چه کسانی در افغانستان به داعش پیوسته اند؟
بازی طالبان یک بازی کوچکتر در سطح منطقه بود اما برنامه ای که برای داعش طراحی شده، برنامه ای وسیعتر مانند دوران جنگ سرد است، که می خواهند آن را به سمت آسیای میانه و علیه ایران به کار ببرند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۳/۱۱/۴ کد خبر: 87966 منبع: پرینت

شنیده می شود که برخی از فرماندهان طالبان در کشور بیعت خود را با داعش اعلام کرده اند و صرفاً چهره خود را به داعش بدل کرده اند. فرماندهان طالبان نام گروه شان را به نام گروه دولت اسلامی تغییر داده اند. در حال حاضر صداهایی از پاکستان و افغانستان برای حمایت از داعش شنیده می شود. این موضوع نگرانی ها را درمورد نفوذ این گروه در افغانستان بیشتر کرده است. داعش چگونه گروهی است و آیا پروژه داعش جایگزین طالبان در افغانستان می شود؟

جاوید کوهستانی آگاه مسایل امنیتی در برنامه «فراخبر» گفت: بنابر برنامه کلان جهانی که وجود دارد همانگونه که یکسری انتقالهایی در افغانستان انجام شده مانند انتقال سیاسی قدرت و انتقال امنیتی یک نوع انتقال دیگر هم در میان مخالفین مسلح افغانستان شکل گرفته که انتقال امارت و خلافت اسلامی است. البته این از چند ماه قبل شروع شده است و بنا بر اختلافاتی که در ستونهای مختلف طالبان است، به طور عملی و رسمی بخشی از طالبان حوزه جنوب غرب به رهبری ذاکر قیوم و ملا عبدالرووف خادم و اکثراً اقوام علیزایی در ولسوالی کجکی، موسا قلا و از بعضی مناطق شورای کویته بریدند و با داعش بیعیت کردند. در حال حاضر مجموع شورای پشاور و شورای کویته منحل شده است. اکثر طالبانی که در پشاور هستند در حال بیعت کردن و گفتگو با داعش هستند.

وی طالبان را اینگونه معرفی می کند: گروه طالبان به چهار دسته مشخص تقسیم می شوند. گروه ذاکر قیوم که در حال پیوستن به داعش هستند. گروه اختر محمدمنصور که عهده دار امارت اسلامی است. گروه کاکرا به رهبری ملا حسن و منصور دادالله، آنها به نحوی خانه نشین هستند و فعالیت های شان تمام شده است. گروه عبدالرزاق چنته یا والی سابق طالبان که اچگزی ها هستند. از بین این گروه ها فقط اختر محمد فعال است.

کوهستانی حضور داعش در افغانستان را سرآغاز جنگ تازه ای در کشور خواند و گفت: پاکستان به افرادی که طرفدار داعش هستند اخطار داده که هیچ گونه فعالیتی را در آن کشور انجام ندهند. اگر این فعالیتها را درافغانستان انجام می دهند برای پاکستان مشکلی نیست. یعنی می توانند قرارگاه خود را به افغانستان انتقال بدهند. بخشی از عرب ها هم یعنی یمنی ها، سودانی ها، کویتی هایی که در افغانستان در نوار مرزی هستند، به نحوی غیر مستقیم با داعش بیعت کرده اند. در پاکستان هم آنهایی که مخالف حکومت پاکستان هستند زیر پرچم داعش آمده اند و در حال انتقال به افغانستان هستند. پشت سر این قضیه انتقال جنگ به افغانستان است. پاکستان تمام تلاش خود را می کند که جنگ را از پاکستان به افغانستان انتقال بدهد و مسوولیت حمایت از بنیادگرایی را از شانه هایش دور کند.

این آگاه امور سیاسی در ارتباط با علت پیدایش داعش در افغانستان عنوان کرد: پروژه طالبان دیگر برای تداوم جنگ در افغانستان پاسخگو نبود. بازی طالبان یک بازی کوچکتر در سطح منطقه بود اما برنامه ای که برای داعش طراحی شده، برنامه ای وسیعتر مانند دوران جنگ سرد است، که می خواهند آن را به سمت آسیای میانه و علیه ایران به کار ببرند. داعش دامنه ای وسیعتر دارد که می تواند تمام گروههای طالبان را زیر این پرچم به نام خلافت به پیش ببرد. حمایت های مالی برای ملا عمر هم از سال گذشته قطع شده است.

