طرح تجزیه افغانستان و منطقه در دستور کار آمریکا
سلاح اتمی که پاکستان دارد باید گرفته شود، ایجاد سلاح نوی که ایران می خواهد نباید به ثمر برسد و بالاخره اینجا به کشورهای خورد و کوچکی مثل پشتونستان، خراسان نوین، بلوچستان و اسماعیلستان تقسیم شود. در این نظام موجود هیچگاه صلح به افغانستان آورده نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۸    ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ کد خبر: 86786 منبع: پرینت

این روزها صحبت از نقشه های بزرگ آمریکا برای منطقه و افغانستان بحث محافل سیاسی کشور و برخی کشورهای همسایه است. شنیده می شود که طرح تجاوز روس ها به افغانستان از جمله نقشه های بزرگ آمریکا در منطقه بوده است تا بدین وسیله ابرقدرت بزرگ منطقه و جهان یعنی روسیه در افغانستان شکست بخورد و بعد قسمتی از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی به اروپا بپیوندند و قسمتی هم از این کشورها با آمریکا هماهنگ شوند.
در این اواخر نیز بحث جهانی کردن گروهی برسر زبان ها است که دست پرورده آمریکا بوده در تمام مدت ساز مخالفت با امنیت را کوک کرده اند. سفر مقام های طالبان به چین نیز در همین راستا است.
چند تن از مقام های گروه طالبان در نوامبر سال گذشته از قطر به منظور بیان مواضع طالبان در رابطه با صلح به چین سفر کردند گفته می شود که این مقام های طالبان یک بسته پیشنهادی برای حکومت افغانستان نیز داشته اند.

همایون همایون رییس کمیسیون امور دفاعی مجلس نمایندگان، آمریکا را دخیل در این سفر دانسته و گفت: مشکل افغانستان مشکل داخلی و منطقه ای است و ما نمی توانیم حرف هایی را باور کنیم که به خاطر آنها در طول سی سال، ده ها بار فریب خوردیم. آمریکایی ها سیزده سال در افغانستان بودند آنها به هدف و پلان خود رسیدند. آمدن نیروهای ناتو به افغانستان صرفاً به خاطر تجزیه کردن و از بین بردن کشورهای همسایه ما که یکی پاکستان و دیگری ایران است. آمریکایی ها کوشش نمودند که به ترتیبی از داخل ایران مشکل بزرگی برای این کشور ایجاد کنند که این کار را نتوانستند. حالا می خواهند که با تجزیه افغانستان هر دو کشور را تجزیه کنند. به همین ترتیب طالبان را آلت دست خود قرار دادند تا به این هدف دست یابند. ایجاد بخش عمده ای از طالبان به دست خود آمریکایی ها بوده است.

وی سفر دو رهبر ارشد طالبان را برنامه ای از جانب آمریکا دانسته افزود: این سفرها برای مشروعیت بخشیدن به طالبان است و انگیزه صلح ندارد. مشروعیت بخشیدن طالبان در شرایط فعلی به نفع آمریکا است چرا که طالبان در افغانستان خواهان این هستند که چندین ولایت باید به آنها سپرده شود. این ولایات همان ولایاتی است که اگر به نیروهای طالب سپرده شود کشور به سوی تجزیه و به سوی بحران می رود.

همایون در ارتباط با عجولانه بودن یا نبودن حمله ای که جهانیان در سال 2001 به افغانستان انجام دادند گفت: آوردن صلح در افغاستان 5 درصد به دست خود کشور است، 30 درصد دیگر به دست کشورهای منطقه و اما 65 درصد دیگر به دست آمریکایی ها است. آمریکا یک نیروی بزرگ است. کشوری است با اردوی بسیار قوی که درمورد امنیت هر کاری می تواند بکند. تصمیم آمریکایی ها در طول تاریخ هیچگاه عجولانه نبوده است.

رییس کمیسیون امور دفاعی مجلس نمایندگان، تسویه حساب آمریکا با روسیه را در افغانستان دیده نابودی سلاح های روسی را یکی از انگیزه های آمریکا ذکر کرده افزود: آنها پیش از اینکه به افغانستان بیایند در قدم اول تقریبا ده سال با نظام داکتر نجیب از طرق مختلف جنگیدند. آمریکایی ها می دیدند که در افغانستان سلاح های جنگی سنگین و قوی موجود است و کسی پیدا خواهد شد که این سلاح سنگین را در مقابل شان استعمال کند به همین دلیل نیروی طالب را ایجاد کردند تا این سلاح ها در بین خود ما مصرف شود، تقریبا همین طور هم شد. همچنین دلیل اینکه روس ها این سلاح ها را در افغانستان گذاشته بودند این بود که مجاهدین به زودی نتوانند به سرحدات اتحاد جماهیر شوروی برسند. کسی باید پیدا شود تا مقاومتی در مقابل مجاهدین ایجاد کند، این به نفع روس ها شد تا ده سال فرصت پیدا کنند تا از سرحدات خود دفاع کنند. هنگامی که آمریکایی ها متوجه شدند که حالا شرایط فراهم است که داخل افغانستان شوند از فرصت استفاده کردند و داخل شدند. تصمیم آنها برای آمدن به افغانستان از سی سال و یا چهل سال قبل بود.

