غرب یا کشورهای منطقه، کدام مفیدتر هستند؟
موضوع امضای پیمان امنیتی میان مسکو و کابل مطلبی است که باید کارشناسان دولت وحدت ملی به بررسی آن پرداخته و به قول پوتین به جای نازهای دخترانه ی آمریکا که هر روز تکرار می شود و شعارهای غرب که هیچگاه عملی نمی شود، به درخواستهای کشورهای منطقه به ویژه روسیه توجه نمایند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۳/۱۲/۵ کد خبر: 89903 منبع: پرینت

روز گذشته الکساندر مانتیسکی سفیر روسیه در افغانستان طی دیداری با محترم محمد محقق معاون داکتر عبدالله، خواستار امضای توافق نامه راهبردی بین مسکو و کابل شد و از ادامه همکاری های روسیه به دولت وحدت ملی نیز خبر داد.

قرار معلوماتی که جناب سفیر مطرح کرد، روسیه از سال 2010 تاکنون بیش از 300 سرباز افغانستانی را آموزش داده و قرار است به زودی گروهی دیگر از سوی وزارت داخله برای آموزش عازم روسیه شوند.

جناب محقق نیز ضمن ابراز امیدواری برای امضای توافق نامه راهبردی بین افغانستان و روسیه، اظهار داشت: دولت جدید کابل بر حفظ روابط دوستانه و نزدیک میان ۲ کشور متعهد خواهد بود و این روابط را بیش از پیش گسترش خواهد داد.

چندی قبل ولادیمیر پوتین نیز با بیان اینکه ملت افغانستان به زودی ثبات را در کشورشان برقرار می کنند، خاطرنشان کرد دستیابی به این هدف کار آسانی نخواهد بود ولی در صورت لزوم آمادگی داریم به دوستان افغانستانی خود برای اطمینان از برقراری ثبات در کشورشان کمک کنیم و در نتیجه شاهد چشم اندازهای مثبت توسعه باشیم.

اما دلیل این تمایل مسکو برای حضور فعال در افغانستان چیست؟ همانطور که از سخنان مقامات بلندرتبه روسیه بر می آید، خود روس ها مهمترین دلیل حضورشان در کشور ما را نگرانی در خصوص افزایش تهدید مشترک مواد مخدر و تروریزم در افغانستان عنوان کرده اند و می گویند ترجیح می دهند تا با این مشکل در مرزهای مشترک مقابله کنند یعنی نیروهای روس با حضور جدی در مرز تاجیکستان و ازبکستان با افغانستان جلوی این تهدیدها را بگیرند.

نکته جالب اینجا است که مقامات روس بارها و بارها سیاست واشنگتن را زیر سوال برده اند و با بیان اینکه جنگ افغانستان طولانی ترین جنگ آمریکا می باشد، گفته اند: آمریکاییها در طول 13 سال گذشته چه کاری انجام می‌دادند؟ چرا با وجود 150 هزار سرباز خارجی، هیچ موفقیتی در جنگ علیه تروریزم به دست نیامده است؟

روس ها با طرح این مسایل همچنین مدعی اند که هرگونه نقش نظامی آمریکا در افغانستان در آینده باید به عنوان یک توافق قانونی بین‌المللی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود، به اجرا درآید. زیرا حضور نظامی طولانی مدت و یا دایمی نیروهای خارجی در افغانستان یکی از دلایل نگرانی مسکو می باشد.

روسیه با درک این نگرانی، اکنون به فکر آن است که در دراز مدت جایگزین نیروهای غربی در افغانستان شود به همین دلیل هم بارها آمادگی مسکو را برای هر گونه کمک به افغانستان در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی مطرح کرده و وعده داده است که این کمکها به محض ارایه پیشنهادات مشخص از سوی دولت افغانستان، از سوی طرف روسی قابل اجرا خواهد بود.

به گفته آگاهان مسایل سیاسی حربه روس ها برای نزدیک شدن به دولت افغانستان نیز این مطلب است که برای بهبود اوضاع منطقه و بخصوص افغانستان باید حتما قدرتهای منطقه ای تصمیم بگیرند و لازمه آن کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان است که در صورت خروج آنها قدرتهای منطقه ای تامین تجهیزات و امکانات لازم برای افغانستان را فراهم خواهند کرد.

