ارتش ملی قربانی وعده های دروغین غرب شد
نابودسازی و تضعیف قوای هوایی سابق افغانستان، یکی از اهداف و برنامه های استراتژیک آمریکا بود که توسط پاکستان عملی گردید تا اثبات شود که مساله تجهیز ارتش ملی توسط آمریکا فریبی بیش نبود و اکنون هم آمریکا نمی خواهد این نیروها به سلاح های مدرن مجهز گردند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۶    ۱۳۹۳/۱۱/۷ کد خبر: 88156 منبع: پرینت

با اتمام زمان ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان به یکباره آتش جنگ در کشور برافروخته تر شد تا جان انسانهای بیشتری گرفته شود و در عین حال ناتو ماموریت خود را در افغانستان موفقیت آمیز قلمداد کند. آمریکا امروز می گوید که مخالفان مسلح افغانستان دیگر دشمنان ما نیستند در حالیکه تا چندی قبل به بهانه از بین بردن آنها به افغانستان آمده بود.

انچه رنج آور است اینکه نیروهای ناتو وقتی از افغانستان خارج شدند تجهیزات و تسلیحات خود را نیز با خود بردند تا نیروهای امنیتی افغانستان همچنان بدون امکانات و تجهیزات در مقابل طالبانی بجنگند که مجهز به پیشرفته ترین تسلیحات هستند.

ارتش ملی که در گذشته قریب به 400 هواپیمای جنگی، چرخبال ترانسپورتی و کمکی داشت در حال حاضر فقط دارای 54 چرخبال و هواپیمای ترانسپورتی است که مسلما با خروج نیروهای ناتو با این تعداد قادر به دفاع از حریم هوایی افغانستان نخواهد بود.

ناتو و آمریکا وعده داده اند که تا سال 2016 میلادی در مجموع 145 چرخبال و هواپیمای ترانسپورتی ناتو در اختیار ارتش ملی افغانستان قرار می دهند، در حالی که ارتش ملی دست کم به 260 هواپیمای نظامی و ترانسپورتی نیاز دارد که بخش عمده آن باید جنگنده های جت باشد. جدای از اینها نبود پرسنل تخنیکی، نداشتن سیستم کنترل بر فضای کشور یا سیستم رادار، نداشتن سیستم دافع هوا و هواپیماهای شکاری از جمله عواملی است که نیروی هوایی افغانستان را برای بدست گیری کامل امنیت هوایی و زمینی دچار مشکل کرده است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه تحویل هواپیماهای جدید قادر به مقابله با طالبان بیش از دو سال است به تاخیر افتاده است و ماموریت هوایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) نیز در سطح حداقلی قرار دارد، نیروی هوایی نوپای افغانستان در تلاش برای برخورداری از حتی یک پشتیبانی اولیه است. چنین چیزی برای 350 هزار نیروی پولیس ، سرباز و نیروی امنیتی در حال جنگ با شبه نظامیان در سراسر کشور نگران کننده است چرا که هر هفته حدود 100 نفر از این نیروها در شدیدترین درگیری ها در جنگ 13 ساله با طالبان کشته می شوند. آنها بدون پشتیبانی هوایی قادر به شکست این دشمن نخواهند بود به ویژه اکنون که دهها هزار نیروی خارجی که از آنها حمایت می کردند به ماموریت خود پایان داده اند.

متاسفانه آنچه که آمریکایی ها در زمینه کمک به نیروی هوایی افغانستان هم تاکنون انجام داده اند بسیار ناچیز بوده به طور مثال در حال حاضر از چرخبال های روسی که قیمت آنها 17 میلیون دالر امریکایی است استفاده می شود در حالی که تیپ های مختلف چرخبالهای عضو ناتو که از فراز این میدان می گشتند هرکدام بیش از 40 میلیون دالر قیمت دارند.

هرچند دولت کرزی در پیمان استراتژیک با امریکا خواستار جنگنده هایF16 امریکایی شد اما مقامهای پنتاگون گفته اند که حاضر نیستند این جنگنده ها را در اختیار ارتش ملی افغانستان قرار دهند، زیرا به گفته آنها این جنگنده ها در یک ساعت پرواز بیش از 7 هزار دالر مصرف دارند و کابل توانایی نگهداری و پرداخت هزینه آنها را ندارد.

خلاصه کلام اینکه: نابودسازی و تضعیف قوای هوایی سابق افغانستان، یکی از اهداف و برنامه های استراتژیک آمریکا بود که توسط پاکستان عملی گردید تا اثبات شود که مساله تجهیز ارتش ملی توسط آمریکا فریبی بیش نبوده و نیست. در واقع آمریکا هیچ گونه علاقمندی به تجهیز نیروهای هوایی افغانستان نداشت و اکنون هم نمی خواهد این نیروها به سلاح های مدرن مجهز گردند.

با این وجود، یکی از چالش های عمده فرا روی نیروهای مسلح کشور، عدم تجهیز قوای هوایی می باشد که با وعده های دروغین آمریکا، تجهیز شدن این قوا ناکام ماند همانند دیگر وعده های دروغین غرب که بارها وعده ی عمل به آن را داد ولی هیچ توجهی به آنها نداشت.

