اشرف غنی به کرزی نمی رسد
کرزی شخصی هوشیار و سیاستمدار بود، استراتژی های خوبی در روابط با دیگر کشور ها داشت. اما در مدیریت این استراتژی ها ضعیف بود. در مورد اشرف غنی در این دوره در داشتن طرح و برنامه به کرزی نمی رسد 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۸    ۱۳۹۳/۱۲/۴ کد خبر: 89889 منبع: پرینت

صلح پروسه ای است که سیاستمداران افغانستان در طی سالهای گذشته گاه با شتاب زدگی و گاه با دقت بر روی آن کار کرده اند. آیا رویکردهای جدید در موضوع صلح افغانستان کشور را به صلح خواهد رساند؟ آمریکایی ها بار دیگر دفتر قطر را برای گفتگوهای صلح با طالبان باز کرده اند. دولت افغانستان برای رسیدن به صلح خواهان ارتباط با پاکستان شده است. با توجه به این حرکت ها دورنمای صلح افغانستان چه خواهد بود؟

قاضی محمد امین وقاد رییس شوراهای حزب اسلامی افغانستان در برنامه «بازنگاه» گفت: صلح پروسه ای است که حق حیاتی، معیشتی و امنیتی در ابعاد مختلف ملت افغانستان است. صلح و ثبات در خط اول مسوولیت های حکومت می باشد. شرایط منطقه و افغانستان تغییر کرده است و پاکستان نسبت به کشورهای دیگر به افغانستان نزدیک تر شده است.

وی در ارتباط با دلیل تغییر عملکرد پاکستان و تمایل به صلح با افغانستان عنوان کرد: حادثه مکتب در پشاور باعث شد که مقامات سیاسی و نظامی پاکستان بارها به افغانستان بیایند و روی صلح در افغانستان کار کنند. کار شورای عالی صلح محدود می شود به پالیسی و موقعیت دولت، اگر این پالیسی موثر و مفید باشد و کشورهای همسایه و منطقه همکاری کنند شورای عالی صلح می تواند قدمی به پیش برود.

قاضی محمد امین وقاد در خصوص اینکه پاکستان اینبار بر وعده ی خود برای ایجاد صلح وفادار خواهد بود یا خیر گفت: در دوره قبل که پاکستان سیاستهای دوگانه را با افغانستان بازی می کردند، آمریکا و ناتو در کشور ما حضور نظامی داشتند و صد و پنجاه هزار نظامی در کشور ما وجود داشت.این وضعیت بود که پاکستان با آن مخالف بوده و برای کشور ما مشکلاتی ایجاد می کرد. در حال حاضر این وضعیت خاتمه یافته است و این حکومت آمادگی بهتری دارد که مذاکرات صلح را آغاز کند و با کشورهای موثر در پروسه صلح مانند پاکستان، ایران، آمریکا و صعودی ارتباط داشته باشد و هند را هم در این میان به انزوا نکشاند. پاکستان دیگر بهانه ای ندارد و باید در پیشبرد پروسه صلح صادقانه عمل کند و سیاست های دوگانه گذشته خود را تکرار نکند.

وی افزود: حالا که حادثه پیشاور در پاکستان رخ داده و مردم آن کشور به شدت از این موضوع متاثر هستند و مقامات مختلف سیاسی و نظامی پاکستان همه با هم متحد شده اند که پروسه صلح را در افغانستان پیش ببرند پس می شود امیدوار بود که اینبار پاکستان به وعده خود صادق باشد. پاکستان مصمم است که پروسه صلح را دچار اختلال نکند.

رییس شوراهای حزب اسلامی افغانستان در مورد دیگر علل تمایل صلح پاکستان عنوان کرد: پاکستان یگانه کشوری است که روابط چند بعدی دارد اگر با غرب رابطه دارد، با چین هم رابطه دارد، با کشورهای عربی خلیج هم ارتباط نزدیکی دارد. بنابراین پاکستان کشوری چند بعدی است و می خواهد در منطقه هم موضعی مثبت داشته باشد و به عنوان تامین کننده و حامی تروریزم در منطقه شناخته نشود پس در پروسه صلح همکاری مثبت خواهد کرد.

