مجاهدین به این حکومت فرصت بدهند
اگر این حالت دوام داشته باشد عمر این حکومت طولانی نخواهد بود. اگر کسانی را که ناراضی هستند راضی نسازند، تبدیل به مخالفان می شوند و امکان دارد هر دوی آنها تنها بمانند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۱    ۱۳۹۳/۱۱/۶ کد خبر: 88136 منبع: پرینت

بعد از گذشت سه ماه و چند روز کابینه ای از سوی رییس جمهور معرفی شد. کابینه ای که به گفته خیلی ها نه از شایستگی بهره ای برده است و نه از تخصص. حتی در انتخاب آنها به قوانین مصوبه در مجلس هم توجهی نشده است. چرا که افراد دو تابعیتی نمی توانستند نامزد وزیر شوند که رییس جمهور به این موضوع توجهی نکرده است. در این میان با معرفی افراد، بسیاری دیگر ناراضی از این شدند که در این میان سر آنها بی کلاه مانده است. پس اعلام نارضایتی کرده اند.

سید اسحق گیلانی رییس حزب نهضت ملی افغانستان در برنامه «راه حل» گفت: ما اعضای مجلس، منتظر کابینه ای خوب از جانب رییس جمهور بودیم چرا که وی در تمام صحبتهای خود شایسته سالاری را معیار قرار داده بود. بسیاری از نمایندگان مجلس گفته بودند که تا ساعت ده شب قبل از معرفی شان، اطلاع نداشتند که می خواهند وزیر شوند. یعنی این دو رهبر تا آن زمان نمی دانستند که چه کسانی را می خواهند وزیر کنند؟ آیا آنها نمی دانستند که به افراد دو تابعیتی رای داده نمی شود که آنها را معرفی نمی کردند؟ چرا رییس جمهور نتوانست کابینه ای خوب معرفی کند؟

وی درمورد نارضایتی های برخی رهبران بعد از معرفی کابینه و نارضایتی رهبران مجاهدین به خصوص اسماعیل خان عنوان کرد: مجاهدین باید صبر کنند و به این حکومت فرصت دهند. اگر این حالت دوام داشته باشد عمر این حکومت طولانی نخواهد بود. اگر به این مسایل به زودی نقطه پایان گذاشته نشود و کسانی که ناراضی هستند را راضی نسازند و با آنها صحبت نشود، کسانی که آنها را در زمان انتخابات همکاری کردند از گردشان پراکنده می شوند و تبدیل به مخالفان می شوند و امکان دارد هر دوی آنها تنها بمانند.

گیلانی کابینه را کابینه ای شایسته ارزیابی نکرد و گفت: به خاطر معرفی نکردن کابینه ای خوب سرزنش اصلی برای رییس جمهور است. چرا که وی در راس کار است و وی باید پاسخگو باشد. داکتر عبدالله وزیران خود را از روز اول معرفی کرده بود اما رییس جمهور آنها را نپذیرفت. وی مجبور شد کسانی دیگر را معرفی کند. حال این رییس جمهور است که باید به مردم توضیح دهد که چرا نتوانسته است کابینه ای خوب بسازد.
وی بیشتر افراد ناراضی را از افراد و اطرافیان اشرف غنی دانست و افزود: از تیم داکتر عبدالله به جز اسماعیل خان فرد دیگری اعلام نکرده است که من ناراضی هستم. بیشتر افراد ناراضی از تیم داکتر اشرف غنی هستند. اسماعیل خان هم به جا است که ناراضی باشد. اسماعیل خان در بین مردم افغانستان چهره ای محبوب دارد. او تمام عمر خود را برای آزادی مردم جنگیده است. حق دارد که ناراضی باشد. حق دارد انتظار وزارت داشته باشد. اگر خودش وزیر نمی شود حداقل حق این را دارد که فرد شایسته دیگری را که معرفی می کند وزیر شود.
رییس حزب نهضت ملی، پارلمان افغانستان را موظف به دقت و صبر در رای دهی به اعضای کابینه دعوت کرد و عنوان کرد: شنیده می شود که افرادی از جانب رییس جمهور برای رای گرفتن اعضای کابینه ساعت های گران قیمت ، گوشی آیفن و پول توزیع می کنند. در پارلمان افغانستان دویست و چهل و نه نفر حضور دارد. یقیناً همه آنها نه علاقه مند به ساعت رادو هستند و نه علاقه مند به پول. به آنهایی هم که به این مسایل علاقه مندی دارند به عنوان یک دوست می گویم هم پول آنها را بگیرید و هم ساعت رادو را و هم رای به آنها ندهید تا آنها بفهمند که برای رای گرفتن باید شایستگی داشته باشند نه توانایی تقسیم ساعت رادو و پول. ما این موضوع را به تکرار از رسانه ها شنیده ایم که دوستان بسیار نزدیک رییس جمهور این کار را کرده اند. تاسف می خورم به حال رییس جمهوری که از شایسته سالاری حرف می زند و دوست نزدیکش برای رای گرفتن، بین نمایندگان مجلس پول و ساعت توزیع می کند.
وی افزود: تعدادی دیگر هم هستند که کار می کنند تا این کابینه رای نگیرد. از این طریق شاید زمینه ای مساعد شود تا خود بار دیگر بتوانند به وزارت برسند. این رییس جمهور است که باید کسانی را که رشوه می دادند شناسایی کند و به دادستانی تحویل دهد تا مدتی را در زندان بمانند و بفهمند که رشوه دادن چه عواقبی دارد.
گیلانی در پایان گفت: رییس جمهور فکر می کند که متفکر جهان است و می خواهد که همه کار را خودش به تنهایی انجام دهد. اگر تقسیم کار نکند و صلاحیت رییس اجرایی را مشخص نکند و مشکل کابینه را حل نسازد، با مشکلاتی بسیار بزرگ مواجه خواهد شد. زجر آن را ملت افغانستان خواهد کشید. در آن صورت هم عمر این نظام کوتاه خوهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوری مجنون گذشت نوبت ماست . هرکسی بنجروزه نوبت اوست .
برای مجاهدین باید گفت اجرکم علی الله چند صباحی بدیگران نوبت بدهید تادیده شود اینان چه چیزی در چنته دارند .

