عکسی نایاب از جمجمه تیمور لنگ
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۱۰    ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ کد خبر: 87057 منبع: پرینت

در سال 1941 مقارن با جنگ جهانی دوم آرامگاه امیر تیمور گورکانی بدست محققان شوروی شکافته شد تا با بدست آوردن بقایای وی چهره اصلی اورا ترسیم کنند. در نبش قبر تایید شد که یک پای جنازه از پای دیگرش کوتاه تر است.

جالب اینجا است که بر روی تابوت نوشته شده بود هرکس این قبر را بگشاید جنگ را به کشور خود آورده است. چندی پس از گشودن قبر تیمور آبمان‌ها طی عملیات بارباروسا را بر علیه شوروی شروع کردند. جسد تیمور اگرچه یکسال بیرون بود ولی چند روز پس از دفن مجدد وی تیمور قوای شوروی در نبرد استالینگراد پیروز شدند.

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201501/201501102021152679.jpg

تیمور لنگ در سال 1336 میلادی در قبیله ای از قبایل ترکستان متولد شد. او پسر یکی از مالکان مشهور ناحیه کش از توابع سمرقند بود. در زمان جنگ های قبیله ای رشادت فراوانی از خود نشان داد که منجر به ازدواج وی با دختر یکی از بزرگترین خانات ترک شد. ازدواجی که وی را به رویای همیشگی اش رساند.. یعنی تبدیل شدن به قهرمان رویاهای خود چنگیز. او قبایل ترک آسیای میانه را متحد کرد و تمام آن مناطق را فتح نمود. در خوارزم او فرمان قتل عام خوارزمیان را صادر کرد.

تیمور پس از فتح آسیای میانه به ایران لشگر کشید. پس از قتل عامی هولناک در هرات از سر کشته شدگان مناره ساخت بلافاصله توس و نیشابور را فتح و مازندران و گیلان را اشغال کرد . از آنجا قصد آذربایجان کرد و پس از تصرف آذربایجان قفقاز ارمنستان و کردستان به لرستان لشگر کشید. مقاومت لرها برابر تیمور منجر به یکی از غم انگیز ترین فجایع تاریخ ایران شد که روایت هولناکش در منابع دوره تیموری به خوبی آمده است.

تیمور اصفهان را نیز فتح کرد و فرمان به کشتار مردم این شهر داد. منابع زمان وی هزاران کودک یتیم و بی پناه اصفهانی که تیمور ایشان را "خاک نشینان" می خواند گزارش می کند. پس از قتل عام اصفهان تیمور به اصفهانی های بازمانده دستور داد اجساد سربازان مقتولش را خاک کنند.

شیراز با درایت شاعر بزرگ شهر خواجه حافظ از قتل عام نجات یافت. تیمور بعدها پس از فتح و قتل عام در هندوستان، مسکو را نیز فتح کرده و به آتش کشید. حمله تیمور به خاک عثمانی نتیجه داد و خلیفه عثمانی اسیر تیمور شد. بعدها او مملوکین مصر نیز را به زانو در آورد.

کاتبانِ درکاب تیمور از وی چهره هولناکی به تصویر کشیده اند. مردی بیرحم که در راه کشورگشایی از قتل عام هراسی نداشت و خون خلق را براحتی بر زمین میریخت.

با اینحال تیمور مردی شاعرپیشه و ادب دوست نیز بود. قرآن را از بر داشت و حنفی مذهب بود. نمازش جز در میدان جنگ قضا نمی‌شد و هنرمندان و صنعتگران را تا زمانی که در رکابش بودند می‌نواخت.

می‌گویند اگر نام یکی از ده‌ها هزار سربازش را می‌شنید همیشه بخاطر می‌سپرد. با هر دو دست شمشیر می‌زد و با هر دو دست می‌نوشت. قرآن را از آخر به اول می خواند و با هر دو گوش سخنان دو نفر را مجزا همزمان می شنید و پردازش می کرد. خطی خوش نیز داشت.

