشمگین و فریب خورده که احتمال زیاد میرود قبل پلان شده در جاهای دیگراز طرف همین جامعه مدنی وشخصیت های اگاه علمای دینی وتمام اقشار سراسر جامعه بر ملا وعا ملین ان به شدید ترین الفاظ تقبیح وخواستار به محا کمه کشیدن قاتلین ان شدند این یک وظیفه ایمانی وجدانی همه ما بود اما فراموش نباید کنیم حساب کسانی که در بین اگا هان شخصیت های دلسوز کشور وعلمای دینی ودیگر کسانی که به صلح خیر می اندیشند طرف دار عدالت اجتماعی هستند و اشخاصی از نام علمای ویا از نام دانشمندان نخبه ها وسایر افراد بادرک بادرد جامعه بخا طر پیش برد مقاصد اهداف عزت ابرو ی شخصی خود استفاده نمایند وبه تفرقه نفاق در بین مردم ما دامن بزند ایجاب میکند تقوا و عمل اشخاص محک قرار دا شود نه ورد زبان تیزی چالاکی چابکی اش زیرا بهترین وبا دانش ترین اگاه ترین علمای ما همچنان تمام افراد بادرک با احساس اگاه جامعه از وضعیت بی عدالتی که در کشور وجود دارد رنج می برند در صورت که همه وطن پرستان علما دانشمندان مانند گزشته ها متحد نشوند در همکاری با مسولین امور مردم وکشور خودرا از این حالت نجات ندهند اینده به مشکلات زیادی این ملت ومردم سر فراز دچار خواهند شد خواست دیگران هم همین است شایسته این مردم باعزت سر افگندگی ترور وحشت دهشت نیست بهتر ان است تمام شخصیت های بادانش بادرک متحد شوند نا اهلان غیر مستحقان زر اندوزان دشمن نشینان شکم پرستان وظیفه نا شنا سان را متوجه اعمال شان بسازند ۰۰۰

>>>   از سی و هفت سال بدینسو زنده گی افغان ها نه به خود افغان ها ارزش دارد و نه هم به جامعه بین المللی. یک طیاره مسافر بری آلمان در فرانسه سقوط کرد، چندین روز است تحقیقات صورت میگیرد، رهبران دولتی آلمان عازم منطقه شدند، در تمام آلمان مراسم سوگواری برگزار شد. تمام وابسطه گان تلف شده گان به منطقه سقوط هواپیما انتقال داده شده اند و از آنها دریعه داکتران روانی دلجویی صورت میگیرد. به تمام وابستگان و فامل ها و خویشاوندان تلف شده گان از طرف شرکت هوایی غرامت پرداخته میشود. در جریان مسافرت رییس جمهور و رییس اجرایی دولت به امریکا، در شهر کابل انفجار صورت میگیرد، نه رییس جمهور در قصه اش است و نه رییس اجرایی و فقط به بیانیه خود در کنگره امریکا خوش است و این که سناتوران برایش کف بزنند و به پا برخیزند. اگر در چنین حالتی یک رهبر دیگر میبود، مسافرت خود را نا تکمیل مانده به وطن بر میگشت. دلیل چیست؟ دلیل آن است که در افغانستان هر روز یا در جبهه جنگ و یا در اثر انفجارات افغان ها تلف میشوند، مثل آن است که گنجشک تلف شود. فقط با یک پیغام تقبیح نمودن این حملات خلاصه میشود. شاید به صد ها مرتبه این تقبیح از طرف کرزی صورت گرفته باشد و در آینده نیز شاید صد ها مرتبه از طرف اشرف غنی صورت بگیرد. پلان صلح نیز متیقن باشید که نه در دوره چهارده ساله کرزی امکان پذیر بود و نه فعلاُ خواهد بود. رییس جمهور امریکا مستقیماً گفت: ما از پلان صلح تحت رهبری افغان ها دفاع میکنیم، اما افغانستان هنوز یک منطقه خطرناک است، که قسمت اول جمله اش درین چند سال قابل تطبیق نبوده است و قسمت دوم جمله اش که همانا خطرناک بودن افغانستان و ادامه جنگ در افغانستان است،ادامه خواهد داشت.

>>>   این آقای سعیدی که بعنوان کارشناس سیاسی شناخته شده هیچ وقت مثبت اندیشی را درنظر نمیگیرد ...
با احترام فاروق ازهلمند

>>>   با سلام !
با کرامت زندگی کردن حق مسلم ما است جناب سعیدی صاحب خیلی واضیح ، صریح و پوست کنده برای داکترصاحب ها همه ای درد ها ، فریاد ها و مصیبت ها را بیان نموده اید . به نظر من ایشان آنقدر وقت نخواهند داشت که این نظریات نیک و آه و فغان این ملت را به خوانش گرفته ، درک نموده و تحلیل و تجزیه نمایند . یک راه حل که به نظر من آخرین راه حل هم خواهد بود اینست که تمام روشنفکران ، جامعه مدنی ، عودت کننده ها ، معلولین ، معیوبین و نیروهای بیکار جامعه دست به تظاهرات بزنند و آن هم با یک بلند گوی خیلی قوی به دروازه ارگ رفته خواست های خودرا به زبان های پشتو ودری برای اشرف غنی به طور خلاصه فریاد بزنند و به تعقیب آن به دروازه صدارت عظمی رفته فریاد سر بدهند که به لحاظ چهارتا قومتان کارد به استخوان رسیده است یا دست و آستین بالازده به باز سازی و نو سازی بپردازید و یا لطف نموده از راهیکه آمده اید دوباره به همان راه بروید و ازین بیشتر ملت و مردم را زیاد تر به نزد خود گروگان نگه ندارید . با احترام .
خلیل خاوری از مزار شریف

>>>   تحلیل اقای سعیدی مرده را دوباره روح میدهد . امازنده های به خواب فرو رفته امروز تو ان استدلال آن را بخود نمیبیند. از آن لحاظ ساکت و راکت باقی میماند. وقتی آقای سعیدی در صحنه تلویزیون ها حاضر میگردد در خانه خاموشی و آرامش حکم فرما میگردد . ای کاش بجای دویدن به این سو و آن سو از تفکر های چنین اشخاص مهر پرور و وطن دوست برای ابادانی کشور استفاده گردد. من با تمام درگ و فهمم از گفته های آقای سعیدی حمایت و استقبال مینمایم . و احترامانه به نظریات خاوری صاحب باید گفت که یگانه راه چاره همین است طوریکه اینها محیط و ماحول را برای مردم تنگ کرده و دست پاهایشان را بسته نموده مردم غیور ما باید با یک حرکت سرتاسری و عقلانی عمل بالمثل را برای شان نشان دهند یک تظاهرات گسترده و دوامدار و مصالمت آمیز مردم را تا جایی از این تاریکی ها نجات خواهد داد . فقط یک رهبر واقع بین و دلسوز برای مدیریت ضرورت است همه مردم انتظار چنین روز را میکشند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است