اشرف غنی و تداوم سیاست حذف مجاهدین
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۱    ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ کد خبر: 87763 منبع: پرینت

بحث گرایش های چپی و راستی یکبار دیگر در افغانستان اوج گرفته است. اسماعیل خان از حامیان داکتر عبدالله تصمیم رییس جمهور و رییس اجرایی را برای سپردن وزارتخانه های امنیتی به جناح های چپ بیشتر اهانت به مجاهدین افغانستان خواند. وی نگرانی خود را در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی ابراز کرده و گفته است حکومت جدید با این عملکرد خود مجاهدین را به حاشیه رانده است.

عبدالله پیمان فعال سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: از نگرانی هایی که در حکومت وجود دارد این است که اشرف غنی در پشت پرده زد و بندهای سیاسی با طالبان و پاکستان دارد. همچنین از گذشته در این فرد گرایشات چپی وجود داشته است. احتمالاً وی از لحاظ رویکرد گفتمانی یا تحلیل گفتمانی متوجه یک موضوع است و آن حذف تدریجی مجاهدین در ساختار حکومت و دولت است. کرزی نتوانست با استفاده از طالبان در برابر مجاهدین کاری کند. یک بار طالبان را برادران ناراضی خواند و بار دیگر با زدو بندهای سیاسی به گفتگو و مذاکره در پشت پرده نشست. غنی می خواهد گفتمان دیگری صورت دهد و دال مرکزی آن را ایجاد کند و با استفاده از شکل دهی گفتمان چپی در افغانستان در واقع، به مرور به هدف خود برسد.

وی افزود: اسماعیل خان می گوید که به مجاهدین در کابینه جدید کم توجهی شده و در واقع حذف شده اند. این موضوع بر اساس همین تحلیل گفتمانی قابل تبیین است. فردی از پنجشیر و شمالی به عنوان مرکز مقاومت در چنین کابینه ای وجود ندارد. این نگاه درون دولت افغانستان و نظریه پردازان کلان دولت وجود دارد که باید مجاهدین را به هر طریقی از صحنه سیاسی افغانستان حذف کنند.

پیمان با توجه به همکاری و همسویی اشرف غنی با حلقاتی درون پاکستان، عنوان کرد: این حلقات و آی اس آی از مدت ها به این طرف به ویژه از صد وده روز به این طرف در صدد این بوده که چگونه و بر اساس چه طرح، روش و مکانیزمی مجاهدین را از صحنه قدرت در یک فرآیند تدریجی حذف کند و گروههای دیگر و جریانات دیگری را وارد صحنه بسازد. هیچ تردیدی وجود ندارد که وی یکی از افرادی بوده و هست که هم در دوران طالبان و هم در دوران حکومت کرزی به عنوان یکی از مهم ترین عناصر مجاهدین ستیز در صدر حکومت کرزی کار می کرده است.

وی در ادامه گفت: سند آن در آرشیو سخنرانی های بی بی سی موجود است، می توانیم سخنرانی هایی که اشرف غنی در غرب به نمایندگی از طالبان می کرد، در صورت و سیمای سخنگوی طالبان ظاهر می شد و از طالبان، کارکرد طالبان، از جنایت، ظلم و کشتاری که آنها در سرتاسر افغانستان می کردند، دفاع می نمود.

این فعال سیاسی مجاهدین افغانستان را مطابق با بزرگترین دینی که در مقابل مردم افغانستان داشتند، در مقابل دشمنان سرسخت این ملت مبارزه کردند، جهاد کردند،مقاومت کردند و از این مردم دفاع کردند، قابل تمجید دانست و اظهار کرد: مردم سپاسگزار چنین سپاهیانی هستند اما دولت موضعگیری سرسختانه و دشمنانه در برابر آنها گرفته است. در حکوت جدید مجاهدین به حاشیه رانده شده اند. در بسیاری از وزارت خانه ها مجاهدین وجود ندارند و به لحاظ علمی هم تشکیل بندی گفتمانی کابینه از یک طرف و ایجاد تحول و تغییر در پاره ای از گفتمانهای قدرت در سرتاسر افغانستان به نحوی دیگر نشان دهنده این است که مجاهدین را تا حدودی کنار زده اند.

