به کابینه ای با حکومت نامشروع رای نخواهم داد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۲    ۱۳۹۳/۱۱/۵ کد خبر: 88075 منبع: پرینت

پس از سپری شدن سه ماه و نیم از حکومت وحدت ملی سرانجام کابینه از سوی دولت معرفی شد و حال به مجلس نمایندگان می رود تا رای اعتماد بگیرد. نمایندگان مجلس در دوران کارزارهای انتخاباتی در دو صف در کنار رهبران کنونی قرار گرفته بودند و حال روشن نیست چه برخوردی با نامزد وزیران جدید خواهند داشت. کابینه چگونه از فیلتر مجلس عبور خواهد کرد و نمایندگان مجلس چه برخوردی خواهند داشت؟

داکتر عبدالطیف پدرام عضو مجلس نمایندگان دربرنامه «فراخبر» گفت: در مجلس نمایندگان نارضایتی های زیادی وجود دارد. برخی از نماینگان مجلس می گویند که کاندیدها به وعده هایی که داده بودند و خواسته هایی که این نمایندگان داشتند عمل نکردند، اکثر وکیلان مجلس نظر به این دارند که به این نامزدهای وزرات رای ندهند.

وی حکومت وحدت ملی را خلاف قانون اساسی می داند و می گوید: چون دولت مشروعیت ندارد، کابینه هم مشروع نیست. روز رای دهی من به پشت صندوق رای دهی نخواهم رفت. به این کابینه رای نخواهم داد. ما تمام ساز و کارها را در اختیار داشتیم که این کار اتفاق نیفتند و این نوع حکومت شکل نگیرد اما با زور و فشار آمریکایی ها و برخلاف قانون اساسی دولتی نامشروع را شکل دادند.

پدرام ادامه داد: مسیری که ما طی کردیم، مسیری درست نبود. مسیر بر خلاف قانون اساسی بود، مجبور نبودیم که به اینجا برسیم و حکومت وحدت ملی تشکیل دهیم. باید به قانون اساسی اعتنا می کردیم انتخابات می کردیم نتیجه رای ها را برای همگان اعلام می کردیم. دولتهای وحد ت ملی در کشورهایی شکل می گیرد که قانون اساسی ساخته نشده است، یعنی طرف های مختلف قدرتمند در موقعیت های جنگ هستند برای اینکه مسایلشان را حل کنند، با هم گفتگو می کنند، قانون اساسی می سازند قبل از اینکه قانون اساسی ساخته شود باهم تفاهم می کنند و دولت وحدت ملی می سازند.

وی از همان ابتدا حرف و عمل نامزدهای ریاست جمهوری را با عملشان در تماقض ارزیابی نمود و افزود: آنها هر کدام می گفتند که یک روز نمی توانند حکومت تقلبی را و دولت نامشروع را قبول کنند اما بر سر همان حرف خود نایستادند. این بار که این کار را انجام دادیم و دولت وحدت ملی تشکیل دادیم از این پس مرسوم می شود و هر بار انتخابات برگزار می کنیم یک فرد از کاندیدا نتیجه را که آرای مردم و خواست مردم است قبول نمی کند و خواستار وحدت ملی می شود. پس قانون اساسی برای چیست؟ دولت وحدت ملی مکانیزم غلطی است که نتیجه نمی دهد و تبعات بد آن را می بینیم و در آینده نیز بدتر از این را خواهیم دید.

این نماینده مجلس قومیت گرایی را امری مشهود در کابینه قلمداد کرد و افزود: در کابینه یازده وزارت کلیدی در اختیار یک قوم است، این کابینه هم به دلیل نامشروع بودن حکومت اشتباه است و هم به خاطر ترکیب قومی آن مشکل دارد. به هر دو دلیل آن را رد می کنم. موضوع مشکلات این کشور کلان تر از این است که فلانی یا فلانی در کابینه است. به عبارتی خانه از پای بست ویران است. کابینه جدای از شایسته بودن یا شایسته نبودن، به دلیل نا مشروع بودن حکومت ناکارآمد خواهد بود.

وی کابینه اشرف غنی را میراثی از کابینه حامد کرزی و تقلیدی از روش نادرست و غیر قانونی وی می داند و می گوید: برای رای دادن به کابینه کشمکش داخل پارلمان قطعا ادامه خواهد داشت. شب نشینی ها و گفتگوها آغاز می شود که به چه کسی رای بدهند. به نوعی همانند گذشته مسابقه بزکشی درون مجلس به راه خواهد افتاد.

