فساد ده برابر شده است
دزدی هایی که در این پنج ماه شده است در سیزده سال گذشته نشده است. اشرف غنی و داکتر عبدالله در فضا و ملت در زیر زمین زندگی می کنند. از ارگ تا مردم اینقدر فاصله وجود دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۳/۱۲/۱ کد خبر: 89660 منبع: پرینت

با اینکه دیده می شود حکومت وحدت ملی افغانستان مبارزه با فساد را از ادارات کلان افغانستان آغاز کرده اما نگرانی ها بر این می رود که آیا این اقدامات برای مدیریت اذهان عامه روی دست گرفته شده و یا هم تصمیم جدی در امر مبارزه با فساد است؟ آیا حکومت افغانستان خواهد توانست ریشه های فساد را در اداره های کشور به طور نسبی بخشکاند؟ عملکرد دولت در این مورد تا به حال چگونه بوده است؟

داکتر نیلوفر ابراهیمی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «بازنگاه» گفت: فساد در رگ رگ مردم افغانستان داخل شده است. حکومت وحدت ملی نیت مبارزه با آن را دارد اما اگر آن را با پیامد مثبت برای مردم اعلام نکند، مطمین باشید که نتیجه نمی دهد ولی اگر با این آغاز کار، آنها برای نتیجه به مردم جواب گو باشند و همان طور که اعلام می کنند که در موضوعی با فساد مبارزه می کنند و گزارش کار دهند که نتیجه نهایی این طور شد و در نهایت حق به حقدار رسید، طبعاً همه مردم به دید مثبت می نگرند و نتیجه آن مثبت است. به این ترتیب کسانی که در مافیای فساد در کشور دست دارند عقب نشینی می کنند و عبرت می گیرند اما اگر این مضوع در بخشی معلق باقی بماند، مردم و کسانی که در این پروسه داخل هستند نه تها عقب نشینی نمی کنند بلکه به عنوان یک مار زخمی که دوباره صحت مند می شوند شدید تر و مسلکی تر داخل موضوعات فساد داخل می شوند.

وی در ارتباط با عملکرد دولت تا کنون عنوان کرد: پنج ماه است که تمام حکومت با سرپرست اداره می شود، دزدی هایی که در این پنج ماه شده است در سیزده سال گذشته نشده است. اشرف غنی و داکتر عبدالله در فضا و ملت در زیر زمین زندگی می کنند. از ارگ تا مردم اینقدر فاصله وجود دارد. کسانی که در راس حکومت نشسته اند فکر می کنند با کاغذ پرانی می توانند این مملکت را آبادکنند. حرکتهای حکومت موجود بسیار ضعیف تر از حکومت کرزی عمل می کند. وزیران را نمی تواند تعیین کند، شهرداری را نمی تواند تعیین کند، والی ها را نمی تواند تعیین کند. در این پنج ماه حداقل دو کار عملی باید صورت می گرفت که انجام نشد.

ابراهیمی در مورد عوامل ضعیف بودن حکومت وحدت ملی گفت: می خواهم بگویم یا خارجی ها در ایجاد این حکومت دست داشتند که حکومت را دو سره بسازند تا ضعیف باشد و به مردم جوابگو نباشد، یا اینکه نیت انجام کار در این دو شخص وجود دارد اما تیم آنها است که با آنها همکاری نمی کند و یا اینکه آنها خود را خارق العاده و عقل کل عالم می دانند که هیچ چیز را از مردم گوش نمی دهند. ما از طریق رسانه ها به آنها می گوییم که مردم به ستوه آمده اند و به این طریقی که پیش می روید مردم راضی نیستند. فساد از سیزده سال قبل تا به حال ده برابر بیشتر شده است.

این نماینده مجلس حرفهای رییس جمهور را در ابتدای کار شعار دانسته و عنوان کرد: مشکلات افغانستان تنها با خواندن و مطالعه کردن حل نمی شود. رییس جمهور چندان توجهی به حکمت داری نداشت بلکه توجه به مردم داری داشت. داکتر اشرف غنی غرق در این است که نیت انجام کارها را دارد و در حال مطالعه است که کدام راهها بهتر است تا یک رییس جمهور موفق معرفی شوم. مگر خبر ندارد که فقط از طریق مطالعه نمی شود درد مردم را دوا کرد بلکه باید عمل کرد. مخصوصا در کشوری مانند افغانستان که نیاز به کار دارد.

وی برای بهتر شدن اوضاع حکومت کارهایی را به رهبران حکومت پیشنهاد داده و گفت: رییس جمهور و رییس اجرایی باید در اولین گام های خود کارهای عملی را انجام دهند، کابینه هم تنها راه حل این مملکت نیست. هشت وزیر تعیین شده است اما هنوز به آنها فرمان داده نشده است که مقرر شوند. قابل پیش بیینی است که اول، بهار پیش روی مردم افغانستان از لحاظ امنیتی بهار خوبی برای مردم نیست چون تمام مسوولیت های امنیتی به دوش خود نیروهای امنیتی افغانستان گذاشته شده است. موضوع دوم این است که ما انتخابات پارلمانی پیش روی داریم، که چهارماه بعد از رسانه ها بر پارلمان حمله می شود که غیر قانونی بر سرکرسی هایتان نشسته اید باید یک پیشگیری از قبل وجود داشته باشد. مساله سوم، انتخابات شورای ولسوالی را همزمان می خواهند داشته باشند بعد از آن لویه جرگه است که تعدیل قانون اساسی است و دامنگیر همین حکومت فعلی است. این مسایل مسایل حیاتی سیاسی این کشور است که حکومت باید آنها را سر و سامان دهد. هر چه زودتر باید ادارت حکومت ساخته شود تا اینکه مردم به امیدواری برسند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ي ﻛﻪ اﺯﺣﻜﻮﻣﺖ ﻧﺎﺭاﺿﻲ اﻧﺪﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﭘﻴﻤﺎﻧﻬﺎﻱ اﺯﻭﻛﻴﻞ ﻫﺎ... ﺑﻴﺰاﺭاﻧﺪ.
ﺣﻜﻤﺖ اﻟﻠﻪ ﺗﻨﺪﺭاﺯﺑﺪﺧﺸﺎﻥ