وی طالبان را در دولت قبلی و حکومت جدید، شریک در ساختار حکومت می بیند و می گوید: یک طیف یا یک گروه از طالبان نکتایی دار در داخل مردم افغانستان یا در این جامعه مدنی یعنی در سطوح سازمانها و احزاب سیاسی وجود دارند. همچنین همین افراد در انجمنها و تشکلهای جامعه مدنی هم هستند که به نحوی با لباس مبدل می خواهند هم مجاهدین افغانستان را بکوبند و هم سیمای کریه و زشت طالبان را تطهیر کنند.

عبدالله پیمان در پایان گفت: اگر حکومت وحدت ملی به همین شکلی که آغاز شده به پیش برود آینده ای تیره و تار دارد. داکتر عبدلله هم که خود یک مجاهد است موضعی انفعالی در برابر داکتراشرف غنی و حامیان وی گرفته است. اگر داکتر عبدالله به عنوان نماینده یک بخش بزرگ افغانستان خواهان این است که تعادل و توازن قدرت در کشور به وجود آید تا ثبات سیاسی و پویایی اقتصادی در این جا شکل بگیرد باید به این نگرانی ها و دغدغه های مردم افغانستان از مجراهای قانونی و حقوقی آن پاسخ دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من درمحل دورافتاده خودشناختی ازآقای پیمان ندارم ولی همینقدرمیدانم کهداکترعبدالله منحیث رهبرمجاهدین سابق بنابررای چیزی کم و بیش مردم ریس جمهوریعنی رهبرعمومی کشورانتخاب نشدندبرعلاوه کسانیکه نامزدوزیرمعرفی شده مناصفه انتصاب خودرهبر...شماست. حال ازخودشان بپرسندچراهمه جهادی راانتصاب نکرده اند ؟ اما بیادداشته باشندکه حکومت ...شایسته نبودازروی ناتوانی 50 کشوررادعوت کردافزون برآن هریک... برسراقتداردرچوکی دولت ملیونردالرشدمگرچپی ها هنوزدرخانه پدری باقیست. من اول فکرنمیکنم مفکوره ضدامپریالیسم منحیث مزدورامپریالیسم همکارشماشده باشدهرگاه ... همکارشودبخداهزاربارشکربکشیدکه فرشته نجات بخدمت شمارسیده است. اگرخیال میکنیدبازهم بزوربرچه کیسه بری خواهی کردشایدازراه انتخابات یاازراه مقاومت مردمی برانداخته خواهی شدچون مردم دیگر...نمیخواهند. من درصف دولت شامل نیستم وقصدندارم شریک...شوم ...
وطندار

>>>   ... با کمک امریکا به فیروزی رسیدند ، ولی پسانتر امریکا فهمید که ارزشهای ... با کشور های غرب زمین تا اسمان فرق دارند وهرنوع تلاش درزمینه به ناکامی منجر شد و حالا تنها تنوکراتهای افغانی غربی شکل را حمایت خواهد کرد وبس.
تحلیل گر برنامه های امریکا در افغانستان.

>>>   خداوند مردم مظلوم افغانستانرا ... نجات بدهد وخداوند لطف نماید تا در پاینده کار طبق دستورات الهی به اهلش سپرده شود از شر ... که از نام مجاهد سوی استفاده میکند مرارا وملت مارا نجات بخشد.
کهدامنی

>>>   تشکر از گفته های جناب عبدالله پیمان، به واقعیت این کوچی غنی فقط وفقط به فکر واندیشه های...تعصبگرانه است وواقعاً مخالف جهاد ومجادین بوده واست اما جناب داکتر عبدالله نیز فریب خورده است.

>>>   بخاطریکه جناب رییس جمهور دراول یک خلقی بسیار متعصب... مگر حذف مجاهدین کار آسان نیست زیرا اکثریت ملت مجاهد بودند واز اسلام واز افتخارات جهاد حمایت دارند ده ها سال رادربرخواهد گرفت تا مجاهدین از صحنه حذف شوند که رییس جمهور آنقدر عمر ندارد

>>>   داکتر عبدالله و عطامحمد نور نیز درین... نقش بلندتر از کوچی غنی... دارند و درحالیکه تشکیل کابینه پنجاه فیصده را شعار میدادند- معلوم شد که عبدالله نیز بدنبال رییس آی اس آی رفته و چهار پست کلیدین یعنی وزارتهای داخله -دفاع -امنیت و مالیه را به خواست پاکستان به غنی تحویل داده است.