وی در پایان گفت: بحران و بازی بزرگتر از آن چیزی است که ما می پنداریم و می بینیم. موارد مهمی که باید در این مورد انجام دهیم، اول کسب آگاهی و اطلاعات است، ادارات امنیتی باید نفوذ کنند و جمع آوری اطلاعات نمایند، از طریق مطبوعات به مردم آگاهی بدهند و اجازه ندهند که آنها ریشه بگیرند. دوم، داعش می خواهد در افغانستان سربازگیری کند و آمادگی بگیرد جنگ چریکی نمی کند جنگ جبهه ای و یورش می کند و ما را براندازی می کند. جنگ را جنگ جبهه ای و یورشی آغاز می کند. سوم، بسیج همگانی مردم در سراسر افغانستان بسیار مهم است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یگانه راهی که ابر قدرتی امریکا را در قرن بیست و یکم میتواند تضمین کند، عبارت از تشکیل گروه های مختلف اسلامی، بنام های مختلف، از شرق دور گرفته، بنام ابوسیاف در فلیپین، تا القاعده و الشباب و امارت اسلامی و طالبان و غیره در شرق میانه، جنبش های ایغور درچین، جنبش های ازبک ها و چیچین و قفقاز در شوروی سابق، بوکوهرام و مخالفین عراق و مصر در افریقا، گروه سلفی ها در اروپا. خلص تمام دنیا را به دار الحرب تبدیل میکند و تنها امریکا باید دارالامن باشد. زیرا امریکا دیگر به هیچ کشوری اعتماد ندارد. نه به اروپا منحیث هم پیمان ستراتیژیک نظامی و اقتصادی، نه به چین منحیث هم پیمان اقتصادی، نه به روسیه و نه بن هند و نه به کشور های عربی. فقط آنچه برایش مهم است، عبارت از تقویه و حفظ مقام ابر قدرتی خودش در دنیا است، به هر قیمتی که باشد، و لو که میلیون ها نفر کشته شوند، ولو که کشور ها به مشکل اقتصادی دچار شوند و مردم دنیا گرسنه بمانند. سه شرکت بزرگ نظارت کننده وضعیت اقتصادی دنیا در امریکا قرار دارند. هر مملکتی را خواسته باشند،خود شان ارزش اقتصاد و پول آن مملکت را تعیین میکنند و دیگر کشور ها را وادار میکنند که این رقم را قبول کنند.
هرکشوری را که خواسته باشند مجازات میکنند و دیگران را وادار میکنند که قبول کنند. سالانه تریلیون ها دالر بی پشتوانه چاپ میکنند و در سراسر دنیا پهن میکنند، بدون آن که درجه قدرت اقتصادی خود را از(AAA) پایین نشان دهند. در حالی که اگر یک کشور دیگر این کار را کند، آن کشور را به بانک روت سوق میدهند. خلاصه هم قدرت سیاسی،هم قدرت نظامی و هم قدرت اقتصادی را در دست خود متمرکز ساخته است و هر کشوری که بخواهد خلاف آن عمل کند و یا در صدد تشکیل اعتلاف علیه امریکا شوند، یکی ازین گروپ های اسلامی را به جانش رها خواهد کرد.

>>>   چاه کن درچاه است اگر امریکا به اقدام این گروه بخاطرازبین بردن اسلام کرده باشد حتما روزی فراخواهد رسید که امریکا خودش درگیرآن شود اینکه تقدیرهرچیزی باشد کس آنراتغیرداده نمی تواند کشوری مثل افغانستان که دستخوش زدوبندهای سیاسی وقومی است محال است که به زودی درمقابل هرگروه جدید اقدام کرده بتواند حتی امکان جابجای داعش یکی دوسال پیش درافغانستان نیزامکان می رود اینکه این موضوع را نزدیک جلوه می دهند دورازحقیقت است واگر افغانستان پیمان امنیتی امریکا را امضانمی کرد امریکا درهمان وقت ازاین گروه استفاده می کرد
سادات تخاری

