زد و بندهای سیاسی بر رای مجلس تاثیرگذار بود
این دو نفر به دروغ اسنادی را مبنی بر لغو کردن تابعیت دوم شان آورده اند. ترک تابعیت پروسه ای طولانی است و طی دو روز انجام نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۰    ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ کد خبر: 88332 منبع: پرینت

هشت نامزد وزیر و رییس امنیت ملی از فیلتر مجلس گذشتند و ده نامزد وزیر معرفی شده از سوی حکومت وحدت ملی ناکام ماندند. مجلس نمایندگان پس از حدود دو هفته بررسی پرتنش فهرست کابینه نامزدان وزارتهای داخله، خارجه، مالیه، صحت، مهاجرین، معادن، انکشاف دهات و حج و اوقاف را تایید ودیگر نامزد وزیران را رد کرد. پنج نفر از آنها هم به خاطر تابعیت دوگانه و مشکل اسناد تحصیلی اجازه ورود به مجلس و شرکت در رای گیری را نداشتند. در حالی که نیمی از نامزد وزرا نتوانستند رای اعتماد بگیرند مجلس نمایندگان به تعطیلات زمستانی رفت. مبنای رد و تایید نامزد وزیران از سوی نمایندگان چه بود؟ و در پشت پرده رای دهی به نامزد وزیران چه گذشت؟

عبدالقادر زازی رییس کمیسیون امور جهانی مجلس در برنامه «فراخبر» گفت: یکی از دلایل رای نگرفتن نامزد وزرایی که رد شدند این بود که متناسب با تخصص شان در کابینه انتخاب نشده بودند. یعنی در وزارت مربوط با تحصیلات شان قرار نگرفته بودند.در این میان دو نفری که تخصص مربوطه را نداشتند و رای گرفتند، زد و بندهای سیاسی باعث رای گرفتن آنها شد.

وی در ارتباط با رد همه افراد دو تابعیتی و پذیرفتن و رای اعتماد دادن به دو نفر از آنها عنوان کرد: این دو نفر به دروغ اسنادی را مبنی بر لغو کردن تابعیت دوم شان آورده اند. ترک تابعیت پروسه ای طولانی است و طی دو روز انجام نمی شود. متاسفانه همان نمایندگانی که در رسانه ها ادعا می کردند که به هیچ عنوان به افراد دو تابعیتی رای داده نمی شود، کارت سبز را بالا برده و به این دو نفر رای دادند. حتی خانم شکریه بارکزی که خود در تمام رسانه ها مخالف رای دادن به دو تابعیتی ها بود و بعد از آن گفته بود که زد و بندهای سیاسی برای رای گرفتن این افراد در میان اعضای مجلس در جریان است، کارت سبز را بالا برده به آنها رای داده بود. متاسفانه این دو نفر 186 رای گرفتند.

زازی زد و بند را مانند گذشته یکی از عوامل تاثیر گذار در رای مجلس دانست و افزود: زد و بندهای سیاسی شدیدی در میان نمایندگان مجلس روان بود. شیر محمد کریمی در مجلس رای نگرفت. به خاطر چه بود. عده ای از نزدیکان رییس جمهور زد و بند کرده بودند که وی رای نگیرد تا خودشان بتوانند جایگاه وی را بگیرند. شیرمحمد کریمی فرد متخصصی بود که متاسفانه با این زد و بندها رای نیاورد.

