حکومت جای اقوام و اشخاص نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۵    ۱۳۹۳/۱۱/۲۵ کد خبر: 89256 منبع: پرینت

فساد اداری در افغانستان یکی از معضلات بزرگ در کشور محسوب می شود. در سیزده سال گذشته این فسادها به اوج خود رسید و افرادی که نسبت نزدیک تری به رییس جمهور و سران دولت داشتند، ذخیره های فروانی اندوختندو به کشورهای دیگر بردند، سرمایه گذاری کردند و کاخها ساختند در حالیکه مردم افغانستان در آتش جنگ و خون و فقر سوختند. حکومت فعلی شعار از بین بردن این فسادها را سرداده بود آیا به وعده خود عمل کرده و می کند؟

طاهر هاشمی استاد دانشگاه در برنامه «خبر تودی» گفت: اداره، ستون فقرات ساختار دولت است. وقتی در اداره ضعفی رو نما می شود، این ضعف به مرور زمان اداره را از پای می اندازد. فساد در ادارات گذشته افغانستان هم وجود داشت. در دوران کرزی با وجود اینکه موفقیت هایی به دست آوردند اما ضربه هایی را که کشور در دوران کرزی متحمل شد در هیچ دوره ای نشد. چرا که عواملی که رشوه و فساد را در اداره رو نما می سازد، زیاد شد. علاوه بر آن اداره سیاسی شد و این اداره سیاسی دامنگیر تمام ادارات شد. به این معنا که حاکمیت دولتی بین اشخاص زورمند و متنفذ قومی تقسیم شد. نفوذ آنها سبب شد که ادارات ما به جای اینکه مطابق با فرمولهایی که در کشورهای دیگر رایج است و براساس آن اشخاص استخدام می شوند، براساس سفارشات اشخاص متنفذ و براساس درصدی قدرتی که آنها می خواستند، تعیین می شدند.

وی ادامه داد: به این ترتیب سلسله مراتبی که در ادارات وجودداشت از بین رفت. لذا وقتی به یک اداره این گونه صدمه زده شود و تابع یک عده افراد زورمند باشد، به طور طبیعی دادستانی، قضا و قانونمداران هم نمی توانند کاری انجام دهند. قانون هم به هیچ عنوان تطبیق نمی شود.

این استاد دانشگاه در ارتباط با چگونگی از بین بردن فساد و اعتمادسازی برای حکومت جدید گفت: هنوز هم مراحل اعتمادسازی بین حکومت و مردم جریان دارد. هر تصمیمی که رییس جمهور و رییس اجرایی می گیرد و اتکا به این می کنند که منافع مردم را در تصمیماتشان داشته باشند، مردم امیدواری پیدا می کنند ولی اگر این تصمیم ها عملی نشود، اعتماد مردم سلب می شوند و بین حکومت و مردم فاصله پدید می آید، در صورت ادامه این روند فاصله بیشتر و بیشتر می شود.

هاشمی حکومت فعلی را متاثر از مرسومات حکومت قبلی دانست و افزود: در حکومت فعلی ما هم تعدادی از اشخاص متنفذ وجوددارند که آرزومند این هستند که برایشان سهمیه داده شود. تاسف می خورم که در کشوری مانند افغانستان که تاریخی درخشان دارد، تا هنوز حکومت به مفهوم درست آن درک نشده است. حکومت جای نماینده های اقوام و اشخاص و سمت ها نیست، بلکه این پارلمان است که هر گروه و قوم و سمت های مختلف نماینده های خود را می فرستند تا اینکه از منافع آن گروه در خانه ملت دفاع کنند. حکومت گروهی از اشخاص است که در هماهنگی کار می کنند. زیر امر رییس جمهور کار می کنند و یک تیم از اشخاص متخصص و کارآزموده هستند.

