زبان انگلیسی، رقیب زبان روسی در تاجیکستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۲:۱۱    ۱۳۹۳/۱۱/۹ کد خبر: 88279 منبع: پرینت

خبرگزاری فرانسه نوشت با افزایش محبوبیت زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در کشور فارسی زبان تاجیکستان و نمایش فیلم های زبان اصلی در تلویزیون این کشور، 'انگلیسی' به رقیب زبان روسی تبدیل می شود.

سخنگوی شبکه تلویزیون دولتی تاجیکستان روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: نمایش فیلم ها به زبان انگلیسی، برای کسانی است که به کلاس های آموزش زبان می روند، اما در معرض زبان انگلیسی نیستند. با پخش این فیلم ها، این افراد نیز فرصت می یابند تا زبانِ یک گویشور انگلیسی زبان را بشنوند.

تلویزیون دولتی تاجیکستان افزون بر پخش فیلم های زبان اصلی، یک بخش خبری به زبان انگلیسی نیز دارد. در سال 2010، 'زرینه رحمان ' دختر 16 ساله رییس جمهوری تاجیکستان به عنوان شغل تابستانی اش، شروع به اجرای خبر به زبان انگلیسی کرد.

'پروان جمشید اف' رییس انجمن مدرسان زبان تاجیکستان می گوید 'در تاجیکستان، شمار کسانی که به زبان انگلیسی سخن می گویند یا دارند زبان انگلیسی می آموزند، چندین برابر کسانی است که در اتحاد شوروی سابق انگلیسی بلد بودند.'

به گفته جمشید اف، از جمعیت 8 میلیونی تاجیکستان، بین 4 تا 5 درصد بر زبان انگلیسی مسلط هستند.

با آنکه زبان مادری تاجیک ها فارسی است، اما در دوران اتحاد شوروی سابق، اکثر رسانه ها به زبان روسی بود و بیشتر مدرسه ها همه دروس خود را به زبان روسی تدریس می کردند.

'امامعلی رحمان' رییس جمهوری تاجیکستان در دهه 90 دستور داد که زبان انگلیسی نیز در کنار زبان روسی به عنوان زبان خارجی در مدرسه ها تدریس شود.

البته همچنان فیلم های روسی به طور مرتب از شبکه های تلویزیونی تاجیکستان پخش می شود و این شبکه ها بخش های خبری به زبان روسی هم دارند، اما زبان انگلیسی روز به روز محبوبیت بیشتری می یابد.

خانم 'لطافت سعید اف' زبانشناس، با قاطعیت می گوید زبان روسی در حال عقب نشینی در مقابل زبان انگلیسی است و به ویژه جوانان به این زبان اقبال بیشتری دارند.

تاکنون چندین همایش بین المللی در شهر دوشنبه، زبان انگلیسی را به جای زبان روسی به عنوان زبان همایش برگزیده است.

تاجیکان زبان فارسی را نیز با خط سیریلیک روسی می خوانند و می نویسند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام علاقه ذمردم تاجیکستان به زبان انگلیسی موجب فاصله گرفتن این همزبانان عزیز از زبان رو سی می شود به امید روزی که خط نوشتاری تاجیکستان فارسی شود
میراحمد

>>>   باید کشورتاجیکستان درنگهداری زبان اصیل خود متوجه بوده ودرراستای تقویت آن بکوشد زیرا زبان فارسی دری شیرین ترین زبان درسراسر جهان می باشد
سادات تخاری

>>>   خوبان پارسی گو بخشندگان عمرند
ساقی بده بشارت رندان پارسا را
حافظ
بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی
فردوسی
شکر شکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله میرود

>>>   به امید آن روزکه مردم شریف وهمزبان تاجیکستان همانند ما افغانها به خط نوشتاری آبای واجداد خود برگردند وبه خط نستعلیق یعنی فارسی بنویسند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است