اما آیا روس ها بهتر از غربیها خواهند بود؟ تجربه سیزده ساله اخیر نشان می دهد که هر کشوری که سعی می نماید خود را دلسوز مردم افغانستان نشان دهد و وعده همکاری می دهد، بعدا مشخص می شود که برای رضای خدا نبوده و در پی رسیدن به اهداف و مقاصد خودش بوده است! لذا اکنون روسیه در افغانستان به دنبال چه منافعی می گردد که اینقدر سعی می کند برای ما نقش همسایه مهربان را بازی نماید با وجود اینکه می داند در سیزده سال گذشته پنجاه کشور دیگر هرکار خواستند انجام داده و هرچه خواستند برده اند و شاید چیز ارزشمند دیگری برای آنها باقی نمانده باشد؟

این هم موضوعی است که باید کارشناسان دولت جدید به ریاست داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله به بررسی آن پرداخته و به قول پوتین به جای نازهای دخترانه ی آمریکا که هر روز تکرار می شود و شعارهای غرب که هیچگاه عملی نمی شود، به درخواستهای کشورهای منطقه به ویژه روسیه توجه نمایند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جور نیایین با روسیه جنابان محترم بخدا افغانستان اگر با روسیه اتحاد تشکیل دهند بسوی بد بختی میرود چناچه خود روسیه وکشورهای هم پیمانش را میبینم

>>>   فعلاً که غرب بهتر است چون در جنگهای گذشته دیدیم کشورهای همسایه چه بر سر ما آورد

>>>   اگر قرار باشد که ملت ما میان بد وبدتر یکی را انتخاب نمایند واراده این ابتکار را داشته باشند وبتوانند جرئت نمایند ویابزرگان وگردانندگان امور غلام های حلقه بگوش نباشنداز روس وغرب باید روس را انتخاب نمایند اما بیچاره روس خود با مشکلات عدید گرفتار ودر گیر بوده اورا نیز مانند مابههزاران دسیسه وتوطئهمحاصره نموده اند متحدین وهم پیمانها روس را یکی پی دیگری به دام خود اورده ان کشور را خلعنفوذ نموده اند اگر در سوریه کمی عقب نشینی نموده اند نه به پاسخاطر روس وایران است ایشان بعدا متوجه شدند که حکومت فعلی مفید تر از دیگران برای حفظ منافع اسرائیل وغرب است درسایر موضوعات همه را پشت پا زده برنامه های خود را تطبیق مینمایند وقتی میگویم کشور ما کدام کشور ؟ ویا زمامدار های ما کدام زمام دار ؟اینها که از اول تا غلامی را نمی پذیرفتند نمیتوانستند خودرا کاندید نمایند موضوع افغانستان را خاتمه یافته تاقی نمایدما مانند موش شکار گربه ای بسیار خطرناک شده ایم ولی اگر دیده باشید گربه ها هم شکا خود را وقتی مطمئین شددیگر راه فرار به رخش بسته است رها میکند وبا ان بازی وساعت تیری میکند دیگر درینجا مزاری ومسعود وربانی وفهیم نمانده که وطن بگوید دیگران دو دست با ادب در خدمت گذاری بهتر باهم مسابقه دارندوبه دودست با ادب استاد اند ومیگویند صاحب چه مانده که برایتان تسلیم نمایم ؟ خارجی ها اشتباه بزرگ نمودند که عبدالله را نیاوردند اوکه به اقای غنی اینقدر مطیع وفرمانبردار است به خود انها هزار چند بیشتر کرنش مینمودبرای او از هزار وطن وهم وطن یک تبسم زهر اگین جان کری بیشتر ارزش دارد باجهاد ومجاهدبیشتر از خود انها ضدیت نشان میدهد تا خوبتر پذیرفته شود با جهاد ومجاهد اعلان جنگ نموده اهسته اهسته به تمسخر واستهزا می پردازد
تبنگ چی

>>>   همگی شاهد و ناظر هستیم که تاجیکستان، قرغیزستان و اکراین که نوکران روسیه هستند چی وضعیتی دارند ...

>>>   برای کشورهای فارسی زبان هیچ دوستی بهتر از خودشان برای خودشان وجود ندارد، لااقل مردمشان براحتی زبان یکدیگر را میفهمند و میتوانند براحتی با هم دادوستد کنند،

>>>   پیشت غرب وشرق انفدر نگردین باهمه شان روابط را باید عیار سازیم ولی کشورهای منطقه چون نزدیک هستند من به اونها یکمی ارجحیت میدهم.

