اسپنتا: حکومت در گفتگوهای صلح احتیاط کند
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۹    ۱۳۹۳/۱۲/۸ کد خبر: 90135 منبع: پرینت

داکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور پیشین شورای امنیت ملی در گفتگو با طلوع نیوز گفت که حکومت افغانستان باید با احتیاط در گفتگوهای صلح گام بردارد؛ این یک گام نیک است؛ اما برصداقت پاکستان در این گفتگوها شک دارم.

این مقام پیشین حکومت افغانستان از رویکرد مداراجویانه حکومت در این گفتگوها انتقاد می‌کند و می‌گوید که در این گفتگوها به روابط کابل و دهلی به خواست پاکستان آسیب رسیده است.

درهمین حال تلاش‌ها برای گفتگوهای صلح برخی از نگرانی‌هایی از چهره‌های با نفوذ و احزاب سیاسی را نیز برانیگخته است، آنان هراس از این دارند که پاکستان چیزی را که از راه جنگ در افغانستان بدست نیاورد با نیرنگ از راه گفتگوهای صلح بدست آورد.

مشاور پیشین شورای امنیت ملی ادامه داد: هرچند آغاز گفتگوهای صلح را یک گام نیک می‌داند اما نگران آن است که این گفتگوها به بهای از دست دادن ارزش‌ها به ویژه حاکمیت ملی، استقلال و روابط افغانستان با کشورهای دیگر تمام نشود.

داکتر اسپنتا مشاور پیشین شورای امنیت ملی اظهار داشت: صلح بهایی دارد؛ بهای این صلح باید دستاوردهای مردم، استقلال و وحدت ملی نباشد.

مشاور پیشین شورای امنیت ملی کشور از سیاست خارجی حکومت انتقاد می‌کند و می‌گوید که سیاستمدارن از راه مدارا به نتیجه‌ای نخواهند رسید.

وی می‌افزاید: سیاست‌گذاران کنونی افغانستان به دلیل بی‌ دانشی که از سیاست خارجی دارند به این مسئله توجه کافی ندارند، تجارب تمامی کشورها نشان داده‌اند که از طریق مداراجویی در برابر متجاوزین به جایی نمی‌رسد و متجاوزان خارجی را می‌توان با مقاومت به پشت میز مذاکره حاضر بسازیم، ضرور نبود که به روابط خود با هند اینقدر آسیب برسانیم.

درهمین حال عبدالرب رسول سیاف، محمد اسماعیل و رییس مجلس سنا پیشنهادهای شفاهی را به رییس جمهور غنی درباره‌ی چگونگی گفتگوهای صلح با طالبان ارایه کرده‌اند.

رییس مجلس سنا می‌گوید که هرچند آنان از تأمین صلح در کشور پشتیبانی می‌کنند اما در این راستا نگرانی‌ها و موقف‌شان را پس از نتیجه این گفتگوها اعلام خواهند کرد.
فضل الهادی مسلم یار رییس مجلس سنا خاطرنشان کرد: "ما بگونه‌ی مطلق از صلح حمایت می‌کنیم؛ اما نگرانی‌هایی که داریم پس از روشن شدن نتیجه‌ی این گفتگوها چه با پاکستان باشد یا طالبان و جناح دیگری موقف‌مان را اعلام خواهیم کرد.
وی تأکید می‌ورزد که از صلح پشتیبانی می‌کند که طالب به داعش مبدل نشود.
رییس مجلس سنا می‌افزاید: ما صلحی را می‌خواهیم که طالب به داعش مبدل نشود، یعنی گروه دیگری به میان نیاید و با حفظ ارزش‌ها و قانون اساسی افغانستان باید این گفتگوها انجام شود.

حزب دعوت اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرب رسول سیاف ملاحظاتی درباره‌ی چگونگی گفتگوهای صلح دارد؛ این حزب نیز به صداقت پاکستان در این گفتگوها شک دارد و از حکومت افغانستان می‌خواهد که در این گفتگوها سنجیده گام بردارد تا به نیرنگ پاکستان روبرو نشود.

داوود کلکانی عضو این حزب و یکی از نزدیکان سیاف خاطرنشان کرد: ما با آوردن صلح موافق هستیم اما برخی ملاحظات داریم؛ پاکستان در میدان جنگ امتیازاتی به دست نیاورد ما از این هراس داریم که آنان در میدان جنگ امتیاز بدست نیاورند.

درهمین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که صلح بدون عدالت و بدون شرکت زنان صلح نیست بلکه معامله است و هرگونه معامله‌ی کوتاه مدت سیاسی میان دو گروه سیاسی به صلح نخواهد انجامید.
سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید کرد: صلح بدون عدالت و بدون احترام به حقوق بشر بدون شرکت زنان صلح نیست معامله است و معامله سیاسی به صلح نمی‌انجامد، این معاملات کوتاه مدت بین دو گروه سیاسی مشکل اصلی افغانستان را حل نمی‌کند و صلح را به میان نمی‌آورد.

پس از سفر راحیل شریف رییس کل ارتش پاکستان به افغانستان و چراغ سبز پاکستان برای کشاندن طالبان به میز گفتگوهای صلح، حکومت افغانستان رایزنی‌ها را برای آغاز چگونگی گفتگوهای صلح آغاز کرده است.

گفته می‌شود که این گفتگوها در همین ماه حوت آغاز خواهد شد و از قراین برمی‌آید که دور نخست این گفتگوها در قطر انجام خواهد شد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صلح ضرورت است.در کشور اما نه با این ....
مجید چاه آبی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است