پدرام در پایان گفت: در کابینه هیچ گونه تخصص گرایی نیز رعایت نشده است. فردی در وزراتی خاص هیچگونه نحصیلاتی ندارد و به آن وزرات گمارده شده، این وزارت بعد از آن با مشکلات زیادی برخورد خواهد کرد. در نتیجه این کابینه و این دولت موفق نخواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آغای پدرام!
آیا فکر میکنی پارلمان افغانستان به اساس رای مردم انتخاب شده است و یا این که به اساس مصلحت و نفوذ اشخاص و یا به اساس سهمیه مردان و زنان و جوانان و پیران و مجاهدان و دموکراتان و غیره؟ خود کرزی به ده ها مرتبه اعلان نموده بود که رهبران گروپ های مجاهدین و دیگر گروپ ها را به پارلمان آورد، تا از جنگ و کشمکش بین شان جلوگیری شود....
همه چیز در افغانستان خلاف قانون است، هیچ چیز جنبه قانونی ندارد. نه قوه مقننه، نه قوه اجراییه و نه قوای قضاییه. میعاد وقت کار رییس ستره محکمه و اعضاُ ستره محکمه و لوی سارنوال، چند سال پیش ختم شده بود و چند سال به کار خویش ادامه دادند؟ همین حالا انتخابات پارلمانی برای یک تا یک ونیم سال به تعویق می افتد، آیا این یک عمل قانونی است؟

>>>   آفرین به شیر مرد کشورم
بدخشانی

>>>   جناب محترم رهبرمحبوب تاجک ها ما به وجود شما افتخار میکنیم ویگانه آروز ی ملت تاجک شما هستید. به نظر شما ما موافق هستیم چون تاجک ها دراین کابینه سهم ندارند.

>>>   من به وجود شما مرد بزرگ افتخار میکنم وملت تاجک نیز تنها امید را به شما بسته اند شما درآینده یک رهبر خوب ملت تاجک خواهی شد ومن به شما اطمنان میدهم که درصورت کاندید کردن تان درریاست جمهوری آینده برنده خواهی شد... عبدالطیف پدرام رهبر محبوب بدخشی ها ومردم تاجک.
سلیمان سیفی یفتلی

>>>   ماهم به سخنان شما ارج گذاشته واین حکومت خیانت ملی را نامشروع میدانیم ما مردم تاجک بسیار ساده هستیم دنبال یک پشتون بنام عبدالله را گرفتیم آخر چه کار کرد وزارت دفاع که ازاول برای تاجک ها درنظر گزفته شده بود معامله گری کرد ووزارت داخله را گرفت اما بازهم یک پشتون خودرا دراین سمت گماشت واقیعت مامردم دنباله روازهم چیز خالی خواهیم ماند.

>>>   سلام و احترامات خدمت آقای پدرام ! حرف های آقای پدرام مطابق قانون اساسی کشور صدق میکند ودر قانون اساسی کشور رو منافع دوشخص یا دوقوم کدام ماده در قانون تذکر نیافته که در انتخابات برنده و یا بازنده هردو وحدت ملی یا کابینه جداگانه و یا افرادی که کمپاین کرده اند حتمآ وزیر و ریس شوند که این عمل به اصطلاح تشکیل دولت وحدت ملی خلاف قانون اساسی افغانستان بوده واز نظری هر انسان باسواد دو ریس دولت و دو کابینه در کشور که افرادی دولت آن در گیر جنگ نمی باشد مشروعیت ندارد . تشکیل دولت وحدت ملی باید که با مخالفین دولت که سال ها در گیر میباشند یک را ه قانونی بوده که قبل از مسالحه یک قانون دولت وحدت ملی رو نویس میگردد به آنهم مخافین دولت که افغانستانی باشند نه خارجی ها . سوال اینجاست که بازنده انتخابات معلوم نشد و نتایج رای و دست بریدن ها و گوش بریدن ها یعنی به مفهوم ؟؟؟ که ریس دولت - ریس اجرایه و ریس انتخابات جوابگوی گوش بریدن و انگشت بریدن های که مردم رای دادند باشند . حرف های آقای پدرام سازنده - قانونی -ملی و و حدت دهند اقوام مباشد .
بینا

>>>   خدایا ازګیر این افراد چی وقت رها شویم که می بینیم همه ... خیانت کار از کابینه بدون چند فرد تاپارلمان
یک بچاره

>>>   انتخابات پارلمانی را به یاد دارند، دراین پارلمان حامیان ...پاکستان جای گرفته اند و وزیران که حمایت این کشورها را باخود داشته باشد راه برایشان باز است.
قزل باش

>>>   اگرحقیقت باشد همین پارلمان هم چندان قانونیت ندارد

>>>   آقای پدرام من به شما افتخار میکنم و از گذشته ها هم به نظریه شما احترام میگذاشتم و با شما هستم .
آ- س از هرات

>>>   فرموده آقای پدرام درست است... ازدید گاه دانش توانمندی استعداد وادبیات فارسی دری جناب پدرام ازشخصیت های برجسته افغانستان به شمارمی رود اگرآقای پدرام ... انشاءالله درانتخابات های بعدی رییس جمهورافغانستان خواهد بود زیرا مردم بخصوص ملت تاجیک ازاین رهبران حکومت وحدت ملی خسته شده اند
سادات تخاری

>>>   من به حرف های آقای پدرام کاملاً موافق هستم.
نجمی - کابل

>>>   آقای پدرام رهبر محبوب تاجک ها شما خواهی شد..
یفتلی

>>>   ... دولتیکه هشت ملیون رای دارد مشروعترین دولت در تاریخ افغانستان است امروز دوقوت های مطرح کشور به خاطر نجاتت افغانستان دست بدست هم داده واز طرف دیگر رای دادن وندان حق هر افغان است به این نام خودرا مطرح نسازید مردم افغانستان به وحدت نیاز دارند زیرا یگانه راه نجات وراه مقابله با دشمنان همین است دیگرقوم گرایی زیر نام ستم ملی وافغان ملت جای ندارند ...

