ازدواج شاه ایران با دختر شاه افغانستان +سند
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۹    ۱۳۹۳/۱۰/۱۹ کد خبر: 86973 منبع: پرینت

پایگاه پیشینه سندی جالب منتشر می کند که در آن به احتمال ازدواج محمد رضا پهلوی شاه سابق ایران با دختر امان الله خان پادشاه افغانستان اشاره شده است.

در این سند که به یک روزنامه عرب زبان تعلق دارد می خوانیم: «برخی از تلگراف های خارجی اشاره دارند که رضا شاه پهلوی شاه ایران قصد دارد تا کوچکترین دختر امان الله خان پادشاه افغانستان را به عقد ولیعهد خود درآورد. اما چون ولیعهد هنوز کمتر از ده سال سن دارد، انتظار نمی رود که ازدواج وی با دختر امان الله خان پیش از رسیدن وی به چهارده سالگی صورت گیرد».

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201501/201501091307243572.jpg

کد (6)

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   احتمالا اگر ازدواج می کردند بعد از چندسال جدا می شدند

>>>   امان الله خان در افغانستان،رضا خان در ایران و آتا ترک در ترکیه هر سه مهره های انگلیس ...بودند که تمام تلاش خود را برای مبارزه با اسلام و قوانین آن از جمله حجاب به کار بستند.البته رضا خان برای کشف حجاب در ایران وقتی سرنوشت امان الله خان را دید سعی کرد تا کشف حجاب را تدریجی در ایران انجام دهد برای همین به عنوان اولین نفر زن خود را در ملا عام بی حجاب روانه خیابان ها کرد.این سه نفر این قدر ... بودند که پیشرفت کشورهایشان را در غربی شدن و کشف حجاب می دیدند...
یک ایرانی

>>>   باید رابطه امان الله با ایران خوب بوده چون خواهرش هــــنـــــــدیـــــه هم در ایران زندگی میکرده !

>>>   ... هردو شاه که نوکر غرب بودند و به مردم ایران زمین ظلم بسیار کردند و فقط برایشان منافع غربی مهم بود یکی از ننگین ترین کارهای مشترکشان که هم زمان به دستور آمریکا کلید خورد پروژه کشف حجاب دختران و زنان بود.

>>>   قیام گوهرشادباهمکاری بهلول وعالم سید افغان دیگری برپاشد که به شهادت انهاودستگیری بهلول انجامید بهلول سالهادرافغانستان زندانی بود.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   شاه دخت هندیه دختر امان الله خان که رئیس بخش فرهنگی اروپا هم است و در ایتالیا زندگی دارد پسر شاه ایران شوهر می باشد و بعد از مدتی از وی طلاق می گیرد. و از او یک دختر به نام ملکه ثریا دارد که اکثر به افغانستان سفر می نماید به نام افغان حالانکه او پدرش ایرانی است و مادرش افغان.

>>>   بسیاری از پیشرفت های ایرانِ امروز، مدیون دوران حکومت رضاشاه است:
- تاسیس دادگستری نوین
- تاسیس ارتش یکپارچه و مستقل
- تاسیس آموزش و پرورش و دانشگاه
- تاسیس راه آهن و جاده های نوین
- راه اندازی بسیاری از کارخانه ها و صنایع در ایران
و... و... و...
برای همین هم اکثر مردم ایران، رضاشاه را دوست دارند. البته به نظرم کشف حجاب کار درستی نبود. می دانستم رضاشاه با ترکیه و مصر روابط خوبی داشت، این را هم می دانستم که روابط با افغانستان هم خوب بود؛ چون اگر اشتباه نکنم افغانستان هم یکی از عضوهای پیمان سعدآباد بود. ولی نمی دانستم روابط شخصی رضاشاه با امان الله خان اینقدر خوب بوده است.
از تهران

>>>   اگر این سه پادشاه در اسیا به قدرت می ماندن حالا اسیا ابر قدرت اور اسیا می شد دیگر از بی سوادی جهل دزدی قتل ووو حبری نبود ...

>>>   به گفته ی تمام مراکز مطالعاتی استراتژيکی جهان، منافع شرق و غرب همیشه در افغانستان در تقابل بوده و تنها در یک مسئله با هم تفاهم داشتند و آن هم جلوگیری از چنگ اندازی شاه ایران به افغانستان و پاکستان و تشکیل یک کشور بزرگ از اتحاد این سه کشور. اگر این ازدواج صورت می گرفت شاید سرنوشت همه ی ما جوری دیگری بود البته رضاشاه و امان الله خان هر دو چهره هايی غربگرا بودند.

