به پروسه صلح اطمینان ندارم
سفیر انگلستان گفته است که جنگ در افغانستان از راه نظامی پایان نمی یابد و از راه صلح می آید. چرا 12 سال قبل که ما این را پیشنهاد کردیم آن را انجام ندادند؟ چرا 26 سال قبل به آمریکایی ها و انگلیسی ها صلح را پیشنهاد کردیم قبول نکردند؟ خون فرزندان ما ریخت و افغانستان به این وضع افتاد حالا می گویند که صلح راه حل پایان جنگ است 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۹    ۱۳۹۳/۱۲/۷ کد خبر: 90053 منبع: پرینت

یکی از هدف های اصلی سفر حنیف اتمر به قطر گفتگو با پنج تن از سران طالبان که از زندان گوانتانامو رها شده اند می باشد. پیش از این گزارش هایی در مورد آغاز گفتگو میان طالبان بامقامات آمریکایی در قطر منتشر شد اما طالبان آغاز این گفتگوها را رد کردند. در حال حاضر نیز حکومت وحدت ملی به شدت در تلاش گفتگو با طالبان است. اما آیا واقعاً طالبان برای گفتگو با حکومت آماده اند؟

فتانه گیلانی رییس اجتماع زنان در برنامه «فراخبر» گفت: مردم افغانستان تشنه صلح هستند و صلح را می خواهند ولی نه صلحی که با آینده جان شان، فزندانشان بازی شود. در طول سیزده سال گذشته دیدیم که جهان به افغانستان وارد شدند آنها به چه دلیلی وارد افغانستان شدند؟ به این دلیل که در افغانستان مواردی چون حکومت داری خوب، مسایل حقوق بشر، حقوق زن، از بین بردن تروریزم و آوردن صلح سرتاسری و از بین بردن مواد مخدر را بیاورند اما روی هیچ کدام از اینها کار نشد. فقط بازی های استخباراتی در اینجا انجام شد. همانطور که در دوره گذشته تعدادی از افراد بودند که تحت عنوان نام قوم و زیر نام مذهب سوء استفاده می کردند حالا تعدادی از دلالهای سیاسی پیدا شده اند و می خواهند در زیر نام صلح بازی استخباراتی دیگری به راه بیندازند. این تصمیم برای صلح تصمیمی عجولانه است.

وی مذاکرات صلحی که در این حکومت انجام می شود را بی فایده دانسته و افزود: مذاکراتی که در این چند روز برای صلح با طالبان انجام شده حرکاتی عجولانه است و از آن حمایت نمی کنم. در طول سیزده سال گذشته آنقدر سیاستمداران نالایق داشتیم که نتوانستند از فرصت هایی طلایی که به کشور آمد استفاده کنند و افغانستان را به سمت صلح و ثبات ببرند. حالا هم این برنامه های صلح در حلقه همان افراد سیاستمدار نالایق قبلی می چرخد. رهبران دیروز همانهایی هستند که به دور کرزی می چرخیدند و هیچ کاری برای منافع ملی، مردم و ختم جنگ نمی کردند. امروز همان افرادی که حرفهای کرزی را گوش داده و انجام می دادند حالا حرفهای اشرف غنی را انجام می دهند. اینها همان حلقه ها هستند و از این حلقه ها بیرون نیامده اند. هرگاه پروسه صلح به مردم تعلق گرفت آنگاه این پروسه ای مردمی است و می شود به آن اطمینان کرد.

گیلانی در ادامه گفت: کسی باید در راس پروسه صلح باشد که نه در پشت پرده و در زد و بندها باشد و نه دستش آلوده به خون ملت افغانستان باشد، نه بلند منزل داشته باشد و نه دروغگو باشد. آنهایی که در دوره گذشته و این دوره پروسه صلح را پیش برده و می برند برای باداران خارجی خود کار می کنند. هیچ گاه برای منافع ملی و اصل منافع اسلام و افغانستان، شهیدان، بیوه ها، یتیمان و زخمی ها کارنمی کنند.

