از شوروی تا امریکا در افغانستان
میلیون ها معلول و جانباز، امراض روانی، آوارگی، فقر و نابسامانی سیاسی و اجتماعی و امنیتی و اقتصادی همه و همه محصول سالهای 58 تا 93 است که در طول تمام این 35 سال گذشته بر تبعات و دامنه لطمات آن افزوده شده و هرگز از اثرات آن کاسته نشده است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۸    ۱۳۹۳/۱۰/۶ کد خبر: 86191 منبع: پرینت

35 سال آزگار از روز لشکرکشی مرگبار ارتش سرخ شوروی به افغانستان در 6 جدی 1358 می گذرد؛ روزی که آغازگر خونبار ترین و ضد انسانی ترین فجایع بشری نه تنها در افغانستان و برای یک دهه که در جهان و برای بیش از سه دهه بوده است.

هزاران میلیارد دالر خسارت برآورد شده در تمام ولایات افغانستان با فقط 270 میلیارد دالر خسارت در کابل صرفا عقب ماندگی مالی و زیان های اقتصادی گزاف و کلانی بود که بر ملت و دولت درهم شکسته و ازهم گسسته آن سالیان وارد شد و هرگز غرامتی از مسکو به کابل پرداخت نشد.

میلیون ها معلول و جانباز، امراض روانی، آوارگی، فقر و نابسامانی سیاسی و اجتماعی و امنیتی و اقتصادی همه و همه محصول سالهای 58 تا 93 است که در طول تمام این 35 سال گذشته بر تبعات و دامنه لطمات آن افزوده شده و هرگز از اثرات آن کاسته نشده است.

چنانچه بر بنیاد نظر نخبگان سیاسی و آگاهان بین المللی برای جبران هر سال عقب ماندگی ناشی از جنگ زدگی 10 سال زمان برای ترمیم و احیا و رشد لازم است برای 35 سال ازدست رفته و بر باد رفته قلب تکه تکه آسیا 350 سال زمان و هزینه و برنامه مورد نیاز است تا به نقطه شروع برسیم.

اگر ولادیمیر پوتین این روزها و این هفته ها و این ماه ها دم از نگرانی برای امنیت منطقه پس از خروج نظامیان ناتو یا تغییر مسوولیت های نظامی آنان به تعلیمی در افغانستان می زند و اگر 57 کشور جهان می آیند و می خورند و می برند محصول همان 6 جدی 1358 است و بس!

چه بسا غرامت های انسانی که پرداخت نشد، چه بسا غرامت های منابع طبیعی و معادن زیرزمینی و آثار باستانی که به یغما رفت و تخریب شد و جایگزین نشد، چه بسا غرامت های روحی و روانی و فرهنگی که از خوی این مردم رخت بست و هرگز جبران نگردید...

35 سال پر نشیب و کم فرازی که با انواع و اقسام جنگ های داخلی و استعمار به شیوه نوین در خاک افغانستان مردم را به خون کشاند امروزه در هیچ وصفی نمی گنجد؛ امریکایی که در خاک افغانستان پی اورانیوم و لیتیوم آمد و کشت و جنگید و غارت کرد همان امریکایی است که ناظر کشت و کشتار و غارت شوروی بود.

هرچند نامگذاری این تاریخ بعنوان سیاهترین روز افغانستان و یا روز سیاه برای به یادگار ماندن وحشیانه ترین و خونبارترین جنگ در افغانستان که به تولد طالبان منجر شد می باشد اما این مدار باطل 35 ساله با تکرار پیاپی خسارات مالی و انسانی و بدون کمترین عبرت چیزی در چنته نداشته است نه برای ملت نه برای حکومت.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شــــــــــــــــــوروی اضافه از پنجصــد طیاره جت به حکومت تحت حمایه اش داد برای مامورینش کوپون میداد