>>>   بهتر که این ازدواج صورت نگرفته.

>>>   ...در باره فساد اخلاقی یک قسمت هم بخود آدم ها ارتباط میگیرد که چقدر میتواند خود را از فساد اخلاقی نگهدارد زیرا میتوان یک انسان فاسد را در یک نگاه شناخت واین بخود انسان ارتباط میگیرد که چطور خود را از آنها محافظت کند. حالا این وحشت در سراسر جهان پهن شده ولی اگر آدم بخواهد خود را از آن دور نگهه کرده میتواند.
سیما از هالند

>>>   دوست تهرانی ما
ایران یک کشورنفت خیز بوده که دههابرابر ازخدمتشان ازشمابردند. درهمان دوره رضاخان باوجوداکتشاف واستخراج نفتتان .درجنگ جهانی دوم کشورتان توسط انگلیسیهااشغال شدوتمام غله جات شماراانگلیسیهابه زورخوردندومتاسفانه نیمی ازنفوس ایرانیهانزدیک به 5میلیون نفردرطول سه سال قحطی ازگرسنگی وشیوع وباوطاعون مردند.درهمان زمان رضاخان وپسرش محمدرضا
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   بـــه دوست عزیز ((یک ایرانی))
از رضــــــــا شــــآه شـمــا نمیدانم امـــــا امان الله خان اگــــر مزدور انکلیس می بود انگریز ها برای برطرف ساختنش دسیسه نمیکردند او بود که علیه انگریز قیام کرد واستقلال را بدست آورد همانگونه که علیه مـــــصـــــــدق شما دسیسه ساختند عین شکل بر ضد املان الله خان ما هم اقدام کردند !

>>>   درجواب شخصی که از تهران نظر داده : شما تو دادن این آمار کاملا اشتباه کردید تمام این مواردی که بیان کردید یعنی ارتش و آموزش و پرورش و دانشگاه و.... مربوط به سالیان بسیار قبل از رضا شاه بوده و شما از کجا آمار گرفتی که میگی بیشترمردم ایران رضا شاه رو دوست دارن؟!!!! ما که ایرانی هستیم از زمان رضاشاه چیزی جز فسادو بی بندوباری و ظلم و اختناق و فقرو...یادمون نمی یاد.
یه ایرانی

>>>   آقایی که نوشتی رضا شاه به ایران خدمت کرد ... رضا خان یک نوکر تمام عیار انگلیس بود که وقتی تاریخ مصرفش تموم شد با کودتا برکنار و به جزیره موریس تبعید شد و خود به حقارت و کوچکی خود وپوشالی بودن جاه و قدرتش اعتراف نمود در ثانی پدر ملت ایران را درآورد از ننگین ترین کارهایش کشف حجاب بود که بعد از اعتراض مردم در مسجد گوهرشاد حرم امام رضا علیه السلام و دیگر نقاط کشور همه را قتل عام کرد مخالفت با روحانیون و علما و تعطیلی مجالس اباعبدالله الحسین و تعطیلی بخشی از مساجد از ننگ های دوره وی به شمار میرود هر غلطی هم که کرد برای خوش خدمتی به اربابانش بود در تمام کارخانه ها فقط مردم از صبح تا شب نوکری و کارگری میکردند که سود و عواید آن در جیب شرکتهای انگلیسی میرفت پول نفت هم که تو جیب انگلیس میرفت تمام امتیاز قراردادهای تجاری و نفتی دست انگلیس بود و ایران از خودش یه چوب کبریت را هم نمیتونست بسازد و هیچ کدام به لحاظ علمی و فنی کوچکترین اطلاعاتی نداشتند فقط در حد یک کارگر و نوکر دست و پابسته بودند از جمله ننگهای دیگر وی جنگ با عشایر و قتل عام بسیاری از آنان و تخریب زمین های کشاورزی ایران بود در واقع میتوان گفت کشاورزی ایران را نابود کرد و با اصلاحات ارضی که انجام داد تمام زمین ها و املاک مردم را حرام اندر حرام کرد و از یکی بی دلیل گرفت و به نام دیگری زد خیلی معذرت میخوام برایم مهم نیست... هم به حیث معنوی و هم مادی چه ضررها به ایران رساند اگر راه آهن هم کشید به خاطر جنگ متفقین بر علیه روس ها بود تا بتواند آنها را از بندر عباس به شمال ایران برساند و دلیل این گفته آن است که این راه آهن اولیه از هیچ کدام از شهرهای مهم ایران رد نشده است. البته همتایان او امان الله و آتاتاورک هم مشابه همین خوش خدمتی ها را به اربابانشان کردند و ملت خودشان را کوچکترین اهمیتی ندادند آیا میدانی هولوکاست واقعی کشتن نه میلیون ایرانی توسط انگلیسها با احتکار گندم و غلات و مایحتاج عمومی برای سربازانشان پس از جنگ جهانی اول بود ...
و السلام علی من التبع الهدی

