عین و غین به شعارهای دروغین خود عمل نکردند
خدا خیر دولت را هم بدهد که معلوم نیست این برنامه های اشتغال زایی اش در جهت کاهش بیکاری و مهاجرت بی رویه، چه زمانی اجرا خواهد شد. راهکارهای نمایندگان مردم در مجلس نیز که جای خود را دارد. وکیل صاحبان بعد از رسیدن به چوکی به همه چیز فکر می کنند الا بهبود وضعیت صحی مردم و رفع بیکاری 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۸    ۱۳۹۳/۱۲/۷ کد خبر: 90129 منبع: پرینت

تازه ترین بررسی ملی خطرات و آسیب پذیری‌ها نشان می دهد که زندگی شهروندان کشور در دو سال اخیر بدتر شده است به نحوی که هم اکنون ۳۶ درصد از هموطنان ما زیر خط فقر زندگی می کنند و ۲۵ درصد از جمعیت کشور، بیکار می باشند.

متاسفانه بعد از 13 سال حضور نیروهای خارجی در افغانستان، علی رغم ادعاها بر پیشرفت روز افزون کشور، اکنون با تشکیل دولت وحدت ملی توجه جامعه بین‌المللی به افغانستان روز به روز کاهش یافته و کشور ما به پایین ترین سطح از نظر بهداشت و درمان رسیده است.

بنا بر آمارهای مطرح شده وضیعت زندگی مردم افغانستان نسبت به کشورهای همسایه و منطقه بسیار بدتر می باشد. طوری که بیش از ۳۰ درصد باشندگان کشور مصوونیت غذایی ندارند، ضریب نابرابری توزیع درآمد در کشور بیش از ۳۱ درصد است و بیش از ۲۵ درصد افراد جویای کار در کشور، بیکار هستند.

تنش‌های داخلی، عدم دسترسی به مراکز درمانی، فقر و کم بودن تعداد کارمندان آموزش‌دیده و هزینه بالای درمان باعث شده که برخلاف گزارش‌هایی که توسط سازمان های بین المللی تاکنون ارایه شده، وضعیت بهداشتی در کشور ما در شرایط بدی قرار داشته باشد.

با عرض تاسف فراوان باید گفت: در زمینه بهداشت در افغانستان، تفاوت‌های زیادی میان حرف و عمل دیده می‌شود ولی به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات و آمار، فعلا مشکل است که در رابطه با میزان دقیق نیازمندی مردم کشور به خدمات بهداشتی، قضاوت کنیم ولی آنچه مسلم است، بین حقایق موجود و گفته های سازمانهای غربی و وزارت صحت، تفاوت زمین تا آسمان است.

براساس گزارشی که پزشکان بدون مرز ماه پیش ارایه کرده از هر پنج نفر، یک نفر به دلیل کمبود مالی، هزینه‌های سرسام آور پزشکی، دور بودن از مراکز درمانی، نبود امنیت و وجود خشونت، عضوی از خانواده و یا دوستان نزدیک خود را در 12 ماه گذشته از دست داده‌ است. نکته دیگر اینکه درآمد برخی از این افراد روزانه شاید یک یا دو دالر باشد، در حالیکه هزینه درمانی به 40 تا 114 دالر در روز می‌رسد که بسیاری از افراد ناگزیر هستند برای پرداخت هزینه درمان، پول قرض بگیرند و یا اموال خود را بفروشند.

از طرف دیگر بیش از 800 هزار نفر در کشور ما بیکار هستند و هرسال حدود 400 هزار نفر وارد بازار کار می شوند. آن هم بازاری که در آن بسیاری از شغل ها پایدار نیست و افراد بیشتری با خطر بیکاری مواجه هستند. خدا خیر دولت عین و غین را هم بدهد که معلوم نیست این برنامه های اشتغال زایی اش در جهت کاهش بیکاری و مهاجرت بی رویه، چه زمانی اجرا خواهد شد.

وزارت صحت عامه و وزارت کار و امور اجتماعی نیز که یا وعده های واهی می دهند و امیدواری به آینده و یا اینکه می گویند بهبود این وضعیت تنها مسوولیت این وزارتخانه نیست و باید تمام نهادهای ملی در این زمینه نقش داشته باشند.

راهکارهای نمایندگان مردم در مجلس نیز که جای خود را دارد. وکیل صاحبان بعد از رسیدن به چوکی به همه چیز فکر می کنند الا بهبود وضعیت صحی مردم و رفع بیکاری.