>>>   اگرچه بنده نیزبه عنوان شاهد ازآن روزگاران تجاوزارتش شوروی سابق را به کشور ما محکوم مینمایم و درآن زمان الی اکنون به این باوراستم که اشغال نظامی کشور توسط هیچ قدرتی نه شرقی ، نه غربی و نه جنوبی باعث کاهش رنج مردم ما نخواهد شد ، و هیچ سلطه گری به منظور آبادانی کشور تحت سلطه نمی آید ، ولی اشغال افغانستان توسط شوروی سابق باعث این گردید تا ذهن مردمان ما روشن شود ، دنیا را ببینند ، به سیاست علاقه مند شوند ، درجریان های سیاسی آگاهانه اشتراک نمایند . بنده به این نکته که اشغال افغانستان توسط شوروی سابق باعث تولد طالبان شده است به هیچ وجه موافق نیستم . آیا درعراق هم شوروی تجاوز نموده است که گروهی خطرناکتر و بی رحم تر ازطالبان به وجود آمده است ؟ آیا در شاخ افریقا شوروی تجاوز نموده است ؟ منطقه خط تحمیلی دیورند محلی مناسب برای رشد افکار بنیاد گرایانه و طالبانیزم دارد و این بذز انگلیس است آقای محترم نه شوروی سابق . تجاوز الی اکنون بشکل بسیار بی رحمانه تر و وحشیانه تر آن بشکل نرم آن که هم هویج بده و هم چماق از طرف امپریالیستان امریکایی ادامه دارد وتمام سیاسیون ما یکصدا میگویند که امریکایی ها برای ما پول میدهند و این اشغال با اشغال شوروی سابق فرق دارد ، در این باره هم چیزی بگویید وبنویسید.
کوه کن کابلی

>>>   بـــایــد از شـــوروی پـــــرســیــــد زور آی اس آی را دیدیــــد ؟؟؟ هم شمارا ویران ساخت وهم مارا حلا هم صد ها ملیارد خساره برای امریکاغ وارد کرده واز امریکا جزیه میگیرد پــــلان وقــــومانده از آی اس آی گـــــــوشت دهــــــــان توپ افــغــان های جــــاهـــل !

>>>   یاهو !
از ماست که برماست . اگر دیروز مزدوران روس ...خ زمینه تجاوز روسها را بکشور زمینه سازی نمیکردند و شانه به شانه با روسها در پی قتل و کشتار مدافعین وطن نمی بودند ، و آنگاه که روسها بدون حمایت پرچمیها وخلقیها بتنهایی وارد افغانستان میشدند ، مانند انگلیسها بسیار زود وبا خرابیها وخسارت اندک از کشور رانده میشدند ، و بکشور های همسایه که محل اقامت وپرورش رهبران وقوماندن ها و مهاجرین افغان بود ، مهلت کمتر برای آویختن حلقه اطاعت برگردن رهبران وقوماندانها میسر میشد . از اثر کم فهمی سیاسی رهبران چهاد و عدم درک صحیح آنها از موقف غرب امپریالیزم در برابر سوسیال امپریالیزم روس ، غرب توانست که جلو اسپ جهاد را در مقابل روسها بدست داشته باشد و مسیر آنرا خاطر خواه ادامه بدهد . دیروز رهبران ودولت مردان سیاسی کشور کمتر دسترسی به جنایات گذشته دشمنان وطن وکارنامه های جنایی انها وهم پیمانان آنها داشتند که نتوانستند بیهتر در ابعاد وسیع امیال آنها را درک و جولانگاه آنهار محدود ویا مسدود نمایند
، ولی امروز در پرتو ترقی تکنالوجی تیلی کمونیکیشن و مدیاهای الترونیکی وغیره ، علاوه از گذشته سیاه وجنایات امپریالیزم غرب علیه کشور های جهان سوم بخصوص مسلمانان ، هرنوع سپوتاژ ، توطءه وجنایات بکر آنها در کوتاه ترین زمان به سمع مردم میرسد . با آنهم هستند کسانی از تکنوکراتها و سیکولر ها که هنوز هم در اشتیاق دوستی وهمکاری امپریالیزم کله می جنبانند ، تاسف بحال آنها . بنازم مردان راستین را که از آغاز امامت، شیطان بزرگ را به مردمش معرفی وسنگری از حدید را در مقابله ایجاد ، وتا امروز رهروانش باحفظ سنگر سرفراز وکامیاب است .
نیازی

>>>   سال 2015 باید سال دفن ابر قدرت دیگر متشکل از امریکا و غرب باید نامگزاری شود . در این سال باید امریکا نابود شود

