حضور داعش درافغانستان یک تهدید است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۹    ۱۳۹۳/۱۱/۳۰ کد خبر: 89648 منبع: پرینت

در مورد گروه داعش با چندین روزنامه بخصوص تلویزیون های افغانستان و در مورد خطر امنیتی و تهدید گروه تبهکار داعش در افغانستان گفتگو داشتم. شکی نیست که این گروه یکی از تبهکارترین گروه ها در تاریخ منطقه باید باشد نوع رفتار این جماعت بسیار کم نظیر و شاید هم هرگز پیشینه تاریخی نداشته است. اینها آدم می خورند به نوامیس مردم تجاوز می کنند و زنان و دختران مردمی را که در قلمرو خود گرفته و به دلایلی اعتقادی آنها را خرید و فروش کرده اند. این کاری است که بوکوحرام در نیجریه انجام داد و گروه داعش درحق ایزدی ها در عراق مرتکب شده است. بوکو حرام در آفریقا گروه بسیار بیرحمی است که جنایت های زیادی را مرتکب شده است و حالا رهبر این گروه طی اعلامیه ای گفته است که هرگز نمی گذارد در نیجریه انتخابات برگزار شود. در لیبیا انصارالشریعه که به گروه داعش و ابوبکر البغدادی بیعت کرد، 21 نفراز قبطیان مصری را در کنار دریای مدیترانه سربرید و به این صورت وحشت بی نظیری را در تاریخ شمال آفریقا آفریده است.

این مبحث در برگیرنده سوالات شفقنا، طلوع و آریانا می شود که به تفصیل شرح داده می شود.

زمزمه های و جود دارد که این گروه در افغانستان و در بخش هایی از شمال مانند فاریاب، سرپل و در تخار و بدخشان نیز دیده شده است. یک مقام آگاه از ولایت میمنه به ما گفت در فاصله بین دولت آباد و انخوی جنگل های است و گروه داعش در میان همین جنگل ها مخفی شده و بشدت سربازگیری برای جنگ ها آینده را آغاز کرده است آقای شاه مردان قول دیپلومات وزارت خارجه و عضو برد مشاوران خود از همان ولایت است می گوید: داعش در ولایت فراه در میان انبوه درختان دولت آباد، پنهان شده و برنامه های آموزشی و تعلیمی نظامی و جنگی شان را در استتار جنگل های منطقه آغاز کرده اند. وی می گوید: این گروه پول بسیار زیادی برای سربازان و فرماندهان اختصاص داده برای سرباز عادی در ماه پانصد دالر و برای فرماندهان از هزار تا پنج هزار دالر پول می دهد. در صورت صحت چنین گزارش ها وی تاکید می کند که طالبان هرگز چنین پول هایی را به سربازان شان نداده اند و این مساله نشان می دهد که این گروه از امکانات بسیار زیادی مالی برخوردار می باشد.

همه تحلیلگران باور دارند که داعش یکی از پولدارترین گروه تروریستی است که تا بحال سابقه نداشته است. آنها به چند علت پولدار شده اند. یکی اینکه تصرف حوزه های نفتی در عراق بخصوص سوریه سبب گردید که این گروه از منابع نفتی روزانه میلیون ها دالر را بدست آورد تخمین زده شده است که روزانه گروه داعش تنها از فروش نفت به صورت قاچاق بین دو تا سه میلیون دالر، درآمد دارد. منبع دومی که آنها را بسیار پولدار ساخت اقتصاد غارتی است گروه داعش تمامی شهرهای که در تصرف خود درآورده غارت کرد، از جمله دومین شهر بزرگ عراق موصل را به کلی غارت کرد. آنها از اسیران خود فدیه می گیرند و گفته شده است که یک بخش از عواید داعش همین رانسوم و در کنار آن با استفاده از سرزمین های زیادی که در عراق و شام در اختیار گرفته از قاچاق تریاک و انسان نیز سود برده است. در شمال آفریقا گروهای تروریستی مثل بوکوحرام که به داعش بیعت کرده و گروه تروریستی دیگر الشباب در سومالیا که تاحالا بنام القاعده کار می کند،
نیز از قاچاق و دزدی های دریایی سودهای کلانی را بدست آورده است.