حال اگر با در نظرداشت این گفته ها، نگاهی به برنامه های مطرح شده از سوی اشرف غنی و عبدالله که در زمان انتخابات مطرح کردند بیندازیم، می بینیم که گفته های این دو نفر تا چه اندازه برنامه هایشان پوچ و واهی و فقط در حد شعار بوده و هیچکدام راهکار عملی برای رفع این مشکلات نداشته و ندارند.

و این وضعیت دولت و کشوری است که به خود متکی نیست و دولتمردانش منتظر دستور غرب هستند تا برای این مردم مظلوم اقدام مفیدی انجام دهند.
اگر بعضا هم در برخی از ولایات اقدام یا پیشرفتی صورت گرفته، صرفا جهت تبلیغات و خالی نبودن عریضه است و الا تمامی وعده هایی که عبدالله و اشرف غنی تحت حمایت آمریکا برای بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی، صحی، معیشتی مردم دادند، دروغی بیش نبود مانند تمام وعده هایی که این سالها غربیها مطرح کردند و به آن عمل ننمودند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در دسته غ فاشیست های قبیله جای دارند و هیچ به ترقی وپیشرفت افغانستان ...ندارند و دسته ع صلاحیت مالی کشور را به دست ندارند.

>>>   جامعه جهانی مشکلات خودرا درعرصه بیکاری حل کرده نمیتواند چه رسد به افغانستان .

>>>   با سلام !
اول باید بدانیم که کار را چگونه تعریف مینمایم .کار عبارت از اجرای عمل مثمر در راستای تولید و یا ارائه خدمات است . درینصورت اکثر کار های که در کشور ما معمول است و رواج دارد در اقتصاد به نام کار ناقص یاد میشود مانند دست فروش ها ، تبنگ فروش ها و هزاران کاریکه در کنار جاده ها در تمام کشور رواج و جریان دارد .مردم از مجبوریت و ناگزیری دست به چنین کارهای میزنند ... اگر شما به قرا و قصبات در ولایات کشور سفر داشته باشید باز میدانید که نرخ بیکاری از چه قرار است . به نظر من به اساس تعریف کار که باید یا تولیدی و یا خدماتی باشد و کار های ناقص را هم به جمله بیکار های مخفی اضافه نمایم و افراد واجد شرایط کار را نظر به نفوس کشور شش ملیون تخمین نمایم باید که (4) ملیون نفر بیکار داشته باشیم که اکثر این افراد به شکل عنعنوی دهقان و برزگر ویا مالدار میباشند و نظر به خشکسالی ها و تغییر اقلیم کار شان را از دست داده اند که این مشکل بسیار جدی برای جامعه میباشد و نفوس شهر ها را زیادنموده اکثر قرا و قصبات کشور خالی از سکنا میشوند .راه حل به شکل عاجل و فوری مهار نمودن آب های جاری کشور و سرمایه گذاری اساسی برای سکتور زراعت و اعمار بند و انهار میباشد که مردم دوباره به شکل نورمال به زنده گی عادی دهقانی و مالداری خود بر گردند .و از واردات سرسام آور محصولات زراعتی رهائی یابیم . با احترام .
عبدالخلیل خاوری از مزار شریف

>>>   این درست است که بیکاری به حد زیادی وجود دارد و دولت ما هم در فکر این است که زمینه اشتغال زایی را فراهم کند ولی متاسفانه مشکلات دولت ما زیاد است که به زودی بر غله های اقتصادی وکاریابی نخواهیم رسید، اما این را هم باید فراموش نکنیم که مردم ما هم باید یک اندازه ازخودشان تحرک نشان بدهند و اشخاص سرمایه دار ما بجای اینکه هوتل های مجلل، زستورانت های پیشرفته و تالارهای عروسی که خون ملت را میمکد وداماد بیچاره درشب عروسی اش بجای خوشحالی شب غمناک والم ناکی را سپری میکند، کوشش کنند زمینه کار را برای مردم بیکار وبی بضاعت کشور مان فراهم بسازند وبجای سرمایه گذاری که منفعت آن برای یک شخص میرسد، یک فارم زراعتی بسازند که درآن سالانه هزاران نفر مصروف کار شوند و از جانب دیگر فضای کشور را سرسبز ساخته ودر زیبایی، فضای سبز کشور ومناظر طبیعی بافزایند. من خودم شاهد هستم که در ولسوالی زنده جان ولایت هرات مردم به شکل سرسام آوری به سرسبزسازی این ولسوالی هجوم آوردند وبا انرژی بسیار زیادی تلاش میکنند تا زمین های دولتی را اجاره نمایند ودر آن فارم های زراعتی وباغداری احداث کنند فقط تقاضای این مردم از دولت این است که در قدم اول بخاطر اجاره دهی این اراضی دولتی کند کاری و سهل انگاری نکنند و کار مردم را بخاطر این عمل خیر به زودترین فرصت راه باندازند چراکه هرلحظه ای از لحظات ارزشی زیادی دارد وهمچنین از دولت میخواهند که هرچه عاجل تر درقسمت مهار کردن آب اقدام نماید چراکه دراین مسئله تنها تلاش مردم کافی نیست.
امرالحق "ایوبی" از هرات

