وصیت نامه یک شهید افغانستانی در جبهه های ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۱    ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ کد خبر: 87534 منبع: پرینت

وصیت نامه رجب علی غلامی جوان 19 ساله ای که در سال 62 در جنگ ایران و عراق کشته شده بود نشر شد.

به نقل از خبرگزاری فارس، وی در ولسوالی بجستان سکونت داشته است و به دلیل خصوصیت های اخلاقی شایسته مورد ستایش اطرافیان خود قرار داشته است.

متن این وصیت نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلاً.

بعضی از مومنان بزرگانی هستند که به عهدی که با خدا بسته‌اند کاملا وفا دارند، پس برخی بر آن عهد ایستادگی کردند تا براه خدا شهید شدند.
سپاس و ستایش حی سبحان را که بر بندگان گنه کار خود منت نهاد و صراط مستقیم الهی را برایش رهنمون شد.

السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یا ثارالله، سلام بر تو ای امام که چگونه زیستن و چگونه مردن را به ما آموختی و سلام بر شهیدان عزیز که با حرکت خود درس آزادگی را به ما آموختند.

این جانب رجب غلامی افغانی بر حسب وظیفه شرعی که بر گردن خود احساس می‌کنم و عشق سوزانی که در اثر ارادت به حسین(ع) تمام وجودم را می‌سوزاند، اینک به یاری خدا و همت شما ملت شهید پرور بجستان لباس رزم به تن می‌کنم و بر آنم که تا نابودی کامل استکبار از پای ننشینم.

جرات جسارت سخن گفتن در برابر شما سروران عزیز را ندارم ولی بعنوان برادری کوچک لازم می‌دانم نکاتی را متذکر شوم، سزاوار نیست که پس از گذشت چهار سال از جنگی که به مملکت اسلامی ایران تحمیل کرده‌اند همچنان بی تفاوت بمانیم.

اگر در خانه ماندن را به جهاد کردن ترجیح دهیم و به این منوال حرکت کنیم اعوذبالله که سخت در خسرانیم.

پدران و مادران عزیزی که در تشییع جنازه‌ام شرکت کرده‌اید برایم افسوس نخورید بلکه بجای این افسوس خوردن خواسته فرزندانتان را جواب مثبت دهید و آنها را روانه جبهه کنید که امروز خط سرخ حسینی خون می‌طلبد.

اگر جسدم به دست دوستان افتاد در کنار دیگر برادران و عزیزان شهید بجستان به خاک بسپارید.

برادران عزیز همانطور که می‌دانید من غریبم و پدر و مادر ندارم و همچنین برادر و خواهری، از شما عزیزان تقاضا دارم گاه گاهی که به سر قبرم حاضر می‌شوید فاتحه‌ای بخوانید و اگر ممکن بود یک شب جمعه دعای کمیل بر سر مزارم برگزار کنید.ان شاءالله

ضمناً موترم را هم بفروشید و پولش را به جبهه واریز کنید.

در پایان از کلیه برادران و خواهران بجستان امید عفو و بخشش دارم و اگر خطایی از من مشاهده کرده‌اند خواهند بخشید.

از برادران عزیزم احمد باغبان و علی ‌پور اسماعیل می‌خواهم که بجای برادرم جنازه‌ام را بخاک بسپارند.

والسلام علیکم- العبدالحقیر: رجب غلامی افغانستانی

کد(18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زیباه بود . اما جمهوری اسلامی ایران برایش چه کرده است.شاید شهیدان در نزد ما مرده باشند. اما در نزد پروردگار خویش زنده هستند..
والسلام حبیب الله یوسفزی

>>>   درود بر روان پاک همه شهدای افغان جنگ تحمیلی ایران و عراق

>>>   در جنگ 8 ساله نیروهای تدارکاتی ایران عمدتاً افغانستانی بودند و اگر زحمات ایشان نبود شاید کشوری به اسم ایران امروز وجود نداشت. صرف از خدمات نیروهای پشت جبهه، بعضی از افغانستانی ها هم مستقیماً وارد جنگ شدند از جمله 2000 هزار شهید تقدیم اسلام کردند.

