افغانستان شناسی (14)
لایق اداره ی ولایت کاپیسا چه کسی است؟
نه والی و نه وکیلان انتخابی مردم ولایت کاپیسا در طرح و عملی نمودن و نظارت از پروژه های انکشافی ولایت شان عمل بسزایی انجام ندادند تا مشکلات محیطی و پروژه های انکشافی این ولایت حل و فصل گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۸    ۱۳۹۳/۱۱/۷ کد خبر: 88204 منبع: پرینت

ولایت کاپیسا نیز مانند بسیاری از ولایات دیگر کشور در 13 سال حکومت جناب کرزی پیشرفت چندانی حاصل نکرد. در کاپیسا متاسفانه اشتغال زایی چندانی صورت نگرفت تا نفوس این ولایت برای کاریابی عازم کابل شوند. حتی به قیر ریزی سرکها و آبخیزی زمینهای زراعتی نیز توجهی صورت نگرفت.

نه والی و نه وکیلان انتخابی مردم ولایت کاپیسا در طرح و عملی نمودن و نظارت از پروژه های انکشافی ولایت شان عمل بسزایی انجام ندادند تا مشکلات محیطی و پروژه های انکشافی این ولایت حل و فصل گردد.

آنچه از گفته های مردم کاپیسا برمی آید این است که والی های گذشته و مسوولان سابق این ولایت آنچنان که باید و شاید کاری انجام ندادند و بیشتر به فکر منافع چند روزه ی خود بودند تا رفع مشکلات و انجام پروژه های زیربنایی. که امیدواریم با انتصاب والی و مسوولان جدید این معزل حل گردد.

ولایت کاپیسا

کاپيسا يکى از ولايات مرکزى کشور است که با ولايت پنجشير در شمال، با ولايت پروان درغرب، با ولايت کابل و لغمان در جنوب و با ولايت لغمان در شرق همسرحد و شهر محمودراقى مرکز اين ولايت است که در ٦٥کيلومترى شمال کابل موقعيت دارد. کاپيسا يکى از مناطق باستانى کشور است که ٦٢٠سال قبل پايتخت تابستانى کنيشکا در آريانا باستان بود و هندوستان کنونى، بنگلاديش و پاکستان از مرکز کاپيسا اداره و مناطق تحت نفوذ اداره مذکور بود .

مساحت آن ١٢١ کيلومترمربع و از سطح بحر ١٥٠٠ متر ارتفاع دارد .اين ولايت در ٦٩ درجه و ٢١ دقيقه طول البد شرق و در درجه ٣٥ عرض البلد شمال موقعيت دارد .


اقليم ( آب و هوا ):

اقليم کاپيسا در فصل زمستان سرد و در فصل تابستان گرم ؛ اما هواى اين ولايت درفصل هاى بهار و خزان معتدل است. ارتفاع آن از سطح بحر نسبت به ولايت کابل کم است که از همينرو آماده براى هر نوع کشت ميباشد .انار و انگور کاپيسا به کشورهاى ديگر نيز صادر ميشود، سطح بارش آن از ٣٠٠-٤٠٠ملى متر است و درجه حرارت آن در فصل تابستان بين ٢٥ و ٤٥ درجه است .


معارف :

اکنون در ولايت کاپيسا درحدود ١١٥باب مکتب ابتدايه ، متوسطه ، ليسه و انيستيتوت ها وجود دارد .علاوه بر آن دانشگاه دولتى کاپيسا که از آن به نام البيرونى ياد ميشود فعال و ٨ دانشکده دارد .همچنان تعليمات عنعنوى در مناطق دور دست کاپيسا وجود دارد .ليسه ها و مکاتب نسوان بدون ولسوالى هاى اله ساى و تگاب در ولسوالى هاى ديگر روى شاگردان باز و معلمين زن نيز دارد .


مشاهير:

ولايت کاپيسا زادگاه برخى از چهره هاى مشهوراست که يکى از آن غازى ميرمسجدى خان میباشد که در جنگ اول افغان – انگليس رهبرى مجاهدين ولايات شمال کابل را بعهده داشت .همچنان غازى عبدالکريم خان و غازى عثمان خانى ساپى نيز از مشاهير اين ولايت است . همچنان غفور غفورى يکى از شخصيت هاى بزرگ علمى کاپيسا است و انجينر حبيب الرحمن شهيد نيز از شهرت والا برخوردار است، مياگل جان آغا يکى از چهره های مذهبى شهير اين ولايت بود .