به همین دلیل و برعکس طالبان که یک بخش بزرگی از معیشت شان با گرفتن عشر و ذکات اختصاص یافته است ، گروه داعش ازمردم پول نمی گیرد بلکه خود به سربازان معاش های بسیار زیادی را می پردازد. اینکه در ماه از پانصد تا سه هزار و پنج هزار دالر تنها برای سرزان و فرماندهان معاش دهد این خود دال مرکزی است که آنها برای سایرهزینه های جنگی شان پول کافی دراختیار دارد. با این وضع شما پرسیده اید که حضور داعش در افغانستان درچه حد نگران کننده است من البته این نگرانی قبول دارم و لی این مساله تحلیل خاصی خود را که دراین گفتگو به آن می پردازم.

در مورد اینکه وضعیت این گروه را در افغانستان چه گونه باید بررسی کرد اجازه دهید به این مساله اشاره نمایم و فکر می کنم طرح این مسایل بخش بزرگی از موضوعات را از جمله موقعیت و جایگاه این گروه را روشن خواهد کرد گذشته از درامدهای که به آن اشاره کردم یعنی درامد های نفتی، رانسوم، قاچاق دزدی های دریایی و .. موضوعات دیگری نیز قابل بحث است که به آنها باید اشاره کرد. شما دراین مورد پرسش درستی را طرح کرده اید و یکی از سوالات هم این است که اصولا چه تفاوت های بین گروه داعش و گروه طالبان دیده می شود و این دو گروه در افغانستان چه خواهند کرد و موقعیت و پایگاه آن را چطور باید دید. یک موضوع دیگر هم این است که دو گروه می توانند باهم کار نمایند و دلیل آن را ایدیولوژی مشترک و دشمنان مشترک شان بدانیم و یا اینکه با هم وارد درگیری های خونینی خواهد شد. این مساله برمی گردد به عنصر اساسی تجربه. همان گونه که اطلاع دارید تجربه این را نشان داده که گروه داعش با القاعده یک جا کار نمی کند.
در شام جبهه النصره شاخه القاعده و داعش باهم درگیری های بسیار خونباری را داشته اند و این منازعات در آنجا ادامه دارد.

دلیل این منازعات همان گونه که گفته شده است، ایدیولوژی نیست دلیل درگیری های بیرحمانه شان مساله زعامت و بیعت هست. ابوبکر البغدادی در سال 2012 از رهبران القاعده خواست که باوی بیعت نماید وی نامه تهدید آمیزی در دو مورد برای ایمن الظواهری نوشت یکی اینکه باوی بیعت نماید و دیگری اینکه گروه های مزدورخود مثل جبهه النصره را درشام منحل کند کاری که القاعده زیربار آن نرفت و به همین دلیل داعش اقدام به تصفیه های خونین را درمورد القاعده درپیش گرفت درحال حاضر آنها هم دیگر را بیرحمانه می کشند.

در افغانستان آنها از این قاعده خون ریزی استثنا نیست. سخنگوی داعش که مشاور والی غزنی بود و حالا در زندان هست با رسانه ها از داخل زندان اعلام داشت که هدف آنها در افغانستان از بین بردن طالبان می باشد. وی که حالا لقب ابوابراهیم خراسانی را ازسوی داعش بخود گرفته است تاکید دارد که هدف آنها درافغانستان ایجاد خلافت اسلامی بجای امارت اسلامی هست و برای همین هدف به گروه داعش پیوسته و نقش سخنگوی داعش را بعهده گرفته است. آقای خراسانی از اینکه مشاور آقای اکبرزاده والی غزنی بوده باعث سرصداهای زیادی گردید اما والی غزنی در یک تناقض گویی بین رد و تایید ابو ابراهیم گیرمانده وی نمی تواند نقش وی را در اداره ولایت غزنی رد و یا تایید نماید همه می گویند که ریگ در کفش والی صاحب هست و آقای ابو ابراهیم را با خود بعنوان مشاور داشته است.

