آمریکا، طالبان را بر سر سفره چین نشانده است
سفر مخالفان سیاسی اشرف غنی به چین برنامه ای از جانب کاخ سفید است نه به منظور تسریع روند صلح یا دخالت چینایی ها در مذاکرات، بلکه با هدف مشروعیت بخشیدن دوباره به طالبان! قطعا مطرح شدن طالبان به عنوان یک گروه مشروع و خواهان سهم گیری از حکومت در شرایط فعلی بیشترین نفع را برای کاخ سفید دارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۳/۱۱/۹ کد خبر: 88290 منبع: پرینت

طالبان روز گذشته با انتشار اعلامیه ای تایید کردند که هیاتی از این گروه به چین سفر کرده است اما هدف این هیات میانجیگری و پیشبرد روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان نبوده است!!!

این رد گفتگوهای صلح در چین توسط طالبان در حالی است که چندی پیش نیز گزارش هایی منتشر شد که دو تن از اعضای بلندپایه ی طالبان در مورد نقش چین در روند گفتگوی صلح در افغانستان با حکومت دیدار و گفتگو کرده اند.

ماجرای روابط چین با طالبان مربوط به امروز و دیروز نیست. طی تمامی این سالها که ملاقات های آمریکا و اروپا با طالبان با خط درشت به چشم می خورد، داد و ستد چین با این گروه در پشت پرده جریان داشت. حتی بعد از سقوط نظام طالبان باز هم چین روابط پنهانی خود را با شورای کویته حفظ کرد به نحوی که در کنار پاکستان، چین تنها کشوری به شمار می رود که تماس خود را با طالبان ادامه داده است.

این روابط میان پکن و طالبان به حدی روشن و واضح بوده است که طی دو سال گذشته مقامات چین بارها در صحبت با آمریکایی ها از تماس های خود با طالبان کاخ سفید را مطلع ساخته اند و بطور علنی اعلام کرده اند که ما به طالبان معامله داریم.

دیدگاه سران طالبان که مستقیما از سوی سازمان استخبارات پاکستان تغذیه می شوند، بر این باور هستند که گروه طالبان به اندازه ی کافی دشمن دارند و نباید روابط خود را با چین هم متشنج بسازند. لذا ساختن با این همسایه ی ابرقدرت شرقی، بهتر از ایجاد درگیری و تنش در چند ولایت مسلمان نشین آن است.

شاید یکی از علتهایی هم که پروژه های چین در کشور ما مثل معدن مس عینک که قرارداد آن در اختیار چینایی ها می باشد هیچگاه از سوی طالبان مورد حمله و تعرض قرار نگرفته، همین حمایتهای مستقیم مقامهای پکن از طالبان باشد. طالبان هم در قبال این حمایت چین از خودشان، هیچ وقت اتباع و سرمایه گذاری های چینایی ها را مورد حمله افراطگرایان خود قرا ندادند، تا وفاداری خود را به چین اثبات کنند همانگونه که پیشتر این وفاداری را نسبت به پاکستان و عربستان سعودی اثبات کرده اند.

اما نکته ی مهمی که نباید از آن غفلت کرد این است که همانطور که بارها به آن اشاره شده چند طلبه ی پاکستانی یا افغانستانی یا سعودی توان اینکه بخواهند گروه بزرگی مثل طالبان را راه اندازی کنند و در مقابل پنجاه کشور خارجی بیست سال به حیات خود ادامه دهند، امری محال است. قطعا این طالبان تحت حمایت غیرمسقیم غرب قرار دارند و الا تاکنون صدها بار از بین رفته بودند.

این موضوعی که چندین بار مقامات کاخ سفید از جمله هیلاری کلینتون وزیرخارجه وقت آمریکا به آن اعتراف داشته که طالبان را ما خود ساختیم. اکنون هم موضوع همین است که سفر مخالفان سیاسی اشرف غنی به چین برنامه ای از جانب کاخ سفید است نه به منظور تسریع روند صلح یا دخالت چینایی ها در مذاکرات، بلکه با هدف مشروعیت بخشیدن دوباره به طالبان! قطعا مطرح شدن طالبان به عنوان یک گروه مشروع و خواهان سهم گیری از حکومت در شرایط فعلی بیشترین نفع را برای کاخ سفید دارد. چرا که طالبان مدعی هستند که باید اداره چندین ولایت به آنها سپرده شود تا دست از جنگ بردارند و این به معنای بی ثباتی بیشتر در کشور است.

