گفتگوی اشرف غنی با سی ان ان
مسایل غم آنگیز ما را با آمریکا متحد کرد
من به آمریکاییها ادای احترام می کنم. من می دانم 2215 آمریکایی جان خود را در افغانستان نثار کردند. بیش از بیست هزار آمریکایی در افغانستان زخمی شدند. صدها هزار آمریکایی در افغانستان جنگیده اند 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۴۸    ۱۳۹۴/۱/۳ کد خبر: 91604 منبع: iribnews پرینت

محترم اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان تاکید کرد کرد دفاع از کشور وظیفه ارتش، پولیس و دولت افغانستان است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، فرید زکریا مجری برنامه جی پی اس در این شبکه در مصاحبه اختصاصی با اشرف غنی از او پرسید گزارشها حاکی است شما به مقامات ارشد دولت آمریکا گفته اید که شما خواستار انعطاف پذیری در جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی هستید. هم اکنون ده هزار نیروی آمریکایی در افغانستان هستند و تا دو سال دیگر این رقم به صفر می رسد. نظر شما چیست تا دو سال دیگر می خواهید چه تعداد نیروی آمریکایی همچنان در افغانستان باقی بمانند؟

داکتر اشرف غنی گفت: تصمیمی که درباره شمار نیروهای آمریکایی گرفته شده به رییس جمهور و کنگره این کشور مربوط می شود. ما از نحوه شکل گیری ماموریت غیر رزمی آمریکا راضی هستیم اما وظیفه اول دفاع از افغانستان و تضمین آینده آن بر عهده ملت و نظامیان و پولیس و دولت ما است.

فرید زکریا گفت: اما سال گذشته بدترین سال برای ارتش و پولیس افغانستان بود و بیشترین تلفات را در سیزده سال جنگ داشتند. در سال دو هزار و چهارده همچنین حدود سه هزار و هفتصد غیرنظامی افغانستانی هم کشته شدند. در این شرایط آیا منطقی است که نیروهای آمریکایی در چارچوب این جدول زمانی از افغانستان خارج شوند. آیا نمی خواهید تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی فعلا در افغانستان باشند به ویژه که به نظر می رسد درگیریها و جنگ با حداکثر ظرفیت خود ادامه دارد؟

رییس جمهور توضیح داد ما باید بدانیم دو هزار و چهارده سالی بود که همزمان با سه انتقال روبرو بودیم، یکی از آنها انتقال سیاسی بود که اداره کشور برای اولین بار از یک رییس جمهور منتخب به رییس جمهور منتخب دیگری منتقل می شد. انتقال دیگر انتقال امنیتی بود که در چارچوب آن نقش رزمی جامعه بین المللی به ویژه آمریکا پایان یافت و سومین انتقال نیز انتقال اقتصادی بود. دشمنان ما روی سقوط حاکمیت سرمایه گذاری کرده بودند به همین علت هم آنها قدرت حاکمیت را به چالش کشیده بودند. اما خوشحالم بگویم در شش ماه گذشته نیروهای امنیتی افغانستان به خوبی توانایی خود را نشان داده اند ما اکنون دیگر در موضع دفاعی نیستیم بلکه خودمان تهاجم و حمله علیه دشمنان را انجام می دهیم.

فرید زکریا گفت: نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان اخیرا به شورای امنیت گزارش داد که داعش در افغانستان در حال ظهور و رشد است. در واقع برخی از ستیزه جویان در افغانستان هستند که خود را وفادار و مرتبط با داعش می دانند. به نظر شما چرا این اتفاق می افتد؟

محترم اشرف غنی ابراز داشت: علت چنین اتفاقی، بحران و نابسامانی در یمن، سوریه و عراق است و همین باعث ایجاد فضایی شده است که این گروهها رشد کنند. داعش هم اکنون یکی از سازمانهایی است که به خوبی تامین مالی می شود و به خوبی در مناطق مختلف گسترش پیدا می کند.

