اعضای کمیسیون انتخابات باید برکنار شوند
اصلاً نیاز به تفتیش و تحقیق نیست. سران کمیسیون های انتخابات خلافهایی واضح و آشکار انجام دادند و باید برکنار شوند. به طوری که سفیر اتحادیه اروپا گفت انتخابات افغانستان یک خواب وحشتناک بود. چرا که دیگر صلاحیت اداره آن را ندارند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ کد خبر: 90816 منبع: پرینت

زمان کمی به پایان کار پارلمان موجود مانده است و باید انتخابات در زمان خود و به موقع انجام شود تا خلاً و نقیصه های قانونی پارلمان افغانستان مانند گذشته دوام پیدا نکند. انتخابات قبلی ریاست جمهوری و تقلبات بی شمار موجود در آن همه را به فکر اصلاحات کمیسیون انتخابات وا داشت. رییس جمهور هم در پی صادر کردن فرمان اصلاح در این کمیسیون است. اما چه نوع اصلاحاتی در این کمیسیون باید بیاید؟

فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات گفت: ادعاهایی را که کمیسیون مستقل انتخابات می کند معیار و مداری برای تصمیم گیری ها نیست. آنها به فکر این هستند که چطور بقایشان را دوام بخشند. افکار ملی و بین المللی دیگر آماده انتخابات با تیم قبلی نیست.جامعه بین المللی خواستار اصلاحات در این کمیسیون و به طور کل در روند انتخابات است. اعضای کمیسیون انتخابات باید باید مطابق با قانون برای کارهای نادرستی که انجام داده اند محاکمه شوند.

وی در ارتباط با تخلفات انجام شده در کمیسیون انتخابات عنوان کرد: در کمیسیون انتخابات کارهایی صورت گرفته است که اصلاً نیاز به تفتیش و تحقیق نیست. آنها خلافهایی واضح و آشکار انجام دادند. به طوری که سفیر اتحادیه اروپا گفته است انتخابات افغانستان یک خواب وحشتناک بود. اعضای قبلی کمیسیون انتخابات باید برکنار شوند چرا که دیگر صلاحیت اداره آن را ندارند.

معنوی از ضرورت اصلاح در انتخابات گفته و اظهار کرد: به خاطر اینکه ما انتخابات دیگری داریم ناگزیر هستیم که گذشته را فراموش کنیم اما برای آینده تصمیم بگیریم. این تصمیم باید تصمیم اصلاحی باشد. نهادهای انتخاباتی باید اصلاح شود و فرمولهایی که در انتخابات به کار گرفته شده و نتیجه منفی داده اصلاح شود.

وی افزود: از دیدگاه جمعی اصلاحات نیاز فوری در کمیسیون انتخابات است. اتحادیه اروپا هم گفته است که اگر اصلاحات در انتخابات نیاید هیچ کمکی نخواهد کرد. در انتخابات گذشته تمام توجه به انتخابات ریاست جمهوری شد چون بحث بزرگتر ملی بود. در حالی که انتخابات شورای ولایتی در حاشیه قرار گرفت. رسوایی هایی که در انتخابات شورای ولایتی شده به حدی وحشتناک است که خدا نکند که انتخابات پارلمانی این چنین شود وگرنه فاجعه جدیدی در افغانستان خواهد آمد.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات در ارتباط با نوع تعدیلات در انتخابات گفت: قانون انتخابات قابل تغییر نیست چرا که قانون اساسی افغانستان به صراحت می گوید که در سال آخر پارلمان قانون انتخابات نمی تواند تعدیل شود اما می توانیم با همین قوانینی که وجود دارد مواردی تعدیلی را داشته باشیم و با همین قوانین موجود انتخابات، انتخاباتی سالم داشته باشیم. این موضوع بسیار سرنوشت ساز است.
موارد بسیار کلیدی و محدود در بحث انتخابات وجود دارد که اگر روی این موضوعات کار صورت بگیرد کمک زیادی به سلامت انتخابات می کند. موضوع سند موجودیت هویت، هر سندی که هویت شخص را ثابت بسازد، بسیار حیاتی است که پیگیری شود.

فضل احمد معنوی در خصوص تاریخچه ساختار کمیسیون انتخابات این گونه می گوید: آغاز ساختار کمیسیون انتخابات به دست جامعه بین المللی بود، حتی ما در دور اول انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات یک کمیته مشترک داشتیم که متشکل از جامعه بین المللی و افغانها بودند. نقش افغانها سمبولیک بوده و نقش اساسی به دست خارجی ها بود. آرام آرام انتقال صورت گرفته و کمیسیون افغانی شده است اما باز هم مشاورین و متخصصین دوره ای با دوره دیگر متفاوت بوده است اما مشخصاً حمایت سیاسی و مالی آن به دست خارجی ها می باشد. مشکلات سیاسی در افغانستان به گونه ای است که اگر به معنای واقعی خارجی ها حمایت سیاسی نداشته باشند شاید انتخابات ما با دموکراسی موجود در کشور ما انجام نشود و پاسخگو نباشد.