وی تامین صلح در نظام فعلی را غیر ممکن دانست طرح تجزیه منطقه ای را یکی از توطئه های آمریکا در افغانستان دانست و افزود: تا وقتی که کنترل هر دو نظام چه نظام طالبان و چه حکومت افغانستان از یک نقطه باشد به هیچ وجه صلح نمی تواند به کشور بیاید یک نقطه کنترل است که هر دو طرف یعنی طالبان و حکومت را کنترل می کند. آمریکا این کنترل کننده است و مصارفی که در افغانستان انجام می دهد به قصد این است که دو کشور ایران و پاکستان را تجزیه کند. سلاح اتمی که پاکستان دارد باید گرفته شود ایجاد سلاح نوی که ایران می خواهد نباید به ثمر برسد و بالاخره اینجا به کشورهای خورد و کوچکی مثل پشتونستان، خراسان نوین، بلوچستان و اسماعیلستان تقسیم شود. در این نظام موجود هیچ گاه صلح به افغانستان آورده نمی شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نویسنده محتر م تشکر ازشما.

>>>   برای همین مردم هرچه شود سزاوارآن هستند که هیچکدام بجز منافع شخصی خود به چیز دیگر نمی اندیشند

>>>   آمریکا الان به همه جای افغانستان تسلط داره و رئیس جمهور افغانستان هم کامل مطیع آمریکاست ،پس نیازی به تجزیه ی این کشور نداره .اما از داخل افغانستان میتونه راحت تر کشورهای مورد هدفش از جمله روسیه،چین ،ایران و حتی هند رو زیر نظر داشته باشه و از بعضی جهات به اونها ضربه بزنه.
یه ایرانی

>>>   از ابتدا هم چندان مشروعیت درست نداشت چنانچه جواهر لعل نهرو در نامه به دخترش از زندان می نویسد :
دختـــرم حالا می آییم به کشور همسایه ما بنام افغانستان این کشور جعلی را انگریز برای ایجاد نقطه حایل بین روسیه وهند بریتانوی که تحت سیطره آن است ایجاد کرده است تا از رسیدن روس به مرزهای ایران یا پارس وداشتن مرز مستقیم با انگریز ممانعت گردد

>>>   آمریکا طبق طرح خاورمیانه جدید میخواهد ایران زمین را به هشت تکه پشتونستان و بلوچستان و تاجیکستان و هزارستان و کردستان و لرستان و فارس و آذربایجان تقسیم کند اما کدام غلطی نمیتواند کند.

>>>   يك نسل به زحمت صد نسل به راحت ،

>>>   تجزیه کدام کابوس نيست. تجزیه و مانند تحليل وسيله تجربى است براى پيشرفتها ى دانشورى وحل راه هاى جديد و يا امکانات جديد. تجربه شاخه‌ای از دانش بنیادین است که به مطالعه روش‌های جداسازی، شناسایی و بررسی کمی اجزا طبیعی یا مصنوعی یک ماده و کتله است می‌پردازد. انليز در روانکاوى تجزيه شخصت خودى. انليز تجزيه معادلات است وتوسط تجزيه مجهولات الجبرى حل مى شود. تجزيه و تحليل در اصل دانش بنیادین شیمی است.
توسط همين تجزيه است که پيشرفت و تقکر توليدى بدست مى آيد و *حلقه خبيثه* ديگر تکرار نمى شود. تجزيه در سياست و استقلال مليتها درجمله حقوق شان است. ممالک دموکراتيک, وسازمانهاى بين الملى و حتى کشورهاى با حق ويتو حق تجزیه طلبی را از طریق شورش و یا انقلاب عمومی , و یا همه پرسى و .......مردود نمی‌داند. بطور مثال دادگاه عالی اتحاد ایالات آمریکا !!! و سازمان ملل تجزیه‌طلبی را حق مسلم خلقها دارد تجزيه منظم و صلح آميز و هماهنگ راه حل و گزينه اصلى است براى اين سرزمين که کليه مردمان وملتها و مليتهاى اش براى خود اداريت واستقلال وآزادى داشته باشند.
شکست *حلقه خبيثه* فقط توسط تجزيه امکان پذير است جعلى و تقلبى مى باشد و تجزيه کشور افغان ستان آمدنى است. طلاق در اسلام حق زوج است. طلاق در دين رومن کاتوليک عيسوى هنوز اجازه نيست. کسيکه طلاق شود هم مرد و هم زن نذز حضرت مسيح گرفته نمى تواند. چون که در ممالک دموکراتيک جدايى دين و دولت است طلاق حق مرد و زن است. افغان از تجزيه ببلو ساخته است! چرا? ازخاطر قدرت