وی در ارتباط با اقدامات قابل پیش بینی پاکستان در خصوص صلح گفت: مرحله ارتباط و تفاهم با پاکستان هنوز به آن مرحله نرسیده است که ما با نمایندگان رسمی طالبان جلسات ابتدایی را داشته باشیم و شرایط خود را عنوان کنیم و آنها هم شرایط خود را بگویند. اگر طالبانی مانند شبکه حقانی و ملاعمر و باقی گروه های طالبان تمایلی به صلح با افغانستان نداشته باشند، پاکستان دیگر از آنها حمایت نخواهد کرد و امکان دارد بر ضد آنها نیز اقدام کند.

قاضی محمد امین روابط با پاکستان را به معنی قطع رابطه با هند نمی داند و می گوید: هند می خواهد ارتباط خود را با افغانستان حفظ کند. در سیاست ما باید نه هند باید جای پاکستان را بگیرد و نه پاکستان جای هند را. روابط افغانستان با هند روابطی اقتصادی است، این کشور کمک های سخاوت مندانه زیادی به کشور ما کرده است. روابط افغانستان با پاکستان روابطی امنیتی است چرا که ما با آن کشور دو هزار کیلومتر مرز مشترک داریم، اقتصاد مشترک داریم، دو ونیم میلیون مهاجر از هم وطنان ما در خاک پاکستان زندگی می کنند و هزارها محصل ما در دانشگاه های پاکستان درس می خوانند.

وی در ارتباط با اینکه آیا پاکستان با توجه به اینکه در گذشته به خاطر حمایت از تروریزم از طرف کشورهای غربی حمایت می شد و حالا با پیوستن به صلح متضرر می شود یا خیر عنوان کرد: پاکستان در طی سال های گذشته به خاطر پیش بردن پروژه جنگ از کشورهای غربی حمایت می شد و امیتاز می گرفت. به همین دلیل رشد زیادی در زمینه های اقتصادی کرد اما حالا که در پروسه صلح وارد می شود دوباره برای این پروسه امتیاز می گیرد و از این موضوع متضرر نمی شود.

رییس شوراهای حزب اسلامی افغانستان، رییس جمهور قبلی و فعلی را برای پیش بردن پروسه صلح مقایسه کرده و گفت: کرزی شخصی هوشیار و سیاستمدار بود، در روابطش با دیگر کشورها مشکلات زیادی وجود نداشت اما استراتژی های خوبی در روابط با دیگر کشور ها داشت. وی در مدیریت این استراتژی ها ضعیف بود. در مورد اشرف غنی در این دوره در داشتن طرح و برنامه به کرزی نمی رسد. در گذشته شورای عالی صلح صلاحیت خاصی نداشت اما حالا شورای عالی صلح بر این موضوع کار می کند و صلاحیت های بیشتری نسبت به گذشته دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کرزی و خلیلزی دو عامل منطق قبیلوی بودند که بهترین فرصتی را که کشور برای آباد شدن و مردم سالار شدن بدست آورده بود، فدای اهداف قومی و قبیلوی، و فدای برادران ناراضی خود نمودند۰ این گروه سالها منافع علیای کشور را فدای منافع قوم و قبیله خود کرده اند۰ ولی اشرپ غنی احمدزی از هردو بد تر است۰

>>>   والله من که امین وقاد را میشناسم بخاطر چوکی وقدرت... تن میدهد عجب اینست که سالها قبل از حزب اسلامی رانده شده وحالا با کمال... خود را رییس شوراهای حزب معرفی میکند
اکبر هروی

>>>   شما اقايان كشوررا به اين حالت رسانديد... هركس به نام اسلام عزت وشرف وطن را كه ناموس هر افغان هست به پاكستان امريكا وانگليس فروختيد شما فقط گف زدن وان هم بخاطر مقاصد شخصي يعني بدست اوردن پول وچوكي ياد گرفتيد حكمتيار ... كه به اين عمر خود باز هم توبه نمي كند جنايتكاران اصلي سرزمين افغانستان هستيد جنگ رابنام اسلام شروع كرديد اما درحقيقت مزدوران انگليس وامريكا بوديد. خداوند شما را محاكمه خواهد كرد.
داوود از لوگر

>>>   این قاضی امین هم ازجمله عوامل استخباراتی بیگانه است (پاکستان وعربستان)...

>>>   ... هند . یک کشور حامی صادقانه افغانستان است

>>>   خداوندا مردم مظلوم این کشور را چه وقت از دست این "تاریخهای زنده قرون وسطی" خلاص خواهی کرد. اینها تا که توانستند این کشور را غارت کردند و هنوز هم ادامه میدهند.
جانمحمد از جلال اباد

>>>   هر دو تابع آمریکا بودند و هستند.

