دو افغانستانی بدهید، یک موتر بگیرید!!!
انسان، انسان است چه غربی باشد چه شرقی، چه افغانستانی باشد چه آمریکایی و چه اروپایی. گرچه این غرامت‌ها نمی‌تواند بار دیگر کشته شدگان را زنده کند، اما چرا باز هم در بهایی که برای کشته شدگان پرداخت می‌شود، این همه تبعیض، این همه تحقیر و این همه تفاوت وجود دارد؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۱    ۱۳۹۳/۱۱/۶ کد خبر: 88096 منبع: پرینت

پس از پیگیری هایی که وکیل خانواده های قربانیان حملات ناتو انجام داد، ارتش آلمان برای هر شهروند افغانستانی قربانی شده در ماموریت ناتو 5 هزار دالر و به ازای از بین رفتن هر موتر 10 هزار دالر پرداخت کرده است.

بر این اساس ارتش آلمان حدود 1.1 میلیون دالر برای جبران خسارت به شهروندان افغانستانی داده که نیمی از آن مربوط به کشته شدن دهها نفر در حمله به تانکرهای سوخت در سال 2009 است. این کشتار به خاطر اشتباه نظامیان آلمانی رخ داد و طی آن دو تانکر سوخت ربوده شده توسط طالبان مورد حمله جنگنده های F-15 ناتو قرار گرفت که متاسفانه 81 نفر از هموطنان ما قربانی شدند.

شما انصاف دهید: غرامت پرداخت شده برای هر موتر آسیب دیده 10 هزار دالر و برای هر شهروند افغانستانی قربانی شده به طور متوسط 5 هزار دالر!!! یعنی جان هر افغانستان به اندازه نیمی از بهای یک موتر فقط برای غربیها ارزش دارد. آیا این چیزی جز توهین به مردم افغانستان است؟

قطعا اینگونه پرداخت غرامت به اتباع افغانستان مانند صدها موضوع دیگر دموکراسی، آزادی، برابری و احترام به حقوق بشر مورد ادعای غرب را با سوال جدی مواجه می‌کند. آیا ارزش جان انسان‌های بیگناه و غیرنظامیان باید به اندازه ارزش نیمی از یک موتر باشد؟ آیا ارزش جان انسانها در کشورهای توسعه نیافته با کشورهای پیشرفته غربی تفاوت دارد؟

بگذارید مقایسه ای داشته باشیم بین حوادث مشابه رخ داده در کشورهای دیگر به خصوص اروپا و آمریکا تا بدانید که غربیها در کشور ما چه خیانتهایی مرتکب شده و می شوند. چند سال پیش در حادثه ای، هواپیمای بویینگ ۷۴۷ شرکت هواپیمایی "پان‌امریکن" که از لندن به مقصد نیویورک درحال پرواز بود، بر فراز آسمان شهر لاکربی اسکاتلند با 259 مسافر منفجر شد. در پی این حادثه دولت‌های آمریکا و انگلیس، لیبی را مقصر اعلام کرده و تحریم‌های بین‌المللی را علیه این کشور اعمال کردند. این فشارها به قدری زیاد بود که سرانجام دولت قذافی وادار به تسلیم و پرداخت غرامت شد. آن زمان دولت لیبی با پذیرفتن مسوولیت این حادثه مبلغ ۳ میلیارد دالر به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان پرداخت کرد که به ازای هر فرد بیش از ۱۱ میلیون دالر بود.

انسان، انسان است چه غربی باشد چه شرقی، چه افغانستانی باشد چه آمریکایی و چه اروپایی. گرچه این غرامت‌ها نمی‌تواند بار دیگر کشته شدگان را زنده کند، اما چرا باز هم در بهایی که برای کشته شدگان پرداخت می‌شود، این همه تبعیض، این همه تحقیر و این همه تفاوت وجود دارد؟

البته باید این موضوع را هم افزود که برای مقامات غربیها در مجموع جان هیچ انسانی ارزش ندارد. آنها انسانهای سنگدل و جاه طلبی هستند که برای رسیدن به مقاصد خود نه به غیر نظامیان بیگانه رحم می کنند نه به نظامیان خودی. آمارها نشان می دهد که بطور متوسط هر روز یک سرباز آمریکایی بر اثر فشارهای روانی وارده حاصل از جنگ، خودکشی می کند.

علاوه بر این تعداد، نظامیان آمریکایی که در حال دست و پنجه نرم کردن با تجاوزات جنسی، سوء مصرف مشروبات الکلی، خشونت های خانگی و سایر سوء رفتارها هستند نیز افزایش داشته است.

این دو موضوع یعنی قتل عام غیر نظامیان افغانستانی از یکسو و بی توجهی به حالات روحی و روانی سربازان خودی از طرف دیگر که باعث خودکشی آنان می شود، نشان می دهد که برای کاخ نشینان کاخ سفید جان آدمها هیچ ارزشی ندارد. آنها فقط و فقط به فکر منافع و اهداف خود می باشند و قربانی شدن صدها نفر در این راه نیز برایشان اهمیتی ندارد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خود کرده را نی درد است نی درمان. خود ما بالای خود قبول کرده ایم جبری نبوده وقتیکه زمامداران خودمان کفر را به وطن به بسیار خوشی دعوت میکند باید این را تحمل کنیم...