>>>   سلام ! دوستان ! نا بسا مانی نه بلکه فاجعه وبحران . این وضع از کو دتای منحوس سرطان شروع وتا امروز که چهل سال از ان سپر ی میشود مردم افغا نستان به خاک و خون می غلتند " نا بسا ما نیها " زما نی در کشور شروع شد که : " دا پشتو نستا ن ز مو نز " آ غاز شد و رو سها از بلند پر وازی داوود خان استفاده نمو ده او را آله ا ی دست خود ساخت . تاریخ زمان خود را بخو ا نید همه چیز برا یتان اشکار میشود. دوستان و صاحب نظران گرا می همیشه مینو یسند که:" نخبگان سیاسی " !!! کدام نخبگان ؟ آ یا در کشور ما وا قعن" نخبه سیاسی " وجو د دارد ؟ هر گاه نخبه سیاسی میداشتیم به این روز و بحران همه جانبه نمیبو دیم . بمجرد تولد نا میمون پا کستان نخبگان واقعی کشور یا تبعید شدند ویا در زندا نهای مخو ف استبد اد نظام قبیله سا لا ری جانهای خو یش را از دست دادند . علت العلل بحران و فا جعه و عقب ما ندگی کشور دو چیز است . یک : اند یشه عقیب گرا یانه ی قرون وسطاءی و قبیله و قوم پرستی . دو : عدم مو جودیت نخبگان سیا سی در همین برهه زما نی .
صفدری

>>>   اونویسنده محترم.فرض کنیم که شش جدی بد ترین روز وسیاه ترین روز زندهگی وتاریخی خوانده میشود.محترم کافران غیرازان هم دشمنان اسلام ومسلمانان هستند.ولی برادر جان از واقعت هیچگاه نباید چشم پوشی کردکه هشت ثور نه چندان تاریخ طلایی برای ما مانده چراکه ماوشما شاهد گذشت 35 سال بودیم مسلماناان وافغان ومجاهدین خود ما که بالای از هیچ عمل نا مشروغ غیر انسانی صرفه جویینکردندکافر خو غیرازانهم کافر است وبودواینراهم فراموش کرده نمیتوانیم که ها زیربناهای اقتصادی تولیدی واجتماغی مارا ویران کردند تاراج وطیارهای جنگی محاربوی وتانک های عسکری ته اره پارچه پارچه کرده به وطن باداران خود روان کردند اوروزهم فراموشم نمیشود که گلبدین...ماشین های مطبعه دولتی رااتش زدند معارفه از بین بردند زراعت مالداری را از بین بردند گم شان کو خدا این کافرهارادر غضب خودگرفتار کندمسلمانها وافغانهای ما را انصاف ونیکی هدایت اگر هدایت نمیشوند اینهارا هم تباه وبرباد کند.غیراز این ما هم چندان در پوست پاک نیستیم چرا که گفتند احمق در دنیا باشد مفلص در نمیمانددرهر عرصه ماخود ما خوده متهم کنیم اول هفت تنظیم وحال هفت رهبر بی مغز تا وقتیکه این هفت رهبربه غلطی های خود پی نبرند گذشت نکنند شاید ازاین کر ده هنوز زبون پزمورده وناتوان خواهد شویم.از کفرنی بلکه از افغانهای خود گله مند شویم وسلام.
قرغیوال.

>>>   هموطن ! تا زمانیکه من و تو حقیقت را نگوئیم، تا زمانیکه من و تو اسلامیت و انسانیت خود را واقعی نسازیم و بخاطر افکار ترزیق شده توسط مغرضین سخن بگوئیم حال ما بهبود نخواهد یافت،تا زمانیکه ما، خود را نشناخته ایم، دوست و دشمن را تشخیص نکرده ایم، داروی درد ما بدست نمی آید. تا زمانیکه ما هردو چشم خود را باز نکرده ایم، نمیتوانیم، واقعیت ها را نظاره گر باشیم!!!
یک هموطن غیر وابسته

>>>   تمام بدبختی افغانستان در دوچیز خلاصه می شود:نبود منافع مشترک و وحدت ملی، تازمانی که به حس یک ملت بودن نرسیم هیچ وقت نمی توانیم امیدوار باشیم که می توانیم کشور مستقل و آباد و مقتد و خود کفا داشته باشیم. وقت یک قوم خود را صاحب اصلی این سرزمین بداند و دیگر ساکنین اصلی و بومی این آب و خاک را مهاجر بگویند چطور ممکن است کشور بسوی ثبات سوق داده شود. درچنین وضعیتی بستر مناسب برای نفوذ سازمان استخبارات کشورها ذینفع در افغانستان خواهد. در این برهه حساس بر روشنفکران و دلسوزان مملکت است که به دنبال راهکار عملی برای ملت سازی باشند و اگرنه این در بدری ادامه خواهد یافت.
علی امیری