>>>   برادران افغانستانی ما در شرایط سخت ودشوار دوشا دوش برادران ایرانی وپاکستانی خود ایستاده گی کرده اند وحتی در راه ازادی واستقلال کشور برادران ایرانی وپاکستانی از ریختن خون شان دریغ نکرده اند اما با دردودریغ که دولت مردان ان کشور ها بخصوص کشور پاکستان نه تنها که در غم ودرد مردم ما خودرا منحیث همسایه مسلمانش کمک اسلامی وانسانی را نکرده بلکه خود باعث ایجاد کشمکش ها وتفرقه افگنی وبی نظمی در کشور ما گردیده اند ناسپاسی را پیشه کرده اند ترورستان را درخاک خود جاداده وپرورش میکنند وبخاک ما جهت اعمال غیر اسلامی وانسانی شان میفرستند ولی با انهم مردم ما چنین کار را خلاف دستورات اسلامی وانسانی میدانند واین کار را مردود میدانند وخواهان روابط نیکو منحیث دوهمسایه مسلمان میباشند .
دلسوز مردم

>>>   ما آمدیم طبق گفته شبکه 4بیش از چهارهزار شهید دادیم و حالا هم در سوریه داریم شهید میدیم وپیش مرگهای امنیت ایران میشویم بیش1700شهید هم در سوریه وآنوقت حال و روزمان ...
مهاجر له شده روحی در ایران

>>>   به شهید گلگون کفن مارجب غلامی شهادتش را مبارک باد گفته همت ان راد مرد بزرگ را میستایم حال که او در میان مانیست به کاروان شهدا پیوسته باروحش حرف های داریم ای برادر شهید تو وظیفه ای ایمانی ووجدانی خود وهم میهنانت را که باید یک فرض کفای را انجام میدادند ادا نمودی بقول خودت در برابر اسکبار جهانی قیام کردی ودر قطار {ومنهم من قضی نحبه } پیوستی ولی حتما بیاد داری درهمان اوانیکه خودت در جنگ با اسکبار بودی همشهری های عزیز و همسنگران افغانیت نیز ارام ننشسته در برابر اسکفار والحاد کمونیزم وایادی بی دین وبی وطن انها پیکار داشتند وهمه روزه صدها وهزاران شهید را درین راه قربان مینمودند ودر بهشت الهی با تو یکجا میشدند گویا اینها هم وجیبه ای دینی راچون خودت انجام میدادند وهم حق مام میهن را ادا میکردند وخودت میدانی که در کشور ما هم تهاجم صورت گرفته بود که پیکار جویان ایماندار مصروف جهاد مقدس بودند ولی بیاد ندارم که از برادران ایرانی نسبت مصروفیت های جهادی که انجا داشتند ویاببسیار کم کسانی را سراغ داریم که در قطار ما عملا اشتراک نموده باشند خداوند شهادت همه شهدای نیک طینت مارا قبول درگاه فرماید
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   در این که افغان ها 2000 شهید در جنگ ایران و عراق تقدیم اسلام کردند شکی نیست و فقط خداوند می تواند به آن ها اجر دهد.اما نظر دهنده سوم هم بی انصافی نموده که گفته اگر نیروهای افغانستانی نبودند کشوری به نام ایران امروز وجود نداشت. خود ما ایرانی ها در حدود دویست و سی هزار شهید(230000) دادیم...

>>>   روحش شاد.....شرمنده شهدا..دوستت دارم افغانستان
ایرانی

>>>   دیروز باهم هموطن بودیم دیروز
یک روح اندر دوبدن بودیم دیروز
دیروز حوا جمع مارا بود مادر
آدم صفی الله پدر ما چون برادر
دیروز هردو ملت از یک گنج بودیم
از رنجهای یکدیگر در رنج بودیم
در جبهه های جنگ با بعثی من وتو
در صحنه های رزم با روسی من وتو
با هم بودیم از یکدیگر شور وشهادت
میراث بردیم این ندا را تا قیامت...

