این صلح به درد ما نمی خورد
حکومت خود را مصروف زد و بندهای سیاسی و اختلافات کوچک درون ارگ ساخته و باعث شده که مسوولیت های بزرگ خود را نادیده بگیرد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۹    ۱۳۹۴/۱/۳ کد خبر: 91646 منبع: پرینت

در حالیکه جامعه بین المللی، سازمان ملل و دیگر کشورهای منطقه از نفوذ داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده اندو از گسترده شدن این گروه در کشور خبر می دهند رییس جمهور با خیالی آسوده در حال پیگیری مذاکرات صلح با طالبان است. طالبانی که به گفته آگاهان سیاسی تاریخ مصرف شان تمام شده و حالا با صلح می خواهند از دولت افغانستان امیتاز بگیرند و در کنار آن عده ای از آنهاهم به داعش بپیوندند.

شکریه بارکزی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: از ابتدا گمان نمی رفت که داعش بتواند در افغانستان تا این حد جای پای باز کند و گروههای مختلف را با خود همراه بسازد. این پروژه جدیدی در راستای هراس افکنی و پروژه ای در مقابل صلح افغانستان است. سوال هم اینجاست که چرا حکومت نخواسته با در مورد این قضیه آنگونه که ضروری است و ایجاب می کرد آن را جدی بگیرد.

وی در ارتباط با چگونگی به وجود آمدن این گروه اظهار کرد: داعش از جانب پاکستان وارد افغانستان شده است. ورود داعش در افغانستان به نحوی برای زیر سوال بردن روند صلح است. پاکستان گفته بود که این افراد فقط از افغانستان رد می شوند اما دیدیم که آنها رد نشدند و به فعالیت های هراس افکنی ادامه می دهند.

بارکزی از بی تفاوتی حکومت در مقابل گروه جدید داعشی انتقاد کرده و گفت: این بی تفاوتی حکومت از زمانی آغاز شد که مردم از وجود نقاب پوشهای سیاه شکایت داشتند. حکومت خود را مصروف زد و بندهای سیاسی و اختلافات کوچک درون ارگ ساخته و باعث شده که مسوولیت های بزرگ خود را نادیده بگیرد.

این نماینده مجلس در خصوص شرایط مذاکرات صلح عنوان کرد: افغانستان به صلح نیاز دارد. پروسه صلح یک پروسه حکومتی، دولتی نیست، بلکه یک پروسه ملی است. مردم افغانستان باید تصمیم گیرنده باشند. ارزش های سیزده ساله باید حفظ شوند و قانون اساسی افغانستان باید به عنوان چار چوکات بحث های صلح باشد. اما سوال در این جا است که آیا دولت افغانستان تاامروز توانسته است از موضع قدرت به طرف بحث و مذاکره با طالبان برود. آیا دولت افغانستان توانسته است آنها را قناعت بدهد؟ این تلاشها در سیزده سال گذشته یا ناکام بوده است و یا هم نتیجه ملموسی نداشته است.

وی شدت انتقاد خود را از تصور رییس جمهور مبنی بر نیابتی بودن جنگ اردوی ملی برای هندوستان ابراز کرده و افزود: افسوس می خورم که رییس جمهور باور به این دارد که سربازان پر افتخار ما که به خاطر حفظ تمامیت ارضی سر خود را به کف گرفته و می جنگند به عنوان جنگ جویان نیابتی هندوستان هستند. هیچ جای شکی نیست که رابطه افغانستان و هندوستان یک رابطه دوستانه و نزدیک است. این رابطه را نه پاکستان می تواند خراب کند و نه دیگر گروهها. رابطه ای که بین افغانستان و هندوستان است با این رفتن و نرفتن خراب نمی شود. این رابطه بر اساس یک قرارداد استراتژیک به هم پیوند خورده است. هنوز هم هزارها افغانستانی به هندوستان برای تداوی،درس، تجارت یا مسافرت می روند.

بارکزی در پایان گفت: بحث صلح در افغانستان در هیچ مرحله ای نباید به صورت باج دهی باشد و افغانستان و دولت افغانستان نباید از موضع ضعف به صلح بپردازد. صلحی که دستاوردها را زیر سوال ببرد و نقشه افغانستان را نابود کند به درد ما نمی خورد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این خانم که در حمله انتحاری فقط یک دستش خراشیده شده بود، تمام مقامات دولتی به شفاخانه به دیدنش رفتند، اما از ین... دستنشانده امریکا یکی نه به دیدار فامیل فرخنده نرفتند و نه صدای اعتراض از آنها شنیده شد.