>>>   ایـــــن نرخ را خود حکومت افغانستان گذاشته است که به شهدا میدهد آنهاهم همین را مراعات کرده اند

>>>   اولاً . دولت افغاستان خودش درازای تلفات ملکی، به هرکشته دو هزار دالر و به هر زخمی یک هزار دالر میدهد. ثانیاً. ارتش آلمان این بمباردمان را انجام نداده است، بلکه آنها به قوای امریکایی خبر دادند که طالبان یک تانکر تیل را اختتاف کرده اند و ما ترس از آن داریم که ازین تانکر تیل منحیث مواد انفجاری استفاده کرده، باعث تلفات ملکی و نظامی نشوند. باقیمانده تصمیم را خود قوای امریکایی در مورد بمبارد تانکر گرفتند. ثالثاُ. دولت آلمان در طول سیزده سال ملیارد ها ایرو را غرض بازسازی پروژه های مختلف در افغانستان به مصرف رسانده است. همین حالا سالانه چندین صد میلیون ایرو را بخاطر بودجه عادی و بودجه انکشافی دولت میدهد، علاوه بر آن که خودش از طریق انجو ها میلیون ها ایرو دیگر را در پروژه های مختلف به مصرف میرساند. آیا یاد تان هست که در سال ۲۰۰۱ در تمام سمت شمال یک کیلومتر سرک قیر وجود نداشت، یک تعمیر دولتی و شفاخانه و کلینیک وجود نداشت، کانال های آبیاری وجود نداشت. پس همه این بازسازی ها از آسمان پایین شده و یا توسط آلمان ها ساخته شده است؟...

>>>   انسان، انسان است چه غربی باشد چه شرقی، چه افغانستانی باشد چه آمریکایی و چه اروپایی. گرچه این غرامت‌ها نمی‌تواند بار دیگر کشته شدگان را زنده کند، اما چرا باز هم در بهایی که برای کشته شدگان پرداخت می‌شود، این همه تبعیض، این همه تحقیر و این همه تفاوت وجود دارد؟
عصمتیان

>>>   من آماده ام هزارتا طالب و تروریست بدهم و هیچ نگیرم
سلطان محمود غزنوی

>>>   این واقعه توسط دولت آلمان درولایت کندزصورت گرفت من به یاد دارم که دوتا برادرکه هردوی شان نیز محصل بود زمانیکه ازخانه بدرشدندشهید شدند ومن درهمان زمان دراین ولایت محصل بودم اما اگرپول هم دوچند شود توزیع آن ازمقامات بالاشروع الی آخروبه خانواده که فرزند خودرا ازدست داده بسیارکم داده می شود ما درعوض ازخدواند برای شهید شده گان این حادثه جنت برین را خواهانیم اگرشما پول بگویید درمقابل یک قطره خون آنان هزارها ملیاردالرکم است ولی بیایید که روح این شهیدان را آرام بمانیم
سادات تخاری

>>>   اگــــــر آن کــفـــــر انگــریــزی بــدســت آرد دل مــارا
بـــخــال دالـــرش بخـشــــم ملا فضلو وفضل الله را

>>>   انسان آنگاه انسان است که خود را بشناسد، دشمن را بشناسد و سلطه دیگران را نپذیرد، وقتی تو به خاطر چند دلار همه چیزت را در اختیار اجانب می گذاری یعنی نه خود را شناخته ای و نه دشمنت را پس بگذارید دشمن هرچه دلش می خواهد انجام دهد

>>>   جوامع غربی به شمول امریکا ،جوامع میان تهی و بیدون معنویت است سالهاست که درین جوامع انسانیت ،احساسات،همدردی،کمک،همدلی و عواطف بشری نابود شده است ،صرف کسب قدرت و ثروت مورد بحث است وبس.ناتو هم ابزار شان است و دنبال منفعت ثروتمندان و قدرت مندان به هر نقطه جهان دهن می اندازد. در نزد ایشان انسان هیج ارزشی ندارد و با هرکس که منافع شان را تامین کند معامله می کند فرق نمی کند طالب باشد یا غالب و یا هم داعش! ما چقدر شهدا ی خود را و بازمانده گان شانرا ارزش داده ایم معاش معلولین و شهدای وطن خنده آور است خیلی ناچیز که دردی را دوا نمی کند وقتیکه از خود ما ارزش ندهد از بیگانه چه گیله. بیگانه ،بیگانه است...
تیمور -- کابل

>>>   تشکر.از.اقای.عصمت.یان.این.واقیت.است.ارزش.انسان..پیش.انسان.محفوز.است.نه.پیش...امریکا.ودوستا.نش.وافکار.نا..ودیمکراسینا..وحقوق.بشرنا..ونساانا..وانتخاباتنا.این.تحفهارا.باید
قدرشدانست..
تشکر..شیراقا

>>>   سلاطین ما چقدر دست و دل باز و سخاوت داشتند مانند سلطان محمود به همان خاطر در زمان وی تروریستی وجود نداشت چون همه را بذل و بخشش کرده بود به چوبه های دار
قلب آسیا

>>>   افغانی وقتی ارزش پیدا می کند که یک کشور اقتصادی و پیشرفته و مردم باظاهر شیک و خانه های چندطبقه و مجهز به علوم مختلف دینی, اجتماعی, صنعتی, وپزشکی نظامی وفلسفی باشد...ناراحتی هم ندارد خود مان به خود مان ظلم کرده ایم بپذیریم.
عغ.

>>>   شما خود قضاوت کیند، المان اقلا 5000 دالی امریکا برای اشتباه خود میدهد. امریکا که روزانه ده ها انسان را می کشد برای مردم چه میدهد؟ جز وحشت، ترور، انتحار وانفجار و تحریک جوانان و دختران علیه دین اسلام بنام دموکراسی وآزادی ،دیگه کاری نداره.
هارون

>>>   تشکر هارون جان من هم با هارون موافقم
جان آقا از ایالات متحده هرات باستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است