>>>   قبل ازهرچیز درود میفرستم به روان پاک برادر رجب علی غلامی ، اینجانب که یک ایرانی هستم در زمان جنگ درایران نبودم و دانشجوی در حال تحصیل بودم ، هرچه داشتیم در اثر جنگ از بین رفت وخانوده ما با لباسی که برتن داشتند توانستند جان خود را نجات دهند و به شهرهای دیگر ایران بروند و زندگی را از صفر شروع کنند ، ارتبا ط من با خانواده برای مدت سه سال قطع شده بود و نمی دانستم زنده هستند یا نه ، تا اینکه خبر رسید که زنده هستند و دیگر در شهر مرزی زندگی نمی کنند اما نیاز به پول دارند ، با شنیدن این خبر خوشحال شدم و با کار کردن و فرستادن کمکهای لازم زندگی اینجانب در راه دیگری تغیر جهت یافت و تا این لحظه که وصیت نامه این برادر شهید را میخواندم در خدمت انسانهایی بودم که قشر آسیب پذیر و نیازمند جامعه بودند ، ا ما آنچه بیاد ماندنیست و پیش خدا از بین نمی رود اینست که انسانهایی مثل برادر رجب علی غلامی در سن ۱۹سالگی جنگ حق علیه باطل را زود تر از ما که آن زمان دانشجو بودیم تشخیص دادند و سرباز خدا شدند ، اینجانب سر تعظیم دارم به تمام شهدای جنگ تحمیلی بویژه برادران افغانستانی .

>>>   تا جایی که اطلاع دارم خانواده های رزمندگان جنگ تحمیلی شناسنامه ی ایرانی دریافت کردند و از حقوق و مزایای رزمندگان هم برخوردارند.

>>>   هرچه داریم از شهدا داریم ، آنهایی که راه شهادت را پیشه کردند بر سر ما زنده ها منت دارند ، و ما هم مدیون روح پاک این شهدا هستیم ، درود به رون پاک رجب علی غلامی.