وی نقش خارجی ها را در انتخابات کشور مثبت ارزیابی کرده و گفت: درانتخابات پارلمانی هیچ یک از اعضای پارلمان از طرف خارجی ها دیکته نشده است که چه کسی بیاید و چه کسی نیاید و یا نسبت به فردی بدبینی یا خوش بینی نشان داده شده باشد.
اگر واقع بینانه نگاه کنیم این است که اگر خارجی ها اینجا نمی آمدند ما این وضعیتی را که امروز داشتیم نداشتیم، اگر پادرمیانی و میانجی گری و تلاشهای آنها نمی بود حکومت وحدت ملی شکل نمی گرفت و معلوم نبود الان افغانستان در چه وضعیتی باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   و به عو ض ان شما مقرر شوید

>>>   من شرم میکشیم به حالت کسی که خود شان درهمین کمیسون انتخابات به حد درغلی کرده بود که درسرای شهزاده به میلون ها دالر رااخذ ومعامله کردند حالامیخیزد وغرولاف تقلب ونابرابری میکند حیف به اینګونه مردم که خودشان یک ... به صدها نفرارتش ملی داکترنحیب الله... وبازهم دعوی اسلام ودعوی شفافیت رامیکند افسوس وصدافسوس من نمیدانم که این مردم چشم داردیاخیر وجدان شان برای شان اجازه میدهد که درمقابل مطبوعات ودرمقابل ملت شریف افغانستان استاده شود وحرف بزند به هرصورت چیزی که عیان است چه ضرور به بیان است شهرناپرسان هست هرکه هرچیزی میکند بکند پیش خداوند متعال رفتنی هستیم هرکس جواب خوده خواهند ګفت
(بهرام قل)

>>>   عيب است ك...چون در وقت چه حال شد در سرائ شهزاده خودت وكيل ها را تعين نميكردي مهكمه بخاطر چه تشكيل شده بود ياد ات رفته دوز هم فريد ميزند و صاحب خانه هم ،،،،،،،شرم است

>>>   معنوی درراس هرم... بوده ویاباید بخاطر اداره ضعیف وبی خبری برکنارومحاکمه شود ویابدترازآن دست داشتن درفسادبزرگ
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   جناب معنوی صاحب
یک اندازه درمورد کارنامه های خود هم بگوید به نظر من گناه افراد نه بلکه گناه نظام وسیتم است

>>>   ...زمانیکه خودشان رئیس کمیسیون انتخابات بود چوکی های وکالت درسرای شهزاده ودوبی به فروش میرسید ولی حالا این ... می اید بالای اعضای کمیسیون فعلی انتخابات انتقاد میکند
ولیزاده هراتی ازهرات باستان

>>>   سلام .
... صرف بفکر خود است.میخوا هد که دوباره رئیس کمسیون انتخابات شود وخالیگاه های خود خود را پر کند.لذت اخذ موتر های زره رافرا موش نکر ده است.که تا حال نزدش است. یا بفروش رسانده است.
م س خنجی

>>>   جالب بود
نوکر همتون احمد اشرفی نوشنق افغانی کارگر از اردبیل

>>>   سلام برهمه ...
همه معنوی را میشناسند بصد ها اشخاص وهم اوراق اطلاعات جمعی از زمان کار کرد اوشان همچو شاهدان زنده موجود هست و اما بیائید که از شرم شرم گفتن ها بگذریم (بگفتار ملا برو نــه بکردارش) حالا این...موجود چطوری حل وفصل خواهد شد این کمیسیون مستقل انتخابات که استقلالیت خود را باساس قانون توضح میکند . در مقابل 30 ملیون نفوس کشور و هم درمقابل جامعه بین المللی دم از استقلال میزند یعنی که هیچ فردی وهیچ نهادملی وبین المللی حق پرسش وحق بر کناری اوشان را ندارد . این چگونه استقلا ل است که اینها تا ختم دوره کاری شان فاعل مختارند هر آنچه که کرده اند ویا هر آنچه را که بخواهند میتوانند بدست آ زاد انجام بدهند حتی به مشروعیت وحیثیت ریاست جمهور ی که بیشترین صدمه وارد آوردند اکنون به آ ن اعتنائی ندارند . قانون که ساخته فکرو اندیشه انسان است یعنی اگر بجامعه مضر واقع شود میشود با فرما ن صوابدید ریاست جمهوری مواد آن حذف وتعدیل گردد . ایکاش این ستقلالیتها از قانون برداشته شود تاهر شخصی وهرنهادی در مقابل قانون وریاست جمهوری وهمه در مقابل ملت پاسخگو باشد .