>>>   رضا خان یک افسر قزاق بود که با کودتای انگلیس روی کار آمد و چقدر ملت ایران کشته داد او یک...قاتل بود فساد اخلاقی و اداری او چنان عظیم است که قابل ذکر نیست.

>>>   امان الله خان قهرمان واقعی مردم افغانستان
خراسانی

>>>   آقایی که از تهران نظر گذاشتی و گفتی اکثریت ملت رضا خان را دوست دارند از جانب خودت نظر بنویس رضاخان دشمن ملت بود...

>>>   اگر این سه پهلوون پنبه... انگلیس (پادشاه کجا بود) به قدرت میماندند انگلیس امروز هیچ غم نداشت و مسلمانها را نابود کرده بود یا بی دین مثل کشورهای شوروی سابق و غربزده های فاسد ترکیه

>>>   جناب نظر دهنده از تهران جوک بزرگی گفتی ارتش کاملا مستقل رضاخان!!!! پس چرا این ارتش نتوانست هنگامی که او تصمیم به برقراری ارتباط با آلمان ها گرفت او را حفظ کند و با خفت و خواری به جزیره ناشناخته موریس تبعید شد ارتش او یک هیمنه پوشالی بود تحت تعلیم و تربیت و دستور مستقیم انگلیس و فرانسه و کاملا وابسته گفتی تعلیم و تربیت ولی متأسفم که این را هم درست نگفتی تعلیمات او به مردم کاملا ابتدایی و در حد کار کارگری مردم بود به علاوه این که به لحاظ دینی مبلغین مسیحیو بهایی انگلیس را در آذربایجان و دیگر شهرها در مدارس گماشته بود و هر اعتراضی توسط مردم را با خشونت تمام سرکوب میکرد.

>>>   امان الله خان هیچ هم قهرمان نبود او هم یک شاه ...ود مثل. بقیه دیگرشان.

>>>   اولأ رضا شاه را انگلیس بخاطر شخصیت زورگویی که داشت روی کار آوردند ، دومأ اگر کاری هم انجام داده وظیفه اش بوده و منتی بر سر مردم نباید داشته باشد ، سومأ تمام پادشاهان در آن زمان وابستگی شدید به انگلیس داشتند و ملت در درجه آخر قرار داشت که اگر انگلیس دستور قتل عام ملت و یا سرکوب آنها را میداد پادشاه دست نشانده انجام میداد چون به پا دشاه قول تبعید و محافظت از جان او را انگلیس وعده میکرد ، چهارمأ نسل تمام پادشاهان به فضل خدا از روی زمین کنده شده و آن دو یا سه تا پادشاهی که ما در دنیا داریم رو به زوال تاریخی هستند ، پنجمأ انسانها باید از گذشته درس بگیرند و تمام وابستگی ها را به زباله دان تاریخ بریزند ، چون سر بلندی و افتخار یک ملت استقلال آن ملت است ، پاکستان از هند جدا شد که مستقل باشد اما چون این جدایی به کمک انگلیس برای ضربه زدن به هند بود ، تا به امروز پاکستان یک کشور وابسته و بدون آرامش است ، انگلیس دوست هیچکس نیست .

>>>   رضاشاه، امان الله خان و آتاترک را انگلیسی ها سر کار آوردند ولی هر سه وقتی فهمیدند که زور آلمان بیشتر هست تصمیم گرفتند اربابشان را عوض کردند منتها آتاترک زیرک تر بود و از گرایش بیش از حد به آلمان خودداری کرد ولی این دو به همراه شاه عراق ناپرهیزی کردند و هر سه توسط انگلیسی ها سرنگون شدند.

>>>   پاکستان را گفتی انگلیس از هند جدا کرد و آرامش ندارد افغانستان را نگفتی که انگلیس از ایران جدا کرد؟! چقدر آرامش دارد.....!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است