436 میلیارد افغانی در انتظار وزرای جدید
چانه زنی های برخی والیان و گماشتگان و نمایندگان برخی ولایات در تامین اعتبار و اطمینان از عواید شخصی ان بر سر عدم تبعیض میان مناطق مرزی و مرکزی افغانستان روزهای کاری پارلمان و سنا را به خود مصروف داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۸    ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ کد خبر: 88331 منبع: پرینت

بودجه سال مالی آتی با گذشت بیش از یک ماه و اندی از آخرین اتمام مهلت بودجه بندی و نیز آغاز سال مالی جدید بر مبنای فصل بندی های اقتصادی سال گذشته بالاخره به سرمنزل مقصود رسید.

کش و قوس های منحنی وار نمایندگان در مفاد و تبصره ها و بندهای متن بودجه ارایه شده به مجلس که نخستین بارعودت داده شده بود سرانجام به تصویب پارلمان رسید تا با مهر تایید اعضای مجلس سنا و توشیح رییس جمهور هرچه سریعتر به اجرا درآید.

436 میلیارد و 172 میلیون افغانی در مجموع بودجه های عادی و توسعوی در نظر گرفته شده بود که به دلیل اشکالات وارده بر آن ازجمله عدم توازن مخارج و مصارف با دستاوردها و ضروریات اولویت بندی شده و نیز کمبود بودجه انکشافی اختصاص یافته رد شد.

چانه زنی های برخی والیان و گماشتگان و نمایندگان برخی ولایات در تامین اعتبار و اطمینان از عواید شخصی ان بر سر عدم تبعیض میان مناطق مرزی و مرکزی افغانستان روزهای کاری پارلمان و سنا را به خود مصروف داشت تا اینکه...

تا اینکه با برخی تعدیلات و تصحیحات در بخش های انکشافی و عادی که هرساله مورد انتقاد وکلا از وزرا بوده اند سرانجام با تاخیر آسیب رسان خود بر پیکر انکشاف و عمرانی خموده کشور، تایید نظر نمایندگان را بدست آورد.

283 میلیارد و 486 میلیون افغانی از این رقم مشمول بودجه عادی است که مصارف کارکنان وزارتخانه ها، والی ها، ولسوال ها، محافظان، موترها، مخارج رفت و آمد و هزینه های جاری از قبیل خورد و خوراک و معاشات و البته در راس آنها سفرهای ظاهرا کاری را دربرمی گیرد.

در مقابل، 152 میلیارد و 686 میلیون افغانی مشمول بودجه انکشافی است که برعکس گشاده دستی بودجه مصرفی عادی که به سور وسات های بی دلیل می انجامد؛ معمولا روی دست وزرا و مسوولان می ماند و یا در دقایق نود به پروژه های سوری و با ارقام نجومی می انجامد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در طی چهارده سال گذشته هشتاد فیصد بودجه عادی و انکشافی دولت افغانستان توسط کمک های خارجی تمویل شده است. با وجود بودجه های انکشافی، هیچگونه تغیری در درآمد سالانه دولت از منابع داخلی بوجود نیامده است. آیا این کشور های کمک کننده کدام هیات بررسی برای کمک های خود در افغانستان ندارند،که ببینند این کمک ها چگونه مصرف میشود؟
آیا آنها متوجه نیستند که این تشکیلات سرسام آور دولتی که حاوی بیست و هفت وزارت ودو دولت، یکی ریاست جمهوری و دیگری ریاست اجراییه با تعداد بی شمار مشاورین شان، بودجه دولتی را بلع میکنند؟ کشور آلمان که بزرگترین اقتصاد جهانی است، دارای دوازده وزارت خانه است، اما افغانستان بیست و هفت وزارت خانه. آیا همه این ها ضروری است؟ آیا کشور جاپان که هماهنگ کنندهآخرین کمک های جامعه جهانی در توکیو برای افغانستان بود، وظیفه ندارد که این کمک جهانی را کنترول کند که حیف و میل نشود؟ کشور یونان که چندین سال میشود کمک کشور های اروپایی و صندوق بین المللی پول را دریافت میکند، از طرف هیات کمیسیون کشور های مشترک اروپا هر سال کنترول میشود و تشکیلات اضافی دولت لغو میشود و دولت یونان را وادار به صرفه جویی در مصارف میکنند، آیا در مورد افغانستان جامعه جهانی یک مرتبه هم این کار را کرده اند؟

>>>   436 میلیارد افغانی در انتظار وزرای جدید میباشد که این وزرا جدید هم که اکثرا" جدید میباشند در تشکیلات دولت خیلی هم خوب هست این بیچاره ها هم شکم های خودرا سیر کنند با این پول
جان آقا از ایالات متحده هرات باستان

>>>   قابوی وزرای جدید در چور پول هنگفت!

>>>   وزرای جدید در انتظار 436 میلیارد افغانی!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است