فرید زکریا گفت: شما از دولت اوباما خواسته اید در برنامه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان انعطاف پذیری نشان دهد و خروج نیروهایش را به تاخیر بیندازد. شما چه واکنشی به نظر عموم آمریکاییها دارید که می گویند ما سیزده سال است در این جنگ حضور داشته ایم و این جنگ حتی طولانی تر از جنگ جهانی دوم یا جنگ ویتنام شده است پس چرا نباید از این جنگ خارج شویم؟

داکتر غنی اظهار داشت: من به آمریکاییها ادای احترام می کنم. من می دانم 2215 آمریکایی جان خود را در افغانستان نثار کردند. بیش از بیست هزار آمریکایی در افغانستان زخمی شدند. صدها هزار آمریکایی در افغانستان جنگیده اند. آنها کوهستانها، صحراها و دره های ما را دیده و تجربه کرده اند. آنها شانه به شانه ما در افغانستان بوده اند. نتیجه این بوده است که آمریکا اکنون امن است. خدا را شکر هیچ حمله تروریستی به خود آمریکا انجام نشده است. ما در جنگ علیه تروریزم خط مقدم بوده ایم. در عین حال باید تاکید کنم مسایل غم انگیز ما را با یکدیگر متحد کرد. اما اکنون منافع مشترکی وجود دارد که می توان روی آنها به روشنی کار و تمرکز کرد. تهدیداتی که ما هر روز با آن روبرو هستیم، اگر اجازه داده می شد بر ما غلبه کنند، در نهایت کل جهان را تهدید می کرد.

تجربه عراق و سوریه و یمن و لیبی نمونه هایی هستند که نشان می دهد وقتی حکومتی به وحدت و مملکت داری صحیح باور نداشته باشد و به مسوولیتهای خود عمل نکند، اوضاع خراب و از کنترل خارج می شود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انا لله وانا آله راجعون

>>>   آقای اشرف غنی از نثار اشغالگران که در طول سیزده سال بیشتر از بیست هزار نفر مسلمان را کشته وبه تعداد بیشتر از سی هزار مسلمان را در افغانستان زخمی ساخت است .وهم چنان ظلم های دیگری مانند :قتل ،چور وچپاول وترویج فرهنگ غربی بااستفاده از چینل های پلان شده استعمارگران غربی که 2215 عسکر اشغالگر خودرا فدای همچو جنایات وفجایع نموده اند،به ایشان ادای احترام واز ایشان وتشکری میکند وعلاه از آن مافیای تثقیف شده غربی که کرسی های حکومت افغانستان را به حمایت باداران غربی خویش احراز نموده اند ظلم های گوناگون را بالای امت مظلوم تحمیل کردند.
احمد بهزاد

>>>   من میدانم که آمریکاییها جان خود را در افغانستان نثار کردند!!!!! یا این که جان مردم افغان را نثار کردند؟! این غنی یک نوکر تمام آمریکاست.

>>>   یعنی چه؟ نتیجه این بوده است که آمریکا اکنون امن است و خدا را شکر هیچ حمله تروریستی به خود آمریکا انجام نشده است... آقای رئیس جمهور تو حق نداری به عنوان رئیس دولت افغانستان این حرف را به زبان بیاری وظیفه تو این نیست که تروریست را از آمریکا نابود کنی و بس و خدا را هم شکر بکشی وظیفه تو این است که نگذاری یک فرد افغان به ناحق کشته شود اما افسوس که ما ملت افغانستان شب و روز از دست اقسام تروریست(خود عساکر آمریکایی و ناتو ،طالبان،داعش و صدها شبکه های دیگر) در حال نابودی هستیم. وقتی عساکر خارجی زن و مرد و طفل مظلوم ما را بدون هیچ گناهی در بمباران در چاپه زنی در حمله به خانه های مردم میکشند از نظر ما تروریست شناخته میشوند همان طوری که طالبان با حملات انتحاری گروگان گیری و به صدها طریق دیگر ما افغان را میکشند حال باز هم بگو آقای رئیس جمهور خدا را شکر که مردم آمریکا در امنیت به سر میبرند خوب شد که موضع خود را معلوم کردی که بغیر از آسایش آمریکا به هیچ چیز دیگر فکر نمیکنی حتی رفاه مردمت مردم افغانستان. همه مردم حالا میدانند که جنگ امروز آمریکا یک جنگ نمایشی است و ای طالب ها و تروریست ها را خودشان درست کردند به خاطر منفعت شان به خاطر چاه های نفتی که در سر تاسر جهان وجود دارد اما افسوس که در این جا فقط آدمهای بیچاره ای مثل ما لگد مال میشوند افسوس به حال ما.
عرفانی از بغلان

