جان کری:
افغانستان فداکارتر از عین و غین ندیده است!
اگر واقعا قصد اصلاحات دارید، اگر منافع ملی را بر کسب امتیازات شخصی ترجیح می دهید، اگر فساد برای شما شرم آور است، بهتر است در رفتار خود با مقامهای کاخ سفید تجدید نظر فرمایید و به جای اینکه به آنها امتیازات بیشتر بدهید، وقایع را با چشم حقیقت بین ببینید نه اینکه مبهوت چند جمله تعریف آمیز شوید 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۵    ۱۳۹۴/۱/۵ کد خبر: 91774 منبع: پرینت

داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله که در آمریکا به سر می برند قرار است امروز چهارشنبه پنجم حمل در جلسه مشترک کنگره آمریکا حضور به هم رسانند و در جمع سناتوران آمریکایی به ایراد سخنرانی بپردازند.

روز دوشنبه نیز رهبران حکومت وحدت ملی با حضور در وزارت دفاع آمریکا با خانواده سربازان آمریکایی که در افغانستان انجام وظیفه کرده‌اند، دیدار کردند که محترم اشرف غنی در این دیدار از سربازان و مالیات‌دهندگان آمریکایی به خاطر کمک به افغانستان تشکر کرد.

اشرف غنی و عبدالله روز گذشته نیز پیش از دیدار با باراک اوباما، به همراه جو بایدن معاون رییس‌جمهوری آمریکا و اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور به قبرستان ملی آرلینگتون در نزدیکی واشنگتن رفتند و با گذاشتن تاج گل در پای "مقبره سرباز گمنام" به سربازان کشته‌شده آمریکایی ادای احترام کردند.

شب گذشته نیز جان کری وزیر خارجه آمریکا برای اشرف غنی و هیات همراه مراسم ضیافت شام برگزار کرد. جان کری در این مراسم یکبار دیگر ضمن ستودن اشرف غنی گفت: من تحت تاثیر رویکرد همراه با فصاحت و عقلایی اشرف غنی قرار گرفته ام. این رویکرد تقریبا درباره همه مسایلی وجود داشت که درباره آن صحبت می کردیم. در افغانستان سابقه نداشته است که تقسیم قدرت شود و اشرف غنی هم هیچ الزام قانونی برای این کار نداشت اما وی این کار را انجام داد و دولت وحدت ملی تشکیل داد زیرا معتقد بود این کار به نفع افغانستان و بهترین راه برای حرکت در مسیر روبه جلو است.

داکتر اشرف غنی نیز در این مراسم ضیافت شام در پاسخ به این ابراز احساسات جان کری اظهار داشت: رهبری به معنای فداکاری است و نه اینکه به معنای کسب امتیاز باشد. فداکاری به معنای آن است که اولین اولویت مدنظر رهبران، کشورشان باشد و بقیه مسایل در رده های بعدی اولویت قرار بگیرد. رهبری به معنای التزام و تعهد با اصلاحات است. ما باید صادقانه بدانیم که کشور ما یکی از فاسدترین کشورهای جهان است و این مساله برای ما شرم آور است. ما این وضع را تحمل نخواهیم کرد. ما بر این ننگ ملی فایق خواهیم آمد. ما بر دیگر شکلهای مشکلات نیز غلبه یافته ایم.

این تعارفات ظاهری مقامات آمریکایی و جان کری در حالی است که آمریکاییها هیچگاه هیچ احترامی به مقامات دولت کابل قایل نبوده اند. این موضوع را به راحتی می توان از رفتار جوبایدن معاون اوباما با اشرف غنی دانست که بر خلاف عرف دیپلماتیک دست در جیب به استقبال هیات افغانستانی آمد گویا که با پسر مستاجر خود، احوال پرسی می کند. همانطور که دیگر مقامات آمریکایی نیز از روی ترحم با اشرف غنی و عبدالله سخن گفتند.

جناب اشرف غنی باید بدانند: برای صلح در افغانستان، گفتگو در مسایل سیاست های کلان، شناخت کلان و مطالعه ی سیاسی کلان نیاز است نه احساسات زودگذر و تعارفات روزمره. وقتی می توانیم صلح را به عنوان پدیده ای خوب به مردم پیشنهاد کنیم که حکومتداری خوب، شناخت از دشمن، ایجاد محکمه ای عظیم و بزرگ از گروههای که مورد اعتماد دوطرف باشد و قانع ساختن کشورهایی که جنگ زیر فرمان آنها است، وجود داشته باشد. چنانکه شروع، رهبری و ختم جنگ افغانستان زیر پای آمریکا و پاکستان است.

لذا اگر واقعا قصد اصلاحات دارید، اگر منافع ملی را بر کسب امتیازات شخصی ترجیح می دهید، اگر فساد برای شما شرم آور است، بهتر است در رفتار خود با مقامهای کاخ سفید تجدید نظر فرمایید و به جای اینکه به آنها امتیازات بیشتر بدهید، وقایع را با چشم حقیقت بین ببینید نه اینکه مبهوت چند جمله تعریف آمیز شوید.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قابل توجه عزیزانی با شنیدن نام آمریکا آب از دهانشان سرازیر میشود. تقریبا ۴۰ سالی هست که با این آمریکایی ها ما درگیریم. اینها به جز منافع آمریکا و غرب چیز دگری برایشان معنی تدارند. شاید چند میلیاردی به یک کشور کمک‌کنند ولی از این کمک مثل افساری برای کنترل آنذکشور استفاده میکنند. مصر و پاکستان را نگاه کنید که چگونه اسیر این کمکها هستند و اختیاری ندارند. آنها ما را انسانهای درجه دو میدانند.

>>>   پاچه خواری برای بودجه بیشتر
رضا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است