وی دولت کرزی را دولتی فوق العاده فاسد دانست و گفت: درست است که کرزی در شرایطی حکومت را به دوش گرفت که اوضاع بسیار خراب بود اما متناسب با امکانات و پولی که به این کشور آمد کاری نشد. در طول سیزده سال نزدیکان رییس جمهور میلیونر شدند، حسابهای بانکی در خارج باز شدند، بلند منزلها برای آنها آباد شدند و دارایی ها به نام آنها شد اما هنوز می گویند در این محیط خیانتی وجود ندارد. قضات از خود دفاع می کند، دادستانی از خود دفاع می کند و ادعای پاک بودن و فاسد نبودن می کنند اما باید از مردم بپرسند که در مورد آنها چه قضاوتی دارند.
در سطح جهانی به افغانستان فاسد ترین ملت دنیا گفته می شود، این کلمه به همه مردم کشور اطلاق می شود. در حالیکه خیانت و فساد را عده ای به خصوص انجام داده اند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام !
ازبین بردن فساد و دیگر ناملایمات که دست و پاگیر مردم ما شده است در صورتی امکان دارد که اول قانون را محترم بشماریم در ثانی در تطبیق قانون بالای همه یک سان عمل شود و آنهم وقتی عملی میشود که بنیاد دولت بر اساس قانون و به شکل مشروع به میان آمده باشد . در این آشفته بازار امروزی که همه به محضر عام دم از حق و عدالت میزنند ولی در خارج از دید ...فقط کارشان دسیسه سازی ، پارت بازی ، تفرقه اندازی ، رجحان دادن یک قوم بر اقوام دیگر ، یک زبان بر زبان های دیگر و تنگ نظری میباشد ، توقع محو فساد ، محو کشت مواد مخدر و بهتر شده اوضاع و احوال اقتصادی و امنیتی را نباید داشته باشیم . این دولت به همین شکل شتابان و بدون کدام پلان برنامه و عمل کرد سالم وقت 4.5ساله باقی مانده ای خودرا تلف خواهند نمود .با احترام .
اندر از مزار شاه اولیا

>>>   تغییر نام کشور را که انگلیسها و روسها به شراکت اعمار و نامگذاری نمودند- حتی نامشرا هم قومی گذاشتند- تاریخ بیانگر واقعتیست که نمیشود /آنرا انکار نمود.
خراسانی

>>>   نخست عرض أدب دارم حضور شما!
بعد دوستان بياييد قضاوت عادلانه نماييم.همين انتخابات كه گذشت خود اش نمايانگر يك حكومت ضعيف بوده است.كه متاسفانه تا حالا نتوانستم كه يك كميته از اشخاص و أفراد پاك باشند.تا انتخابات مان را آله دست چند نَفَر فاسد قرار نمي گرفت.مدت يكسال از زمان آن ميگزرد.بيكاري به أوج خود رسيده است.البته اين خود نماينگر يك حكومت فاسد گذشته بوده است همه كشور هاي جهان به مقابل فساد مبارزه مي كنند اما در اينجا سيستم براي فساد مي سازند بس بس بس است

>>>   باعرض سلام
ما با فرموده نویسنده عزیز صد در صد موافق هستیم. که حکومت تشکیل مجموعه افراد تعلیم یافته اګاه به کار تخصصی بخش شعبات مربوطه در یک چوکات قانون به وجود آمده باشد . وسلسله تطبیق اوامر از بالا به پایان وراپور دهی از پااین به بالا در برګیرنده باشد.همچنان نظم ودسپلین صد در صد باید مرعات شود.و نتیجه کار آن در زنده ګی روز مره قابل درک و تاثر ګذار باشد. دولت،حکومت وادارات مربو طه ان جای ګاه قوم ،لسان خیشاوندی وسمت نیست . باندها،ګروپ ها ،اشخاص و مافیا خارجی که در این راستا فعال اند دشمنان اصلی مردم افغانستان اند،ومردم با درک ما انرا بشناسند و فریب انها را نه خورد.با تشکر از اداره نشریه
ادراک افغان پور

>>>   به نظر بنده حکومت جای اقوام است ، اگر اقوام افغانستان نماینده گان شانرا درحکومت نه بینند از حکومت فاصله گرفته و با حکومت همکاری صادقانه نخواهند نمود ، ولی نماینده گان صادق ، کارفهم ، با ایمان ، تحصیلکرده و فنی اقوام در حکومت بکارگماشته شوند ، متاسفانه در 13 سال اخیر هر وزیر و قدرت مندی تلاش نمود تا اقوام و نزدیکان ، هم حزبی و هم زبانان خویش را در ادارات شان جمع نمایند . روی این ملحوظ کار به اهل آن سپرده نشد و باعث ناکامی و نا کارایی حکومت کرزی گردید.
کوه کن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است