>>>   ریس جمهور ما باید دوست ودشمن را دریکه پله وزن نکند به دشمن به چشم حقارت بنگرد وبه دوست حرمت گذارد هندوستان در مدت زمان سپری شده هرگز در تقابل صلح وترقی کشور ما قرار نگرفته وبه استثنای دوران اشغال طالبان در همه وقت دوست بی طمع بوده وکمک های فنی ومالی وتحصیلی را بمردم وکشور ما خالصانه انجام داده اند ولی پاکستانی ها از تاریخ جدا سازی شان از هندوستان تا کنون درهیچ زمانی نه تنها که کمکی برای صلح وترقی وپیشرفت افغانستان انجام نداده اند بلکه همیشه با ماجرجویی های بی مورد باعث اخلال امنیت درکشور ما گردیده وبخصوص در طول 13 گذشته که تا کنون ادامه دارد ترورستان تربیه شده خود را بنام شبکه حقانی وطالب وحزب اسلامی گلبیدین در مراکز اموزیشی انها که در خاک پاکستان وزیر نظر نظامیگران ان کشور اموزش ترور ودهشت را می اموزند بخاک ما با کمک ای اس ای وجاسوسان شان درداخل افغانستان ونظام حکومتی کشور مستقر اند جنایات نابخشودنی را انجام داده ومیدهند اعتبار به گفته های پاکستانی ها اشتباه بزرگ وجبران ناپذیر بوده زیرا قول وقرار پاکستانی ها عوام فریبانه ومغرضانه میباشد نه چیزی دیگری که به ان اعتماد کرده شود.

>>>   راست میگویند رئیس جمهور ورئیس اجرائیه همه توجه شان به این است که کدام همکار خودرا از فلتر پارلمان عبور دهند و آنرا وزیر بسازند واین را بزرگترین پیروزی برای خود تلقی کنند همه مصروفیت های شان همین است کدام دوست شان در کدام بست تعیین شود شاید پنج سال ره به همین کارها سپری کنند
(ر)

>>>   این خانم یک زمانی از مداحان اصلی ارگ نشینان بودند شاید بامید کدام کرسی وزارت ویاهم اگر میسر شود ریاست های مستقل و... مثل اینکه نشد وارگیان ان همه خدمات شایان را با یک تشکر وسپاسگذاری جبیره نمودند ویا باتعقیب نکردن شوهرشان از بابت قرضه ای کابل بانک که به ده ها ملیون دالر میرسدحق خدمتگذاری را ادانمودند ازینکه انسان حریص است وچنان که میگویند
چشم تنگ دنیادار را
یا قناعت پر کند یا خاک گور
.... بهر حال اگر راستی ا ین خانم عزیز را که با فرهنگ ستیزی شهره اند در امورات کشوری وظیفه ندهند ویا نداده باشند کار خوب کرده اند علاوه بران ایشان از مهره های اساسی ای اس ای در پایتخت کشورند خوب است چندان از اسرار مملکت بصورت واضح ودست یکم با خبر نباشند گرچه کم نیست از هم طرازان ایشان که به نفع این وان کار مینمایند ولی دیگران به اندازه ای این محترمه انگشت نشان وافتابی نیستند اینگونه حوادث شاید که سبب عبرت دیگران شود که بی مهابا وبیمورد در یک صف قرار گرفته جانب مقابل را بد ورد نگویند واین قاعده ای کلی را در نظر داشته باشند که سیاست پدر ومادر ندارد وسیاست مدار چون خرش از اب گذشت دیگر به سلامت هم علیک نمیگوید
تبنگ چی

>>>   طالبان دیگر براوضاع منطقه تاثیر ندارد . باید پارچه پارچه وتکه تکه شوند وبه دولت افغانستان به داعش ... وبه ... ای اس ای پاکستان بپیوندند. درافغانستان بنام طالب دیگر نه بازاری وجود دارد نه فروشنده یی ونه خریداری ... مردم افغانستان اماده شوند که درمقابل یک هیولای سیاه دیگر بجنگند تا اهداف بیگانه ها تحقق بیابد این بار افغانستان دهقان کشت خار به خانه همسایه خواهد بود افغانستانی که جنگ را باخته /سیاست را باخته / شرق وغرب را باخته میخواهد همسایه را هم ببازد ودر تاریخ جهان نامش سیاه نوشته شود وهمیشه منزوی وغلام باقی بماند.
م.ا.کابل

