بدون کمک غرب هم می توانستیم پیروز شویم
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۳    ۱۳۹۳/۱۱/۲۸ کد خبر: 89476 منبع: پرینت

بیست و شش سال از خروج نیروهای ارتش شوروی از افغانسان می گذرد. در کنار فشار بین المللی بر شوروی در آن زمان مبارزه مسلحانه مردم افغانستان که به قیمت جان صد ها هزار هموطن تمام شد، نقش تعیین کننده ای در این عقب نشینی داشت. مجاهدان و رهبران مردم در آن زمان در پی تشکیل حکومت اسلامی بودند که با وجود پیروزی در این جنگ به آن دست نیافتند. اما دلایلی که آنها به این آرزو دست نیافتند چه بود؟

محمد اکبری در برنامه «آماج» گفت: افغانستان اولین کشوری نبود که شوروی آن را اشغال کرده بود. قبل از این کشورهای زیادی را در آسیای میانه و اروپای شرقی اشغال کرده بود و همه اهمیتی را که کشورهای اروپای شرقی برای غرب و برای آمریکا داشت این اهمیت را افغانستان برای آنها نداشت. اشغال اروپای شرقی توسط شوروی مانند تیری به چشم غرب بود. غرب در آنجا امکانات داشت. مردم افغانستان آنچه را داشتند که اروپای شرقی نداشت و نتوانست مقاومت کند. ما مسلمان بودیم و ایمان توحیدی داشتیم و مقاومت کردیم.

وی ادامه جهاد و پیروزی را بدون کمکهای جامعه جهانی نیزامکان پذیر دانست و افزود: مقاومت و جهاد ما سبب اصلی شکست شوروی شد. می خواهم بگویم اگر حتی یک کشور خارجی به ما کمک نمی کرد جهاد ادامه می یافت قوای شوروی شکست می خورد و البته ممکن بود دوره مبارزه طولانی تر شود. به این دلیل معتقدم که در صورت نبودن کمکهای خارجی هم ما پیروز می شدیم چرا که قیام مردم که شروع شد با دستهای خالی بود. تصمیم مردم این بود که مرگ را بپذیرند اما زندگی ذلت بارو در زیر لوای حکومت کمونیستی را نپذیرند. وقتی مردم به میدان آمدند و مانند سیل خروشانی وسعت پیدا کردند در آن زمان هیچ کشور دیگری در میدان نبود و هیچ وعده کمکی را از هیچ کشور خارجی نگرفته بودیم.

اکبری اظهار کرد که سرازیر شدن کمکهای کشورهای غربی پس از اینکه آنها اراده مردم را دیدند، بوده و افزود: وقتی کودتا تشکیل و کشور ما اشغال شد دنیا فکر می کرد که کار افغانستان تمام شده است اما وقتی دنیا دید که مردم افغانستان تصمیم مقابله را گرفته و تصمیم دوام مقاومت را به هر بهایی که باشد گرفته است آن وقت، آن ها هم در برابر دشمن خود به میدان آمدند و بی تفاوت نماندند. باور من این است که اگر کمکهای خارجی نبود، ما باز هم پیروز می شدیم فقط ممکن بود دوره اشغال طولانی تر شود. تفاوت هم در این بود که دیگر کسی نمی توانست بگوید که شما خون داده اید و ما کمکهای مالی و نظامی کرده ایم و کسی درکشور ما به این بهانه مداخله نمی کرد.

وی تمام مردم مبارز و مسلمان افغانستان را مجاهد خوانده و گفت: وقتی می گوییم مجاهدین افغانستان منظور ما این نیست که آنها اقلیتی از مردم یا چند حزب باشند. اکثریت قریب به اتفاق مردم مسلمان افغانستان مجاهد بودند اما مردم مسلمان در جهاد خود دو هدف را تعقیب می کردند و باید این کار را می کردند. یکی اینکه حکومت ناروا و نامشروع سقوط کند، اشغالگران از کشور اخراج شوند و دوم به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بودند. ما در هدف اول موفق شدیم اما آرزوی دوم که تشکیل حکومت اسلامی بود و مردم برای آن فداکاری ها کرده بودند تحقق پیدا نکرد.

محمد اکبری در ارتباط با دلایل شکست مجاهدین در تشکیل حکومت اسلامی عنوان کرد: این موضوع دلایل زیادی دارد، هم دلایل خارجی و هم دلایل داخلی دارد. نه شرق می خواست که در ایجاد حکومت اسلامی برقرار شود و نه غرب این را می خواست. غرب فقط به مجاهدین کمک کرد که شوروی را از کشور بیرون کند. حتی امروز هم حاضر نیست که در هیچ نقطه ای از دنیا اسلام حاکم شود. اگر غرب بعد از سقوط داکتر نجیب روابطی دیپلماتیک با مجاهدین برقرار می کرد حالا این وضعیت در افغانستان نبود. عوامل داخلی این بود که وقتی حکومت مجاهدین در افغانستان روی کار آمد، در افغانستان حدود هشتصد حکومت در کشور وجود داشت. چرا که هر کدام از رهبران و فرماندهان آنها فکر می کردند که من شوروی را شکست دادم پس حالا در این کشور سهم و حق دارم. این ناآگاهی ها باعث شکست مجاهدین در تشکیل حکومت اسلامی شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درست که مردم افغانستان تلاش زیادی کردشوروی را ازخاک خود بیرون راند و این کاربه قیمت جان هزاران انسان بی گناه و معلو ل شدن بسیاری از هموطنان تمام شد و خسارت جبران ناپذیر بر کشور وارد شد. مردم مسلمان و غیور افغانستان خوب در صحنه جهاد ظاهر شدند ولی متأسفانه مشکل زمان شروع شد که رهبران ... که از شرایط بحران سوء استفاده و در خلال جهاد مردم، خود را به عنوان رهبران جهادی معرفی کرده اند و در عمل وقتی کارنامه آنان خوب بررسی شود جهاد با شوروی سابق ثبت نشده است. تنها هنر این مردان ...به نحوی مزدور بیگانگان، آغاز جنگ های خانمان سوز داخلی و تداوم آن تا آخرین مرحله توان بود. بسیاری از جوانان مردم به خاطر ریاست طلبی و قدرت خواهی چنین افراد از بین رفت ...