>>>   هیچ کشور رایگان به افغانستان کمک کرده ولی سیاست شوروی سابق علی الرغم مشکلات به مراتب خصلت بشردوستانه داشت که متاسفانه پاکستان و دیگر کشور موانع جدی را برای افغانستان ایجاد نمودند.

>>>   ...اگر شوروی در کشور تجاوز کرده بود، بر ضد فرستادگان و نوکران غرب و سعودی و شیوخ مست در عیاشی می جنگید، ساخت و سازی هم داشت. مکروریونها، بند های برق ، شاهراه ها و غیره. در تمام عرصه ها با وجود ادامه جنگ، کار های زیربنایی ادامه می یافت. با اشغال 58 کشور، یک فابریکه را که حد اقل یک هزار بیکار یا گرسته شامل آن شده باشد و آن هم به گفته دروغگوی ها یا راستگوی ها با صرف هزاران ملیون چه که ملیار دالر، پس کدام اشغال کمکی به مردم کشور بوده است؟ بازهم پروژه های عام المنفعه ی شوروی انسانی و بشری بود که تاکنون پا بر جاست. مثل سرک کابل قندهار امریکا بعد از شش ماه خراب نشد. سرک سالنگها چهل سال خراب نشد و تا هنو هم بعد از چهل سال مورد استفاده قرار دارد. این را نیت پاک انساندوستانه گویند. چرا بیطرفان قضاوت نکنیم؟
غلام عباس از سیدنی

>>>   نویسنده محترم هنوز خواب هستی . لطفاء بیدار شو واین شعر را بخوان.
به ویرانی این اوضاع هستم مطمین زیرا/ خرابی گراز حد بگذرد اباد میگردد . از سال 1300 تا 1357 شاهان خوردن ومردند ومردم درمغاره ها حتی مرکب نداشتند خوبترین اسلحه شان غولک بود اماامروز.......... مردم از فندقستان به انگلستان رسیدند لطفاء ازین حالت کبر نکنید به اصل قانون طبیعت مراجه نمایید درمی یابید که قبل ازهر ابادی ویرانی حتمی است.بابا ها می میرند تانواسه هاپدر شوند.
م.ا.کابل

>>>   نه شرقی ونه غربی ونه همسایگان ونه طالبان فقط حکومت جمهوری مستقل اسلامی افغانستان . برخی به دامان این افتاده اندوبرخی به دامان ان
روسیه باید غرامت صدهامیلیاردی افغانهاوتجاوز ارتش سرخ راپرداخت نماید وپی گیری ننمودن دولت ازبی کفایتی یاترس حق رازایل نمی کند اگرنیت شوروی دسترسی به آبهای گرم دریای عمان بود ودراین راه شاید به مزدورانشان کمک های مالی هم می کرداماتادورافتاده ترین معادن راشناسایی برای استخراج نمود انتیک هارااستخراج نمود وازهمه مهمترپایپ گازشمال کشور رابه خط سرسری شوروی وصل کرد که گازافغانستان به شوروی به تارج می رفت .
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   تمام بدبختی های که تا فعلا دامن گیر ما افغان هاست آغازش همان آغاز تجاوز روس بر افغانستان است ... به روسها وحامیان شان.
ملا تره خیل کابل

>>>   تمام بدبختی مردم ما از این است که یکتعداد خاین و خود فروخته... مکاتب را سوختاندند ، پل ها را ویران کردند ، فابریکه جات را چوروچباول نمودند و مانند آهن پاره به پاکستان انتقال دادند ، تحصیل کرده گان را کشتند ، بنام خدا و دین به قدرت رسیدند و به چور و غارت دارایی ها عامه شروع نمودند و هنوز هم تحت عنوان عالم دین میخواهند خاک به چشم مردم بریزند ... به حامیان پاکستان و ... به ملاتره خیل کابل