>>>   به خدا تجزیه شود به نفع همه هستش وقتی نمیتوانیم بین خود سازش کنیم پس خلاص کنید و تجزیه شوید حداقل در ارامش باشیم .اتحاد بدون رفاه و صلح چه فایده

>>>   بلوچستان پاره تن ایران است هیچگاه تجزیه نخواهد شد

>>>   افغا نستان تجز یه نا پذ یر است کا نفر انس " بن " و تعهد جامعه جها نی مانند فیصله ها و تعهد ها و جر گه های ما افغانان نیست که رنگ قلم هنوز خشک نا شده انرا زیر پا مینما یم هر کسیکه این فکر انحرا فی را در سر دارد باید بداند که هرگاه این امر ناشد صورت گیرد از ترکیه تا هند و اسیای مر کزی زلزله وبه دیگر رو خواهد شد واین ریسک را هیچ عقل سلیم نمی پذ یرد .
صفدری

>>>   ... آمریکایی ها بیش تر از سیاست مستقل ایران نفرت دارند که مانند بعضی کشورها نیمی از درآمدش را صرف خرید اسلحه های به درد نخور از کشورهای غربی نکرده و مانند چکش آمریکا بر سر مخالفان غرب، غربی ها را همراهی نکرده.

>>>   دلایل زیادی وجود داره که غربی ها تمایلی به تجزیه ی افغانستان ندارند یکی از آن ها پیوند طالبان پاکستان به جمهوری های آسیای میانه ی تحت نفوذ روسیه هست. به نظرم نه به امنیت افغانستان علاقه ای دارند و نه به تجزیه ی آن ولی به مدیریت آن بسیار علاقه نشان می دهند.

>>>   سیاست غربی ها کوچ ملیون ها پاکستانی به جمهوری های آسیای میانه و ایجاد آشوب در آن جاست و شما هم با تأخير در شناسنامه ی الکترونیکی در جهت سیاست های آن ها قدم برداشتید. هر چند دیگر هند و پاکستان جزو مایملک انگلیسی ها نیست ولی از آن جایی که آسیای میانه هنوز زیر نفوذ دشمن قدیمی روس آن ها قرار دارد به سیاست قدیمی دور کردن کوچی ها از هند و انتقال آنان به آسیای میانه علاقه نشان می دهند.

>>>   این یک حقیقت هست که امریکا ومتحدین شان هرګزنمیخواهند که درافغانستان صلح بیاید ودرطول تاریخ هم اچنین کاری رانکرده است که بین دومملکت ها صلح راباارمغان اورده باشد تمام عمرشان به شیطانی وجنګ انداختن تیرشده اګرببنین درمدت چندین سال که ما وشما شاهد هستیم درمصر،عراق،لیبیا،افغانستان،یمن،فلسطین وچندین ممالک دیګری ادعاهای دروغین راارایه داشته که حتی به همه مردم جهان روشن وهویداګردید که امریکا به طالبان وداعش سلاحها راتوضیح میکند وازان مستقیم وغیرمستقیم حمایت مینکند ...
(بهرام قل)

>>>   دو ستان عزیز !
دراین را بطه شهید ملت و سیاست مدار دور اندیش داکتر نجیب الله برای مردم افغانستان با رها وبا ها کفته بود که با سقوط حکمت وی دیگر مردم افغانستان در انتظار نیروهای کشور های دیگر با شند . که همان هم شد . فوج پاکستان در وجود طا لبان عسکر ار یکایی و ناتو در وجود اقای کرزی حال که کار از کار کذشته است . حکومت فعلی هم تحت رهبری دو نفر (ع) .( غ) لا درک است گو یا که هیچ ملتی نیست و هیچ مردمی در این سر زمین رندگی ندارند . تا حق خود را که یک حکومت قا ننی کارا داشته باشد بخواهند . یک چیز را با ید اذعان داشت که این مردم نا شکر نمی دانستند که بعد از حکومت قوی ودارای 450000 هزار قوای مسلح 410 بال طیاره جنگی با لاتر از 2000 وسایط زهرهی شا مل تانکهای غول پیکر
4880 میل تو پهای مختلف
170 بال طیاره های هلیکو پتر می 8 ومی 17
طیارات ترنسپورتی 60 بال مجهز بودند .
کشور پاکستان در هراس بود که اگر مجادین ودولت داکتر شیپهد نجیب الله دست بد ست هم بدهند پاکستان نرا به باد فنا می دهند . با ید چاره ای اندیشید . در تبانی امر یکا توانستند که پلان بینین سوان را ناکام نما یند وخوشان داخل عمل گر دند . که در نتیجه با امدن هیولای ...حالت وطن ما چنین شد . با ید انتظار کشید که دیگر چه بلاهای با لای این ملت خواهد امد . بهتر انست که مردم با یک شعار یا مرک یا وطن با امن داخل میدان گر دند . نه طا لب نه امر یکا ونه مجا هدین زیرا همه امتحان خود ها را داده اند .
ک.م از کابل

