پاکستان همیشه بازیهای معکوس داشته باشد
رییس جمهور طالبان را مخالفین سیاسی می گوید، رییس امنیت ملی مزدور و دشمن افغانستان و تروریزم می گوید، رییس اجرایی هم آنها را دشمنان و قاتلین مردم افغانستان می داند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۸    ۱۳۹۳/۹/۲۹ کد خبر: 85895 منبع: پرینت

یک روز پس از حمله ای خونبار به مکتب زیر اداره ارتش پاکستان در پیشاور که در آن بیش از 140 تن کشته و بیش از دوصد تن دیگر زخم برداشته اند، راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان به افغانستان آمد تا با مقام های افغانستان در مورد مبارزه با هراس افکنی گفتگو کند. طالبان پاکستانی آن را برعهده گرفته اند اما طالبان افغانستانی آن را به شدت محکوم کرده اند. هنوز پشت پرده سفر رییس ستاد ارتش افغانستان به کابل واضح نیست. اما اکسپرس تریبیون پاکستان سفر راحیل شریف را به افغانستان به منظور گفتگو با مقام های افغانستان درباره تحویل گیری ملافضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان گفته است. آمدن وی در این زمان حاوی چه پیامی است؟

مولانا فرید آگاه امور سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: سفر راحیل شریف به افغانستان، اگرچه در موقعیتی حساس و خاص صورت گرفته و از قبل برنامه ریزی شده نبوده است اما بازهم از جمله سفرهایی است که بیست و یکبار توسط رییس جمهور گذشته افغانستان و یکبار هم توسط رییس جمهور موجود تکرار شد. این سفرها از جمله تشریفاتی است که دو طرف در موقعیتهای حساس دارند. سفر راحیل شریف به افغانستان فقط یک پیام دارد و آن پیام هم به مردم پاکستان است. که به آنها بگوید که این هند و افغانستان هستند که در ناامن ساختن پاکستان و در قتل مردم شما دست دارند. فقط به منظورگمراه ساختن ذهنیت مردم پاکستان و انداختن بار ملامت کارها و تقصیرات خودشان بر کشور ما است.

وی در رابطه با سیاستهای پاکستان در قبال افغانستان عنوان کرد: پاکستان این زرنگی را داشته که همیشه بازیهای معکوس داشته باشد، این کشور یکی از وزرای افغانستان را در سفر رییس جمهور به آنجا مامور می سازد که به دست بوسی فضل الرحمان برود، پاکستان با آنکه نهایت فساد و فحشا در آن جریان دارد، می گوید، جنگ در آنجا روا نیست اما در افغانستان جهاد و روا است. پاکستانی تا امروز از دنیا به نام مبارزه با تروریزم پولهای فراوانی گرفته است. مبارزه با تروریزم به این دلیل در پاکستان صورت می گیرد که ادعا می شود در مرزهای افغانستان تروریزم و دشمنان پاکستان وجود دارند. تا امروز این کشور توانسته است هم دنیا را فریب دهد و هم تمام مسایل خود را بر سر افغانستان بیندازد.

مولانا فرید در رابطه با موضعگیری دولتمردان ما در قبال تروریزم و پاکستان افزود: دلیل این سوء استفاده های پاکستان از کشور ما این است که زمامداران ما هنوز هم نگفته اند که طالبان دشمنان ما هستند، به صراحت نگفته اند که طالبان مردم را می کشد، به صراحت نگفته اند که پایگاه طالبان در پاکستان است. فقط گفته اند که ما در افغانستان با مخالفین سیاسی و با برادران ناراضی مواجه هستیم. پاکستانی ها این مهارت را در دیپلماسی دارند که بازهم قضیه را معکوس جلوه دهند.

این آگاه امور سیاسی، دلیل محکوم کردن حمله به مکتبی در پاکستان را توسط طالبان اینچنین بیان کرد: هیچ دلیلی ندارد به جز اینکه اطفال چند ولی نعمت طالبان در آنجا کشته شدند، چند تن بچه های آی اس آی کشته شدند، بچه های جنرالهای پاکستانی که طالبان را تجهیز می کنند و به افغانستان می فرستند. آنها هیچ وقت حملاتی را که در افغانستان جان صدها فرزند این وطن را می گیرد محکوم نمی کنند. حمله ای را که قدسیه در آن شهید شد محکوم نمی کنند. این محکوم کردن فقط برای راضی نگه داشتن ولی نعمتهایشان است و بس.