>>>   اشغال امریکا مهلکتر وخطرناکتر است نسبت به اشغال شوروی درافغانستان قراری احصائیه گیری که صورت گرفته تنها در سال 2014 به تعداد 17252 نفر کشته وبه تعداد 29525 نفر جراحت برداشته است اگر همین ارقام را ضرب در 13 سال کنیم کشتار وتلفات آن بیشتر نسبت به شوروی میباشد،ودیگر احصائیه گیری صورت گیرد جنگ های فرهنگی وعقیدتی که روان است فعلا خطرناکتر از کشتار وخانه ویرانی شوروی میباشد مگر متاسفانه امروز امت را نظام خبیث سرمایه داری مشغول مصروف منفعت نموده از ظلم وتجاوز استعمارگران بی خبر وبی تفاوت میباشد، اگر دررابط به تجاوز وکشتار استعمارگران غربی فکر شود که چی نوع ظلم وجنگ های را بالای مسلمانان تحمیل کرده ومیکنند منفعت وسرمایه سودی شان در بانک ها استعمارگران به خطر مواجه میشود، او خطر در آخرت یا وقتی زیر خاک شد مواجه میباشد به آن ایمان ندارد .
کود (210)

>>>   سلام دوستان و نظریات نیک شان ! یکی سوسیال امپریالیزم و دیگر امپریالیزم میباشند ودر تاریخ بشریت هردو کشور گشا بودند که یک سیکه و دو روی میباشند . سوسیالیزم علمی در زمان لی لین بود و اما در آنزمان هم کشور های مستطقیل آسیای میانه را تحت ستم قرار دادند که روس ها باداری میکردند و حتی زبان روسی را بی شرمانه به عوض زبان های ملی دیگر کشور ها قرار داند که هر گز این عمل هم سوی به مرام سوسیالیزم علمی نبوده و نخواهد بو د . اشغال افغانستان زمانی صورت گرفت که شوروی از مسیر اصلی اش انحراف کرد . در ارتباط آمدن شوروی در افغانستان علل و عواملی مختلیفی وجود دارد ( درونی و بیرونی ) . 1- شرایط عینی و ذهنی مساعد نبود 2- شناخت درست از ساختاری افغانستان نداشت 3- خلقی ها مزدور و پرچمی های بی تلی غلام باداران خود را فریب دادند 4- باید یکبار خود را از تاریخ جنگهای انگلیس و مردمان شجاع افغانستان آگاه می ساختند . 5- از سیاست غرب و پلان های بریتانیای سابق و شکست خورده به اندازه سری سوزن روس ها آگاهی نداشتند و یا اینکه شوروی ها و غربی ها در اشغال افغانستان هم پیمان بودند 6- روس های بی فرهنگ از منطیقه و از همسایه گان افغانستان چیزی را نمی دانستند . 7 - بهر صورت عامل همه جنایات - ویرانی - کشتار و آمدن دوباره انگلیس ها و غربی ها روز سیاه کودتای ننگین 7 ثور و خلقی های مزدور و ادامه دهند اشغال 6 جدی میباشد . 8- 7ثور و روس ها عامل کشتاری روشنفکران عدالت خواه و فرار مغزها از افغانستان میباشد . 9 - جنگهای تحملی تفنگ سالاران رهبران چوکی خواه و دالر طلب مجاهدین عامل آمدن جامعه جهانی و سر انجام دایم بودن قوت های امریکاه در افغانستان شد که امروز همان اشتباه که روس ها کردند و امریکای ها نیز تکرار کردند . 10 - نه روس ها و نه امریکای ها شناخت درست از ساختاری درونی - سیاسی و تضادی افغانستان در ک نکردند و هیچ کدام شان به خاطر افغانستان کاری انجام ندادند و کار را به اهل کار نشپردند به جز غلامان شان که از مردم و از جامعه دور میباشند . سر انجام قسمی که روس ها ناکام بر امدند و صلح را تامین کردن نتوانیسند و امریکای ها نیز امروز نا امید و به جنگ خاتمه دادند نتواتیسند که آمدن شان آوردن صلح در افغانستان بود . روس ها خیال آب های گرم را داشتند و غربی ها خیال رفتن به آسیای میانه را که نشد . زنده باد سیاست اسلامی و انسانی غیر وابسته در افغانستان به هویت ملی همه اقوام با هم برادر .
(بینا )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است