نقش عربستان در صلح افغانستان چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۸    ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ کد خبر: 91502 منبع: پرینت

همزمان با رایزنی اشرف غنی برای گفتگوهای صلح در عربستان وزارت خارجه از چین می خواهد تا پاکستان را برای کمک به روند صلح افغانستان ترغیب کند. گفته شده است که چین تا به حال سه بار با گروه طالبان صحبت نموده است. اشرف غنی از زمان به قدرت رسیدن از شش ماه پیش برای سومین بار به عربستان رفت و دراین سفر پادشاه عربستان گفته است که از هیچ کمکی برای صلح افغانستان دریغ نخواهد کرد. با وجود این تلاش ها طالبان به این صحبت ها پاسخ رد داده است. سرانجام تلاش های هرجایی برای گفتگو با طالبان چه خواهد بود؟

نقیب الله فایق عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: همین تفاوت ها مقایسه مذاکرات صلح را نسبت به دولت گذشته و یا در سالهای گذشته نشان می دهد. آن زمان هنوز پای چین در مذاکرات صلح کشیده نشده بود و علاقمندی عربستان به صلح به این اندازه نرسیده بود. اگر بتوانیم بگوییم پاکستان مادر طالبان است، می توانیم بگوییم عربستان هم پدر طالبان است. چون در سالهای گذشته عربستان اولین کشوری بود که عمارت اسلامی را به رسمیت شناخت و به گونه ای دوام دار طالبان را حمایت می کرد. حالا حکومت افغانستان به سوی کشورهایی می رود که حامی طالبان باشد یا نفوذ آن روی طالبان زیاد باشد یا بخشی از طالبان در اختیار و در کنترل آنها باشد. هم چنان که چین بر روی آنها تاثیرات زیادی دارد، عربستان صعودی هم دارد.

وی در ارتباط با نقش عربستان در مذاکرات صلح در افغانستان اظهار کرد: فشار آوردن بر روی پاکستان یا لابی کردن با این کشور، همکاری کشورهای سوم را به خاطر رسیدن زودتر و بهتر به صلح می طلبد. از طرف دیگر اهمیت عربستان در این مذاکرات به اهمیت عربستان در افغانستان برمی گردد ، یعنی اینکه دیدگاه افغانستان و مردم افغانستان در قبال عربستان چگونه است. عربستان مرکز دین اسلام است. از این جهت از لحاظ عقیدتی و مذهبی مردم افغانستان و خصوصاً مخالفان مسلح برای عربستان احترام خاصی قایل هستند. به همین دلیل می تواند تاثیر مثبتی بر روند صلح داشته باشند از این جهت هم هست که افغانستان می خواهد بیشتر با عربستان در این مورد مذاکراتی داشته باشد.

فایق ضرورت استفاده از کشورهای میانجی برای صلح را جدی می داند و می گوید: ما تا هنوزعلایم و نشانه هایی از این که به طرف صلح می رویم و جنگ و خشونت کمتر می شود ندیده ایم و مشاهده نشده است که پاکستان بر روی طالبان فشاری آورده است. ما در این سالها با پاکستان زبان مشترک نداشتیم و وضعیت بسیار شکننده بوده و فعلاً هم این موضوع دوام دارد. به همین دلیل برای صلح نیاز به کشور سوم یامیانجی داریم. عربستان از میانجی گری برای صلح با طالبان یک منفعت دو جانبه را می برد. صلح برای پاکستان یک منفعت دارد و برای افغانستان یک منفعت اما عربستان دو منفعت از این موضوع می برد. چرا که عربستان در تلاش وهابیت است. اگر بداند که با صلح می تواند نفوذ بیشتری در افغانستان داشته باشد می تواند راحت تر این کار را انجام دهد.

وی برای رسیدن به صلح واقعی، کشور را نیازمند هماهنگی و همکاری میان سران حکومت دانست و افزود: هیچ مذاکره ای از صلح نباید پنهانی باشد. هیچ مذاکره ای پنهانی و بدون مشورت به نتیجه ای نمی رسد.بزرگترین مشکل ما این است که سران حکومت بین هم سازش ندارند. اگر ما میان هم ننشینیم و مشکلات خود را رفع نکنیم، پاکستان و طالبان از این موضوع اطلاع دارند و می توانند سوء استفاده کنند.

این نماینده مجلس از امتیازاتی که قرار است به طالبان داه شود اظهار نگرانی کرده و گفت: ر روند صلح با طالبان، نگرانی های بی شماری وجود دارد. نگرانی ها این است که شایعاتی مبنی بر این که امکان دارد سی درصد از کابینه به آنها سپرده شود، اداره چند ولایت به آنها داده شود و تعداد بسیار زیادی افراد از پاکستان به ولایت های شمالی افغانستان آورده و در آنجا جای داده شوند.

وی در اخیر ابراز داشت: فعلاً هیچ تضمینی برای صلح وجود ندارد و هیچ کشوری هم نمی تواند تضمین کند که صلح در نتیجه مذاکرات به وجود می آید. باورها بر این است که رییس جمهور با انرژی و وطن دوستی و درک ضرورت صلح در افغانستان کار را آغاز کرده، رییس جمهور عقیده بر صلح دارد و دیگران باید او را در این امر یاری کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر حکومت واقعا میخواهد صلح کند، نباید پاکستان وسعودی را در میان بیاورد زیرا طالبان اصلی نمیخواهند این دو کشور درمیان باشد بخاطر که اینها به مصالح وشرایط خود پافشاری میکنند، و مارا قربانی اهداف خود میسازد

>>>   من ایرانی هستم ولی باورکن شما را از خودم میدانم.و یک سوال دارم از شما ملت افغانستان: عربستان چه نقش مثبتی توی کشور شما میتواند داشته باشدکه این همه این کشور ... را در سرنوشت خودتان دخالت میدهید؟میدانید که ریشه این نابسامانی هایی که درکشور شماهست ریشه در طالبانیسمی دارد که با بودجه عربستان در کشور پاکستان تربیت می شوند؟ ...؟آیا کشتن فرخنده آبرویی برای... مسلمانان می گذارد؟

>>>   هرچی ناامنی توی منطقه وجود داره زیر سر همین عربستانی هاست هاست

>>>   نقش عربستان تولید انتحاری از چتلستان برای انفجار در افغانستان میباشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است