فردی دیگری چندروز پیش در هلمند کشته شد. وی بنام ملاعبدالروف خالد، زندانی گوانتانامو یاد می شد، خالد چندین سال در زندان گوانتانامو زندانی بود گفته شده که درسال 2007 اززندان رها شد. ملاعبدالروف در ولایت هلمند برای طالبان کار می کرد و جنگ های خونینی را با ارتش افغانستان داشت اما اخیرا همین ملاعبدالروف خالد، با تعدادی از فرماندهان طالبان به گروه داعش پیوست. وی در ولایت هلمند سربازگیری برای داعش داشت و نقش بسیار مهمی را در این مورد بعهده گرفته بود، برخی می گویند: ملاعبدالروف نماینده تام الاختیار خلیفه داعشی در افغانستان بود و عده ای هم می گویند: وی زیرنظر ملاحافظ سعید پاکستانی کار می کرده به این معنا که حافظ سعید ازگروه لشکر طیبه به گروه داعش پیوسته و مسوولیت ایالت خراسان داعش را به عهده گرفته است. دراین صورت ملاعبدالروف مامور قاری حافظ سعید بود. داعش تمامی قلمروهای مورد نظر شان را به چندین ایالت تقسیم کرده و یکی از آن ایالت ها بنام خراسان یاد می شود ملاعبدالروف خالد نقش بزرگی برای داعش در افغانستان داشت و بخاطر همین موضوع هواپیماهای بی سرنشین آمریکا وی را ده روزپیش همراه با شش نفردیگر از فرماندهان داعش درولایت هلمند کشت.

البته گفته شده است که گروه داعش بلافاصله کسی دیگری را بعنوان جانشین وی معرفی کرده که اطلاع چندانی دراین مورد بیرون داده نشده است.

این موضوع بسیار مهم است که دربهار پیشرو چه خواهد شد. در سال های گذشته در آغاز هر بهاری ملا عمر طی اعلامیه ای رسمی جنگ بهاری را آغاز می کرد وی در اعلامیه های بهاری بصورت آشکاری فرمان جنگ عمومی را به فرماندهان خود صادر می کرد جالب است که استاد سیاف منکر اعلامیه های است که از سوی رهبر طالبان صادر شده است استاد سیاف به مناسبت 26 دلو روز خروج کامل نیروهای شوروی از افغانستان به این مساله اشاره کرد که در همین وزیر اکبرخان بیانیه های ملا عمر نوشته می شود و اگر کسی خواسته باشد می توانم سند آن را نشان دهم ولی تحلیلگران مسایل افغانستان می گویند احتمالا در سال پیشرو باید گروه داعش بجای طالبان جنگ بهاری را درافغانستان آغاز نماید.

این مساله به این معنا نیست که طالبان بکلی از صحنه جنگ خارج می شود. طالبان که طرف دارد ادامه جنگ و ضد صلح هستند بدون تردید به جنگ خود ادامه می دهند ولی تفاوت کا ر دراین است که گروهای طالب که به داعش ملحق شده و انشعابیون طالبان درگیر نبردهای خونین بین خودشان خواهند شد. این مساله از اظهارات آقای ابو ابراهیم خراسانی که زندانی شده است، بخوبی مستفاد می گردد وی از زندان غزنی به این نکته اشاره داشت که ما برای نابودی طالبان افغانستان کار می کنیم. بنابراین این مساله نشان می دهد که ماموریت اصلی در تقابل بین گروهای تروریستی برای گرفتن زعامت، آغاز جنگ های خونین می باشد و این جنگ در بهار آینده در کنار جنگ با نیروهای افغانستان بین خودشان نیز شروع خواهد شد.