>>>   از نظرمن آنچه افغانستان امروز را به سوی نا امنی وبی ثباتی سوق میدهد همین دادن فرصت هاست که سالها این فرصت ها گریبان گیر مردم شریف افغانستان عزیز گردیده است کما کمان یک سال است که مرد افغانستان به رهبران شان فرصت دادندکه گویا این سرزمین رنج دیده را از نابسامانی های اقتصادی،اجتماعی، سیاسی وفرهنگی نجات دهند،ام با تاسف فراوان که دولت مردان افغانستان آنچه که مسولیت شان درقبال مردم و وطن شان بود انجام ندادند جز اینکه به خاطر منافع وقدرت نمای خودشان وطن را به بحران مالی واقتصادی مواجه ساخته اند این همه فرصت بود که نه تنها مجاهدین بلکه تمام مرد برای واضح شدن سرنوشت شان وشناخت دوست دشمن به سردم داران حکومت دادند. ام این همه با گذش زمان روشن شد که منافع افغانستان مهم نیست برای دولت مردان اگر مهم می بود حداقل اگر خودشان خلاف قانون وبه نقض وثیقه ملی به قدرت رسیدندباید وزرای برای بقای حیات این جامعه معرفی میکردند که برای همه ملت افغان قابل قبول میبود.حکومتی که خودش شایسته سالاری نداردوموجودیت آن درتناقض با قانون اساسی افغانستان است که مانند آفتاب برای انسانهای روی زمین واضح است چگونه میتوان مرد را قانع ساخت که برای حکومت فرصت بدهند. تقاضای من از همه شهروندان این است که من بعد با استبداد خود خواهی وملیت گرای مبارزه کنند آنچه درتناقض با قانون اساسی قرار دارد نپذیرند تا اینکه دٌین خود را درقبال جامعه خود ادار کرده باشیم ویک ملت آزاد سرفراز ویک پارچه در کره زمین باشیم.
قدیم نایبی-کابل

>>>   گیلا نی صا حب در افغا نستا ن در طو ل تا ریخ همیشه گپ بو ده اما عمل وجود ندراد

>>>   گیلا نی صا حب گپ ها وسخنان در مورد فساد رشوت دزدی های عمر زاخیلوال چور وچیاول بانک ها بودجه عدم پرداخت معاش مامورین وهزار هامعامله گری ها انتخابات تقلبی در روز نامه های داخل وخارجی انعکاس یافت این معامله گران ... هستند که یک قصه وطنی به یادم آمد بیک بغیرت گفتند در.........در خت سبز کرده گفت خیر است زیر سایه اش می نشینم .....دزدی، رهزنی ،جاسوسی، آدم کشی، غصب داری عام منقول وغیرمنقول در افغانستان افتخار است.......مردمان باعزت افغانستان تحقیر میشوند وبرایشان میگویند دیوانه.....

>>>   گیلانی صاحب فکر میکند هدف مجاهدین خدمت است آنها تنها خودرا می خواهند نه وطن مردم یا خدمت ! سال های 71 تا80 را مردم وتاریخ هیچ وقت فراموش نمیکنند

>>>   "مجاهدین" و "تکنوکراتهای خارجی یا دو تابعیته" هر دو باید به متخصصین ، اشخاص پاک، مجرب و وطنپرست داخلی و یک تابعیته فرصت دهند!!!!