>>>   مردم عزیر ما درخواب غفلت به سرمی برند مشکل سواد عدم شعورسیاسی که همه ناشی ازجنگ های چهل ساله بوده ومردم ما ازدنیا واخرت غافل شده اندوانقد ملول جان خود شده اند که نمی دانند چه کنند ودروطن جه میگذرد خداوند اگاهان امورسیاسی نظامی افتصادی حقوقی ودیگرعرصه ها را وبه خصوص جناب کوهستانی صاحب راخیرنصیب بگرداند که باابرازواقعیت ها توانسته اند به مردم اگاهی داده وگپ درجای رسیده که حالاسنگ وچوب میداند که طالب داعش القاعده وگروه دولت اسلامی توسط امریکا پلان منابع مالی ازطریق سعودی وامارات وتطبیق کننده پاکستان می باشد ویک چیز راباید بدانند جیزیکه گروه مزدوردولت اسلامی درسوریه عراق ودیگرممالک اسلامی وتجاوزبه ناموس انها نمودند مطمین باشند که این جا افغانستان است ازبسیارمسائیل می گذرند اما درمقابل ناموس خویش سرخود رافدامی نمایند قسمیکه تاریخ گواه است ملیون هاانسان این سرزمین صرف به خاطر ناموس وطن ازجان های خود گذشتند مردم مام انشاالله هراسان نباشند

>>>   سلام عرص ادب دارم وتشکر میکنم از احساس نیک دوستان وبالخصوص آغای کوهستانی : من کاملا با نظریات برادران خود موافق بوده ودید گاه آنها را به دیده قدر مینگرم طبعا که ایجاد گروه داعش دربر گیرنده یک پروژه بزرگ است چون امریکاه با وجود طالبان نتوانستند که دشمنان خود .... را سر به تسیلم بیاورن از این طرف ناکام وطالبان دیگر پاسخگوئی برای خواست های امریکاه نیست همان طوریکه آقای کوهستانی طالبان را به چند دسته تقسیم بندی نمودن درست که این گروه به چندین دسته ها گروه بندی شده حال امریکاه نیازمند به یک گروه قوی دیگر دارد که بتواند تامین کننده نیاز های بلوک غرب یعنی همان کشوریکه در قرن بیست یکم ابر قدرت است باشد. حال این وظیفه دولت مااست که به هر گونه که میشود باید جلو به دنیا آمدن گروه داعش را در افغانستان خنثی نماید چون به فکرم تاهنوز داعش در کشور ما آن قدر نفوذ نکرده است که نگران کننده باشد باید دولت مردم را برعلیه این گروه بسیج نماید که میتواند یک نقش اساسی را داشته باشد از یک طرف در بین ملت افغانستان یک اتحاد ملی بوجود آمده واز طرف دیگر خود مردم نابود کننده گروهای ترورستی میشود که این بهترین کار در این زمینه است.
سیغانی

>>>   یاهو !
آقای کوهستانی ونظر دهندگان دیگر مطالبی را پیرامون حرکت های سیاسی و اسلامی بیان ، امانگفتند که چرا از وجود طالبان در افغانستان در هراس هستند ؟در حالیکه ۵۲ کشور ...جهانی بشمول ۳ ابر قدرت نظامی و اقتصادی دارد از آنها شانه بشانه دفاع میکند...، وقتی ملت مسلمان افغان با نثار خون ۱،۵ ملیون شهید ،کشور را از اشغال روسها و سلطه مزدوران آنها... نجات داد .... ۱۴ سال است که دولت مردان افغانستان متشکل از جهادیها ،کمونستهای وابسته به روس و سیکولرهای غرب زده با حمایت نظامی ،اقتصادی و سیاسی کفر جهانی ومصارف ملیاردها دالر نتوانستند ملت را از بدبختیهای روز افزون نجات و امنیت را در کشور قایم نمایند . انتخاب اول امریکا برای دولت مردی در افغانستان شما ها بودید که نتوانستید کار نیک انجام دهید ، پولهای امدادی دزدی شد وغیره دارایی های عامه به تاراج رفت . باز هم گلایه مند استید که چرا تعویض صورت میگیرد .امروز اگر منصفانه به آراء ملت مراجعه شود ۹۰ فیصد مردم کشور از دولت مردان ۱۴ سال گذشته راضی نیستند ، همه را دزد ، قاچاقبر ، رشوت خور ، اختلاسگر ، غاصب زمین ، معامله گر و ...... میدانند .
ظالم بمرد قایدیی زشت از او بماند
عادل برفت نام نیکو اختیار کرد
نیازی از جرمنی

>>>   مامردم سرزمین شمالی باوجودشماجناب محترم کوهستانی صاحب افتخارمیکنیم وکاملآنظریات شماراتایدمیکنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است