شعر: خشم طبیعت
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۱    ۱۳۹۳/۱۲/۱۱ کد خبر: 90371 منبع: پرینت

بهـار میهـن مـا بـدتـر از زمـسـتان است
به هر طرف نگری غارت گلستان است

کجـاسـت رحمـت رحمـان و یاری ایـزد
عـنان قهـر طبیعت بدسـت شـیطان است

ز بـرف آب گـوارا شـود بـه جـو جـاری
ولی بـه سینه ما نـوک تیغ و پیکان است

به ماه حـوت گیاهان ز خـواب بر خیزند
برای مردم ما خواب مرگ و طوفان است

ز خشکـسالی دوران وطـن شـود ویـران
زخشم بهمن و سیلاب، دل هراسان است

به سـوگ مردم پنجشیر و بامیان و تخار
دو چـشم اهـل وطن مثل ابر گـریان است

ز ظلـم طالـب و قهــر طبـیعـتـم حـیـران
که هر دو اوج مصیبت بلای دوران است

فـساد و جهل و تعصب که می کند بیداد
همه زسستی ایمان وضعف وجدان است

طبیب رفته بـه خـواب عمیق خـرگـوشی
بهر طرف مرض و درد و غم فراوان است

دل وطـن شـده چـون دامن شفـق خونین
سـر شکسته مردم به روی سـندان است

جفـا و ظلـم و سـتم تـا بکی بـود جـاری
گهی ز خشم طبیعت و یا ز انسان است

مکان رنج و عــزا و بـلا شــده مـیـهـن
که سـوز سینه بریان و آه و افغان است


رسول پویان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خدا ظلم طالب را بخودش برگرداند و مردم را از بلای طبیعی در امان داشته باشد. از شعر پرسوز و احساس شاعر وطن ممنون. قلم شما سبز باشد.

>>>   به شعر هیچ چیز را نمیتوانی تو تغیر بدهی! به جزً آن که احساسات خود را بیان کنی. و با بیان احساسات تو نمیتوانی جلو حواث را بگیری. گرفتن جلو حوادث به عقل و عمل نیاز دارد، نه به بیان احساسات...در تمام مناطق افغانستان باید اداره ساختمانی و اداره حفاظت محیط زیست و جلوگیری از خطرات حوادث طبیعی وجود داشته باشد.
این ادارات میتوانند در همکاری باهم اجازه ساختن خانه های رهایشی مردم را در منطقه دور از خطر حوادث طبیعی بدهند و همچنان با ایجاد دیوار های استنادی و کانال ها و نهال شانی و سرسبزی و ایجاد چنگلات، جلو حوا ث طبیعی را گرفت. مردم کشور های دیگر ازعقل کار میگیرند، شما از احساسات. در کشور های دیگر دولت به کسی اجازه نمی دهد که از چوب برای محروقات استفاده کنند و در نتیجه جنگلات را تخریب کنند،بلکه از برق،گاز و ذغال سنگ انرژی های بازیاب شده، مثل آفتاب و باد و آب و دیگر انواع انرژی ها استفاده میکنند. در پنجشیر در زمستان چوب را در بخاری تخته میکنند، از بس که گرمی میکنند، دروازه و کلکین های خانه را باز میمانند، در عوض آن که چوب را در بخاری کم بگذارند.

>>>   حرف حق را گفتید. از علم و دانش هیچکس منکر نیست بجز طالبان و طرفداران ... آنها که کمر را بمانند داعش برای تخریب تمدن، احساسات و عواطف لطیف بشری بسته اند. شعر البته با عواطف و خیالات رفیع انسانی ارتباط دارد و حقایق را با زبان احساس و عاطفه های قلبی انسانی بیان میکند. این را شما فکر نکنید که ضد علم، عقل، تجربه و دانش بشری است بلکه شیرینی لذیذ آن است. در افغانستان قرهاست که جلو علم و دانش و فرنگ و مدنیت را جاهلان بیخرد گرفته اند و چند دهه جنگ همه چیز وطن را در آتش جنگ، تعصب، تبعیض و عقده های قومی و سمتی سوخته است و امروز به شدت توسط شبکه های قومی ادامه دارد و میخواهند افغانستان را بدتر از عراق و سوریه بکنند. در پشت آن پاکستان و طالبان در همکاری با داعش ایستاده اند. شما با آن ... خونخواران مبارزه کنید نه با احساسات و عواطف مهربان بشری. یاهو
راستگفتار کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است