او در 1407 میلادی درگذشت. آرامگاه او در سمرقند مورد احترام ازبکان است. جسد تیمور طی تحقیقات سرگئی گراسیموف مشخص شد که 170 سانتیمتر بوده و تبار وی مغولی سیبریایی تشخیص داده شد که احتمال دارد ادعای نسب بردن وی از چنگیز صحیح بوده باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تامدتهامورخین شک داشتندکه اونسب مغولی داشته باشد که باعلم ژنتیک کشف شد.ادانشمندان کشورهای دیگربه شرقیان بهامی دهندوبه تحقیقات تاریخی روی می آورندوولی نوعی سیاست زدگی وخموددرماحاکم شده وبحث علمی زیادارزش نمی دهیم .ممکن است مانام یک دیب وفیلسوف کشورمان رانشناسیم ولی مستشرقان اروپایی درمورد یک فیلسوف ویاشاعروعالم ودانشمندسابق کشورمان ممکن است یک عمرتحقیق کنندودرکتابخانه هاوآثارتاریخی وخطی حقایق زندگی واثر ش رارمزگشایی کنند.
شیواکاندیداحتمالی بلخ

>>>   یک شخص بسیار دلاور جنگجو مهار ت تام درلشکرکشی وفنی جنگی اما نهایت ظالم
مجاهد

>>>   افغانها همیشه درمقابل متجاوزان جنگیدند تازمانی که به ایران فعلی میرسیدند تلفات زیاد متحمل میشدند اما زمانیکه متجاوزین ازطرف غرب می آمدند از ایران به سهولت عبور میکردند مگردرینجا زمین گیر میم شدند مثلا اسکندر وقت کوتاهی را برای تصرف ایران صرف کرد اما اینکه از هرات تا کنر خودرا برساند پنجسال وقتش را گرفت همینطور صحرا نشینان مهاجم به اسانی وسیل آسا از ایران عبور کردند اما سرزمین ما بلای جان آن مهاجنمین غارتگرشد سال ها کشته دادند وشکست خوردند چنانچه در سیستان درطول یکسال اضافه از سی مراتبه والی شانرا تجدید کردند والی شان یا کشته میشد یا فرار میکرد یا بدلیل ناکامی فراخوانده میشد
راستگو

>>>   آقای شیوا فکر کردی تیمور لنگ که بسیاری از شهرهای جهان را ویران کرد و بسیاری را کشت و فساد زیاد کرد نخبه است؟!

>>>   راستگو سعی کن راست بگویی

>>>   تیمور مرد علم و عمل بود، اداره چی ماهر، جنگجوی شجاع و دولتمرد عادل بود، امنیت در قلمرو حاکمیتش حکمفرما و از شرق تا غرب حتی زنان با یک طفل همراهش بدون تشویش مسافرت میکردند، اسلام را تا هندوستان توسعه بخشید، علما ، مشایخ، تجار، کسبه کار و اهل قلم و حرفه را قدر میداد، اگر از فرمانش سرپیچی نمیشد هرگز به قتل نمیرساند، نژاد پرست نبود و کسی را بنابر تعلقات نژادی به قتل نرسانده. نژاد پرستان و فاشیست ها بنابر عقده های نژادی او را مذمت میکنند، امیر تیمور یک مرد خارقالعاده، مسلمان متدین و خداپرست بود نباید با دید فاشیستی باو نگاه کرد.
و - ننگرهار

>>>   راستگوجان در گذشته ایران و افغانستان از هم جدا نبودند تخارستان آخرین نقطه ی مقاومت هخامنشیان و ساسانیان بوده و بسیاری از مورخان اعتقاد دارند بقایای خاندان های قدیم ایرانی بعد از از دست دادن مملکتشان به تخارستان پناه آوردند.

>>>   به نظرم امیرتیمور یک کارکتر منفی ...بود ... مثلاً تاتارهای کریمه و عثمانی را ضعیف کرد و جلوی پیشروی آن ها را گرفت همه جا در بلاد اسلامی... مناره ساخت ولی حتی یک سرزمین از کفار را فتح نکرد.

>>>   امیر تیمور پسر ترا غای کسی بود که نظیرش رادیگر تاریخ سراغ نخواهد داشت .