باشد تا ببینیم اشرف غنی و عبدالله به عنوان متحدان جدید کاخ سفید در افغانستان چه دسته گلی در این رابطه بر سر ملت ما خواهند زد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این همه از بی مهری خود افغانها نسبت به وطن شان است فساد که در سطح جهان آوازه اش بلند شد انتخابات که درسطح جهان از نگاه تقلب ریکارد قایم نمود جهانیان اینرا دیدند ونتیجه اش همین شد

>>>   باابراز تشکری نگاشته واقعیت تلخ را بیان کرده!
بلخی

>>>   کاملا درست است . غربیهای ... بسیار فریبکار هستند . اما مقامات دولتی ما بخواب ...

>>>   ایلات محتده امریکا . یک دوست بی اعتبار و دروغگویی است که تمام ادعاهایش لاف و پوچ است. کسانی که بر دوستی امریکا اعتماد می کنند ... خود فروخته بیشی نیستند.... کرزی یک شخص سیاستمدار و باهوشی بود ان هم با کلی تجربه. غنی و عبدالله به پای کرزی در هیچ شرایطی نخواهد رسید. انشاالله بینندگان عزیز بتوانند حقایق ها را بیشتر بدانند .
حبیب الله یوسفزی

>>>   انها فكر كردند اگر سلاح مدرن خودرا نمي بردند شما بالآي بادران پاكستاني تان ويا به يك كشور ديگر ميبرديد و خود تان همان جا پناهنده ميشديد اينقدر ما كه بالآي أمريكا انتقاد داريم امريكا بالاي ما افغان ها اعتماد ندارد ما وطن پرست نيستيم.

>>>   اشرف غنی وعبدالله درغم خودشان هستندآنهادرفکراین چیزهانبوده ونمیباشندهرزمانینکه پسران این هادرجنگ پیاده دوش به دوش دیگرفرزندان بی واسطه درولسوالی های دوردست کنرهاجان شیرین خویش راازدست بدهندوتایکی دوروزجنازه آنهانسبت نبودهوای درمیدان جنگ باقی بمانندآنگاه ازدردپدران ومادران که فرزندانشان هفته هاباقی میمانندباخبرمیشوند.
نجرابی

>>>   نابودسازی و تضعیف قوای هوایی سابق افغانستان، یکی از اهداف و برنامه های استراتژیک آمریکا بود که توسط پاکستان عملی گردید تا اثبات شود که مساله تجهیز ارتش ملی توسط آمریکا فریبی بیش نبود و اکنون هم آمریکا نمی خواهد این نیروها به سلاح های مدرن مجهز گردند
عصمتیان

>>>   اساسا نیروهای خارجی حامی اصلی تسلیحات و مهمات طالبان هستند. اینان انبارهایک اسلحه مانده از زمان جهاد را در سراسر کشور نابود سخندان و در مقابل چیزی جایگزین هم ندیدند.
جواد از غزنی

>>>   الان درولایت فراه درقلعه کاه هرروزچندکارمنددولت رامیکشندامااردوی ملی هیچ کاری برضدطالبان نمیکندبلکه امروزرودادن حکومت به طالبان باعث شده که درولسوالی قلعه کاه حتی برای سربازان که درجبهه هاشهیدمیشوندطالبان اجازه مراسم فاتحه رانمی دهدخلاصه بایداگرشده کاه بخوریم امابایدارتش تجهیزشود
یونس ازکابل

>>>   اینهمه از خیرات سری غربیهای فریبکار... است .اختلاس و دزدی و کشت مواد مخدر در افغانستان تا این حد سابقه نداشت . اما غربیها فساد مالی و اخلاقی را در افغانستان نهادینه کردند .

>>>   اي مردم ياد تان رفت دوست بجان برابر كرزي اول أمريكا بود يكسال اخير حكومت اش بد گويي أمريكا را شروع كرد ما مردم غافل همين كرزي أمريكا را بد بين ما كرد و تروريست و طالب را رشد داد حميداللد يوسفزي يادت رفت كار هاي كرزي... مگر چي كه زي هستي.

>>>   امریکایی ها هم نمیخواهند افغانستان پیشرف کند ان هم همدست پاکستان هست پاکستان همیشه نابودی افغانستان رو میخواهند ان فقط به صلاح هسته ای خود مینازد که به افغانستان زورش میرسد... افغانستان باید امنیت کشور را قوی کند خیلی از سربازان افغان رشوت خور هستند که به تروریست اجازه میدهند که برادران افغان مان را بکشند بخاطر چند هزار دلار چندین جان شیرین افغان هارو میگیرد باید دست از رشوت بر دارند و به فکر امنیت افغانستان باشند ...به خاطر پول کشور خودشان را میسوزانند به طالبان ملحق مشوند برادران افغان این کار ها عاقبتی ندارند پول چرک دنیاس به فکر وطن باشید که فردا اولاد هایمان انجا زندگی میکنند نذارین که اولاد هایمان مثل خودمان زجر بکشند باید کاری کنیم که کشور مان اباد شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است