گفته شده است که رهبر داعش ملاعمر را جاهل، نادان و بی سواد جنگ سالار فاقد مشروعیت، خوانده است این مطلب را روزنامه های غربی یک ماه پیش به چاپ رسانده بود. در یک میزگردی که من داشتم یکی از آگاهان مسایل گروهای تروریستی می گفت: وی اخباری دراختیار دارد که خلیفه داعش ملا عمر رهبر گروه طالبان را گمراه معرفی کرده است. گروه طالبان با این وضع باید یک پروژه پایان یافته تلقی شود و بجای آن گروه داعش وارد اقدامات و جنگ های خونین خواهد شد آقای سیاف در گردهمایی 26 دلو گفت: داعش نسخه دیگری است که بجای طالبان در افغانستان تجویز شده است اما نگفت که این نسخه را که و کدام کشور برای افغانستان پیچیده است. با این وضع با ید اذعان داشت که درگیری های دردناکی بین دو گروه درافغانستان روی می دهد.

اجازه دهید از افول گروه طالبان حرف بزنیم. من فکر می کنم که سال پیشرو برای طالبان سال خوبی نیست این مساله از خود دلایلی دارد. اولین بحث این است که طالبان بخصوص گروه حقانی که مسوول خونین ترین حملات در افغانستان شناخته شده این گروه درحال حاضر هرگز وضعیت خوبی ندارد و وزیرستان شمالی مراکز امن این گروه توسط ارتش پاکستان متلاشی گردیده و شایعاتی هم وجود دارد که فرزندان و کادرهای گروه حقانی از پاکستان خارج و به کشور یمن پناه برده اند. شکی نداشته باشیم ایجاد روابط دوستانه بین افغانستان و پاکستان و تنش زدایی این تاثیر را داشته است که وضعیت گروه طالبان بکلی باید تغییر نماید.

پاکستان و افغانستان با ازسرگیری گفتگوها قطعا روی این موضوع تاکید خواهند کرد که گروه طالبان که طرف دار صلح هستند، این گروه باید بی درنگ وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شود این مساله همیشه در بحث های مقام های دو کشور طرح شده است.

از سوی هم کشور چین درماه های اخیر نیز وارد گفتگوهای محرمانه باطالبان شده و دو حکومت افغانستان و پاکستان از این روند حمایت شان را اعلام کرده اند و هردو کشور خواهان پا درمیانی چین در امر گفتگوهای صلح شده اند. بنابراین اگر چنانچه طالبان با حمایت پاکستان وارد گفتگوهای صلح شوند دیگر حرفی نمی توانند در مورد جنگ داشته باشند.

ماشین جنگی طالبان درطی سالهای گذشته توسط استخبارات هدایت می شد و حالا قرار این است که این ماشین دیگر از کار بیافتد و بجای آن ماشین صلح با رانندگی دو گانه افغانستان و پاکستان به راه انداخته شود. شما می دانید که گفتگوهای صلح از هر زمانی ملموس تر و گروه جنگ طلب حقانی دیگر در صحنه نیست و تماما زیرزمین رفته است. اگر در جنگ افغانستان گروه طالبان حمایت نشود دیگر طالبان قادر به جنگ نیست این مساله به هرپیمانه ای که گفتگوهای صلح ثمربخش شود به همان پیمانه عرصه های جنگ طلبی از بین می رود.

گروه های بسیار جنگ طلب طالبان به دلیل یاس و سرخوردگی به گروه داعش روی آورده و پرچم سفید را تبدیل به پرچم سیاه داعش کرده اند.

گذشته از مساله صلح و حمایت صادقانه پاکستان از این پروسه، مساله دیگری که روی طالبان در بهار پیشرو تاثیرگذار می باشد و آن پیدا شدن داعش است این گروه همان گونه که اشاره کردم گفته است که به هیچ صورت با طالبان کا ر نمی کند و رهبر طالبان ملاعمر را منحرف، جاهل و و نادان و جنگ طلب فاقد اعتبار می داند این مساله سبب منازعات خونین بین طالب و داعش خواهد شد. تجربه ای که در شام و عراق تکرار شد. در آنجا هم عین همین گرفتاری بین القاعده و داعش پیش آمده ابو بکر البغدادی طی نامه رسمی به ایمن الظواهری رهبر القاعده خواهان بیعت به وی شد امری که ظواهری آن را قبول نکرد و به همین دلیل درگیری های بسیار خونینی بین گروه النصره و داعش در حلب و اطراف آن صورت گرفت.