>>>   ﺍﻛﺒﺮﻱ ﺻﺎﺣﺐ...ﺟﻬﺎﺩ ﺍﻭﻳﻞ ﺍﻧﻘﻠﺎﺏ 5ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺧﻴﻞ ﻓﺮﻕ ﻣﻴﻜﺮﺩ ﺛﺎﻧﻰا ﺍﻛﺮ ﺣﺎﻟﺎ ﻛﻤﻚ ﺍﻣﺮﻳﻜﺎ ﻭﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻳﻚ ﺭﻭﺯﻫﻢ ﺩﻭﺍﻡ نمياوريم

>>>   "بدون کمک غرب هم می توانستیم پیروز شویم" !!! آقای اکبری! خود شما فرموده فوق تانرا در بخشی از حرفهای تان رد فرموده اید که من آنرا در ذیل کاّپی میکنم: "غرب فقط به مجاهدین کمک کرد که شوروی را از کشور بیرون کند" !!!

>>>   نمیدانم درووقت جهادجناب اکبری صاحب کجابودند؟ ولی من شاهدم که درزمان ظاهرشاه شوربازارکابل مرکزجهادگران اسلامی بود. درلیلیه فاکولته انجنیری یدیدم که هرروزیک پای انجنیرگلبدین باریش سیاه و انجنیرمسعودبی ریش بهسفارت امریکاخانه کرده بود. مجددی صاحب همان وقت هم به امریکااقتداداشت. دروقت امضای پیمان امنیتی هم ریش بلنذمجاهدین و مجاهدهای بیریش به امامت سفیرامریکااقتداداشتند. دروقت جهادهم معاش امریکادرجیب شان و سلاح امریکابه شانه شان حال هم عین کاراست. باامدن امریکااسلام شمابرکمال شدمگر برای 800 قوماندان 800 ریاست جمهوری نیازاست تاحق جهادشماجبران گردد. اسماعیل خان هم درچوکی وزارت به اسلام قناعت داشت حال که چوکی نرسیده قصدجهاددارد. ازینکه اشرف غنی قصدداردفسادراگم کندشماازقانونیت ناراضی شدیداگربازهم جهادکنیدمانندگذشته بازهم درفضای بی قانونی دزدی آزادمیشود. کاش امریکانسل دزدان وندگیراسلامی رابه دوزخ روان کندتاازشرایمان فروشان نجات یابیم.
وطندار

>>>   درخــــــواب هـــم نـمـی دیـــدی اگر کودتای دوستم نمیشد حالا همه شما به پاکستان وایران بودید ووطن هم به ویرانه تبدیل نبود! 80 فیصد قوماندانان شما از خــــاد معاش می گرفتند

>>>   بلی با غیرت و همگرایی بهتر از نیروهای خارجی می توانستیم پیروز شویم. آمریکا برای پیروزی ملت ما نیامده است بلکه اهداف خود را در این کشور جستجو می کند. اگر روزی بهمد که هیچ نفعی برای آنان در افغانستان نیست همان لحظه افغانستان به خودش رها کرده و مزدوران خود را برای هرج و مرج در این کشور تقویت می کند.

>>>   چرا حالا پيروز نيستيم اردوي ما امنيت خودرا گرفته نمي تواند از طرف ديگر كجا أسلحه مجهز داريم اگر ميتوانيد حالا هم دير نيست ارامي را بياوريد به كشور يكروز طرف پاكستان ميرويد يك روز طرف امريكا به كمك اين چي سياست است.

>>>   این گونه سخن گفتن به آنانی می زیبدکه واقعا جهاد کرده اند ... اکبری که تمام انرژی اش رابا حمایت کشور خاجی صرف جنگ داخلی کرده است واز جنگ دربرابر دولت کابل و متجاوزین روسی توسط وی وباندش خبری نبوده است چگو نه میتوانسته روسهارا از افغانستان براند، اکبری ازجنگ با روسها اولویت به جنگ های داخلی قایل شد .... آری اگر آقای استاد! اکبری ازجنگ داخلی فارغ میشد آنگاه احتمال کشیدن روسها از افغانستان بدون کمک خارجی توسط شخص شان دور از واقعیت نبود

>>>   ﻣﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ ﻫﺮ ﺟﻴﺰﻳﻜﻪ ﻭﺍﻗﻌﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻴﻢ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ ﺑﻌﺪﻯ ﻣﺎ ﺩﻭﺭﻍ ﺗﺤﻮﻳﻞ بدهيم

>>>   از خواب بخيز كه صبح شده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است