>>>   ما که از تجزیه افغانستان راضی هستیم از کشتار و خون ریزی ها خسته شدیم بهتر است زود تر این کار عملی شود .
ازهرات

>>>   ( جایی خوانده بودم که ملت و کشوریکه که گوسفند باشد سزاوار است که گرگها بر آن حکومت کنند
جویا - کابل

>>>   مردم افغانستان باید مخالفت های درونی شانرا کنار زند و به تمتم قوت از تجزیه کشور جلوگیری نمایند

>>>   تا که این ترورستان اصل + تروستان نکتایی پوش در جامعه اسلامی وجود داشته باشند ما هرگز آرام نخواهیم دید اینها کسانی هستند که بخاطر بدبختی و ویرانی کشورهای اسلامی به وجود آمده اند
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   برادر هراتی به فکر تجزیه نباش. اولاً آمریکایی افغانستان را تجزیه نمی کنند و در ثانی اگر بخواهند تجزیه کنند مطمئن باش بر اساس ترکیب قومی تجزیه نمی کنند بلکه بر اساس منافع خودشان تجزیه می کنند مثلاً هرات را می کنند بلوچستان. کابل و بدخشان را می کنند جزو پشتونستان. برای هزاره ها فقط غرجستان را می گذارند و برای تاجیک ها هم فقط پنجشیر را می گذارند. ولی این را بدان که قدرت و رفاه هر کشوری ارتباط مستقیمی را مساحت آن داره و همین طور جمعیت اون. در حال حاضر ابرقدرت های جهان آمریکا، کانادا، روسیه، چین، هند، استرالیا و اتحادیه ی اروپا هیچ کدام کشورهای کوچکی نیستند. به امید روزی که همه ی کشورهای اسلامی یا منطقه یک کشور بشن و بهتر از حق و حقوق خودشان دفاع کنند.
یک دوست ایرانی

>>>   بهتر است هرات به سرزمین مادری خود برگردد بقیه هر کاری خواستند بکنند.

>>>   خراسان
بلوچستان
پشتونستان
کردستان
ایران
اینطوری خیلی خوب هست همه به حق و حقوق خود میرسند حق تکلم به زبان مادری خراسان از سبزوار تا بدخشان از سمرقند تا غزنی

>>>   سرود ملی تاجیکستان :
یار ارجمند ما
به بخت ما سر عزیز تو بلند باد
سعادت تو، دولت تو بی‌گزند باد
ز دوری زمانه‌ها رسیده‌ایم
به زیر پرچم تو صف کشیده‌ایم
کشیده‌ایم
زنده باش، ای وطن
تاجیکستان آزاد من
برای ننگ و نام ما
تو از امید رفتگان ما نشانه‌ای
تو بهر وارثان جهان جاودانه‌ای
خزان نمی‌رسد به نوبهار تو
که مزرع وفا بود کنار تو
کنار تو
زنده باش، ای وطن
تاجیکستان آزاد من
تو مادر یگانه‌ای
بقای تو بود بقای خاندان ما
مرام تو بود مرام جسم و جان ما
ز تو سعادت ابد نصیب ماست
تو هستی و همه جهان حبیب ماست
حبیب ماست
زنده باش، ای وطن
تاجیکستان آزاد من

>>>   خراسانی اشتباه می کنی خراسان قلب تپنده ی فرهنگ ایران هست و از ایران جدا نیست به نظرم شما حتی فهرست شاهنامه ی فردوسی را نگاه نکردید. حتی در اقلیم کردستان عراق هم مردم خودشان را ایرانی می دانند. زبان مادری اکثر ایرانی ها فارسی دری هست. اگر به روستاها و مناطق جنوبی ایران سفر کنی دقیقاً به همان لهجه ای صحبت می کنند که افغانستان می بینیم. پیوندهای خونی تاریخی زیادی میان فارس و تخار وجود دارد مثلاً هخامنشیان بعد از شکست از یونان و ساسانیان بعد از شکست از اعراب به تخارستان فرار کردند و در زمان صفویه هم اهل سنت اکثراً به آن جا مهاجرت می کردند. لهجه ی فراه و هرات فرقی با سیستان ایران ندارد و ضمناً مشهدی ها هم تهرانی حرف می زنند. ضمناً بلوچ ها، کردها و گیلکی ها زبان هم را تقریباً می فهمند. بهترین راه اتحاد پاکستان ایران و افغانستان هست.

