سخنان رییس جمهور در مجلس مشترک کنگره آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۴/۱/۶ کد خبر: 91800 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی در مجلس مشترک کنگره آمریکا سخنرانی خود را ایراد کرد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور در شهر واشنگتن دی سی در مجلس مشترک کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

هنگام ورود رییس جمهور غنی به تالار کنگره، اعضای هر دو مجلس به پا خاستند و با کف زدن های ممتد شان رییس جمهور افغانستان را مورد استقبال گرم قرار دادند.

در این سخنرانی تاریخی که جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا نیز حضور داشت، رییس جمهور غنی ضمن یاد آوری از کمک و همکاری های آمریکا به افغانستان در عرصه های مختلف گفت: می خواهم از مردم آمریکا بخاطر همکاری سخاوتمندانه ای که با مردم افغانستان داشته اند، ابراز سپاس و قدردانی نمایم. این همکاری یک عامل عمده در توسعه آزادی و دموکراسی در کشور من بوده است.

رییس جمهور ابزار آرزومندی کرد که روزی فرا برسد تا آمریکایی ها در لباس غیر نظامی به افغانستان آمده از میراث های تاریخی این کشور دیدن نمایند و مناطق زیبایی را که در آن خدمت نموده و تروریزم را شکست داده اند، به اطفال خود نشان دهند. رییس جمهور غنی افزود: اکثریت قاطع مردم افغانستان همکاری و روابط این کشور با آمریکا را منحیث سنگ بنای آینده ما تلقی می نمایند، که می توان از تایید سریع موافقتنامه همکاری های امنیتی و موافقتنامه چگونگی حضور نیروهای بین المللی توسط شورای ملی افغانستان منحیث نمونه بسیار آشکار یاد آوری نمود.

وی با اشاره بر امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و آمریکا در آغازین روزهای حکومت وحدت ملی گفت: ما توانستیم، بدون یک روز تعویق در تعهد رییس جمهور اوباما به ملت اش مبنی بر ختم ماموریت جنگی نیروهای آن کشور در 31 دسامبر 2014، فرصت از دست رفته را دوباره بدست آوریم.

رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای افغانستان در عرصه آموزش زنان و دختران گفت که در 10 سپتامبر سال 2011 هیچ دختر در افغانستان شامل مکتب نبود و تعلیم دختران یک امر نامشروع پنداشته میشد. امروز بیشتر از 3 میلیون دختر در تمام افغانستان شامل مکاتب ابتدایی اند تا در آینده یک افغانستان دموکراتیک سهیم باشند. رییس جمهور غنی با یاد آوری از مقوله مشهور افغانستان که هیچ تحفه ای بدون جبران نمی ماند، گفت: امروز من می خواهم آن تحفه امید مجدد را با پیشکش نمودن همکاری یک ملت متعهد به آزادی و متعهد به مبارزه مشترک علیه تهدید روز افزون تروریزم، با مردم آمریکا جبران نمایم.

وی گفت که داکتر عبدالله و وی یک کمپاین جدی را بخاطر محو فساد، که منجر به افزایش شفافیت در حکومت و تضمین حمایت از حاکمیت بی طرفانه قانون می گردد، راه اندازی نموده اند.

رییس جمهور غنی با تاکید بر اینکه افغانستان امروز در انزوا قرار ندارد، گفت که افغانستان به یک نقطه وصل همکاری های یک منطقه بزرگ که از هند تا آذربایجان و فراتر از آن می رسد، مبدل خواهد شد.

وی افزود: تصویر ما از افغانستان 20 سال آینده، مبدل گشتن به یک چهارراه تجارت، انتقال گاز و انرژی، خطوط آهن، ارتباطات و خدمات بانکداری عصری می باشد. رییس جمهور غنی گفت که مردم افغانستان تا امروز در برابر هر گونه خشونتی که از آدرس اسلام بوده است، ایستادگی نموده اند و از جوامع دموکراتیک جهان خواست تا بخاطر مبارزه در برابر خشونت و افراط گرایی بسیج شوند.

رییس جمهور در ادامه افزود که افغانستان داخل یک اجماع جدیدی در جهان اسلام می گردد، اجماعی که به عدم تساهل و تسامح، بنیاد گرایی و جنگ، نه می گوید. وی خاطر نشان کرد: حکومت وحدت ملی افغانستان معتقد بر این است که اسلام دین صلح می باشد و ما با ایجاد همکاری ها در سطوح جهانی، منطقوی، اسلامی، و ملی به تهدید های بنیاد گرایی پاسخ خواهیم داد.

وی در ادامه سخنرانی اش گفت که حکومت ما متعهد به حمایت از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بوده و همچنان کاملا متعهد به آوردن اصلاحات همه جانبه در سیستم حقوقی و قضایی خود می باشد و مصونیتی را که کارمندان ملوث به فساد زیر چتر آن پنهان گردیده اند، برطرف می نماید.

رییس جمهور با اشاره بر اینکه زنان در فرهنگ افغانستانی جایگاه خاصی دارند، گفت: طرح ما بخاطر احیای جایگاه زن در اجتماع بر اساس سه اصل مبتنی بر احترام به بشریت، دین و حقوق حقه تمام شهروندان ما می باشد.

وی افزود که خودکفایی افغانستان مستلزم کار مشترک مرد و زن در پیشبرد یک اقتصاد عصری بوده، مراقبت های صحی اولیه و تعلیمات اساسی باید به تمام دختران افغانستانی فراهم گردد، و باید در برخورد با زنان یک تحول فکری و فرهنگی رونما شود.

