آیا این آغاز تعلیق شورای عالی صلح است؟
آیا انتصاب در وزارت خارجه، با تایید صلاحیت وی و تعلیق تابعیت دوم در روزهای نهایی، آغازی بر تعلیق شورای صلح بی نتیجه و پر هزینه خواهد بود؟! آیا صلاح الدین ربانی کاری که در شورای عالی صلح نتوانست به انجام برساند در وزارت خارجه خواهد توانست؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۲    ۱۳۹۳/۱۱/۹ کد خبر: 88329 منبع: پرینت

وزارت خارجه افغانستان از آن دسته ولایات کلیدی بشمار می آید که نقش بسزا، حایز اهمیت، تعیین کننده و خاصی در تبیین سیاست خارجی کشور دارد اما متناسب با اولویت و فوریت آن کار نشده است.

زلمی رسول، عتیق الله عاطف مل و اینک صلاح الدین ربانی همه در سایه روسای جمهور زمان خود از حامد کرزی تا اشرف غنی بوده اند و خواهند بود؛ این به معنای انفعال و عدم ابتکار عمل در خط مشی امور خارجه است و بس!

گذشته از عملکرد و جایگاه تعریف شده نه چندان استراتژیک وزارت خارجه در روابط دیپلماتیک و مناسبات بین کابل و قدرت های منطقه و غرب، باید تاملی چند بر خود وزرای مربوطه داشت که جهتگیری ها و برگ برنده ای از خود به نمایش نگذاشته اند.

صلاح الدین ربانی در حالی با اکثریت نسبی آرای نمایندگان به سمت وزارت خارجه دولت وحدت ملی با ریاست جمهوری اشرف غنی و ریاست اجرایی عبدالله منصوب شد که امیدی به تغییر وضعیت سیاست خارجی و گذار از وضع موجود به وضع مطلوب نمی رود.

صلاح الدین ربانی نسبت به عتیق الله عاطف مل یا زلمی رسول با سن و سابقه کمتر در میادین سیاسی و حکومتی درحالی بر چوکی وزارتخانه امور خارجه تکیه می زند که نتوانست در سمت ریاست شورای عالی صلح بجای برهان الدین ربانی کاری از پیش ببرد.

بهرحال وی از آن گزینه های از ابتدا مشخص شده ای بود که با حمایت حزبی و مالی خود از تیم اصلاحات و همگرایی احتمال بالای حضورش در یکی از سکان های ارگ می رفت؛ صلاح الدین ربانی بدین ترتیب رسما از ریاست شورای عالی صلح ملغی و منفک شد.

اما ایا این انتصاب کمی با تردید و ملاحظات نمایندگان پارلمان با تایید صلاحیت وی و تعلیق تابعیت دوم در روزهای نهایی آغازی بر تعلیق شورای عالی صلح بی نتیجه و پر هزینه خواهد بود؟! آیا صلاح الدین ربانی کاری که در شورای عالی صلح نتوانست به انجام برساند در وزارت خارجه خواهد توانست؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من صلاح الدين را نمي شناسم اما نظر به إسناد تحصيلي اش به مراتب از ضرار ...رشوت خور بهتر خواهد بود. اميدوارم إصلاحات مفيد در وزارت و سفارتخانه ها بياورد.

>>>   هستند کسانی که تعبیرات منفی شان بر نیک اندیشی غلبه دارد .
زهرا حبیب

>>>   دوستان هموطن سلام !
میگویند که سالی که نیکوست از بهارش پیداست . همین ... ما در مستشاریت خود در سفارت افغانستان در جده و در سفیری خود در انقره و با ز بفر موده شما درراه صلح جه کمال کرد که در وزارت خارجه بکند ؟ شنیدیم که بحیث وزیر خارجه از ما فی الضمیر استاد خود ... چقدر داد زد و نا لید ید! ولی بعوض رأیهای... میگفتند و می پرسیدند که : آغاجان شما وزیر خارجه هستید - چرا از سیاست و روابط بین امللی این دولت ... ما حرفی نداری ؟- درآن ا مر مهم کنترل مواد مخدر و چطدر چکار چند ین وزارت و دفتر غرق است آن را بخودت چی ؟؟
مردم دوست حقگوی

>>>   امان از دست این زیاده خواهی ها و امتیاز خواهی ها به همین دلیل هست که حضرت علی در عهدنامه اش به مالک اشتر اشاره دارد که لیاقت را بنگرد نه امتیازات و زیاده خواهی ها را اینکه پسر ربانی اگر شایستگی داشته باشد از کسی که به همان اندازه شایستگی دارد بهتر است چون پدرش برای این کشور زحمت کشیده و خونش را داده ولی اگر لیاقت نداشته باشد آنوقت مصیبت است

>>>   ني هرگز كار وزارت خارجه را فكر نميكنم از بي تجربه گي مفيد واقع نميشود اما انتخاب گلمرجان است.