فرید، تمام زمامداران پاکستان را در جنگ با افغانستان متحد دانسته افزود: پاکستانی ها امروز نشان دادند که سیاستمدار، ملا، طالبان، چپی و راستی و آی اس آی تماما متحدانه موضع گرفته اند که باید علیه تروریزم جهاد اعلام کنیم. ای کاش زعمای افغانستان از آنها یاد می گرفتند. اما در افغانستان دیدگاه زعما درباره دشمن چیست؟ رییس جمهور طالبان را مخالفین سیاسی می گوید، رییس امنیت ملی مزدور و دشمن افغانستان و تروریزم می گوید، رییس اجرایی هم آنها را دشمنان و قاتلین مردم افغانستان می دانند. وقتی ما در یک کشور بین سه ارگان و سه شخصیت وحدت نظر نداشته باشیم. پاکستان این جرات را به خود می دهد که تمام گناه خود را بر سر مردم افغانستان بیندازد و این مردم مظلوم بار بی کفایتی بعضی رهبران سیاسی افغانستان را به دوش بکشند و هر روز خون دهند.

وی پیرامون طالبان اظهار نظر کرده اضافه کرد: طالب کسی است که مردم افغانستان را می کشد، ما باید او را دشمن بخوانیم. رهبران ما باید تعریف مشخص بدهند. کسانی در اطراف رییس جمهور، در همین حکومت، در همین وحدت ملی هستند که بسیار جانانه از طالبان دفاع می کنند. تا زمانی که وضعیت بدین گونه است کشور نمی تواند خیانت پاکستان را به رخش بکشاند و بگوید تو خاین هستی. مجبور است که منفعلانه در برابر پاکستان بایستد و این کشور تمام تقصیرات خود را بر کشور ما بیندازد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام وعرض ادب دارم برای تمامی هموطنانم : ای کاش ماهم مثل کشور های کفر به یک قول وقرار میبودیم که امروز به چنین مشکلات برنمی خوردیم بله این مسله واضح وروشن است وقتیکه ما میخواهیم به عمق یک مسله برسیم باید اول از آن تعریفی درست وبجاد اشته باشیم آن وقت است که ما درعمق ان پی میبریم وکامیاب میشویم مثلا در مضامین مکتب هر مضومن از خود تعریفی دارد که ما را به اصل مقصد می رساند موضوع طالبان نیز چنین است من باگفتهائی جناب عالی قدر رئیس صاحب اجرائیه حکومت وحدت ملی وجناب آقای فرید هم نظر هستم تا زمانیکه ما از طالبان تعریف مشخص نادشته باشیم مانمی توانیم به یک صلح دائمی برسیم وقتیکه یک شخص شخص دیگری را از بین میبرد طبعا که او قاتلین است واگز چنین نیست بفرماید جناب رئیس صاحب جمهور کسانیکه سرقت میکنند سارق نگویند کسیکه ترور میکنند تروریست نگویند وکسیکه کسی ره قتل میکنند قاتل نگویند همه ره مخالفین سیاسی ایراد نمایند وقتیکه کشت قاتل است چی از نظر قوانین افغانستان چی از نظر دین مقدس اسلام ویا چی از نظر قوانین کشور های بلوک غرب باید مردم این را بفهمند که طالبان وحامیانشان دشمانان مردم افغانستان است ورئیس جمهور ما نیز نباید ملت را فریب دهد بگذارد که دوست ودشمن مردم افغانستان مشخص شود اگر مخالفین سیاسی صدا کنی هم میکوشید ویا اگر برادران ناراضی صداکنی میکشدو... رئیس جمهور مادیگر نباید خود را درکوچه حسن چپ بزند خودش از همه بهتر میداند. وسلام
محمدعمر(سیغانی)

>>>   اقای مولانا فرید زعمای افغانستان تاحد به منافع علیای کشور پابند هستند ولی زعمای ګروه شروفساد شمال که شما هم جزان هستید هیچ نوع پابندی به منافع علیای کشور ندارند
نبی زاده ازشهرباستانی هرات

>>>   اقای نبی زاده ازشهرمولاعلی نظر شما مورد تائید اکثریت قاطع مردم افغانستان قراردارد
داوود کلکانی از چاریکار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است