>>>   واقعاً شکریه جان که شاگرد عوام فریب اشرف غنی هستی. آیا تو ... نبودی که در روز انتخابات تقلب آشکارا را اعلان نمودی ُکه هر کس هر قدر کارت دارد رای بته در قصه اش نباشهٔ.
فعلاً چه شد که تو ... مداریگری میکنی که به ضد سیاست غنی هستی...

>>>   شکریه جان در اظهاات خود تذکر داده اند << از ابتدا گمان نمی رفت که داعش بتواند در افغانستان تا این حد جای پای باز کند و گروههای مختلف را با خود همراه بسازد.>> گمانی که ازان یاداوری شده از همان ابتدا تصور کاملا غلط بود. بخصوص برای سیاسیون با اظهارمعذرت بسیار شرم است که با این بیتفاوتی از کنار یکی از خطرات جدی ایکه جامعه ما را تهدید میکند و متاسفانه در ذهنیت جامعه ما نوعی از زمینه قبولی را دارد. سیاسیون ما باید دارای شم سیاسی بسیار قوی باشند!!! و اما در باره‌ <<زمینه قبولی>> داعش و جنایات شان در کشور صرف حادثه کشتن و سوزاندن فجیع و غیر انسانی فرخنده شهید کافیست که ما به این نتیجه برسیم که داعش اگر با ان مبارزه قاطع صورت نگیرد در جامعه بیسواد و متاسفانه جاهل ما ((جای پا)) دارد.درکشوریکه در پابتخت آن انهم ((جوانان)) تا این حد بیخرد باشند که بدون ((پرسان و جویان)) یک خواهر و یک زن را که خواهر همه ملت افغان شمرده میشود بدون هیچ نوع دلیل با قساوت قلب به شیوه غیر انسانی و غیر افغانی به قتل برسانند و بشیوه ناجوانمردانه آتش بزنند و حتی مولوی دارای درجه دکتورا از الازهر در نخستین دقایق از چنین عمل فجیع بدون انکه از اصل موضوع اگاهی کافی بدست آورند پشتیبانی نمایند زمینه پذیرش داعش و داعشیها بسیار وسیع است. خلاصه اینکه داعش و داعشیها را باید جدی ګرفت و با چنګ و دندان انرا نابود ساخت.
م.م.م

>>>   عالی بود
نوکر همتون احمد اشرفی نوشنق افغانی از اردبیل

>>>   خواهرکم بارکزی که حالا باید مادرک بارکزی خطابت کرد، خود سر همان کاسه و خوانی هستی که ... حیف و میل و نشخوار دارند، اگر واقعا منتقد هستی و کاری انجام داده می توانی انجام ندهی روسیای دو جهان خواهی بود.

>>>   یاداسماعیل خان بخیرکه3ماه بیش حضورداعش راهشدارداداماکسی گوش نکرد
یونس ازکابل

>>>   ترور انتحاری وادم روبایی به باور ی شرق وجنوب شرق راه بهیشت میباشد خانم بارکزی شماچرا این حرف هارا میگوید شماها که دست به یکی هستین خواهیش میکنم دورو نباشید
محمدازهرات

>>>   کارمل خبلی از شما باشرف تر بود او کشور را روس داد تا پوز پاکستان را به خاک یکسان کند . شما چه کار کردید کشور را به امریکا فروختید و سرتقسیم ... ( اشرف غنی و عبداله ) وطن دزدیدن سرتقسیم با هم جنگیدن دزد سوم (پاکستان) وطن شان را زد و برد ) باهم جنگ کردید.آخرش وطن را دادید به پاکستان واقعآ نمک حلال تر از شما پیدا نمی شود حق نان و نمک پاکستان را به جای آوردید .
همایون از کوه های پامیر

>>>   اینکه یکتعداد از دوستان توان تحمیل کردن افکار و اندیشه های خانم بارکزی را ندارند طوری مغرضانه و نا آگاهانه ابراز نظر مینمایند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است