پاکستان بازیگر بسیار خوبی است
پاکستان اثبات کرده است که بازیگر بسیار خوبی است. برند شدن در این بازی به افغانستان ارتباط دارد که چطور بازی می کند اما متاسفانه افغانستان اثبات کرده است که بهترین فرصت ها را تبدیل به چالش می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ کد خبر: 89541 منبع: پرینت

پرویز مشرف رییس جمهور اسبق پاکستان چندی قبل گفته هایی را مبنی بر تغییر رویکرد پاکستان نسبت به افغانستان نشر کرده و در آنها اعتراف به این کرده است که قبلاً پاکستان نیروهای افراط گرا را در مخالفت با پاکستان جهت می داده است. گفته های وی تا چه حد می تواند برخاسته از سیاست جدید دولت پاکستان در برابر افغانستان باشد؟ سیاست نزدیکی افغانستان با پاکستان تا چه حد به نفع منافع ملی کشور ما است؟

روح الله امین استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: گفته های پرویز مشرف، نشان می دهد که گویا می خواهد چیزهایی را بازگو کند که در گذشته پنهان بوده است. غیر از تاثیراتش در منطقه، روابط پاکستان با دنیا و با افغانستان تاثیرات دیگری دارد که بر می گردد به شخص مشرف و موضع فعلی و تجربیاتی که در طی یکی دو سال قبل داشت. وی بعد از چند سال که در صدر قدرت بود به یکباره از قدرت کناره رفت و به جرم خیانت ملی محکوم شد. یکی از دلایل صحبتهایش این است که می خواهد راه خود را به دوباره گفتمان سیاسی باز کند.

وی ادامه داد: دور بودن یک شخصیت سیاسی و نظامی از مرجع صلاحیت یک نوع مرگ سیاسی است. وی به عنوان یک مشاور می تواند همیشه سخن بگوید اما نداشتن صلاحیت اجرایی برای کسی که سالهای دراز صلاحیت اجرایی داشته افت بزرگ روانی است. زمانی که مشرف برای صحبت انتخاب کرده است ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. احتمالاً مشرف نوعی آمادگی در دولت، اردو و استخبارات پاکستان برای زمینه های همکاری بهتر و صادقانه تر با افغانستان و دنیا می بیند و خواسته است اولین کسی باشد که این را عنوان می کند. این هم نوعی برد تبلیغاتی و سیاسی است.

وی در ارتباط با بازنگری روابط دنیا با پاکستان عنوان کرد: فعلاً اولویت های جدید سیاسی مطرح است و آن ایجاب می کند که از زاویه دیگری به همه چیز نگاه شود. به همین دلیل توافق جمعی تمام نیروهای اشتراک کننده در آنچه که ما ایتلاف بین المللی در افغانستان می خوانیم نیاز است. همسویی و همگرایی در نیروهای دخیل نیاز است چون چیزی به نام داعش قسمتهای زیادی از دنیا را مورد تاثیر قرار داده است. اذهان زیادی را تسخیر کرده و به این خاطر وقت این رسیده که یک نوع توافق جمعی پیدا شود. این موضوع را نه فقط آمریکایی ها و نه فقط اروپایی ها بلکه خود پاکستانی ها هم متوجه شده اند. آمریکا قبلاً در بازیی های خود، ازپاکستان پنج تا می گرفتند و هیچ چیز هم نمی دادند اما حالا یاد گرفته اند که دیگر این بازی نمی تواند ادامه پیدا کند. حالا نا امنی ها تا دروازه های پاریس و دروازه های اروپا رسیده است. نیاز به یک بازبینی جدید در مورد روابط با پاکستان وجود دارد.

امین ارتباط افغانستان با پاکستان را نیازمند احتیاط دانست و گفت: ما نباید دچار نوعی خوش بینی سیاسی در مورد روابط افغانستان با پاکستان شویم، درست است که آغاز جدید و روش خوبی در دست گرفته شده است و راه زیادی مانده تا برویم تا اعتماد متقابل بین دو کشور به وجود آید اما پاکستان اثبات کرده است که بازیگر بسیار خوبی است. پس برند شدن در این بازی به افغانستان ارتباط دارد که چطور بازی می کند اما متاسفانه افغانستان اثبات کرده است که بهترین فرصت ها را تبدیل به چالش کرده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بازیگر خوبی است ولی شما هوشیار باشین...
غمگین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است