برگزاری سمینار منطقه ای با موضوع افراط گرایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۶    ۱۳۹۳/۱۱/۱۲ کد خبر: 88442 منبع: پرینت

ریاست همکاری های منطقه ای وزارت امور خارجه، سمینار منطقه ای را در مورد افراط گرایی، در چهارچوب تدبیر اعتماد سازی مبارزه با تروریزم پروسه استانبول، قلب آسیا به هدف بحث و تبادل نظر در مورد عوامل و بسترهای سیاسی، اجتماعی افراط گرایی در منطقه و راه حل های احتمالی آن تدویر نمود.

هدف این سمینار گردهم آوردن کارشناسان، استادان دانشگاه ها، موسسه های تحقیقی، جامعه مدنی و رسانه ها از کشور های منطقه بود، تا فرصتی فراهم آورده شود برای تبادل اطلاعات و مطرح شدن نظریات جدید به خاطر اثر گذاری بر روند های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که زمینه ایجاد و گسترش ایدیولوژی های افراط گرا را در جوامع ما مساعد می سازند.

ریاست همکاری های منطقه ای وزارت خارجه در نظر دارد تا افراط گرایی در انواع مختلف آن را که با اعمال خشونت آمیز همراه است به عنوان علت اصلی تروریزم در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، باید به صورت جامع از طریق پروسه قلب آسیا به نحوی مورد توجه قرار دهد که فراتر از دیالوگ های سیاسی مقام های کشورها، جامعه مدنی، رسانه ها و جوانان، چهره های اکادمیک و عالمان دینی در آن دخیل باشند. بازیگران مهم تر دیگر مانند رسانه های جمعی که نقش مهمی در تولید و نشر اطلاعات دارند، جایگاه مهمی در صورت بندی رویدادها و مسایل اجتماعی در دنیای معاصر دارند و باید در بحث های مربوط به افراط گرایی در منطقه سهیم باشند.

در این سمینار کارشناسان حوزه افراط گرایی، پژوهشگران نهادهای تحقیقی، و استادان دانشگاه ها از کشورهای آمریکا، هندوستان، پاکستان، تاجیکستان، قرغیزستان و آذربایجان دعوت گردیده بود.

در این سمینار سه موضوع مشخص، ریشه ها و منابع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افکار افراط گرایانه، سیاست دولت های منطقه در راستای مبارزه با افراط گرایی و نقش نهادهای مدنی و رسانه ها در ترویج و یا مبارزه با پدیده افراط گرایی از سوی کارشناسان در قالب سه پنل مورد بحث قرار گرفتند.

کارشناسان در این سیمینار، عوامل و زمینه های ایجاد و رشد نظریات افراط گرایانه را مورد بحث قرار دادند و بر اهمیت و جدیت این موضوع و توجه دولت های منطقه در جهت مبارزه با این پدیده تاکید کردند. به باور کارشناسان این گروه ها به صورت مشخص به دنبال تاثیر گذاری روی افکار جوانان در منطقه هستند و می خواهند فضای عمومی را به گونه یی شکل دهند که با از بین بردن مدارای دینی و ترویج نظریات افراط گرایانه برای گسترش افراطی گری و جذب نیروهای جوان تلاش کنند.

به باور این کارشناسان این نشانه ها تاییدی بر اهمیت و جدیت این تهدیدها است که منطقه امروز با آن مواجه می باشد.

در پایان ارایه بحث ها، سوال هایی از جانب اشتراک کنندگان این سمینار مطرح گردید که توسط کارشناسان پاسخ داده شد و زمینه بحث و تبادل نظر بیشتر را فراهم کرد.

قابل تذکر است که قرار است تحلیلی راجع به این سمینار و یافته های کارشناسانی که مباحث شان را در این سمینار ارایه کردند، تهیه گردد تا بحث های ارایه شده در این سمینار را به صورت جامع تر تحت پوشش قرار دهد و زمینه دسترسی علاقمندانی را که امکان حضور در این سمینار برای شان میسر نبود، فراهم سازد.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است