>>>   معاون دوم ولسی جرگه در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزونی اعتراف کرد که خودش دو تابعیته بوده و تابعیت انگلستان را دارد!! وقتی ژورنالیست از او پرسید وقتی منافع ملی افغانستان و منافع ملی انگلستان در یک موضوع معین در تقابل قرار گیرد از کدام دفاع میکند؟؟ معاون دوم ولسی جرگه با بی تفاوتی اظهار داشتند از هر دو!!!! باینترتیب ماونصاحب دوم ولسی جرگه "دو تربوز را در یک دست میگیرند"!!! عین موضوع در مورد وزیران دو تابعیته هم صدق میکند! و ترک تابعیت انها هم دروغ محض و فریبکاری کشورهای متبوع شان است که شکاکیتهای دیگری را هم بوجود میاورد!!!!
نذیر احمد

>>>   گیلانی صاحب با طرز تفکر شما من هم موافق هستم
بیطرف

>>>   گیلانی صاحب من بانظرشما کاملا موفق هستم
صاحب خان

>>>   با تاسف مسئله ترک وکسب تابعیت سیاسی شده، بهتراست آنرا ازدیدگاهی اوضاع حاکم در چند دهه اخیر درافغانستان، حقوق بین الملل و تجارب کشورهای پس ازبحران بررسی نمود. به این رو بعضی مفادات قانون اساسی درزمینه نیاز اشد به تعدیل و تغیردارد.

>>>   اگرچه بنام دموکراسی انتخابات برپاشداما بجای تحقق خواست مردم درمحودفسادرفتندبطرف تقسیم عادلانه چوکی بین مافیا... اکنون صادقانه مسله تقسیم چوکی بین اجاره داران فتوی حق بجانب جهادی هم میدهندتاحق جهادرابعدازملیونهادالریک چیزی دیگری هم کمایی کنند. چوکی میراث پدرکسی نیست که بجای میراث پدرتقسیم مساویانه نموده مردم راهم نامحدودودلخواه...چپاول نمایند...
وطنداز

>>>   میگویند هرکی را دست رسد ناچار گوید وای وای گله های گیلانی و امثال شان بجا است ولی ایشان باید سرخود را به گریبان خود پائین کنند که ایشان چه ارمغانی را به ملت اوردند بجز خدمت بخود شان ایا کار دیگر به ملت انجام داده اند این شهرک ها و بلند منزل ها و موتر مدل سال که دراختیار شان قراردارد ازمال میراث اجداد شان بوده ویااین خود عرق ریزی کرده اند اینکه ایشان لاف ازجهاد میزنند ایا ملت از جهاد مبرا بوده اند من نمیدانم ایشان چرا این قدرمشتاق پست های دولتی هستند مگر ازمسولیت ان به روز حشر اطلاع ندارند یا اینکه انروز را مانند تعاملات دنیا فکرمیکنند معلوم میشود که سخت شفته مادیات شده اند و جواب دادن روز عرش را فراموش کرده اند وای بحال شان
حیران

>>>   ارزیا بی بعد ازسقوط حکومت وابسته به شوری مشخص میسازد دربی ثباتی حکومت جدید تاسیس... علا وه از پاکستا ن چهره ای از تنظم های جهادی وابسته به پاکستا ن... نقش اسا سی داشه ا ند که بعد از عقب نشینی دولت اسلامی چهرهای وابسته به کستا ن مرحله وار به گرور ه مذرور ... طالبا ن یکجا شدن ودرمقابل نیروهای مقا ومت یکجا با لشکر پاکستا ن علبه این نیروهای جنگیدن سرزمین های مرا درآتش سوختاند ویک سیر نمک طعا م را با لا ی مناطق تحت حاکمیت مقاومت به قیمت هفت لک افغانی فروختند ویکتعداد دیگرازین مزدور صفتان به پیروزی لشکر سیا طالب یاوه سرای مینموده فلهذا اکنون بحث نیرورهای که در مقا بل تجاوز سیا ه پاکستا ن وترورستا ن چندملیتی مبارزه نمود وکشور ارازشر انها نجا ت د ده اند مطر ح است نه دشمنا ن دیروز و نه تیکه دارا ن بیست سال پیش وسلام
نجرابی ازسپا ه رزمنده گا ن دوره مقا ومت

>>>   قدیم نایبی-کابل
من نظر اقای نايبی را مطلق تايد ميکنم فرصت دادن برای چه ۱۳ سال فرصت داده شد به اقای کرزی چه فايده داشت که برای اقای ر س غنی که غير از گپ سفر و لباسهای رنگارنگ گاهی دريشی گاهی تنبان با دستارهای متنوع تا حال ديگر حيزی ستاورد ندارد فقط زمينه برابری برای ...چوکی ديگر هيچ فايده ندارد انقلاب مردمی متوازن يک امر ضروری است اقای اسحاق گيلانی صبر برای چه برای کی هدف چه است صبر ۱۴ ساله شما حيچ ثمر نداشت برخيز او ادم انقلاب کن يا از سياست اسعفا .
وطن خواه جرمنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است