سیاست افغانستان تابع تصامیم آمریکا است
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۱    ۱۳۹۳/۱۲/۳ کد خبر: 89810 منبع: پرینت

این روزها نظریات زیادی در ارتباط با صلح با پاکستان و آوردن این صلح توسط پاکستان داده می شود. نکته قابل توجه در این باره این است که در طول دهه های اخیر از پاکستان به عنوان حامی افراط گرایی و تروریزم یاد می شده است. اینک با آمدن حکومت وحدت ملی شاهد نوعی نگرش جدید در سیاست خارجی کشور نسبت به پاکستان هستیم؟ اگر نقش هندوستان در این معادله کمرنگ شود بازنده این میدان چه کسی است؟

اسدالله والواجی نویسنده و آگاه امور سیاسی در برنامه «راه حل» گفت: دولت پاکستان در سال های گذشته سیاست های خوبی را به نفع مردم خود داشته و هیچ گاه بازنده سیاسی نبوده است. این کشور بعد از اینکه تاسیس می شود به آمریکا اعلام می کند که اگر مانند ترکیه از ما حمایت شود ما حاضر هستیم از لحاظ نظامی به نفع شما در منطقه موضع بگیریم. هر کشور سیاستی را در پیش می گیرد که به نفع ملتش باشد.

وی امتیازدهی های بین افغانستان و پاکستان را در حال حاضر یکطرفه و از طرف کشور ما دانست و اظهار کرد: پاکستان اگر بخواهد می تواند برای افغانستان مفید باشد و اگر نخواهد نمی تواند مفید باشد. برای فعلاً این افغانستان است که امتیاز های متعددی به پاکستان می دهد. از گرفتار کردن پنج تروریستی که به مکتب پشاور حمله کردند و تحویل آنها تا محاصره ملافضل الله توسط نیروهای افغان در کنراز امتیازهایی است که برای پاکستان داده می شود.

والواجی مقایسه ای بین هندوستان و پاکستان در ارتبابط با کشور ما کرده و گفت: حکومت درارتباط با هندوستان و پاکستان باید توازن و تعادل را حفظ کند. به خصوص در مورد هندوستان نباید عجولانه برخورد کند. چرا که هندوستان دوستی است که هرگاه کشور ما خواسته در خدمت کشور ما بوده است اما پاکستان اینگونه نبوده و حتی با برخوردهای صلح آمیز ما نیز با بی صداقتی رفتار کرده است. همچنین ما نقش دیگر کشورها مانند چین و روسیه را نیز نباید نادیده بگیریم.

این نویسنده و آگاه سیاسی هند را در اولویت ارتباط گرفتن با کشور می داند و می افزاید: سیاست افغانستان تابع حوادث است. تابع تصمیمی است که پاکستان، آمریکا و کشورهای دیگر می گیرند. اگر ما بخواهیم بین هندوستان و پاکستان یکی را انتخاب کنیم باید به معاعده استراتژیک خود با آمریکا توجه کنیم. آمریکا فعلاً پاکستان و چین را به کناری نهاده و با روسیه نیز مراوده ندارد و مرداوات خود را با هندوستان محکم کرده است. در این میان از طرف آمریکا، دوستی پاکستان باهندوستان اشاره شده است. شاید به همین دلیل است که پاکستان با افغانستان طرح دوستی ریخته است. پس ما نیز در مراودات خود نباید هندوستان را از دست بدهیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است