>>>   سیاست خارجی افغانستان مبتنی به روابط نیک و دوستانه و احترام متقابل و همکاری با تمام کشور های جهان است. ما در سیاست خویش هیچ کشوری را بر دیگری ترجیح نمیدهیم و خواهان روابط نیک با همه کشور ها هستیم.

>>>   تبنگ چی درست فرمودند وبا ایشان موفق هستم !

>>>   من هیچ کار به مسایل دیگر کشور شما ندارم ولی جناب تبنگ چی زمانی که احمد شاه مسعود کشته شد با انکه یک ایرانی هستم با خودم گفتم که افغانی ها مرد بزرگی را از دست دادند و اندوهگین شدم.روحش شاد.انسان شجاع و وطن پرست بسیار بسیار قابل احترام است.

>>>   دوستان محترم چرا از روسیه حمایت میکنید اگر غرب ازدمکراسی حقوق بشر احترام متقابل حرف میزند روسیه هیچ گاه این چیزها را ولو به ظاهر رعایت نمی کند ببینید چطور از حکومت ...سوریه حمایت میکند اکراین را که فقط میخواهد مستقل باشد به چه روزی انداخته تاجیکستان ازبکستان وقرقیزستانهیچ وقت از دست این کشور در امان نبوده اند ببینید چطور با حکومت ایران بازی میکند واز غرب امتیاز میگیردنگاه کنید کشورهای مسلمان که بهر طریقی با روسیه بوده اند الان از اسلام جز نامی ندارند افغانهای عزیز شما تا به رای مردم خود اتکا نکنید وضعتان همین است شمامیتوانید کرجنوبی باشید یا ژاپن ولی باپوتین وروسیه مثل کره شمالی می شوید
ایرانی مسلمان

>>>   سلام.
من ایرانی هستم ولی نظرم را می نویسم: شرایط کنونی جهان، به گونه ای نیست که کشورهایی مانند ایران و افغانستان بخواهند یا بتوانند یک ابرقدرت را برای دوستی انتخاب کنند و آن ابرقدرت به تنهایی، همه ی منافع ملی شان را تامین کند. راه درست، این است که با چندین قدرت جهانی ارتباط داشته باشیم و میان این قدرت ها توازن ایجاد کنیم. الان چین و هند بر سر همکاری با افغانستان رقابت دارند. چه اشکالی دارد شما افغان ها همزمان با هر دو کشور، همکاری کنید و همزمان از هر دو کشور سود ببرید؟آمریکا و روسیه همه جا رقابت دارند. منطق حکم می کند که شما میان این دو توازن ایجاد کنید؛ نه اینکه با یکی خیلی دوست شوید و با دیگری دشمن! البته حساب همسایه ها، به خصوص مثلث افغانستان - تاجیکستان - ایران جداست. من همیشه افغانستان و تاجیکستان را برادران و متحدان خودمان دانسته ام.

>>>   بله ما هم ما هم مردم ایران را دوست داریم برادران ایرانی چون ما وشما هم زبان هستیم ولی متاسفانه بعضیها عقده شخصی دارن ومیخواهن بین ما وشما کشورهای هم زبان نفاق بندازن

>>>   ايلات متحده امربكا از انطرف كره زمين بر ضد تيروهاى اينطرف كره زمين مشخصأ:چين ، روسيه، هند و ايران از پاكستان و افغانستان مىخواهند به حيث ارچه هاى درگير براى سوخت جنگ بزرگ در منطقه استفاده كند . در حال كه كشور هاى همسايه و ابر قدرت هاى اينطرف كره زمين مستقيمآ احساس خطر و دست به مداخله ميزنند. از نگاه اقتصاد جهانى سيستم هاى مالى و بانكى جهان از افغانستان منحيث منبع پول هاى سياه مافيا و قاچاق مواد مخدره كه از افغانستان به سه استقامت به صد كشور جهان صادر ميگردد. روسيه ، هند،و چين قدرت هاى نيم كره ما نگران امسال ٢٠١٤ و اشدآ علاقمند اند تا اقتصاد افغانستان از اقتصاد مافيا و ذرع كوكنار به طرف اقتصاد كشور ترانذبت منابع انرژى مبدل استند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است