>>>   برادران فریب نخورید نه ما به هیچ عنوان تجزیه افغانستان را هم نمیخواهیم چه برسد به ایران ،اقوام ایرانی هوشیار باشید این ها توطئه آمریکاست اگر خواستید به فکر اتحاد باشیم مثل گذشته دور قبلا انگلیس ... ایران زمین را تجزیه کرد و اکنون آمریکا ادامه سیاست های خبیثانه انگلیس را ادامه میدهد ما همه مسلمانیم (کرد و لر و فارس و بلوچ و پشتون و تاجیک و هزاره و آذری و مازنی و گیلکی و پامیری) یا عرب یا (ترک و ترکمن و ازبک و قرقیز و قزاق) یا (پنجابی و سندی و بنگالی و کشمیری )همه یک خانواده بزرگ هستیم شما میدانید امروز دنیا دست یهود خبیث است و تمام سیاستمداران آمریکا و اروپا نوکران صهیونیست هستند یک روز به عربها گفتند با ترکهای عثمانی بجنگید به شما یک وطن عربی بزرگ میدهیم اما بعد تمام سرزمینشان را قسمت کردند و هر کدام سالها مستعمره بود ایتالیا لیبی را متصاحب شد فرانسه سوریه و لبنان و الجزایر را گرفت مغرب را به پرتقالیها دادند و عراق و حجاز و یمن و مصر و سودان را انگلیس گرفت بعد هم فلسطین را به یهود بخشیدند و حجاز را به آل سعود دادند درباره تجزیه ایران زمین به آذربایجان و خراسان و افغانستان و کردستان و بلوچستان و تاجیکستان هم که خودتان میدانید در سیاست بازی بزرگ بین روس و انگلیس چه بلاهایی به سر ایران آمد و ایران طبق چندین عهدنامه مفصل در شرق و غرب چقدر کوچک شد بعد از تجزیه چه کسی ایران را متصاحب شد بلوچستان را انگلیس برای خود گرفت و بلوچستان انگلیس نامید آذربایجان و گرجستان و داغستان در قفقاز و ترکمنستان و تاجیکستان را طبق معاهده به روسها بخشیدند آنچه که از خراسان از ایران جدا کرد که بعدها افغانستان نامیده شد به حاکمان ابدالی داد که بلافاصله به دلیل حفظ حدود مرزی هندوستان انگلیس با روسیه توسط بریتانیا اشغال شد و آنچه امروز پشتونستان نامیده میشود ضمیمه هندوستان انگلیس شد ایران باقیمانده یا شیر بی یال و دم را نیز بعدها متصرف کردند و به رژیم پهلوی دادند که نوکر تمام ایشان بود و سالها صاحب امتیاز تمام قراردادهای تجاری و نفتی بودند. برادران اینها تاریخ است بخوانید فکر میکنید اگر تجزیه کنید پیشرفت میکنید !! آقای برنارد لوییس و دیگر جاسوسان پنتاگون که آن طرف دنیا نشسته اندبرای من و شما روی کاغذ نقشه میکشند خوب بلد هستند چه نقشه یا پلانی برای بعد بکشند چون میدانند هرچقدر بین اقوام مسلمان اختلاف بیشتر باشد و سرزمینشان را کوچکتر کنند تسلط بر آنها راحت در میباشد آیا امروز عراق را به چشم خود نمیبینید به کردها که وعده تجزیه دادند چقدر از آنها را در شنگال و کوبانی قتل عام کردند و ائتلاف دروغی ضد داعش خفه خون گرفتند و برای داعش با هلکوپتر سلاح دادند،طالبها را ندیدید در هرات و مزار چه کردند؟ چه کسی حامی آنها است آمریکا اگر میخواست با توان نظامی اش چند روز داعش و طالبان را نابود میکرد ولی خودش آنها را جور کرده و تجهیز میکند تا مثل گرگ جان مسلمانان را بدرند. بیایید بیدار شویم.....
غلامعلی

>>>   سلام دوستان ! خدا آن ملت را سروری داد - که تقدیرش بدست خویش بنوشت . به آن ملت سرو کاری ندارد - که دهقانش برای دیگران کشت . افغانستان یک کشوری جعلی نبوده که نهرو به دخترش نامه فرستاده است بلکه بیشتر از پنج ونیم هزار سال تاریخ داشته ودارد که خراسان بزرگ-آریانای کهن - قلب آسیا و افغانستان امروز را تشکیل میدیهد . هر گاه پاکستان - ایران و افغانستان روی سرحدات خود بایک دیگر صادق باشند و از مرز های یکدیگر شناخته شده ی فعلی بالای یکدیگر تجاوز نکنند منطیقه غیر قابل تجزیه میباشد . ما از سرحدات فعلی افغانستان دفاع میکنیم و مسایل خط دیورند تعلق به برادران پشتون های پاکستانی تعلق دارد . دولت و مردم افغانستان نباید به اموری سرزمین پاکستان و ایران وکشور های آسیای میانه - چین و هندوستان مداخله داشته باشیم ودیگران راهم اجازه ندیهیم که در اموری سرزمین افغانستان سربلند و با افتخار مداخله کنند . تکرار است که سرزمین های بلوچستان - پشتونستا- خط دیورن و یا سرحدات فعلی پاکستان و ایران و آسیای میانه - چین و هندوستان به افغانستان تعلق ندارند زیرا که ما باید از سرحدات فعلی کشور خود دفاع کرده نمتوانیم و چه رسد که به دمبال غربال روان باشیم . ...( بینا )