اماکن تاريخى کاپيسا :

کاپيسا ازجهت پايتخت اريانا دارای حیثیت تاریخی میباشد.دردامن اين ولايت اماکن زيادى تاريخى وجود دارد ، مانند منطقه موسوم به زرگر در ولسوالى اول کوهستان که دارای اثار تاریخی بیشتر است و مردم همواره از آن بازديدمى نمايند .

برج عبدالله يکى از اماکن ديگرتاريخى کاپيسا است که در منطقۀ صياد مرکز کاپيسا موقعيت دارد ،اثار و تعميرات زمان يونانى ها در آن موجود است .مرکز کاپيسا نيز يک منطقه به نام ريگروان دارد که مردم از مناطق مختلف کشور براى ديدن آن به کاپيسا ميايند، قيصه ها و ساختار ويژه دارد .در تگاب و نجراب نيز اماکن تاريخى و مزدک هاى سابقه ( عبادتخانه ها ) نيز ديده ميشود .

منطقه صياد مربوطات مرکز کاپيسا براى چکر از شهرت برخوردار است که صدها تن در فصل تابستان همواره از آن ديدن مى نمايند .


زراعت :

برخى بيشتر مناطق اين ولايت کوهى و براى زراعت اماده نيست؛ اما باغ هاى سرشار انار جغلوزه و انگور در ولسوالى هاى تگاب، نجراب و مرکز اين ولايت وجود دارد که با اقتصاد مردم تاثير مثبت گذاشته است. همچنان دربعضى مناطق اين ولايت گندم ، لوبيا و جوار نيز کشت ميشود .


بازى ها:

در اين ولايت علاوه بر بازى هاى عنعنوى، بازى هاى عصرى چون کرکت، واليبال، فوتبال ، بزکشى و ديگرنيز مروج است .تيم ولايت کرکت اين ولايت بسيار برجسته و در مسابقات ولايتى دست آورد هاى بيشتر دارد .

رسانه ها :

در ولايت کاپيسا علاوه بر رسانه هاى دولتى برخى از رسانه هاى آزاد نيز فعاليت دارد .تلويزيون ملى کاپيسا نشرات ١٢ ساعته دارد و راديوهاى بهار و نجراب از راديوهاى فعال شخصى اين ولايت است . علاوه بر رسانه هاى تصويرى و صوتى، رسانه هاى چاپى چنون هفته نامۀ کاپيسا ، عصرتمدن ، کوهساران و همچو هفته نامه هاى ديگر در اين ولايت وجود دارد .


کلتور :

دراين ولايت اقوام پشتون، پشه يى و تاجک سکونت دارد که مانند مردم ديگر کشور عنعنات مشابه دارد، علاوه بر عنعنات تاريخى وملى، روز هاى ويژه و مهم نيز بين مردم کاپيسا تجليل ميشود.

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کاپيسا يکى از مناطق باستانى کشور است که ٦٢٠سال قبل پايتخت تابستانى کنيشکا در آريانا باستان بود. پادشاهی کنیشکا در سال ۱۶۲ الی ۲۰۰ میلادی بود. بناُ ۶۲۰ سال قبل که معادل سال ۱۳۹۵ میلادی میشود، غلط است، زیرا در سال ۱۳۹۵ میلادی دوران چنگیز خان و ملوک کرت در افغانستان بود.

>>>   در طول 14 سال 4 والی که مسولیت استان کاپیسا را عهده دار بودنددست آورد های انگشت شماری در کار نامه دارند که عمدتا هم به یک والی منسوب میشود.
1. ابقا، انکشاف و تثبیت ملکیت دانشگاه البیرونی (والی _ سید احمد حقبین).
2. تاسیس دارالمعلمین کاپیسا (والی _ سید احمد حقبین).
3. باز سازی و نو سازی بیشترین مکاتب این استان (والی _ سید احمد حقبین).
4. منظوری تاسیس مجهر ترین شفا خانه وقت(والی _ سید احمد حقبین). 3.5 ملیون دالر که بعدا چون شرکت ستار مراد والی بعدی برنده نگردید کار این شفاخانه توسط ستار مراد توقف گردید.
5. شروع کار سنگ فرش سرک های این و لایت به ارزش 12 ملیون دالر (والی _ سید احمد حقبین). که بعدا پروژه مذکور توسط والی بعدی ستار مراد توقف و در عوض سرک قیر پاش به ارزش 400 هزار دالر احداث گردید.
6. برای اولین بار تاسیس شهرک دولتی (والی _ سید احمد حقبین). که دیگر هرگز توسط والی های بعدی توسعه نیافت.
7. مهمتر از همه که امنیت سر تا سری و اداره خیلی سالم که بعدا از شروع کار والی بعدی دامن فساد اداری در این استا

