تقرر و انفکاک در وزارت تحصیلات عالی؛ اصولی یاقوم گرایانه؟
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۸    ۱۳۹۴/۱/۷ کد خبر: 91844 منبع: پرینت

در خبری خواندم، حمیدالله خان امین، رییس معزول و متقاعد دانشگاه کابل، در حالیکه ۷۴ سال عمر دارد و دوره طولانی کاری ایشان در دانشگاه کابل، به استناد گزارش ها و شکایات متعدد، دوران فرصت سوزی و بی بند و باری بوده است؛ دوباره توسط اشرف غنی، به عنوان ریس موسسات عالی خصوصی، انتصاب شده است.

معلوم نیست، چرا دانشگاه ها، چه خصوصی و چه دولتی، اینهمه از سوی دولت وحدت ملی، دست کم گرفته می شود و تقرر و انفکاک در ساحه آموزش عالی، اینهمه با کم دقتی و بی مهری، صورت می پذیرد!

آیا همین حمیدالله خان، چند ماه قبل بدنبال، یک سری اعتصاب ها و نا آرامی های دانشگاهی، توسط وزیر تحصیلات عالی وقت (پوهاند عبید) معزول و باز نشسته نشد؟

وقتی اهالی فرهنگ و دانش در می یابند، برای وزارت تحصیلات عالی، از سوی جناب اشرف غنی، وزیری نامزد شده بود که هفته ها، زندگینامه، شرح حال و کارنامه فرهنگی موصوف، در پرده ابهام بود؛ بعدها معلوم شد که این نامزد وزیر، یعنی خانم خاطره افغان، در رشته اداره عامه، فوق لیسانس دارد؛ اما هرگز سابقه تدریس در جایی نداشته است، دچار حیرت و حسرت می شوند!
آیا جناب رییس جمهور، برای انتخاب خاطره افغان تحت فشار بوده است؟

آیا تا این حد قحط الرجال است که پوهاند حمیدالله امین که مشتهر به بی کفایتی است و سن وی از تقاعد گذشته است، دوباره به ریاست، فراخوانده شود؟

طبیبی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صد در صد این تقرر و بیشتر انتصاب ها، قوم گرایانه است؛ این حمیدالله امین ، خانم و فرزندانش در امریکا زندگی میکنند و خودش در دوره ریاست پوهنتون کابل،بنام« رئیس فاتحه!» معروف شده بود؛ زیرا یک روز در میان با موتر و موتروان دولتی به محفل فاتحه گیری ( تعزیه) دوستان می رفت و مراجعان دانشگاه او را پیدا نمیکردند؛ایشان حتا اهالی تنظیفات دانشگاه را نیز از ولایت لغمان( ولایت مربوطه خودش)مقرر کرده بود؛ایشان با وزن معمولی به دانشگاه کابل مقرر شد؛ اما از شدت بیکاری و تنپروری، اکنون ۱۵ کیلواضافه وزن دارد ! وی قبل ز ریاست پوهنتون، رئیس کمیته امتحانات بود؛در تمامی دوران کاری اش،بحیث رییس امتحانات، در دانشگاه ها، شاگردان با استعداد، مردود می شدند و اشخاص رشوت ده و واسطه دار ، پذیرفته میشدند، سیستم غلط فعلی امتحانات کانکور( شیوه سوال سازی و نمره دهی) از خبط های تاریخی ایشان است.در دوره ایشان ، کتابخانه دانشگاه یک کتاب نخرید؛ چند کتاب اهدایی کشور اسلامی ایران نیز بتدریج ناپدید شد ! اشرف غنی اخیرا نیز برای وزارت تحصیلات عالی، خانمی را به تخلص « مومند» نامزد کرده که سوانح او معلوم نیست، فقط پشتون بودنش آشکار است.احترام.
احمد یار استاد دانشگاه

>>>   در دوره کاری آقای حمیدالله امین،چندین فقره اتهام ... بر دانشجویان، توسط برخی استادان ،به منصه ظهور رسید؛ت لازم به تذکر است که تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه نه بر اساس مدرک و لیاقت بلکه بر اساس وابسته گی به تنظیم ها و کارمندان عالیرتبه مقرر شده اند؛متاسفانه حمیدالله این هرگز از محصلان مورد هتک حرمت قرار گرفته ، جانبداری و درین مورد تحقیقات بیطرفانه نکرد، بلکه در یک مورد، دانشجوی بی حرمت شده از دانشگاه طرد شد و استاد متجاوز همین اکنون در دانشگاه کما فی السابق تدریس(!) میفرماید! در دوره کاری آقای امین، دانشجویان علیه رییس فاکولته علوم اجتماعی...تظاهرات کردند اما این شخص یعنی...هرگز از مقامش تعویض نشد و از دانشجویان تعهد نامه گرفته شد که اگر بیشتر در باره آقای... افشاگری کنند؛ اخراج خواهند شد!...دوره کاری پوهاند امین ، دورهء بی انضباطی... است؛ معلوم نیست چرا ایشان که ۷۶ سال عمر دارد،دوباره به عنوان رییس موسسات تحصیلات خصوصی ،منصوب شده است؟!
فروزان مجصل ژورنالیزم