>>>   ای شهدا برخیزید گویی این جا همه چیز تمام شده است و انگار نسل جهاد دیده دیروز،به خط پایان رسیده است.اگر سراغمان نیایید و کلامی و حرفی بر زبان نیاورید ما هم کم کم باورمان می شود که همه چیز تمام شده است.باورمان می شود که دیگر رد پایی از شما پیش رویمان نیست ،باورمان می شود که ما هم دیگر باید مد،پرستیژ،آنگارد محاسن ،تیپ اداری و خلاصه همه چیزمان مثل آدم شود !!! اگر شما حرفی نزنید باورمان خواهد شد که امام جلوی چشمانمان جرعه جرعه جام زهر را نوشید و رفت و همگی گفتیم ،الحمد لله جنگ خانمان سوز تمام شد!!! ای شهدا که جوانمردی فقط در ذائقه ی شما بود،لحظاتی از خلوت بهشت فارغ شوید،زخم ترکش ها را فراموش کنید و از ما دلجویی کنید.بعد از شما لباس خاکیمان را از تن درآوردند اجازه نداریم مثل آن روز ها بگوییم "التماس دعا" !!! به ما آموختند که چگونه بخوانیم و بنویسیم !!! ای شهدا،دنیای بی شما و بی امام سخت است ! ای خوش انصاف ها ، اینجا دیگر با خاموشی بلدوزرهای جهادگران ،سنگر و خاکریزی که صداقت و درستی را بنا کند یافت نمی شود.اینجا فانوس ها خاموش است.خیانت به رفیق قاموس و جاویدان و رسیدن به جاه و مقام به بهای خاموشی عزت نفس است . ای شهدا اینجا دیگر از عروج خبری نیست و همه از برای "فنا"دست و پامی زنند . دست های ناپاک به هم گره خورده تا بر نسل جوان امروزی روح بی اعتقادی و دین زدگی را جریان دهد.دنیای غرب بر دل ها طبل هوس می کوبد و روزگار مردم پر فتنه ای که با زبان دین جویای مراد دنیا و مسند و بقا بر قدرت خویش اند و از تکه تکه شدن پیکر ها نردبان صعود می سازند اگر در برابر مظالمشان کلام حق بگویی به "مسلخ گاه"هوی و هوسشانقربانی می شوی و خلاصه اینجا بازار هزار رنگ بی مهری هاست. اینجا ساکنینش به جرم بی وفایی محکومند .آری شهدا برای همین است دلمان تنگ شماست از قول ما به امام بگویید قرار ما این نبود .دیگر از شما گفتن از چند شب خاطره فراتر نمی رود گریه و حسرت در فراق شما به جهالت و حواس پرتی یاد می شود .ای شهدا، به داد ما برسید،اینجا ماندن سخت است. در قنوتمان دلتنگی شماست و در سجده هامان بی تابی فراقتان و در رکوع هایمان خمیدگی دوری از شهادت است .ای شهدا سکوت غربت مان ،درد ناک ترین دردیست که تاب تحمل را از وجودمان زدوده است. ما هرگز به چنین صلح سبزی !!!!! فکر نمی کردیم و تنها میدان های سرخ ،اندیشه مان بود و اینک در قبیله درداز همه کس ما بازمانده ترینیم . به جرم بی شهادتی ریاضت تدریجی مرگ را منتظریم و در تب و تاب وصل به شما لحظه شماریم ، واگر این نباشیم باید آنقدر بی تفاوت شویم که همه چیزمان را یک شبه فراموش کنیم تا ما هم به نوایی برسیم و از راه کارهای تملق و چاپلوسی با فراموشی تفکر امام ، خادمین درگاه مصلحت اندیشان شویم . ای شهدا در روزگار فقر محبت ها نگاهمان لبریز از باده التماس به شماست اگر خوب گوش کنید خواهید دانست که دل شکسته ما بهترین تاری است که در فراقتان شب و روز را می نوازد . بعد از شما تحمل خیلی چیز ها سخت است به بهانه صبر ما را به "سکوت" مرگ آوری دعوت می کنند. کام یابی های دنیا مقدمه فراموشی ذکر خداست و خاتمه اش با لبخند شیطان مأنوس است . ای شهدا ما برای شما صبر می کنیم ولو با فنا و فراموشی مان.ای شهدا شما که در جلوت دوست خلوت انس یافته اید دستی بر دل های پیر رنج ما برآورید. خداحافظ ای شهدا ، ای گلبرگ های خونین شلمچه ، ای لبهای سوخته فکه ، ای گلوهای تشنه ، ای تشنه های فرات شهادت ، خداحافظ ، شما رفتید و مائیم و راه نا تمام ! ...
احمد اردشیری خبرنگار ایرانی

>>>   خدا فیض شهادت به تمام ما بدهد واقعا هزاره ها چه ایرانی چه افغانی غیرتمند و شجاعند در دفاع مقدس هم نقش اساسی داشتند مثل ۲۰۰۰شهید افغانی و شهدای ایرانی مثل سردار شهید بابا نظر و شهید علیمردانی.الان هم مدافعان حرم هستند از مشهد

>>>   روحت شاد و یادت همیشه به دلها جاویدان باد شهید عزیزمن هم از راه دور برایت همیشه فاتحه میخوانم و از خداوند میخواهم تا شهادت شما وهمه شهدای عزیزمارا قبول درگاه فرماید
بلخی

>>>   پدربنده علاوه برجنگ های چریکی علیه ارتش سرخ درچهارکنت درهنگام شروع جنگهای داخلی به ایران آمدودرمحوربستان سوسنگردمدت یک سال جبهه بود ومجروح شد.اوکه اعتقادش این بود برای خداکارکرده بدنبال مدارکش نرفت .امامافرزندان بدنبال اسنادجبهه اش برآمدیم ودیدیم که دوستان اتباع می گویندتنهابه فرزندشهیدانی که درجنگ مستقیم بادشمن درمیدان شهید شده باشد ایثارگرمی گوییم .حتی درتخت بیمارستان هم شهید شود خانواده ایثارگرنیست !!!
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   اسلام مرز نمی شناسد. روح این شهید بزرگوار شاد و با سالار شهیدان امام حسین علیه السلام محشور باد.
حقیقت