>>>   خداکند براستی همینطور باشد اما نیست داکتر عبدالله محقق محمد خان دانش وده ها اینگونه همه به اصطلاح مجاهد!!! هستند

>>>   من از بیگاتگان هرگز ننالم که بامن هرچه کرد ان اشنا کرد
مخالف ومعارض هرچه بتواند انجام میدهد وبعباره ای دیگر وظیفه ای که برایش تفویض گردیده ادا مینماید با تاسف از سالها قبل خارجی ها تصمیم گرفته اند که به اسلام علی الخصوص رهروان جهاد ضربه وارد کنند واز صحنه حذف نمایند اما انهای که بنام مجاهد واز طرف ملت مجاهد به لب نان رسیده اند واز همین ایثار گران به فریب رای گرفته وخود را نماینده ای انها قلمداد مینمایند چرا مهر سکوت برلب نهاده اند وبه حیث نیروی باز دارنده اتش خشم وغضب این گروه را خاموش مینمایند عده ای دیگری که منسوب به این قوم بودند چنان در خورد وبرد واخذ وحفظ قرار دادها ی ملیونی مصروف اند ویا انها را مصروف ساخته اند که دیگر جهاد بجای خود اسلام را هم فراموش نموده اند باز اینها وانها بالای منافع وزدوبند های مادی چنان مشغول اند که گویا غیر از اینها انسنی ویا مسلمانی درین مرزوبوم وجود ندارد ولی اراده ای پروردگار شاید باوفق مراد انها سیر ندارد وخداوند میفرماید {یریدون لیطفئوا نورالله والله متم نوره کره الکافرون و.....}
چراغی را که ایزید بر فروزد هر انکس پوف کند ریشش بسوزد
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   چرخه سیاست در افغانستان از بیرون دور میخورد نه از داخل، سیاست غر ب تقاضای اش همین بود که در افغانستان تکنوکرات ها روی کار آیند نه افراد که افکار. مقاومت گر ا دارند من فکر میکنم ولین و آخرین بار مجاهدین با حضور نسبی در قد ت خواهد بود .

>>>   ملت ومردم افغانستان...حکومت 5 ساله طالبان وحکومت 13 ساله سلاته مانند کرزی را دیده اند دیگر فریب غرو وغور امیران شمال وغرب را نمیوخورند.عطا ... در طی این مدت...انقدر سرمایه اندوخته که میتوانند مزار وهرات را تکمیل خریداری کنند .لذا دیگر نباید مزاحم این ملت شود.ورنه همه چیزی شانرا ازدست خواهد داد ودر ضمن دیگر کسی بنام جهاد پشت حضرات عالی بکوه ها نمیرود.تادیروز هیچ گپی نبود ... ولی حالا بفکر مجاهدین شده...

>>>   من عبدالله آز قریه افغان تیپه هستم چرا افغانستان اباد نمشه آغای اشرف غنی احمد زی میخوایم وطن ارا می بشه

>>>   حکومت 13 ساله بدست .....بو د ولی دیدیم که فساد وچباول به اوج خود رسید اینبار نوبت دیگران است بیبینیم اینها چه میکنند . اگر ملت ازینها خوبی نبینند یقینا این ها هم از صحنه کنار زده میشود تعداد از لیدران دور جهاد کسانی هستند که دست شان بخون شهدای مظلوم وطن الوده است ایا خداخون انهارا بخشیده است ایا نباید انان محاکمه شوند ؟

>>>   درین سیزده سال کوچی غنی درپهلوی کرزی و زاخیلوال دست به چور و چپاول میزد و حالا هم ادامه میدهد.مگر خودش نگفته استکه تمامی تروریستانرا امریکا به مشوره او یعنی کوچی غنی ... پاکستانی از زندانهای کشور بیرون نموده است؟؟؟؟

>>>   دوستان عزیزفعلآ در افغانستان جنگ نیابتی در جریان است استخبارات منطقه در سدد ازمیان بردن جریان سیاسی بنام گروه مقاومت گرابود . که متاسفانه( ع) بخوبی ازاین رهگذر توانست برای ...... راه خوبی باز کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است