>>>   آقای پدرام ! کار های پرثمر - مثبت و آدم های نیک نام با هم متحد شوند تا این کشور بیچاره و زخمی از نابسامانیها نجات یابد . دفاع از عناصر معامله گر - فروخته شده و مرتجع در تاریخ مبارزات چندان نتایج مثمر نداشته و و حدت نیرو های میهنی و ملی گرایان واقعی به ویژه دری زبانان یک نیاز مبرم بوده و از طرف دیگر ممکن کاندید وزرای محترم ملی گرا و صادق به کشور هم وجود داشته باشد که نیاز به حمایه دارند .
( زره )

>>>   آفای پدرام درست و به جا تحلیل کرده است. تا وقتیکه قبیله سالاری و قوم گرایی در کشور باشد نه رهبر ملی داشته می توانیم و نه ازین بحران ها رهایی می یابیم،روز مان بدتر می شود
بهتر نی. افغانستان در طی دو ونیم قرن در نتیجه سلطه قبیله سالاران و قوم پرستان به این حالت رسیده است،به جائیکه ملت سازی کنند قوم سازی کردند. اعضای یک قوم و یا قبیله اعضای قوم دیگر را دشمن و بیگانه می پندارند . به نظر من یگانه راه نجات بر قراری نظام فدرالی در کشور است.باید افانستان فدرالی شود.

>>>   اگر مردم فاشیست و ...نباشند خودت لیاقت ریاست جمهور را داری
وطن دوست

>>>   من به عنوانی پشتون به آقای پدرام رای میدهم، مشروط براینکه تلقات قومی وزبانی را از سرخود دور پرتاب کند!
انسان دوست

>>>   سلام دوستان ! افغانستان یک کشور کثیرالقومیت است که هر قوم باید در آوردن صلح دایمی سهم فعال داشته باشد و سرباز بدیهد و از دامان پاک مادر وطن دفاع کند . هر گاه قوم گرای و قبیله گرای درور شود و جای خود را میهن گرا واگزارد ما حتمآ می رویم بسوی ملت شدن و ما می روی بسوی رفتن بیک زبان بودن . تمام کشور های دنیا مثل افغانستان دارای چند زبان ملی هستند که رشد میکنند ولی دارای یک زبان رسمی میباشند که در افغانستان دوزبان بودن رسمی باعث عدم رشد زبان های دیگر اقوام شده اند و مردم افغانستان بکوشند که افغانستان دارای یک زبان رسمی شوند که باعث عتبار جامعه جهانی میگردند .من نمی گویم که کدام زبان زبان رسمی شود مگر اینکه هر زبانی که اکثریت مطلق اقوام افغانستان افهام و تفهیم کرده میتوانند آن زبان زبان رسمی شود و تمام زبان های دیگر ملی باشند . همه میدانیم که زبان دری زبان مشترک همه اقوام افغانستان میباشد که زبان اول بوده و هست . 2- آقای پدرام در حقیقت یک شخصیت ملیگرا و وابسته به همه اقوام تحت ستم میباشد که همه میدانند که ریس حزب کنگره ملی است . 3- بواقعیت نتایج مثبت ومنفی انتخابات معلوم نشد .4- حکومت وحدت ملی با دشمن مخالف مسلح بمیان می آید نه با افرادی دولتی مخالف سلیقه ی . 5 - افغان ملت دایم شریک دولت بودند و حامی و منافع اجنبی ها میباشند و طرفداری ستمگران میباشند . 6- حزب ستم ملی و جود نداشته ولی ستمی های هر قوم به خاطر در هم کوبیدن ستمگران و جباران نابکاری غلامان حلقه بو گوش مبازره کردند . ستمی حامیان برحق حق و عدالت خواهی در افغانستان ودر منطیقه . ستمی ها صادیق ترین و مسلمان ترین و با رحم ترین کتله بزرگ از اقوام مختلف افغانستان . سیاست ستمی ها سیاست اخوت - برادری - برابری همه اقوام - سیاست انسانی و صلح در افغانستان ودر منطیقه . ستمی ها آینده سازان افغانیستان نوین - اریانای کهن و خراسان کبیر . ستمی ها تا الحال نه وزیر دارند و نه ریس ونه معامله گر میباشدن . وحدت همه اقوام و صلح سر تا سری آرزوی هر ستمی است . ستمی ها فروشنده افغانستان نمی باشند بلکه مدافع هر افغانستانی میباشند . ستمی ها افغان صادق و افغانستان را دوست دارند .
حقیقت یاب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است