رییس جمهور در این سخنرانی با اطمینان گفت که نیروهای امنیتی افغانستان در صورت که تسهیلات تجهیزاتی و آموزشی برای آنها فراهم گردد، می توانند در برابر هرگونه تلاش افراط گرایان خارجی مبنی بر ایجاد پایگاه در داخل خاک ما با جدیت ایستادگی نمایند. رییس جمهور در مورد پروسه صلح گفت که ما با طالبان از یک موقف ضعف نه بلکه از موقف قوت داخل مذاکرات می گردیم تا آنچه با سخت کوشی و تلاش در عرصه های معارف، صحت، حکومت داری، آزادی مطبوعات و حقوق زن بدست آمده، حفظ گردد.

وی گفت که ملت افغانستان هرچند فقیر اما یک ملت با افتخار می باشد و هدف ما بخاطر رسیدن به خود کفایی خواب و خیالی نیست که بخاطر راضی نگهداشتن همکاران بین المللی ما که از شنیدن وعده های ناکام خسته اند، بیان گردد.

رییس جمهور افزود: ما نیازمند مهارت و تخصص و ابتکارات و نوآوری های شرکت های تکنولوژی و تعهد موسسه های غیر حکومتی آمریکا هستیم. رییس جمهور غنی گفت که کشور ما هرگز بار دیگر به لانه تروریزم مبدل نخواهد شد و به تروریستان اجازه نخواهیم داد که توطیه تخریبی خود را از افغانستان طرح ریزی نمایند بلکه مصمم هستیم تا به چهار راه توسعه ای آسیا و مرکز همکاری های صلح آمیز تمدن ها، مبدل شویم.

وی در آخر سخنرانی اش در کنگره آمریکا گفت که افغانستان و آمریکا در همکاری با هم آن ماموریتی را که تقریبا 14 سال قبل در ماه سپتامبر آغاز گردید، موفقانه به منزل مقصود می رسانند.

گفتنی است که تا حال هیچ رییس جمهور کشور خارجی به اندازه رییس جمهور غنی در کنگره آمریکا مورد همچو استقبال گرم و پر شور قرار نگرفته است. در جریان سخنرانی رییس جمهور افغانستان، اعضای هر دو مجلس کنگره آمریکا 17 مرتبه به پا خاستند و با کف زدن های ممتد رییس جمهور غنی را استقبال گرم نمودند.

رییس جمهور کشور همچنان با هیات رهبری هر دو مجلس کنگره آمریکا دیدار کرد.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کانگریس امریکا بهترین استقبال را تقدیم مزدورانی میکند که خوبتر و بهتر از امریکا فرمان برداری کند.
نجیبه کابلی مزار شریف

>>>   به جناب ریس صاحب جمهورافتخارمیکنم.زنده باداشخاصیکه مخلصانه درراه آبادی وطن عزیزمان میکوشند.
عبدالله طاهری

>>>   غین مردم را در غم انگيزترين ( مرگ فرخنده) و فرخنده ترين روزهاى سال نوروز پر افروز تنها گذاشت. چنين بربريت, بى ناموسى, ظلم و خشونت , لت و کوب دوشيزه و يا سنبله کابل زمين (کاپیسا تا آغاز سلطنت محمد ظاهر خان بخشى از کابل ستان بود) . آنها به نزد برادر کلان ( امريکا ) خود رفتند و بسيار چاپلوسى دولت امريکا را کردند ولى ٥٠ کشور ديگر را فراموش کردند. و يک پيام کوچک به برادران ناراضى کرزى! "طالبان باید انتخاب کنند که می‌خواهند القاعده باشند، یا افغان."يعني که بربريت, بى ناموسى, ظلم و خشونت , لت و کوب, کشتار , قتل عام, ربودن , انفجار, انتحار و اختطاف و راهزنى القاعده بد و از افغان همچم ناله خوب! اين سخنان رييس جمهور ١بر١ پشتون+ ١بر٢ دو پشتون مرا به ياد سخنان ...ضد بشرى و زن ستيزى ایاز نیازی خطیب مسجد وزیرمحمداکبرخان کابل، زلمی زابلی سناتور و سیمین حسن‌زاده معین وزارت اطلاعات و فرهنگ مى اندازد که که کارکرد اوباشان دوشمشيره را استقبال نمودند. اول فرصت کردند و سپس چارزانو نشستند و گونه شان هم ميگون نشد! شماها شرم کنيد و برويد به داعش بپيونديد!!! درهمین حال؛ شماری بی آنکه از این رویداد آگاهی درست داشته باشند؛ این رویداد را ستایش کرده‌اند. داکتر ایاز نیازی خطیب مسجد وزیرمحمداکبرخان کابل، زلمی زابلی سناتور و سیمین حسن‌زاده معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در میان کسانی هستند که این رویداد را توجیه کرده‌اند. محمدایاز نیازی خطیب مسجد وزیر محمد اکبرخان در این باره گفت: "در آن زمان نیاز نیست که بر روی وی معاینه کنی که بیمار است یا خیر؟ فکرتان باشد این اشتباه بزرگی است که مردم را به زندان می‌فرستید. مردم در برابر این کار شما قیام خواهد کرد و در آن زمان اداره‌ی قیام کننده‌گان بسیار دشوار خواهد بود". اما برخی از عالمان دین این رویداد را غیرشرعی می‌دانند. حاجی نوراحمد یکی از عالمان دین گفت: "دکانداران می‌آیند و از قرآن دفاع می‌کنند و به همین علت حکم مرگ یک انسان را صادر می کنند. این کار کاملاً غیرمجاز و نامشروع است"مقامات بلندپايه هر کشور ديگر بويژه رييس دولت نخست وزير و وزراى ذيربط سفر خود را قطع و يا به تعويق مى اندازد بجز حاکمان فغان ستان

>>>   بــــه نجیبه مزار :
به نظر تو داغــــــــش خوبست؟؟؟ از فرخنده پند نگرفتی؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است