رییس کمیسیون امور جهانی در رای گیری پارلمان را به دور از مسایل قومی خواند و گفت: در رای گیری مجلس پنج نفر از یک تیم رد شده اند و پنج نفر از تیم دیگر. ترس ما این بود که هر کدام از دو تیم سعی کنند که اعضای معرفی شده از تیم مقابل رای نیاورد اما خوشبختانه این موضوع به طور محسوس اتفاق نیفتاد. در رای گیری مسایل قومی هم مطرح نشد. در نمایندگان تایید شده و رد شده همه اقوام دخیل بودند. کسانی هم که از یک قوم خاص رد شده اند دوباره از همان قوم به همان وزارت معرفی می شوند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر بیشتر کرسی های وزارت خالی مانده و همچنان باید با سرپرست اداره شوند. مجلس نمایندگان هم به تعطیلی زمستانی رفته اند. سه ماه تاخیر در معرفی کابینه حکومت باعث این ماجرا شد اما نمایندگان مجلس باید هر گاه که حکومت باقی نامزد وزرا را معرفی کرد از مرخصی برگردند و آنها را بررسی کرده و رای اعتماد بدهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من خدمت برادر زازی عرض کنم شما که این حرف را میزنید تا وقتی شما به قانون پایبند هستید که منافع شما نباشد وآنوقت که شما هم از طرف هایتان چیزی گرفتید حتما همان کار خانم بارکزی را میکینید چون افغانستان اساسش با زدوبند بود وهست وخواهد بود اگر زدوبند نشود حتما یک معجزه شده ویا حتما ولی های خدا در مجلس نمایند ه شدند . من یک ادم معمولی هستم که میدانم لغو تابعیت حد اقل یک ماه بیشتر طول میکشد چیطور این آغایون ظر ف مدت دوروز هم در تعطیلات اروپا تابعیت شان لغو شده اینها خرچ کردند ومیدانند ده برابرش را از این وزارت ها دمی آورند فقط دود این کار نمایندگان به چشم ملت مظلوم میرود چون وقتی وزیر صاحب مصارف که کرده در بیاورد باید از تاجران و معامله گران بیگیرد وآنها هم قیمت اجناس و لوازم را بالا میبرند تا همه به حق شان برسد فقط ملت جواب همه را میدهد همیشه این ملت بود ه که جوابگو بود چه در مقابل تروریزم وچه در مقابل شوروی وچه همسایه های متجاوز ومداخله گر خداوند این ملت را برای قربانی خلق کرده
بینام از وردک

>>>   جناب...صاحب ! همین شما و اقای اصولی نبودید که چپ و راست شوگند میخوردید که دو تابعیته ها نمیتوانند رای بگیرند!!! و بعدش همین شما و اصولی نبودید که هی دهل میزدید که فلان وفلان ترک تابعیت دومی کرده اند و مکتوبهای ترک تابعیت خود را از "مراجع معتبر"؟؟!! اورده اند. شما را خو نمیدانم ولی برای اصولی صاحب که تابعیت دومی دارند معلوم نبود که ترک تابعیت کار یکروز و دو روز نیست؟؟
با نام از لوگر جان

>>>   مجلس کار دونفر را نهای محسوب نکند ششماه بعد دوباره انهارا احضار نمایند ونتیجه قطعی ترک تابعیت را ازانها مستند سازی کند ورئیس حمهور ورئیس اجرائی باید به توافق برسند وزیران متباقی را به فرمان توطیف نمایند تا سال مالی وبودجه که انتظار وزرارا دارند مطابق ان عملا کارها اغازگردند وکلا صدفیصد دردوماه هم حاضر نخواهند شد .ویا بعد از ده یوم رخصتی پارلمان دوباره خواسته شود موضوع کابینه باید خاتمه یابند .

>>>   جناب وکل!! تو در اولین روز که نامزد وزرا معرفی شدند نگفتی من شایسته گی را در نظر دارم اما به رحیمی و برنا رای نمیدهم!؟ تو فریاد نمیگشید ک دو تابعیت رای نمیگیرد؟ تو نمی گفتی که ما زیر تاثیر هیچ کسی نخواهیم رفت؟ چه شد همه شعار های ...فکر کنم به شما هم تلیفون و ساعت رسید. و حالا با دالرهای توزیع شده چکر های دوبی و ....بزنید.

>>>   ریس چمهور دو ملیت دارد خانم خارجی دارد چرا وزبر های آن دو ملیت نداشته باشند ؟
بااحترام سرباز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است