>>>   این گونه بجای یک ملت قوی چند قوم ضعیف داریم که باز هم بر سر اب و مرز های زمینی به جان هم می افتند

>>>   بگوبه اجنبی! این سرزمین شیران است
همیشه درخورماه است،این خراسان است
زمن پیام،به غرب وبه همرهانش گوی!
که ورطه ورطه شیران وهم دلیران است
خیال خام بسرداری، ای مسافرراه!
ببند رخت سفر راکه جمله ارمان است
به ملک ما تو ندیدی شکست اسکندر؟
هنوزدیده تاریخ بدان هراسان است
زشوروی تو بپرس، رزم شیرمردان را
که تا کنون بدنش،همچوبید لرزان است
ندیدی لادن وهمراهیان بیخردش؟
هنوزدر بدرو بادوچشم گریان است
درود باد، به مردان، راه آزادی!
که صلح ودوستی ازخون پاک ایشان است
شاعر : اهل الدین بحری

>>>   حکیم ابو القاسم فردوسی:
در این خاک زرخیز ایران زمین
نبودند جز مردمی پاک دین
همه دینشان مردی و داد بود
وز آن کشور آزاد و آباد بود
چو مهر و وفا بود خود کیششان
گنه بود آزار کس پیششان
همه بنده ناب یزدان پاک
همه دل پر از مهر این آب و خاک
بزرگی به مردی و فرهنگ بود
گدایی در این بوم و بر ننگ بود
کجا رفت آن دانش و هوش ما
که شد مهر میهن فراموش ما
که انداخت آتش در این بوستان
کز آن سوخت جان و دل دوستان
چه کردیم کین گونه گشتیم خار؟
خرد را فکندیم این سان زکار
نبود این چنین کشور و دین ما
کجا رفت آیین دیرین ما؟
به یزدان که این کشور آباد بود
همه جای مردان آزاد بود
در این کشور آزادگی ارز داشت
کشاورز خود خانه و مرز داشت
گرانمایه بود آنکه بودی دبیر
گرامی بد آنکس که بودی دلیر
نه دشمن دراین بوم و بر لانه داشت
نه بیگانه جایی در این خانه داشت
از آنروز دشمن بما چیره گشت
که ما را روان و خرد تیره گشت
از آنروز این خانه ویرانه شد
که نان آورش مرد بیگانه شد
چو ناکس به ده کدخدایی کند
کشاورز باید گدایی کند
به یزدان که گر ما خرد داشتیم
کجا این سر انجام بد داشتیم
بسوزد در آتش گرت جان و تن
به از زندگی کردن و زیستن
اگر مایه زندگی بندگی است
دو صد بار مردن به از زندگی است
بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم
برون سر از این بار ننگ آوریم

>>>   خطاب به مردمان ایران غربی:
بادی وزید و دشت سترون درست شد
طاقی شکست و سنگ فلاخن درست شد
شمشیر روی نقشه‌ی جغرافیا دوید
این‌سان برای ما و تو میهن درست شد!
یعنی که از مصالح دیوار دیگران‌
یک خاکریز بین تو و من درست شد
بین تمام مردم دنیا گل و چمن‌
بین من و تو آتش و آهن درست شد!
یک سو من ایستادم و گویی خدا شدم‌
یک سو تو ایستادی و دشمن درست شد
یک سو تو ایستادی و گویی خدا شدی‌
یک سو من ایستادم و دشمن درست شد
یک سو همه سپهبد و ارتشبد آمدند
یک سو همه دگرمن و تورَن‌ درست شد
آن طاقهای گنبدی لاجوردگون‌
این گونه شد که سنگ فلاخن درست شد
آن حوضهای کاشی گلدار باستان‌
چاهی به پیشگاه تهمتن درست شد
آن حله‌های بافته از تار و پود جان‌
بندی که می‌نشست به گردن درست شد
آن لوح‌های گچ‌بری رو به آفتاب‌
سنگی به قبر مردم غزنین و فاریاب‌
سنگی به قبر مردم کدکن درست شد
سازی بزن که دیر زمانی است نغمه‌ها
در دستگاه ما و تو شیون درست شد
دستی بده که ـ گرچه به دنیا امید نیست ـ
شاید پلی برای رسیدن‌، درست شد
شاید که باز هم کسی از بلخ و بامیان‌
با کاروان حلّه بیاید به سیستان‌
وقت وصال یار دبستانی آمده است
بویی عجیب می‌رسد از جوی مولیان‌
سیمرغ سالخورده گشوده است بال و پر
«بر گِردِ او به هر سر شاخی پرندگان‌»
ما شاخه‌های توأم سیبیم و دور نیست
باری دگر شکوفه بیاریم توأمان‌
با هم رها کنیم دو تا سیب سرخ را
در حوضهای کاشی گلدار باستان‌
بر نقشه‌های کهنه خطی تازه می‌کشیم
از کوچه‌های قونیه تا دشت خاوران
تیر و کمان به دست من و توست، هموطن
لفظ دری بیاور و بگذار در کمان‌
شاعر محبوب جناب محمد کاظم کاظمی