>>>   جناب شیوا جان نمیدانستم که پدر شما در جنگ ایران حضور داشته و مجروح شده خداوند ایشان را خیر و برکت و رحمت عطا فرماید من خبر دارم که نسبت به بسیاری از خانواده شهداء و اسرا رسیدگی لازم انجام نشده و بنیاد شهید حق ایشان را ادا ننموده و نسبت به آنها مدیون است چه شهدای برون مرزی و چه شهدای ایرانی اجر ایشان با خداست و در قلب ملت مومن ایران جای دارند و دعاگویشان خواهند بود متاسفانه امروزه تعدادی از جوانان ما مسلمانان تحت تاثیر تهاجم فرهنگی غرب قرار گرفته و با اعمال خود خون شهدا را پایمال میکنند اولا از خداوند متعال هدایتشان را خواستاریم ثانیا به خاطر این مسایل نباید روابط برادرانه و دوستانه دو ملت تحت الشعاع قرار بگیرد چون ما غیر از مقام معظم رهبری ایران که تبعیت ایشان را لازم و واجب میدانیم ،بقیه مسئولین را مصون از خطا نمیدانیم و حساب اشتباهات آنها از روابط کلی و کلان بین دو ملت جداست همچنین ممکن است در بین مردم عده ای جاهلانه به اعمالی که موجب تفرقه و اختلاف و بدبینی میشود دست بزنند ولی این ها هم نمیتواند روابط حسنه ما را تخریب کند البته روابط ما از سر نیازمندی نیست بلکه از سر حس هم نوعی و هم زبانی و فرهنگی است از این رو پیشرفت افغانستان پیشرفت ایران و پیشرفت ایران پیشرفت افغانستان است.
یک ایرانی

>>>   آقای سید حسن شیوا بلخی مسلماً هیچ ایرانی با دیدگاه های باز مهاجرتی شما موافقت نخواهد کرد ولی حساب رزمندگان جنگ تحمیلی جداست و انتقاد شما هم به جا هست. در این خصوص پیگیری بفرمایید تا پاسخ مناسب از ایران بشنوید. ما دوست نداریم مدیون کسی باشیم. البته پدر من هم سوابقش را ثبت نکرد و من هم الان نمی تونم از مزایایی استفاده کنم.

>>>   تاجایی که من سراغ دارم به فرزندان بالای 18سال حتی اقامت هم نمیدهند چه رسد به شناسنامه. برادر شهید جنگتحمیلی ومجروح جنگی 45درصد از تنها گردانی که همه ی گردان افغانی بودند غیر از بیسیمچی - بچه های گردان ابوذر کردستان

>>>   غلامی روحت شاد ...
سیدانور موسوی جاغور

>>>   دورد بر روح روان همه اي شهدا حق عليه باطل دورد سلام برروح وروان پاك امام عزيز خميني (رحمة الله عليه) كه پوز بيني شيطان هاي بزرگ جهاني را به خاك مذلت وسياه انداخت روحش شاد ياد ش گرامي اي امام عزيز خميني !!!!!
علي از كابل

>>>   ایران هم در زمان حمله ارتش سرخ به افغانستان بسیار مجاهدین را کمک و تجهیز میکرد و تعداد زیادی از ولایات خراسان ایران به جنگ روسها آمدند دو ملت بسیار روابط تاریخی و ریشه دار دارند و به لحاظ فرهنگی دینی زبانی تاریخی یکی هستیم نثار روح این شهید بزرگوار یک صلوات بفرستیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