رییس اجتاع زنان پاکستان را در صلح مانند گذشته بدون صداقت دانسته و عنوان کرد: تا به امروز در بسیاری از ولایات افغانستان نا امنی است زنان، کودکان و مردم افغانستان در نا امنی زندگی می کنند. در حالی که حامد کرزی هم بیست و یک بار به پاکستان سفر کرده بود. امروز سفیر انگلستان گفته است که جنگ در افغانستان از راه نظامی پایان نمی یابد و از راه صلح می آید. چرا دوازده سال قبل که ما این را پیشنهاد کردیم آن را انجام ندادند؟ چرا بیست و شش سال قبل به آمریکایی ها و انگلیسی ها صلح را پیشنهاد کردیم قبول نکردند. خون فرزندان افغان ریخت و افغانستان به این وضع افتاد حالا می گویند که صلح راه حل پایان جنگ است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فتانه جان بگو چند فرزندت چند برادر / برادر زاده/ وخواهرزاده ات در صفوف قوت های مسلح است که تو... جنگ می خواهی؟ دوم از حکومت های نالایق چرا معاش میگرفتی و میگیری؟
این مردمی که تومیگویی کی ها اند؟ ...راه حل پیشنهادی ات چیست که این قدر یاوه سرایی میکنی؟تو خود اجنت بودنت رابه استخبارات بیگانه ثابت ساختی ...
م.ا.کابل

>>>   فایده وچوکی شان به خطر می افتند به ای خاطر فتانه صلح نمیخواهد

>>>   من فقط یک سئوال داشتم از خانم گیلانی و آن اینکه ویی می گوید: " کسی باید در راس پروسه صلح باشد که نه در پشت پرده و در زد و بندها باشد و نه دستش آلوده به خون ملت افغانستان باشد، نه بلند منزل داشته باشد و نه دروغگو باشد." اگر وی اینقدر علاقه مکند دستان پاک و وجدان پان وعاری از فساد است چگونه یکی از جنجالی ترین مدافعین تیم عبد الله در انتخابات بود.؟
صبور

>>>   یکی ازخواست های گروه طالبان ازدولت افغانستان درصورت موفق شدن پروسه صلح محدود کردن فعالیت زنان درنهاد های خارجی وپوشیدن برقه (چادری) است ،بنابرهمین خاطر خانم فتانه گیلانی وغیره خانم های غربی درهراس استند
259 بااحترم

>>>   بسیار حقایق همین حالا در پیش چشمم "چرخک" میزند ولی حیف وقتم که انرا بنویسم فتانه جان!!! نرود میخ اهنین بر سنگ!!!!

>>>   فتانه جان سلام برشما: شما علاقمند صلح درکشور نیستید زیرا منفعت که ازجنگ دریافتیدازدست تان خواهد رفت مصالحه ملی داکتر نجیب الله راقبول نکردید،مصالحه استاد ربانی را سبوتاژ کردید،مصالحه حامد کرزی رانیز با همدستان وهم صحبت های خویش نا کام نمودید وحال میخواهید طرح صلح حکومت وحدت ملی را به شکست مواجه نمائید.ما صلح میخواهیم ،حتمی میخواهیم وزود میخواهیم،جنگ بس است، حامی ومدافع طرح صلح حکومت وحدت ملی هستم.
قادری

>>>   خانم فتانه ... این مردم بیچاره هستند که هر روز اولاد های شان کشته میشود من ار تو خانم سوال میکنم چند برادر ویا اعضای خانواده تان در اردوی ملی یا پولیس ملی است که نیست باید تو با پروسه صلح مخالفت کنی

>>>   فاطمه جان راست میگوید. در زمان داکتر نجیب که یک سرباز خارجی در افغانستان نبود و ده ها و صد ها مرتبه ما را به صلح دعوت کرد، ما قبول نکردیم. حالا که عساکر پنجاه کشور در افغانستان است، مه به سر پیر صاحب سوگند یاد میکنم که هیچ وقت به صلح لبیک نخواهم گفت.

>>>   خانم فتانه ... شما آب را شور داده ماهی میگیرید از دل مردم جه خبر دارید که هروز اشک از چشمانشان جاری است وشما از بخش کرده ...خوش هستید

>>>   واقعا دکتر نجيب رئيس جمهور نمونه اي بود بنده خدا چقدر گفت...حالا فتانه جان عزيزم حالا صلح نخاهي پس کي ميخاهي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است