>>>   ... ارنام اسلام و جهاد وطن را ویران کردند وبه افغانستان هیچگاه دیگر چنین موقع وشرایط مسیر نخواهد شد !

>>>   ... بین کرزی و احمدزی هم هیچ کدام فرقی نیست۰ هردو از همان منطق قبیلوی سر چشمه می گیرند که است و نیست خویش را از خدمت و سر سپردگی به سازمان سیاه آمریکا کمائی کرده اند۰ چنانچه گویند...
کاوه آهنگر

>>>   ای کاش در 13 سال قبل همین حرکت به طرف صلح میداشتیم حال ثمره انرا می چشیدیم ولی همین اقایان شورای صلح بود که مردم را انتظار گذاشت واینها معاشات دالری خودرا گرفت ونتیجه صفر بود حا لا که یک حرکت اغازشده عده به عوض کمک به پروسه ضرر میرساند اگر این اقایانان یک شب با فامیل شان در ولسوالی سنگین هلمند مقیم باشند باز قدر وضرورت صلح را خواهند دانست .

>>>   قاضی محمد امین وقاد از چهره های شناخته شده ای ای اس ای وحتی یک زمانی درین راستا باخود حکمتیار صاحب درین راستا همسری مینمود حتی در اوائلی چند مدتی کوتاهی ریاست حزب اسلامی ای اس ای را نیز عهده دار بودند ایشان بسیار شخصیت های ضد دولتی انوقت که به ایشان تسلیم نگردیده بودند مانند انجینر جان محمد وده ها اشخاص دیگر را به شهادت رسانیده ودرین اواخر نیز به وظیفه ای مهم ازسوی تنظیم استخباراتیش که بان مناسبت تام دارند داخل افغانستان امده به اعطای معلومات های بزرگ ومهم ادامه میدادند واخیرا معاون ستار سیرت گردیده مبلغ سی هزار دالر سیرت را غصب نموده از معاونیت اوکنار رفت اوکه خود را از چهره های تحریکی وپیش تاز حرکت اسلامی در افغانستان میداند در انتخابات اخیر به دستور سازمان مربوطه اش با اقای غنی یکجا وگاه ناگاهی اواز ای اس ای را از حلقوم خود بیرون مینمایند ازین نوع اظهارات وابراز ها همیشه بغض باطنی وحس نیشنلیستی خود را تبارز میدهند
لالی از ننگرهار

>>>   قاضی امین وقاد همان عنصر وابسته به آی اس آی است که در زمان روانشاد استاد ربانی به وساطت استاد سیاف بکابل آمد و در بحبوحه راکت پراگنی های گلبدین به شهر کابل ، ادعا داشت که گلبدین حکمتیار را از رهبری حزب اسلامی خلع میکند و خودش علنأ رهبری حزب اسلامی را به عهده میگیرد وبعد جنگ را حرام دانسته به حکومت اسلامی میپیوندد و همینگونه صد ها لاف و پتاقهای دیگری نیز تحویل داد و هشت ملیارد افغانی از نزد دولت گرفته به پاکستان گریخت و ناجوانمردانه بر ضد دولت ایستاد و در پیشبرد اغراض و عزایم آی اس ای و گلبدین حکمتیار با کمال بی... همت گماشت- این مرد ....و وابسته آی اس آی در انتخابات گذشته از اشرف غنی حمایت کرد و الان که جیفه دنیا برایش کم رسیده است ، با این سخنان ...به اصطلاح آخ دلش را فرو کش میکند!
مریم

>>>   از یک دولت نو پا با مردمی که یک نسل غرق در جنگ فقرو برادر کشی بوده نباید انتظار داشت ظرف یک دهه ازهر شخص یا اشخاصی که په رویه کار میان بتونن تعقیرات اساسی توی نظام این دولت و فرهنگ ملتش گذاشت .من از همه کسانی که پرا التیام این زخم پنجاه ساله این مردم رنجور دارن تلاش میکنن سپاس گذارم /از تمام شما عزیزان میخام انتقاد مثبت کنین یک نسل زمان نیاز داره هنوز اول راهیم/به امید کشوری آرام وسربلند
مهدی از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است