تروریزم برای آمریکا نعمت است
معضل آمریکا تروریست نیست و این موضوع برای آمریکا اهمیتی ندارد. بلکه تروریزم نوعی نعمت و ابزار کار برای آمریکا است 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۳    ۱۳۹۳/۱۱/۷ کد خبر: 88202 منبع: پرینت

رییس جمهور آمریکا به همراه همسرش به هند رفت. هدف این سفر را اشتراک در مراسم جشن روز جمهوری هند گفته اند. در کنار این در نشستی خبری باراک اوباما و مودی نخست وزیر هند از یک سلسله توافقات و مباحثه ها یادآوری کرده اند که به منظور بهبود روابط دو کشور در عرصه های اقتصادی و سیاسی سرفصل های تازه ای را برای هر دو کشور گشوده است. این سرفصل ها در عرصه های سیاسی و اقتصادی چگونه خواهد بود؟

داکتر محمد اکرم عارفی استاد دانشگاه در برنامه «نگرش» گفت: این سفر از بعد اقتصادی و سیاسی اهمیت دارد. آمریکا می خواهد ژاندارم های منطقه ای را به وجود بیاورد. این کشور می تواند هند را ژاندارم یا قدرت منطقه ای در جهت کنترل بر بخش جنوب آسیا در نظر بگیرد. پس این پله ای برای تثبیت حضور سیاسی آمریکا در این منطقه است. آمریکا سعی می کند هند را از شوروی سابق جدا بسازد و خود را در منطقه تثبیت کند و این بسیار مهم است. قبل از این پاکستان برای آمریکا مهم بود اما حالا پاکستان نقش قدرت منطقه ای سابق را ندارد.

وی در ارتباط با دلیل سفر رییس جمهور آمریکا به هند عنوان کرد: سفراوباما به هند بیشتر در راستای سیاست های جهانی آمریکا صورت می گیرد. نقش قوی آمریکا در آسیا به خصوص در جنوب آسیا در این راستا قرار می گیرد. این سفر می تواند دو پیامد داشته باشد. یک، سیاستهای تقابل با تروریزم، یقیناً سیاست مبارزه با تروریزم یک سیاست فرعی و جزیی است. معضل آمریکا تروریست نیست و این موضوع برای آمریکا اهمیتی ندارد. بلکه تروریزم نوعی نعمت و ابزار کار برای آمریکا است. دو، سیاستهای اقتصادی و سیاسی که در جهت منافع آمریکا پیش می رود. آمریکا می تواند از اقتصاد هند برای خمایت های نظامی در منطقه استفاده نماید. که سیاست دوم سیاست اصلی آمریکا می باشد.

عارفی افزود: تروریزمی که در پاکستان و افغانستان وجود دارد خطری برای آمریکا ندارد. آمریکا منطقه ای مصون از این خطرات و تهدیدات است. یازده سپتامبر موضوعی استثنایی بود. در آن موضوع مشخص نبود که چقدر القاعده در آن نقش داشته و چقدر ساخته دست خود غرب بوده است.

این استاد دانشگاه روابط دو کشور هند و آمریکا را برپایه روابط سیاسی و اقتصادی دانست و این روابط را بر اوضاع افغانستان نیز تاثیر گذار ارزیابی کرد و گفت: همگرایی و هم پیمانی دو کشور بزرگ هند و آمریکا که در روند دموکراسی همگام هستند بر روی بستر اجتماعی افغانستان برای رفتن به زندگی صلح آمیز نیز می تواند تاثیر جدی بگذارد. افغانستان ضمن اینکه با آمریکا و اروپا در ارتباط است، از آن مجاری می تواند خود را در مسیر رشد و انکشاف قرار دهد. افغانستان به این نیاز دارد که از ظرفیت های کشورهای منطقه ای به صورت راحت تر و خوب تر دسترسی دارد از آن استفاده کند. پس یکی از پناهگاهگاه های توسعه ای افغانستان می تواند هند باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برای پاکستان محصول است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است