>>>   ای برادر تاجیکستان هم خراسان تو است
گر خراسان تن بود این پاره جان تو است
در بخارا و سمرقند و خجند و وخش و چاچ
ریشه فرهنگ اجداد درخشان تو است
کابل و بلخ و هرات و گنجه و مرو و حصار
همچو شیراز و سپاهان است، ایران تو است
مرز و بوم آریانا مرز و بوم حکمت است
گر فرو پاشیده است خاک پریشان تو است
ذره-ذره خاک اورا جمع می باید نمود
قطره قطره آب پاکش اشک چشمان تو است
رستمی باید که باشد حافظِ ناموس و ننگ
ورنه داغ بی وفایی نقش دامان تو است
شاعر: بهروز ذبیح الله از تاجیکستان

>>>   مقاله کارل مارکس روزنامۀ دیلی تریبون لندن، شمارۀ 5048 - 24 ژوئن 1857 "قرار داد صلح (با ایران) به تاریخ 4 مارس 1857 در پاریس به امضاء رسید و به تاریخ 2 می 1857 در بغداد تصویب شد. این قرارداد شامل چهارده بند است که هشت بند آن همانند شرایط عمومی در قراردادهای صلح است. بند 5 مشروط است به خروج نیروهای کشور ایران از شهر هرات و دیگر مناطق افغانستان(خراسان) که می بایستی ظرف سه ماه پس از رد و بدل نمودن تصویب نامه به اجرا گذاشته شود. طبق بند چهارده مصوبه، دولت بریتانیا متعهد شده است که پس از تحقق یافتن موارد قید شده، نیروهایش را فورا از بنادر و جزایر متعلق به ایران خارج سازد. جالب توجه این است که در مورد خروج نیروهای ایران از هرات، حتی پیش از تسخیر بوشهر باید یادآور شویم که چنین موردی طی مذاکرات طولانی در قسطنطنیه از جانب سفیر ایران، فرخ خان (امین الدوله غفاری) به لرد استراتفورد دو ردکلیف Lord Stratford de Redcliff صراحتا پیشنهاد شده بود. تنها امتیاز جدیدی که انگلستان در کوران این مذاکرات کسب کرد مربوط بود به استقرار واحدهایش در طول بدترین فصل سال و در طاعون زده ترین بخش از امپراتوری ایران. دربارۀ مصیبتی که آفتاب، مرداب و دریا در طول تابستان بر سر خود اهالی بومی بوشهر و محمره نازل می کند، نویسندگان قدیم و جدید به تفصیل نوشته اند. ولی نیازی به چنین مراجعی نیست، زیرا همین چند هفته پیش، سر هنری راولینسوناز مجرب ترین حقوقدانان و از طرفداران پالمرستون، رسما اعلام کرد که واحدهای انگلیسی- هندی در شرایط آب و هوایی دهشتناک، مطمئنا از پای درخواهند آمد. روزنامۀ تایمزلندن نیز به محض اعلان پیروزی در محمره، نوشت که علی رغم قرارداد صلح، برای حفظ جان سربازان ضروریست که واحدهای نظامی تا شیراز پیشروی کنند. خودکشی یک آدمیرال و یک ژنرال بریتانیایی که در رأس واحدهای نظامی گماشته شده بودند، به علت نگرانی و اضطراب عمیقی بود که از سرنوشت قریب الوقوع واحدهایشان احساس می کردند، و این که مطابق با دستورات دولت نمی بایستی فراتر از محمره پیشروی می کردند. به این ترتیب به یقین می توانیم منتظر مصیبت دیگری باشیم که به آنچه در (شبه جزیره)کریمه روی داد، شباهت زیادی دارد، البته با شدّت کمتر. ولی این بار نه به سبب ضروریات نظامی یا اشتباهات مسخره آمیز دستگاه اداری، بلکه به علت معاهده ای که با شمشیر فاتح نوشته شده بود. در بندهای مصوب معاهدۀ مذکور جمله ای هست که اگر خوشایند پالمرستون باشد، می تواند به گشایش بحث و جدل تازه ای بیانجامد.