>>>   ما هم به نوبه خود با مرگ هر انسان غم شریکی وبه ان اظهار هم دردی وغم شریکی مینمایم ولی ان امریکای های که کشته شده اند اگر راست باشد ویا زخم برداشته اند نه بخاطر افغانستان وافغانها بوده قربانی سیاست های کشور ودولت خود شده اند انهانه بخاطر امنیت ما ویا اوردن دموکراسی و مبارزه با مواد مخدر امده بودند این موضوعات را صرف عنوان نموده اغراض واهداف سیاسی دیگر را تعقیب مینمودند چنانچه نه از دموکراسی درینجا سراغ است بجای دموکراسی تقلب های گسترده را بخاطر اوردن مهره های خود اوردند وبعوض اینکه با تروریزم مبارزه نمده باشند ان را تورید تقویهوترویج نمودند چنانچه چند روز قب درشمال افغانستان چند روز قبل گروپ های امنیتی ندانسته چند نفر ا.زبک های القاعده را دستگیر نموده بودنداز موضوع اقای اتمر اطلاع یافت قومانده صادر نمود که انها را از هرجا گرفته اند سلامت به همانجا رها نمایند ومواد مخدر هم چند برابر تولید واز طریق هوا به جا های نامعلوم ذریع ای خود انها انتقال می یابد پس این همه قربانی وتکالیف عساکر بیچارهبه چه منظور بوده است>پ؟
شیخ علی بلخابی

>>>   بااینکه ازطرفداران سرسخت برنامه های اصلاحی اقتصادی وسیاسی واداری رییس جمهورهستم امااین دیدگاه اورانمی پسندم چراکه داعش ورژیمهای دیکتاتور ویاتروریست هامحصول خودامریکاییان هستندتاعامل دخالت انهادرمناطق حساس ژئوپلتیکی جهان باشند حضورامریکادرافغاننستان بهانه حضوردیگرهمسایگان وناتووشرق راهم دارد که استقلا ل وحاکمیت کشورراتهدید می نماید.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   آقای شیوا چه عجب یک انتقادی از آمریکا کردی؟ یادت هست که در خبر ((اهدای 20 فروند هواپیمای جنگی به نیروی هوایی)) در تاریخ 17 اسفند 1393 از آمریکا تشکر کردی؟ بالاخره آمریکا خوب است یا بد؟ مگر نخواندی که با آمدن ناتو کشت مواد مخدر در افغانستان 40 برابر شد؟ ما در فارسی ضرب المثلی داریم که می گوید یا رومی روم باش و یا زنگی زنگ.
یک ایرانی

>>>   غنی راست میگه طرفدار این گپش هستم اگر امریکا خارج شود افغانستان از این بدتر میشود مثل عراق میشود پس بهتر است نیروهای آمریکا بمانه.
دره صوفی

>>>   جناب اشرف غنی امریکایها اکر کشته شدن بخاطر منا فع خودشان بوده نه مردم اول طالب را فرستاد بعد خود ش افغا نستان را اشغال کرد برای این که طالب رااز افغانستان بیرون کند بیرون که نکرد هیچ تازه باید باطالبان صلح کرد بجای طالب ازین به بعدداعش است نماینده امریکادر ادم کشی

>>>   به به جناب دره صوفی! سال نو مبارک، امروز بهانه‌ای نبود از پاکستان تعریف کنی و از ایران بدگویی، رفتی کانال یانکی ها؟!!!! ما ایرانی ها 37 ساله با آمریکا رابطه‌ای نداریم چه برسد که امنیت کشورمان را به آنها بسپاریم!!! ولی میبینی که شکر خدا امنیت و رفاه داریم و همچنین از حق مظلومان دفاع میکنیم...

>>>   جناب اشرف غنی! آمریکائی ها بخاطر منافع خود آمدند ومملکت مرا اشغال کردند . جنگ کردند تلفات دادند جنگ را شعله ور ساختند تا بهانه باقی ماندن شان در افعانستان بیشتر شود. علت همه بدبختی های از ابتدا ء امریکاست حالا باید با پول جبران کند چون که قرضدار اند . کمک کنند، کمک کنند ، وکمک کند و هیچ تشکری از ما توقع نداشته باشد اگر میخواهد با ما دوستی کند .وسلام .

>>>   من فکر میکنم اشرف غنی خود را اشتباهی با اوباما جابجا گرفته است و فکر کرده رییس جمهور ملت امریکا شده است و افغان ها آمریکا را اشغال کرده اند!

>>>   دره صوفی محترم آیا حقیقتی را که خود اوباما اعتراف کرد را کتمان میکنی قبل ترش هم هیلاری کیلینتون گفت ما خودمان داعش را جور کردیم و حمایت تسلیحاتی هم میکند کار آمریکا سیاست چماق و هویج است به خرگوش هویج را نشان مدهد مگوید بیا جانم این هویج را میل بفرما بعد که غفلت او را گرفت یک بار میبینی چماق را بر فرق سرش میکوبد که ندانی از کجا خورده شد.
حق گو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است