در این جنگ ها خسارات زیادی به القاعده وارد شد. این تجربه در هر جای از جمله در افغانستان تکرار می شود گروه داعش با طالبان درگیرمی شود مگر اینکه طالبان به گروه داعش تمکین نماید اما اینکه وضعیت داعش چه خواهد شد؟ این مساله برمی گردد به سیاست های منطقه ای و بین المللی در حال حاضر منطقه گرفتار مسایلی شده که در ایجاد داعش خود گناه کارهستند. من در مصاحبه با طلوع نیوز گفتم که این گروه پایانی خوشی ندارد و درمسیر انهدام قرارگرفته و با این بیرحمی هرگز نمی تواند دوام بیاورد ولی این حرف ساده ای نیست. نابودی این گروه تنها با بمباران قابل حل نیست کشورهای منطقه و سازمان کنفرانس اسلامی برای داعش باید فکر اساسی نمایند.

این گروه هم اسلام را بدنام و هم مسلمان ها را ضربه زده است ارتش مشترک و خاص زیر نظر کنفرانس اسلامی ایجاد شود. داعش لیبیا را می گیرد اوضاع درعراق و سوریه رضایت بخش نیست درافغانستان هم آنها پیدا شده است. با تمام این مسایل این گروه نابود می شود اما برای نابودی آن هم تدابیر و هم زمان و هم همکاری صادقانه لازم است.

جمع بندی و نتیجه گیری از ظهور داعش در افغانستان این خواهد بود که این گروه چندان شانسی برای توسعه قلمرو خود را ندارد. این گروه با طالبان درگیر جنگ و به این ترتیب ضربه های سختی به هم دیگر وارد می کنند و این مساله گرچه خوب نیست زیرا ماهیت خونبار در افغانستان ولو بین طالبان و داعش باشد کار خوبی نیست اما به لحاظ محاسبه های جنگی برای ارتش افغانستان مفید خواهد بود که دشمنان شان با هم درگیرشود و همیشه این دعا را می کنند "الهم اشغل الظالمین مع الظالمین..."

درگیری ستمکاران داعش و طالب در افغانستان به زیان خودشان و به نفع ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان تمام می شود. تمامی این رویدادها و احتمالات را درسال پیشرو داریم اما یک نکته اساسی را نباید فراموش کرد و آن ایجاد هماهنگی و تنش زدایی بین کابل و اسلام آباد است. سیاست خصومت و کشمکش بین افغانستان و پاکستان هیچ گاهی به نفع افغانستان نبوده است. اگر سیاست گذشته کرزی ادامه پیدا کند در آن صورت باید منتظر پایان جنگ در افغانستان نباشیم زیرا استخبارات این کار را خواهد کرد که سرزمین شان گذرگاه تروریست ها از نوع داعش باشد و این حداقل خصومت است. مراحل بالاتر آن را که درطی 13 سال تجربه کردیم که طالبان و گروه حقانی با حمایت کشور همسایه چه مصیبت های را به ما وارد کرد.


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آمریکا علنا دروغ میگوید ما ایتلاف ضد داعش جور کردیم ولی تصاویر و فیلمهایشان پیدا شده که با هلیکوپتر برای داعش سلاح می‌فرستد آمریکا دروغ گو بودن خود را به همه جهان اثبات کرده اسراییل اعلان میکند داعش برای امنیت مفید است یگانه کشوری که به طور شجاعانه با دعاش میجنگد ایران است دیروز نخست وزیر عراق و رییس کردستان عراق اعلام کردند اگر ایران نبود امروز بغداد و اربیل سقوط کرده بود

>>>   یک کلام بگو داعش ورژن عربی طالبان است ...
نصرالله هزاره/قم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است