>>>   همين اکنون کشور پارچه پارچه است. قانون اساسى کرزى که توسط جرگه ريش سفيدان قرن سنگ خود براى تجزيه اين کشور معادله فورموله کرد. و واژه *ملت و افغان* (افغان ملت) را در قانون اساسى چنين گنجانيد: " ملت افغان = پشتون، تاجيک، هزاره، ازبک ، ترکمن، بلوچ، پشه ي، نورستانی، ايماق، عرب، قرغيز، قزلباش، گوجر، براهوى و ساير اقوام مي باشد. “
"ملت" پديده بود سياسى که در زمان ناسيوناليسم و جنگهاى ناسيوناليستى براى وحدت درونى کشورهاى اروپايى بين دولتهاى اروپايى سر تقسيم جهان سازماندهى و فورمولبندى شد که همين ناسيوناليسم ملت پرستى به امپراليسم و فاشيزم انجاميد. اصلن در زبان هاى ايران زمين - فارسى (با صفت درى) , پشتو با صفت افغانى , بلوچى و کردى و ديگرزبانهاى تورانى و هندى واژه ***ملت*** وجود نداشت . چيزى که وجود داشت واژه **مردم** با مهفوم زبانى! اين مردم زبان مشترک, فرهنگ مشترک, تاريخ مشترك، جغرافيه مشترك، ارزشهاى مشترك, اقتصاد مشترک و ديگر اشتراکات هنرى , ادبى وموسيقى و رسم و رواجهاى مشترک داشتند. کشور نامنهاد يعنى به نام افغانستان اصلن کشور فرهنگى باپيشينه نبوده بلکه مانند پاکستان (درعصر امپريالسيم امريکا) در عصر کلونيالسيم... از بطن رقابت روسيه تزارى وانگليس ... زاىيده شد. دولت- کشور که در نقشه امروزى در زنده گى مردمان تاثير نداشته و حتى امروز ندارد. دولت و نهادهايش براى مردم ازسوى مردم نبوده بلکه وسيله وهدف براى تحقق قدرت حاکمان وبراى مفاد کنسرنها و منافع کشورهاى قدرتمند وبويژه شوروى وامريکا بودند. فقط يک قشر کوچک است که دارايى هاى کشوررا بين خود تقسيم مى کنند. دولت داراى ها را از سوى نهادهاى کارى مالى و پولى و بيمه هاى گوناگون پرداخت مزد , و بيمه بى کارى تقاعدى و صحى مى پردازد ويا کنترول اش رادردستدارد هر کارگر بايد ماليه بپردازد!!! ولى در کشوريکه اقتصاداش در دست خود اش نباشد. آيا از اقتصاد مشتر ک دارد. اقتصاد مشتر ک يک نشانه ملت و يا ويا دولت مشترک است. امروز کمتر از يکسال از انتخابات گذشته پس از چندين ماه ها نتيجه انتخابات اعلان شد و بيشتر از سه ماه مى
گذرد که کشور بدون کابينه حکومت است. گرداننده گان قدرت در کشور , به زبان "ملت افغان" می گویند، که انگار همه ملتها و مليتها را در بر مى گيرند اما منظورشان همان قوم دارد. افغان و يا پشتون است. زمينه سازى: در کشورهاى دموکراتيک واژه هاى ملت و خلق معنى و مفهوم خود را ازدست داده است. دولت و فابريکه ها ديگر از *"*ملى سازى*"*, ناسيوناليز , ناسيوناليستى گپ نمى زند بلگه گلوباليز ( "جهانى شدن") !!! ملت و تابعيت آنقدر مهم نيست. واژه "شهروند" واژه دولت مدرن است که در آن ارزشهاى انقلاب کبير فرانسه برابرى و قانونيت و برادرى شعار داده مى شد. ديگر زبان , دين , مذهب, جهانبينى, تبار قوم و جايگاه در مرکز ديد قرار ندارد بلکه شهروند, همشهرى, هم مهين, و يا باشنده!
موانع براى حق شهروندى!!
1- نام افغان و افغانستان
2- دافغانستان اصلى بچه گان: فرزندان اصلى
3-...ون ااهل و ناخلف" گفتن به غير پشتونها
4- ساختارهاى چندين مليتى
5- قدرت از حاکمان به مردم
6- عدم موافقت ساختارهاى فدرالى
سويس, آلمان, فرانسه و امريکا و حتى انگلستان, و بسيارى از کشورهاى اروپايى سيستمهاى فدرالى دارند!! راه که حاکمان افغان مى روند همان است تاکه افغان نام است: کشور در فغان و افغان است. وحدت ملى مانند سرآب در بيابان اش, ساکنان اش باهم در گير ودار است.

>>>   باعرض سلام من راجع به خبر که طرح تجزیه افغانستان دردستورکارامریکا ... امریکا ازهمان ابتدا که طالبان را به افغانستان فرستاد معلوم بودکه دنبال چیست این من وتو بودیم که خودمان را به نادانی زدیم مثل حالا ریس جمهورکه نتواند کا بینه خودرا تشکیل دهد معلوم است که دنبال درکیری و قوم پرستی وکارهای دیکر ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است