>>>   آقای ... ایران زمین یک کشور واحد از سند تا دجله تا قفقاز و ماوراءالنهر بوده و در اثبات این تا دلت بخواهد منابع تاریخی عربی رومی و فارسی از هزاران سال پیش داریم درست است گاهی اوقات اشغال شد ولی اکثر اوقات با پایمردی مردمان در شرق و غرب در مقابل تجاوزات پایدار و سربلند بود. اگر ایران زمین در حمله اسکندر از غرب آسیب دید ،در حمله مغول از شرق آسیب دید ، همین بر کذب گفته شما دلالت میکند.

>>>   جناب نظر دهنده از ننگرهار احتمالا شما ازبک میباشید ...تیمور یک فرد بسیار خشن و تندخو و سرکش...بود که از غارت و کشتن مردم لذت میبرد معلوم است هیچ تاریخی نخوانده ای او بیشتر شهرهای مهم زمانش را ویران کرد از جمله هرات و نیشابور و اصفهان و مسکو ، وی به هرجا میرسید دست به غارت و تجاوز میزد

>>>   موارد بسیار زیادی از قتل‌عام ها و خشونت‌های تیمور را در تواریخ آورده اند. اما تیمور علاوه بر آن، بسیاری از هنرمندان و دانشمندان شهرهای فتح شده را به پایتخت خود یعنی سمرقند می‌آورد. افراد زیادی از نقاشان برجسته و استادان معماری، فقها و نظائر آن وجود دارد که توسط تیمور به سمرقند آورده شدند. این موارد نقش فراوانی در تحولات بزرگ هنری و فرهنگی در عصر پس از تیمور داشت.تیمور مردی دوستدار دانش و هنر بود و به عالمان و هنرمندان احترام بسیار می‌گذاشت و حتی هنگام قتل‌عام یک شهر دستور می‌داد که از کشتن دانشمندان و فقیهان و هنرمندان خودداری کنند. او طی سه حمله سرتاسر ایران را تسخیر کرد. ادوارد براون در تاریخ ادبیات خود وقتی از دوره تیموریان صحبت می‌کند از اعمال خشن او چند فقره را ذکر می کند که از آن جمله است: «در دهلی هزار اسیر هندی را سر برید(۸۰۱ ه / دسامبر ۱۳۹۸)؛ همچنین بر پا کردن بیست کله مناره در همان سال نزدیکی دمشق؛ و همین‌طور قتل‌عام مردم اصفهان در ۷۸۹ ه / اوت ۱۳۸۷ و مانند اینها که اندکی از بسیار حوادث خونینی است که در آن بی‌اعتنایی تیمور به جان آدمیان را می‌توان دید.» [۱۵] تمام مورخان و سفرنامه‌نویسان، هارولد لمب و کلاویخو و سایرین در این نکته هم نظر هستند که تیمور همه جا را فتح می‌کرد تا بتواند سمرقند را چون یک شهر رویایی بسازد. گفته می‌شود ثروت امیر تیمور از طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی و جواهرات، آن قدر زیاد بود که می‌توانستند سطح زمین را با سکه طلا فرش کنند و هر روز هزار مثقال طلا خرج آشپزخانه و شربت خانه خصوصی او بود. بی‌رحم‌تر از این مرد در جهان یافت نمی‌شد و اگر مقابل چشم او صدهزار مرد و زن و کودک را سر می‌بریدند کوچک‌ترین تاثیری در او نمی‌کرد. او در جامعه اسلامی مورد توجه مردم و علما و دراویش قرار گرفت، خیلی به دینداری اهمیت می‌داد.[۱۳]تیمور به‌رسم ایلیاتی درون چادر یا اگر هم در قصر سلطنتی بود روی زمین غذا می‌خورد. چون از نسل صحراگردان آسیای مرکزی بود غذای او اغلب کباب گوشت کره اسب بود. پیرو یکی از مذاهب اهل تسنن بود و به گفته خودش از چهل سالگی حتی یک وقت از پنج وقت نمازش قضا نمی‌شد مگر در هنگام جنگ. او برای ساختن سمرقند و قصرها و مساجد آن از تمام شهرهای ایران هنرمندان و صنعتگران را به آنجا برد. وقتی می‌خواست شهر زادگاه خویش کش را تجدید بنا کند، دو تن از معماران به او قول داده بودند که در موقع معینی ساختمانی را تمام خواهند کرد، اما موفق نشدند، تیمور آن دو را گردن زد. در اداره کشور و انتصاب فرماندهان ویژگی‌هایی داشت که به خویی جدیت او را نمایان می‌ساخت. کسی را به فرماندهی سپاه انتخاب می‌کرد که از نظر منش و شخصیت سنگدل‌تر، دیندار و بی‌رحم‌تر باشد
منبع : دانشنامه ویکیپدیا