>>>   خواهر نیلوفر ابراهمی از ما بهتر خودت میدانید که اشرف غنی ریس جمهور در معاصره یکتعداد از قوم کرایان زبان اندیشان است که در ارگ جهت مشوره وتصمیم گیری ها نشسته اند وجناب ری جمهور طبق خواست ونظر انها عمل میکند واین گروپ معتصب ... کوشش میکنند که در پست های کلیدی وزارت ها وولایت ها وسایر جاها اشخاص گروپ خودشان جا بجا شوند وحتی نمی خواهند که از سایر اقوام در بست های ریاست هم مقرر گردند تصمیم از ان گروپ معتصب قوم وزبان وعملی ان از جانب ریس جمهور صورت میگیرد یک مثال کوچک انرا شما در تعین جند والی بولایت های ننگرهار وپکتیا وفراه وقندهار میتوان مشاهده کرد همانطوریکه شما فرمودید مردم از کار کرد ریاست جمهوری راضی نمیباشد ووعده های داده شده جناب اشرف غنی در دوران کمپاین وحلف وفاداری به مردم یکی هم طبق وعده شان تحقق پیدانکرده بلکه بر خلاف ان عمل شده است .

>>>   روز چهارشنبه 50 ملیون افغنی را از یک بانک در کندهار دزدیده وبه پاکستان فرار کرده اند

>>>   به ع و غ چي كرسي ارگ بود تكيه زدند ع كه هيچ كاري نمي كند هدف اش اين است كه تنها تيّم خودش ميبود هر چه دلش ميخواست انجام ميداد . حالا مثل مهمان است اگر چيزي گفتي اش گله گذاري ميكند .

>>>   با سلام !
گفته اند که وقتی کسی خواب دید که پادشاه برایش ده سکه طلا هدیه میدهد ، وقتیکه به نزد خزانه دار میرود تا ده سکه را اخذ نماید برایش گفته میشود که ده سکه طلا نه بلکه نقره برایت میدهم و او اصرار دارد که نه من طلا میخواهم در اثنای چانه زدن است که از خواب میپرد و بیدار میشود،زود چشم های خودرا بسته نموده دست هارا به تضرع و زاری دراز مینماید که درست است بده نقره را هم قبول دارم . تا که این قو م گرائی ، افکار بدوی قبیله ای و طرز دید دگم خشک متحجر و متعصب شخص اشرف غنی و اطرافیانش باشد بدانید و آگاه باشید که این حکومت کاری را از پیش برده نخواهد توانست و بالاخره به همین تعصبات اتوریته و محبوبیت خودرا در بین کشور های کمک کننده هم از دست داده و آنگاه است که هر دوطرف معامله میدان را برای جریان سوم خواهند باخت و آنگاه ناله و زاری خواهند نمود که درست است ما هیچ گونه اختلافات نداریم بگذارید که ادامه بدهیم . یک نمونه بارز آن همین پارلمان فعلی ما است که اگر به یاد داشته باشید رئیس بلا منازعه و قریب به یقین آن محترم قانونی باید میبود ولی اختلافات طوری میان این دو پارتی بالا گرفت که در نتیجه ابراهیمی ازبیک میدان را برد که خیلی هم خوب شد . با احترا .
خاوری از مزار شریف

>>>   کش کردن های حق و نا حق مامورین بیچاره زیر نام فساد و باز گرفتن رشوه و باج گیری از انها زیر نام فساد بلکل فضای ماموریت را با لای مامورین تنگ ساخته و همه کچالو فروشی را نسبت به کار و ماموریت درین نظام شرافتمندانه میدانند . تا وقتیکه در یک اداره خود وزیر فاسد نباشد کارمند عادی ان هرگز جرات فساد نمی کند . امروز این فساد یک دام شده که فقط کله مامورین بیچاره را مثل گنجشک می گیرد . و زور داران انرا می درد . این ارگان های بد نام که زیر نام مبارزه با فساد با تشکیلات کلان جور شده فقط مشکل را دو جند ساخته . و فساد را گسترده . باید همه منحل شوند . و فقط بولیس را وظیفه بدهند تا به اساس قانون هر که مستند فساد کرد دستگیر کند . مثل سایر کشور های جهان .

>>>   محمد ادریس"هدفیار" : فساد اداری با آمدن نیروهای خارجی بسرکردگی امریکا بوجود آمد که هدف ناتو هم همین بوده تا از یک طرف کشور افغانستان عقب مانده شده و از طرف دیگر محتاج کشور های خارجی بوده بوده باشد یعنی تمام پول و سرمایه دولت را در اختیار چند نفر ... قرار دادند و متباقی مردم مجبور به اخذ رشوه و رشوت ستانی شدند.

>>>   فساد بسیار زیاد شودا است اصلند زایات فساد از شهری پولیس به بین اماده

>>>   اقای غنی باید به گفته های خود عمل کند او نسبت به تحصیل وبه فهم خود باید پیش برود اگر نمیفهمد که رهبریت یعنی چه پس چرا خوده کاندید کرده و اگر میفهمه پس چرا جلوی فساد را نمیگیرد و چرا او اجازه بدهد که فساد از 13سال پیش بدینسو بد تر شود
تناوش جاده مهتاب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است