>>>   واقعاْ در مدت ۱۳ سال حکومت قبلی در ولایت کاپیسا توجه نشده سرکهایش با چمچه قیر شد که با گذشت اندک مدتی از حالت اولی اش هم خراب تر شده فابریکه نساجی گلبهار یکی از فابریکه های مهم در کشور است که در صورت فعال شدن آن نه تنها به مردم افغانستان بلکه بتمام کشور فواید زیاد میرساند اما اصلاً در باره آن هیچ یک از مقامات الی اکنون نام نبرده اند .
"رحیمی"

>>>   لایق اداره ولایت کاپیسا شخص خودم نعمت ا.... خاکی

>>>   ازاینکه شماولایت کاپیسا باستانی رابه معرفی گرفتیدتشگرثانیآ درمدت 13سال حکومت کرزی جناب کرزی حتایکبارهم سفرنداشن به ولایت کاپیساچون ملت کاپیسا والسوالی حصه اول
حصه دوم کوبندمرکز نجراب صلح دوست هستند کسانی را که درراس امور ولایت کاپیسا تعین نمودند که به نفع خودشان کار میکرد بجزچور چپاول سر خفک ملت کاپیسا پا گذاشتن دیگر کاری نمی کردندازهمین لحاظ مسئول پسمانده گی پروژه که درکاپیسا مثل نساجی گل بهار برق سرک ها به شکل ستندردوبی کاری مردم کاپیسا عامل آن شده است امید است که دراین حکومت که تاجک ها هم سهم ندارند یک توجه صورت بگیرد
شاهین(کوهستانی)

>>>   ... هرکس نصیبش باشد خواهد آمد، مهم کس نیست مهم اینست کی چی خدمت کرده میتواند، هیچ وقت اشاره به چی کسی نکنید بگوئید که والی آینده کاپیسا برای کاپیسا چی باید کرد کرد کرد کرد کرد کرد کرد...
محمد گل کوهدامنی

>>>   هیچ والی به کاپیسا خدمت نکرده است فقط ستار مراد یک مقدار حس خدمت داشت وبس دیگر همگی فقط در فکر جیب خود بودند...خون ملت کاپیسا درین مدت چوشیده شده توسط تمام حکام مربوطه .

>>>   یک جنگ سالاربرای شان خیلی خوب است

>>>   ولایت کاپیسا که یکی از ولایات های باستانی افغانستان است که مردمان آن در زمان مقاومت درخط اول جبهه قرارداشتند که اگر مقاومت این مردم دلیر نبود کشور ما اکنون یکی از سوبه سرحد های پاکستان می بود که با مقاومت مردمان شجاع مزدوران خارجی را از منطقه شان بیرون کردند وگرچه تلفاتی هم داشتند ولی نام شان را درتاریخ زنده کردند. با این همه فدارکاری ومقاومت ودفاع از نوامیس وطن متاسفانه هیچوقت مورد توجه مقامات کشور ما قرارنداشته واز همه امتیازت محروم است. چنانچه اکثر مردم همین ولایت به عبدالله عبداللله رای دادند واز او حمایت کردند ولی وقتی عبدالله رئیس اجرائیه شد وسهم خودش را درکابینه تعین کرد یک نفر هم از این ولات درکابینه اش نیست ولی از ارزگان دوتا وزیر درکابینه است که این یک خیانت بزرگ است ویک جفای بزرگی درحق مردم این ولایت است که اگر وضع به همین منوال پیش برود این مقامات در آینده اعبتار خودرا دربین این مردم از دست می دهند.
کوهستانی

>>>   واقعادردآوراست هرآن کسی که درراس ولایت کاپیساقرارگرفت به جزخیانت وحامی خیانت گران چیزی دیگری نبوده وهمیشه ازقاتلین وازمتجاوزین که به ناموس مردم تجاوزکرده اندحمایت کرده ومیکنند.
نجرابی

>>>   ولسوالي نجراب و اله ساي ولايت كاپيسا با منطقه ي فراشغان هم مرز ميباشد پس امنيت اين دو ولسوالي بر امنيت منطقه ي فراشغان تاثير زيادي دارد من اميدوار هستم هركسي اداره امور ولايت كاپيسا را به دست ميگيرد اولويت كارش امنيت اين ولايت باشد
سعيد از فراشغان

>>>   ولایت کاپیسا یکی از ولایات عقبمانده کشور بوده باید والی کارکن - زحمتکش - لایق - مستقیل و قوی میهن دوست باشد نه حلقه بگوش . یک دری زبان صادق مقرر گردد .
بینا

>>>   تنها کسی که به ولایت کاپیسا خدمت کرده است ستار مراد است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است