>>>   من به چشم های معنوی حیران استم. در این سال های اخیر که منابع اطلاعاتی را دنبال می کنم سنگ چوب این مملکت صدا میزند ومی دانند که معنوی در فساداغشته بودو است مگر این دیده درا هنوز هم ... ندارد وپای هارا لچ کرده دیگران را در فساد اغشته می داند....

>>>   بلی جناب معنوی حقیقت کامل را گفته باید تمام اعضای کمیسیون انتخابات به شمول نورستانی ازکمیسیون حذف شوند وجزای خودرا بیبینند وگر نه قیامی مردمی در راه است
سادات تخاری

>>>   برای معنوی ...که یاد ازکمیسیون بکند صد ها نفر بدون برنده شدن به وکالت تعین کرده حال این انسان که غرق در فساد است نام کمیسیون را می بردنورستانی خیلی بلای شما شرف دارد

>>>   با سلام همین فساد که آقای معنوی میگوید این همه کار دست خودش است خودش کمیسون انتخابات را فاسد ساخت و خود را ملیونر و حالا بفکر این است باز دوباره خود را پولدار کند .بیدار شوید ای ملت.
راقی ازتخار

>>>   معنوی صاحب برای شما وهمه هموطنان سلام عرض میدارم:
جناب معنوی صاحب تقلبات انتخابات 1393 رامحکمه بررسی نکرد.ا تتقلبات وجعل کاری های نتخابات پارلمانی ریاست شما مورد بررسی قرارگرفت که تعفن اش دنیا را گرفت 9نفر داخل پارلمان شد و9نفر از پارلمان خارج شد سمین بارکزی 2ماه اعتصاب غذائی نمود.حرف شماهرگز فراموشم نخواهد شد.خواب است،خیال است،محال است وجنون.وشما هم کمی کارنامه گذشته ریاست کمیسیون انتخاباتی خویش را ملاحظه فرمائید.
قتدری

>>>   سلام : نمیدانم چرا هیچ کس واقعیت ها را نمی پذیرد و همچنان نمیخواهد باز گو کند در افغانستان چون ا ابتدای حکومت اقای کرزی تا اکنون قدرت بدست کسانی بوده که هر گز در قبال مردم صادق نبوده اند به بهانه های مختلف از حقایق چشم پوشی نموده وحقایق را وارونه جلوه داده اند و وانمود کردند که مصلحت کشور چنین ایجاب مینماید هر گز کسانیکه سرنوشت مر دم را به بازی گرفتند نه از مچازات حرفی به میان امده و نه هم کسی مجازات شده انهایکه به انتخابات بعد ازاین باور دارند بدانند که مردم دیگر هرگز به پای صندوقهای تقلب نخواهند رفت گرچه امکان دارد یک عده براساس قومیت حاضر شوند اما درکل مردم کاملأ ملتفت شده اند که رایشان پشیزی اهمیت ندارد وقتی از الف تا ی تحت نظر یک گروپ خاص عمل مینمایند ومطمئین هستند که هرگز کسی به انها نمیتواند بگوید پس شو وهم از امتیازات خوب برخوردار هستند هر کاری خواسته باشند انجام میدهند خنده دار است بعضی ها مانند روز جرم شان اشکار است باز هم میگویند که قانون اجازه نمیدهد به کسی که عالی جنابان را از کار برکنار نماید ماکه نفهمیدیم این چه قانونی است که مجرم را نمیتوانند مجازات که هیچ حتی ازکار برکنار نمایند خداوند خیر این ملت مظلوم را پیش کند چون بدست ....افتاده است وسلام
حقبین

>>>   ملا معنوی رییس جمهور سومی افغانستان خودرا وانمود میسازد که چنین امری به بر کناری رهبری کمیسیون صادر میکند

>>>   شرم ندارد

>>>   بجواب سادات تخاری!!!!! ان مردم که شما سرشان حساب میکنید شکم شان ار پلو پر است حوصیله قیام را ندارند چوب خدا صدا ندارد !!!!!!!!!!!!!!!!

>>>   جناب معنوی صاحب حقایق و واقعیت هارا بیان کرده آنهائی که خیانت ملی دست زده ورای ملیون ها انسان را نادیده گرفته ورای گوسفندی انداخته اند نه تنها از بست منفک بلکه به محاکمه عادلانه سپرده شود تاعبرت بدیگران شود .

>>>   جناب معنوی ... هرحرف ،قول ،عمل،وکردارت بی معنی بوده است پس اګرابرو داری درمورد تقلب وفساد اداری هیچ وقت صحبت نکند چراکه همه غلطی ها درجانت نهفته است(..........)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است