نقش درخت شانی در زندگی بشر
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۰    ۱۳۹۴/۱/۶ کد خبر: 91794 منبع: پرینت

امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری نهال شانی نقش مهمتری در زندگی بشر ایفا می کند، از سویی مقدمات پیشرفت صنعت و فناوری را موجب می شود و منابع تامین کنند.

محصولاتی نظیر وسایل چوبی، ساخت خانه های رهایشی، خانه ویلایی مغازه های بزرگ یک منزله در شهر، لوازم التحریر( کاغذ، انواع قلم پنسل) الماری کالا، الماری آشپزخانه، مبل سیت کوچ و فرنیچر، تخت خواب، میز و چوکی، کلکین و دروازه، فرش تخته چوب روی خانه، دستک پوش خانه و هزاران محصول دیگر محسوب می شوند و نقش مهمی در تامین سلامت اعضای جامعه را ایفا می کنند.

دلیل دیگر درخت شانی فعالیت کارخانه های صنعتی و داش ها خشت پزی، گرم نمودن خانه ها از ذغال چوب و سنگ سوخت، ازدیاد وسایط نقلیه سنگین و کهنه، موتر و فعالیت روزانه آنها در سطح شهرهای بزرگ مانند مزار شریف، هرات، قندهار، ننگرهار از جمله شهر کابل است.
در حاضر بیش از 5 میلیون تن ساکن شهر کابل است که افرایش بی رویه جمیعت و ثبت حجم و انبوه بیش از 400 هزار موتر در شهر کابل با مساحت کم را نشان می دهد.

این در حالی است که این شهر گنجایش این مقدار جمیعت و این تعداد موتر را ندارد و برای 750 هزار نفر ساخته شده است.

آلاینده ها، گازهای مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها به سبب گردش موترهای فرسوده از مهم ترین آلاینده های هوا محسوب می گردد که بیش از 75 درصد آلودگی فزونی یافته و سلامت شهر نیشینان کابل به خصوص کودکان و پیران را بیشتر تهدید می کند. امراض تنفسی، سوراخ قلب در اطفال و سرطان خون و منشاء اصلی شمار دیگری از امراض خطرناک نیز آلودگی هوا می باشد.

در چین شرایطی مساله درخت و نهال شانی راه حلی مناسب برای مبارزه با آلودگی های مذکور به شمار می آید. ایجاد جنگل های مصنوعی و فضای سبز در تپه شهر و اطراف شهر های بزرگ به تاسیس کارخانجات اکسیژن می ماند. طبق تعالیم ادبی و دینی که خود دستاورد فرهنگ غنی اسلامی است، نهال های جوان در خاک غرس گردد تا به درختانی نیرومند و سرسبز بدل گردند و به این ترتیب گامی در آبادی کشور عزیزما برداشته می شود و در جهت حفاظت از آنها اداره های مسوول باید کوشش کنند.

داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باشی داکتر صاحب . من همیشه مطالبی نشر شده شما را درشبکه اطلاع رسانی افغان مطالعه مینمایم واقعاَ موضوعات بسیار عالی را به سمع هموطنان میرسانید، خداوند برای شما صحت کامل وعمر دراز نصیب بگرداند آمین یا رب العالمین

>>>   انسان مسلمان پاک با وجدان امنند همین داکتر در هر کجای از دنیا باشد باز هم بفکر آبادی و طریقی و طنی که سال کودکی اش ، نو زادی ، دوره بلوغی و جوانی اش در دامن زیبا او سپری باشد.
ضیاء

>>>   واقعآ آدم از حق نگذرد داکتر یارمحمد یک انسان مهن دوست است. مهن دوستی عبارت از دل بستگى روحى انسان به محل سکونتش و دوست داشتن آنجاست ، (اعم از سرزمین و انسان هایى که در آنجا زندگى مى کنند.) چون حب وطن، امرى غریزى و طبیعى است.
وطندار

>>>   درخت، نماد قدرت الهی اصولاً درختان، هر یک به تنهایی آیتی هستند که قدرت و توانایی خداوند را در برابر چشم هر بیننده ای به نمایش می گذارند و هر بخش از این آفرینش عجیب و زیبای خداوند، دفتری عظیم از معرفت خداوند بزرگ است. سعدی شیرین سخن می گوید:
برگِ درختانِ سبز در نظر هوشیار
هر ورقش دفتری است معرفت کردگار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است