ایتالیا در تکاپوی انتخاب رییس جمهور جدید
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۳۹۳/۱۱/۸ کد خبر: 88222 منبع: پرینت

در پی استعفای 'جورجو ناپولیتانو' رییس جمهوری ایتالیا، مقام های حزبی این کشور در تکاپوی انتخاب جانشینی برای وی تا روز شنبه هفته اینده هستند.

در ولایته رای گیری پارلمانی روز شنبه اینده برای انتخاب دوازدهمین رییس جمهور ایتالیا، حزب دمکرات ها برای رسیدن به انسجام داخلی از امروز تا پنجشنبه مشاوره هایی را با سایر نیروهای سیاسی انجام می دهد. به عقیده 'لورنتزو گوئرینی' معاون دبیرکل حزب دمکرات ها، نام کاندیدا و یا کاندیداهای اصلی برای احراز مقام ریاست جمهوری با توجه به هماهنگی و توافق با سایر نیروهای سیاسی از سوی حزب دمکرات ها اعلام خواهد شد.

این در حالی است که گرایش اقلیت در این حزب خواهان کاندیدایی است که حاصل توافق با حزب راست گرای میانه 'زنده باد ایتالیا ' نباشد.

'نیکی وندولا' رهبر حزب 'چپ، اکولوژی و ازادی' نیز عنوان کرده است رییس جمهور ضامن قانون اساسی است و نمی تواند مدافع یک پیمان پلید و شرورانه باشد.

بر اساس اصل 83 قانون اساسی ایتالیا، انتخاب رییس جمهور در اجلاس مشترک مجالس سنا و نمایندگان (630 نماینده مجلس نمایندگان، 315 نماینده مجلس سنا و 58 نماینده ولایتی در واقع 3 نماینده برای هر ولایت بجز ولایت واله دائوستا که یک نماینده به رم اعزام می کند و 6 سناتور مادام العمر که 'ناپولیتانو' نیز جزو انها می باشد، در مجموع 1009 نماینده)، با رای مخفی و با اکثریت دو سوم اعضای شرکت کننده (672 رای) انجام می گیرد و بعد از سه بار رای گیری، اکثریت مطلق اراء (505 رای) برای انتخاب رییس جمهور کفایت می کند.

'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا اظهار داشت: انتخاب رییس جمهور یک همه پرسی در خصوص دولت و یا شخص من نیست.

بر اساس گزارش های ، حزب دمکرات ها تنها نام یک کاندیدا را تا قبل از روز شنبه معرفی خواهد کرد. 'سیلویو برلوسکونی' نخست وزیر پیشین ایتالیا نیز خود را اماده ورود به مذاکرات برای پیدا کردن نامی مشترک برای انتخاب رییس جمهور جدید می کند با توجه به اینکه بدون رای حزب زنده باد ایتالیا، حزب دمکرات ها به رهبری رنتزی به سختی می تواند جانشینی برای ناپولیاتانو پیدا کند.

روزنامه لارپوبلیکا نوشت: در محافل سیاسی چپ گرا و دارای اکثریت پارلمانی، اسامی شخصیت هایی مانند 'سرجو ماتارلا' (قاضی دیوان قانون اساسی ، 'پیر کارلو پادوان' وزیر اقتصاد ، 'جولیانو اماتو' حقوقدان، استاد دانشگاه و نخست وزیر سابق ایتالیا ، 'رومانو پرودی' نخست وزیر پیشین ایتالیا و بنیانگذار حزب دمکراتیک)، 'پیرو فاسینو' شهردار تورینو ، 'والتر ولترونی' دبیرکل سابق حزب دمکراتیک) و 'انا فینوکیارو' رییس کمیسیون امور قانون اساسی مجلس سنا برای احراز مقام ریاست جمهوری مطرح شده است.

بر اساس گزارش روزنامه ها، در جناح راست ایتالیا، احزاب 'زنده باد ایتالیا' و 'راست میانه نوین' با این اعتقاد که جناح چپ پیشاپیش بالاترین مناصب نهادینه کشور را به خود اختصاص داده است، خواهان چهره ای میانه رو برای تصدی مقام ریاست جمهوری هستند که بتواند ضامن حقوق تمامی نیروهای سیاسی و نه تنها احزاب چپ باشد. جنبش پنج ستاره نیز عنوان کرده است کاندیدای خود برای ریاست جمهوری را با رای هواداران از طریق اینترنت انتخاب خواهد کرد.

جورجو ناپولیتانو که روز چهارشنبه 25 دی ماه گذشته از مقام خود استعفا داد، از تاریخ 10 می 2006 میلادی (به مدت قانونی هفت سال) عهده دار این ماموریت بود.

پارلمان ایتالیا بدنبال بحران سیاسی سال 2013 و پس از پنج بار تلاش، در رای گیری های پارلمانی موفق به تعیین جانشینی برای 'جورجو ناپولیتانو'نشد و در نهایت وی به درخواست رهبران دو حزب دمکرات ها و زنده باد ایتالیا ناچار شد بار دیگر مسوولیت مقام ریاست جمهوری ایتالیا را در تاریخ 20 اوریل 2013 بپذیرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است