>>>   حمیدالله امین بر اساس اطلاعات و شواهدی که بدست آمده، (عضو سی آی ای) امریکا میباشد. مقرری ایشان از خارج توصیه شده است. اشرف غنی، اکثر انتصابات را به دستور و با مشورت اشغالگران انجام میدهد!
سید باقرشاه، مکروریان سوم

>>>   واقعا که انفکاک و تقرر، چنانکه در افغانستان رخ میدهد، شاید در سودان و سومالی هم اینقدر عشیره گرایانه و کانگستر مآبانه نباشد، آقای غنی، سرش را زیر برف فروبرده و به ملت جواب نمی گوید که این چه بساطی است.و سایت ریاست جمهوری کاملا در مورد ( کان تکت) یعنی تماس با دفتر و سخنگو و منشی وهمه کس ... خاموش و غیر فعال است ؛حتا با دفتر مطبوعاتی هم تماس برقرار شده نمیتواند! گویا جناب اشرف (...از ژنرال مشرف پاکستانی) فقط خود را در برابر امریکا، جوابگو میدانند نه ملت گوسفندی! تقررو احیای مجدد حمید الله خان ، که چندی قبل به عمر ۷۶ ساله گی متقاعد شده بود؛شرم آور است؛فقط امتیاز حمیدالله این است که از لغمان است و پشتو، حرف میزند!
نعیم خاکسار( شش درک، کابل)

>>>   چشم اشرف غنی بد تر از حکمتیار کرده خم چشم تر است. چونکه حکمتیار مربوط ... بود و اشرف غنی مربوط چندین تن از... امریکایی است.

>>>   تمام مقرری های اشرف غنی صاحب روی مسایل وارتباطات قومی وقبیلوی وکوچیگری میباشد ویا ازطرف خارج پیروی میکند مثلاا حنیف اتمر , عمر زاخیلوال ,خاطره افغان وهم در وزارت دفاع ملی نبی احمد زی که درسطح دگرمن بوده درچوکی تورنجنرال ریاست لوژستیک ویاهم در اداره عالی قراردادها وتفتیش لوگری ها (احمد زی ها) را طور احساساتی مقرر نموده است وبا تاجک ها برخورد عقده وی مینماید یا درحوزه های پولیس اگر یکی را به این نام یا آن نام معزول میدارد باید شخص خوبتری بجایش گماشته شود نه اینکه به اساس نظر افغان ملتی ها ویا هم به اساس قومگرایی (کوچی ها احمد زی , مقرر میشود این خود جفای بزرگ است بحق ملت. یا اسکلان دادن کوچی ها در پروان....محمدگل مهمند را بیاد می آورند...
بااحترام عبید

>>>   بلی. دوستان می پذیرم که پوهاند امین متقاعد است اما از یک جوان...مانند ترشتوال کرده خوبتر است. ترشتوال فقط فخر فروشی می کرد و دبدبه اش به اندازه یک وزیر بود. ترشتوال هم به هیچ وجه سابقه و حال خوب و مساعد برای ریاست نداشت و ندارد.

>>>   حمیدالله امین ، خانم و فرزندانش در استرالیا -سیدنی زندگی میکنند . عضو سی آی ای و مزدور پاکستان است .

>>>   جناب مسعود ترشت وال شخص است که ازتوانای علمی بالابرخوردار بوده وهم چنان یک شخصیت سخنور و یک انسان که تمام خصوصیات ریاست یا وزارت یک نهاد تحصیلی وتربیتی را دارا میباشد من هیچ نسبت با ایشان ندارم ولی به توانای ایشان باور دارم متعجب شدم وقت شنیدم وی را ازچنین پست که اوشایسته اش بود بطور مرموزی سبک دوش نموده است . منحیث یک محصل واقعا متاسفم که درحق تعلیم وتحصیل جفا وخیانت بزرگ را روا میدارند
سید نعیم "سادات "

>>>   این و طن از ما است قبا له آن از ما است هر کسی خواستیم مقرر می کنیم شماره چی

>>>   حمیدالله امین یک ادم عجیب است. او 24 ساعت در ریاست پوهنتون کابل چارپلاق افتیده بود ... لاکن افسوس که این اشرف غنی که خود یک متفکر ساختگی است حمیدالله امین را دو باره جان داد و گذاشت که کار نکند و چار پلاق استراحت کند.چی کنیم از شعار های دروغین مردم ما باید پند میگرفتیم.
از پوهنتون کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است