آمریکایی ها خواستار خروج از افغانستان نیستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۱    ۱۳۹۴/۱/۶ کد خبر: 91838 منبع: پرینت

درمورد خروج نیروهای آمریکایی حرف وزیر دفاع آمریکا به کرسی می نشیند. به خاطر حیثیت آمریکا و به خاطر سرمایه گذاری که کرده است، نیروهای آنها به سرعت از کشور ما خارج نمی شوند. آنها حاضر نیستند معادن و غنایمی که هوز وجود دارد را رها کرده افغانستان افغانستان را ترک کنند.
رییس جمهور آمریکایی ما نیز از دولت آمریکا خواسته تا در خروج نیروهای شان از افغانستان تجدید نظر کنند. رییس استخبارات آمریکا هم اظهار می کند که نیروهای افغانستان به کمکهای بیرونی بیشتری نیازمند است تا از نفوذ طالبان به قلمرو افغانستان در امان باشند.

حامد علمی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «کنکاش» گفت: صحبت های مقامرهای عالیرتبه آمریکا در این روزها بیشتر به مردم خودشان است تا با مردم ما. پیام های آن حرفها به مردم خودشان بر می گردد. آنها یک تریلیون دالر در افغانستان مصرف کردند. دو هزاروسیصد سرباز در اینجا کشته دادند و حزب دموکرات در سال آینده در این کشور به انتخابات می رود. آنها باید چیزی را به مردم بگویند تا بار ملامتی را از دوش خود بردارند چرا که اگر به همین حالت ادامه پیدا کند باید کارها در پیش مردم توجیه شده باشد. چراکه بعید به نظر می رسد که حزب دموکرات انتخابات را در سال آینده ببرند.

وی در ارتباط با دلیل عدم تمایل آمریکا برای خروج نیروهایشان از افغانستان گفت: هر جنگی نظر نظامیان این است تا در جنگی که رفته اند آخرین سربازشان با موفقیت برگردند. ذهینت نظامی این است که پیروز شوند. همانطور که گفته شد حزب دموکرات به هر طریقی که می شود باید نتیجه ای را به مردم آمریکا نشان دهد، نشان دهند که حضورشان در افغانستان بیهوده نبوده و هزینه هایی که کردند و قربانیانی که داشته اند نتیجه بخش بوده است. بنابراین به نظر می رسد مقامات آمریکایی خواستار خروج نیروهایشان از افغانستان نیستند.

علمی در ارتباط با مذاکرات صلح با پاکستان اظهار کرد: تا زمانی که اختلافات سیاسی ما با پاکستان حل نشود به مذاکرات صلح خوش بین نیستم. این خوش بینی ها گراف بسیار پرنوسانی را داشته است. خوش بینی ها بسیار زیاد شده است. رییس جمهور قبلی بیست و یکبار به پاکستان سفر کردند و هر بار اظهار خوش بینی می کرد که مسایل ما با پاکستان حل شد. اما بعد از چند هفته دوباره اوضاع به حالت قبل برمی گشت.

این آگاه سیاسی پیرامون صحبتهای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر عدم خروج نیروهای آمریکایی از کشور ما عنوان کرد: درمورد خروج نیروهای آمریکایی حرف وزیر دفاع آمریکا به کرسی می نشیند. به خاطر حیثیت آمریکا و به خاطر سرمایه گذاری که کرده است، نیروهای آنها به سرعت از کشور ما خارج نمی شوند. آنها حاضر نیستند سرمایه گذاری ها و هزینه هایی که در افغانستان کرده اند به هدر برود.

وی افزود: طبیعی است که باید از یک خطر احتمالی، نظامیان و کسانی که در استخبارات آمریکا سر و کار دارند خطر احتمالی را بازگو کنند. چون باید نوعی هشدار به اعضای پارلمان و حکومت آمریکا باشد که چنین اتفاقی می افتد و اگر بازگو نشود در آینده مورد سوال قرار می گیرند.

علمی در ارتباط با درخواستی که رییس جمهور در دیدار با مقامات آمریکایی دارد گفت: در مذاکرات قریب الوقوعی که رییس جمهور در آمریکا قرار است داشته باشد، رییس جمهور با این هشدارهایی که داده شده باید این تقاضا را از آمریکا داشته باشد که در خروج نیروهایشان بازنگری کنند. این حرفی است که مقامات آمریکایی می خواهند که از زبان مقامات افغانستان بشنوند.

وی در ارتباط با دلیل مطرح شدن کاهش کمکها برای نیروهای افغان از سوی مقامات آمریکا عنوان کرد: این می تواند نوعی فشار بر نیروهای امنیتی افغان باشد. چرا که چندی قبل دیدیم که آنها در کنار این که از شجاعت نیروهای افغان تمجید می کردند، تشویش هایی هم در آنها وجود داشت. تشویش ها این بوده که با سرعتی که می خواستند کارها را پیش ببرند نتوانسته اند و از جدول زمانی عقب مانده اند. رییس جمهور افغانستان هم به این موضوع واقف است که در بعضی از مصارف اردوی ملی باید کاهش هایی ایجاد شود. چرا که در طول سیزده سال مصارفی دراین قسمت صورت گرفته که بی نتیجه بوده است. آمریکایی ها هم این انتظار دارند که مصارف اصولی تر و شفاف ترشود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است