>>>   جناب استاد محمد کاظم کاظمی در وصف دوست شهید خود پس از شهادت این شعر زیبا را سروده اند که حکایت از روابط دوستانه و صمیمانه بیم مردم هم زبان و هم فرهنگ میدهد:
و آتش چنان سوخت بال و پرت را
كه حتي نديديم خاكسترت را
به دنبال دفترچه ي خاطراتت
دلم گشت هر گوشه ي سنگرت را
و پيدا نكردم در ان كنج غربت
بجز آخرين صفحه ي دفترت را
و آن دستمالي كه پيچيده بودي
در آن مهر و تسبيح و انگشترت را
همان دستمالي كه يك روز بستي
بدان زخم بازوي همسنگرت را
همان دستمالي كه پولك نشان شد
و پوشيد اسرار چشم ترت را
سحر گاه رفتن زدي با لطافت
به پيشاني ام بوسه ي آخرت را
و با غربتي كهنه تنها نهادي
مرا آخرين پازه ي پيكرت را
و تا حال مي سوزم از ياد روزي
كه تشييع كردم تن بي سرت را
كجا مي روي اي برادر درنگي
ببر با خودت پاره ي ديگرت را

>>>   نقش افغان‌ها در جبهه‌ها را نمی‌توان از روی 4 هزار شهید فهمید چرا که افغان‌ها به ندرت در خطوط مقدم جبهه‌ی ایران بودند ولی در پشت جبهه‌ها و فعالیت‌های عمرانی نقشی حیاتی داشتند که ارزان، طاقت‌فرسا و پرخطر هم بوده و دستمزدشان را برای برادرانشان در افغانستان حواله می‌کردند تا با شوروی بجنگند. ما وقتی از نقش افغان ها در جبهه صحبت می کنیم نباید تصور کنیم که هر کسی نقشی سرنوشت ساز داشته حتماً گوشت لای توپ بوده ولی در پیروزی های آن روز ایران نقش مهمی ایفا کردند امیدوارم در فیلم‌های بعدی دفاع مقدس به این واقعیت پرداخته بشه.

>>>   درود بر ملت غیور درود بر شهیدان نمی دانم چرا برادران افغانی چرا به سوریه می روند وقتی که می داند مسعولین توجی نمی کنند اگر شهید شوند از خاطره ها می روند ویاد اور شوم که مسعولین ایرانی با مهاجران افغانستانی چه می کنند و باز این را بگویم که هم شهیدان که در دفاع مقدس بودند وهم شهیدان که سوریه می روند شیعه هستند

>>>   شیوا پدر شما در جنگ تحمیلی نقش داشتند و حقی بر گردن ایران دارند می توانید انتقادتان را به گوش مسئولان برسانید تا به حق و حقوقتان برسید. البته خودتان فرمودید ایشان برای اخلاص کار به دنبال مدارکش نرفتند که شما الان بهش نیاز داشتید ولی چند ملیون مهاجر و پناهنده ی افغان که همیشان در دفاع مقدس نقش نداشتند و این که این جا بمانند یا بروند بستگی به ظرفیت مهاجرپذیری ایران دارد و من هم فکر نمی کنم در حال حاضر ایران مهاجرپذیر باشد.

>>>   اون قوانین کشورهای اروپایی هست که به زیر 18 سال شناسنامه نمیدن بلکه شهروندی میدن و...توی ایران من این همه پاکستانی می شناسم که 60 سالشه 5 سال توی ایران زندگی کرده شناسنامه هم گرفته. ایران می ترسه که یک دفعه 30 ملیون افغانستان به طرف ایران مهاجرت کنند و معلوم نیست چه اتفاقی میفته. کنترل مهاجران افغان با توجه به ظرفیتش برای ایران غیر ممکن شده. ناگفته نماند دریافت شناسنامه لزوماً به معنی باطل کردن تابعیت و شناسنامه کشور شخص هست و یک نفر در عین حال نمی تواند دو شناسنامه از دو کشور داشته باشد.

>>>   در جواب برادر شهید و جانباز 45 درصد:
من اطلاع دارم که هموطنان شما به علت نسبت خانوادگی با رزمندگان در جنگ تحمیلی شناسنامه گرفتند و حتی شهید و جانباز هم نبودند همکلاسی های خود من. این که چطور شما و بسیاری دیگر بازماندید اطلاعی ندارم ولی تصور می کنم باید در این خصوص به مسئولان اطلاع رسانی کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است