مسعود: در روند صلح باید محتاطانه عمل کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۰    ۱۳۹۳/۱۲/۶ کد خبر: 90048 منبع: پرینت

احمدولی مسعود سفیر پیشین افغانستان در لندن در برنامه «تحول» گفت: افغانستان سی سال است که در جنگ درگیر است، صلح امری ضروری و بسیار لازم برای افغانستان است. مشکل در این جا است که چندین بار مقام های پاکستان به افغانستان آمده و در مورد صلح مذاکراتی کرده اند اما در مطبوعات افغانستان هیچ اطلاعاتی داده نمی شود که بین آنها چه گفتگوهایی رد و بدل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وی دوره گذشته را سرشار از اشتباه و بدون دستاورد در خصوص صلح دانست و عنوان کرد: رییس جمهور باید از دوره حامد کرزی عبرت بگیرد و اشتباهات گذشته را در خصوص مساله صلح تکرار نکند. باید محتاطانه عمل کند و انرژی مثبتی را که فعلا طالبان برای صلح گرفته اند استفاده کند تا به انرژی دیگری تبدیل نشود و دوباره مردم افغانستان در دور باطل جنگ گیر کنند و کار از کار بگذرد و از کنترل ما خارج شود.

مسعود محتاطانه عمل کردن رییس جمهور را در مذاکرات صلاح لازمه موفقیت در این امر دانست و گفت: امیدوار هستم که ابتکار مذاکره با طالبان برای صلح به دست افغانستانی ها باشد. نشود که در یک گفتگوی بسیار کلان که منافع بسیاری از کشورها در آن دخیل است، در یک سناریوی بزرگ جایگاه افغانستان گم شود. نشود که دوباره قربانی شویم. افغانستان مانند همیشه به عنوان یک دهلیز قرار بگیرد و میدان رقابتها شود و دستاوردهای خود را از دست بدهیم. رییس جمهور نباید برای صلح به یک دیدار مطبوعاتی با رهبران افغانستان اکتفا کند. باید با تمام اقشار مردم در تماس شود. بسیاری از نخبه ها هستند که در مورد این مسایل متخصص هستند و باید با آنها مشورت شود تا افغانستان دوباره در لبه پرتگاه قرار نگیرد.

سفیر پیشین افغانستان در لندن رییس جمهور را موظف به پاسخگویی به ابهاماتی درباره گفتگوها با مقام های پاکستان می داند و می گوید: بعد از اینکه رییس جمهور به پاکستان رفت و بازگشت، روابط افغانستان با پاکستان بسیار خوب شد. این رفت و آمدها چندین بار صورت گرفته است اما مردم افغانستان در جریان نیستند که چه نکاتی بین آنها رد و بدل شده است. چرا پاکستان به یکباره آماده می شود که باید صلح کند در حالی که در مدت سیزده سال گذشته با بیست و یکبار سفر رییس جمهور به پاکستان این اتفاق نیفتاد؟ پاکستان در بدل صلح چه چیزی از ما خواسته است؟ اینها سوالهایی است که رییس جمهور باید به مردم پاسخگو باشند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است