>>>   شعارهای دروغین عمل کردن ندارد ​.

>>>   نصف روز سران حکومت وحدت ملی در فیشن و اکشن سپری شده و نصف روز دیگر آنان به گرفتن عکس های نمایشی و یادگاری. وای به حال مردم بیچاره و رنج دیده افغانستان.

>>>   آیا کسانیکه در راس قدرت حکومت وحدت ملی قرار دارد باز هم توقوع این را دارند که مردم بخاطر رای دادن به آنها انگشتان ، درکل جان و مال شان را از دست بدهد. به هیچ وجهه نمیتواند رای دهد چرا که اینها وعده خلاف هستند.

>>>   در تیم اشرف غنی احمدزی کسانی جمع شده اند ، که تقریباَ می توان گفت همهء شان در دو سه دههء اخیر از جملهء بد نام ترین افراد جامعه بوده اند. مانند دوستم ملیشه که در زمان تجاوز شوروی ها دما را از جان مردم مظلوم ماکشید. هزاران نفر از هموطنان مسلمان مارا به کام مرگ فرستاد. یا حنیف اتمر کمونیست که در زمان تسلط شوروی ها چه فجایع نبود که درحق مردم مظلوم افغانستان انجام نداد و دست هایش به خون مردم مارنگین است. منصور نادری ملیشهء دیگری که در زمان تجاوز شوروی ها با بیگانگان همدست گردید و در کشتار مردم مظلوم افغانستان ، شوروی هارا یاری نمود. به هیمنطور اکثر افراد این اتحاد انتخاباتی را کسانی تشکیل می دهند که به معتقدات اسلامی هم چندان باور مند نیستند.
آقای اشرف غنی احمدزی تاحال چندان موقف خوبی دولتیی نداشته اگر داشته خیانت کرده با اخلاق خشین واستثنای خویش که مانند زنبورهمه را نیش میزند آدم بدزبان که دردوران ریاست پوهنتون کابل با استفاده از موقف ریاستی خویش هر چه بد زبانی میتوانیست دریغ نمیکرد و این بار که ریس ریاست جمهوری است تامیتوانداز امکانات دولتی دغل بازی, تقلب, اختلاس, خیانت کند دریغ نخواهد کرد

>>>   سلام من غلام حضرت هستم وفعلآ بخاطرکار درایران هستم ازمسعولین خاهش میکنم که به فکرمهاجرین داخل ایران باشد

>>>   ای غلام حضرت...مسؤلین شما فقط در فکر جیب و حفظ قدرت شان هست شما کی باشید که مسؤلین به فکر شما باشد فقط این قدر برات میگم که مواظب خود باش.

>>>   کشورما خیلی ازکشورهای دیگرعقب مانده وعلت ان هم مشخصه که جنگ داخلی وقوم گرایی مردم افغانستان باعث شدتاحال روزاینچنین باشدوتازمانی که مجاهدین و مخالفین مشکلات خصوصی خودراحل نکنند ازیک کشورخوب وپررونق خبری نخواهدبودواین مردم هست که بیشتراسیب پذیرن ومردم بایدبه مخالفین ومجاهدین هشداربدن هرچه زوتربهد کشور صلح بیارن واورنمیتوانندهمه مخالفین ومجاهدین راازکشوربیرون کنندوویک دولت جدیدتشکیل بدن وتازمانی که دودستگی بین ملت افغان باشدمجاهدین ومخالفین سودخواهدبردوهمه انها ازامریکا دستورمیگیرن وازغذای امریکا تغذیه میکنند حتی علمای افغان دیگرگول هیچ کسی رونخورید وفقط فکریک زندگی خوب باشید حتی خارج ازکشور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است