>>>   صلاح الدین ربانی یک شخص کم سواد وبی جرت است چندان انتظر نمی رود که وی مدیریت سالم کرده بتواند دروزارت خارجه .
امین الله ازکابل

>>>   بكلي از منطق دور در كشور هاي خارج اگر ديپلومات ماستر هم باشي باي تجربه كاري داشته باشي در همان رشته بعد از دوره تحصيلات مدتي كار مثل پراتيك ميكني بعد كه ديدن از عده كار بر امده ميتواني شامل كار ميشوي خير خلاص ني كه رشته ديگر چيز از شوراي عالي صلح دفعتأ وزير خارجه به صلاح الدين رباني همان چوكي شوراي صلح خوب بود كار گلمرجان است دگه از خاطر اغايش وزير خارجه شد .

>>>   با سلام !
شورای عالی صلح با همه ابعاد بزرگی و مخارجش از بدوی تاسیس تا هم اکنون هیچ گره ای را از کور گره های صلح باز نکرده است زیرا این شورا ضعیف تر از آن است که اصل منشاء جنگ و بر بادی را دریابد .و یا اگر دریافته هم تجاهل عارفانه نموده این موضوع رااز ترس از دست دادن کرسی های این شورای نام نهاد و معاشات دالری گزاف و دیگر امیتازات علنی و مخفی آن از دست بدهند . هرچه به طول و عرض شورای صلح افزوده شده دامنه جنگ ، خشونت ، انفجار و انتحار به همان پیمانه بیشتر گردید . ای کاش که این شورا ایجاد نمیشد و ناامنی ها هم به این وسعت نمیبود .یا این شورا قلابی ملغی شود تا دیگر مردم به گروگان صلح دروغین به سر نبرند .
با احترام . اندر از مزار شریف

>>>   صلاح الدین ربانی هر چه فعالیت که در شورای صلح نمود نمونه اش را در وزارت خارجه که مهمترین وزارت است نیز خواهد نمود یعنی انتظار اصلاحات و صداقت را از وزارت خارجه را نداشته باشید نیک اندیشی از آقای ربانی دیده نشده که قضاوت نیک در باره اش شود و کدام دست آوردی جز مصرف بودجه هنگفت را در کشور جنگ زده و غریب نداشته و اگر بودجه خودشان ...از اول سنجش و با اکنون مقایسه میشد تمام سوالات مردم نجیب افغانستان حل میگردید که کی شایسته گی کدام جای را دارد .
آ- و

>>>   دوستان دو موضوع است چنانکه اشاره کرده اند برخی از دوستان
1. صلاحیت صلاح الدین از نظر علمی و توان مدیریتی در وزارت خارجه.
2. چگونگی نگاه صلاح الدین و اینکه او چقدر دارای انگیزه خدمت به افغانستان است.
بنظرم در خصوص موضوع دوم شاید وی انگیزه کار داشته باشد که دارد ان شاالله. ولی متاسفانه ایشان در موضوع دوم شدیدا نقص دارد که نه توان علمی و نه توان مدیریتی دارد .تعجب اینجا است که خانه ملت افغانستان چطور و با کدام منطق به ایشان آنهم با میزان بالا رای دادند؟ خانه ملت که بنای آن از آراء و نان شب خانواده های اکثرا فقیر و اعتماد مردم افغانستان تشکیل شده است! و ...
محمد از ایران

>>>   در افغانستان کسی از توانائی، شایستگی وخلاقیت خود به مقام نمی رسد، چیر کی مهیم است به مقام می رساند، این که پدرد کی کاره، بوده خود شخص مورد توجه نست
شفق از کابل

>>>   آقای صلاح الدین ربانی در بدخشان به اندازه سری سوزن خدمت نکرده است و خدمت شان فقد نصب چوکی های ولایت و والی را از جمعیت مقرر کردند . بدخشان بزرگ گویا مربوط به جمعیت اسلامی . دیگر مردم مسلمان بدخشان حق ولایت و مدیریت را در بدخشان ندارند ؟ دیده شود که آقای اشرف غنی در نصب والی بدخشان چه میکند ؟
بینا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است