چه کسی از این آشفتگی سیاسی و نبود ثبات در حکومت بهره می برد؟ آمریکا! غربیها چندین بار این موضوع را غیر مستقیم مطرح کردند که راهکار ایجاد ثبات تقسیم افغانستان به چند بخش است که اگر طالبان موفق به سهم گیری از حکومت وحدت ملی (تشکیل شده توسط آمریکا) بشوند، تا حدودی اولین پلان این خواسته ی آمریکا محقق شده است. و ظاهرا جناب اشرف غنی که حکومت فعلی خود را مدیون آمریکا است، در سفر خود به چین مقدمات این موضوع را چیده است.

به هر حال اکنون که علاوه بر طالبان، داعش نیز مدعی خلافت در کشور ما است تا ببینیم کاخ سفید اینبار چه خوابی برای ما دیده است.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان دیباچه ی جدید ی کتاب " نظم نوین جهانی " ودا عش فصل اول این کتاب در قاره اسیا میباشد .دراین هیچ جای شک نیست که تنظیم روابط طالبان با چین از طرف پاکستان به
مشوره انگلستان و پشتیبانی امریکا صورت پذیرفته است . این یک امر مسلم است . به دو دلیل : یک _ امریکا وانگلیس میخواهند توسط طالبان وداعش در سنکیانگ چین جای پا ی
برای خود باز کنند وبه بهانه پامال شدن حقوق اقلیتها ی مذهبی برای چین درد سری ایجادنما یند . دو _ ترو ریستان کشور های شمال افریقا و کشور های عربی حوزه خلیج را بسیج ساخته
از طریق پا کستان وارد کار زار در ایالت مسلمان نشین چین ( سنکیانگ )نما یند . درست مانند انچه که در دوره جهاد به مقابل شور و.یها در افغانستان کردند . اما اینکه چین چه اقدام
پیشگیرانه ویا چه سیاستی را در نظر دارد هنوز معلوم نیست. زمان انرا پا سخ خواهد داد .
صفدری

>>>   ...دنیا بدستی آمریکا نمیچرخه طلبان دشمن آمریکا است همین دیروز درحودودی داه تا آمریکا یی بدستی طلبان در افغانستان کشته ویا زخمی شدن چین حریف آمریکا ست پس میشود گفت دوست طلبان وهمچنان دیگر کشورهای دنیا طلبان را آمریکا به اوجود بیاورد بلکه پشتیبانی شان کردن همین طور که جبهه مخالف طالبان را روسیه ویاایران پشتیبانی میکردن فعلن مسئله برعکس است جبهه مخالف طلبان را آمریکا حمایت میکند طلبان را کشور های که مخالف سیاست آمریکا هست طالبان آمریکا را در افغانستان بچالش روبروکرد این یک خدمتی هست برای کشور های مختلف سیاست های آمریکا چرا که اگر طالبان نمیبود شاید آمریکا نقشهایی دیگری در افغانستان برای بچالش کشاندن کشورهای که مخالف سیاست های آمریکا بود داشت

>>>   با صفدری کاملآ موافقم.
امروز بیست ونهم جنوری نیز سخنگوی کاخ سفید با تمجید طالبان ... آنها را گروه شورشی یا تروریست حساب ننمود و گفت که فقد یک گروه مسلح است و قابل ترحم میباشند و برعکس داعش و القاعده- برادران ناتنی طالبان ... را برای مدتی نامعلومی درلست تروریستان جاداده و معلوم میشود که تاحال وظیفه دوگروه دیگر ناتمام است و مانند طالبان... در کار زار کشیدن پای امریکا در عراق و سوریه - مانند افغانستان و طالبان ... -پیروز نشده اند و ناکام اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است