>>>   جناب راستگو میشود به من بگویید در همه تواریخ موجود قبل از سیصد سال پیش افغانها کجا بودند؟! افغانها در خراسان زمین کجا بودند؟ شاید افغانها که آن موقع اثری از آنها در خراسان زمین نبوده در مقابل حمله مغول ایستاده بودند و ما هنوز ندانسته ایم!!! ضمنا در تاریخ نوشته اند تیمور در هرات از کله مردم منارها ساخت و همچون دهلی و مسکو و اصفهان و ری و نیشابور و بغداد همه شهر های مهم را ویران میکرد و مردم را میکشت من فکر میکنم او نسبت به سایر شهر های بزرگ و آباد حسادت داشت و میخواست هیچ شهری چون شهری که میسازد نباشد.
هرات

>>>   آقای راستگو گفته عجیبی گفتید ایران زمین همه اش یکی بود و وقتی به یک کشور واحد حمله شود از همه ولایاتش به جنگ میروند نه فقط مناطق مرزی به عنوان مثال در همه عصر ها مردمان شرق تا غرب ایران زمین در جنگ با روم و مغول و روس و انگلیس شرکت میکردند در این سده های اخیر هم که شما افغانها به خراسان ما آمدید وبا کمک انگلیس آن را از ایران تجزیه کردید هنوز مردم ایران زمین همبستگی و اشتراکات فرهنگی تاریخی دینی زبانی خود را حفظ کرده بودند چنانچه دیدیم در حمله شوروی به افغانستان، ایران کمک بسیاری کرد و مجاهدین را به لحاظ نظامی بسیار تجهیز کرد علاوه بر این که افراد زیادی از خراسان ایران به جنگ ارتش سرخ رفتند و شهید شدند همچنین بسیاری از مردم شریف افغانستان نیز در زمان حمله صدام به جنگ بعثی ها رفتند و شهید شدند

>>>   تمام آثار تاریخی افغانستان ازدوران تیموریان است

>>>   البته تیمور به صورت غیرمستقیم در تاریخ ایران نقش داشت. تیمور بعد از حمله به عثمانی صدها هزار پسربچه را به بردگی گرفت که مذهب شیعه داشتند و قصد داشت آن ها را به سمرقند و بخارا ببرد ولی در میانه ی راه آن ها را به خانقاهی در اردبیل بخشید. پیر خانقاه پسربچه ها را لباس یکدست پوشاند و نامشان را قزلباش گذاشت و این سرآغاز سلسله ی صفوی شد.
نقطه ی مثبتی که تیمور انجام داد این بود که بساط فئودالیسم را برچید. هزاران حکومت پراکنده که بعد از مغول در سراسر خاورمیانه برپا شده بود را منقرض ساخت و تنها یک حکومت تیموری باقی ماند و آق قویونلو. تیمور ارتباطی با ازبک ها ندارد. تیمور تاتار بود. ازبک ها سربازانی بودند که تحت امر مغولان در مجارستان و اوکراین می جنگیدند و صد سال بعد از تیمور به فرماندهی شبیک خان از اروپا وارد آسيای میانه شدند. اتفاقاً شبیک خان حکومت سلطان حسین بایقرا آخرین نواده ی تیموری را منقرض کرد.

>>>   بله بسیاری از آثار تاریخی از تیموریان است چون شاهرخ خان و گوهرشاد بیگم که تحت تاثیر دانشمندان و بزرگان و ادیبان ایران زمین قرار گرفته بودند و بسیار دوستدار فرهنگ و ادب شدند و تمدن و معماری اسلامی ایرانی را گسترش دادند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است