پاکستان تغییری نمی کند ما باید تغییر کنیم
پاکستان تغییری نمی کند، بلکه این ما هستیم که باید تغییر کنیم. باید افکار سیاسی و روانشناسی سیاسی ما را در برابر پاکستان تغییر بدهیم. بدون این کار به پاکستان نمی توانیم پاسخ دهیم 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۷    ۱۳۹۳/۹/۲۹ کد خبر: 85894 منبع: پرینت

پاکستان در برابر هیچ رژیمی از افغانستان نیکو نبوده است. پاکستان تغییری نمی کند، بلکه این ما هستیم که باید تغییر کنیم. باید افکار سیاسی و روانشناسی سیاسی ما را در برابر پاکستان تغییر بدهیم.
پدر طالبان می گوید: تا زمانیکه نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نشوند، حملات طالبان متوقف نخواهد شد، جنرال حمید گل رییس پیشین استخبارات پاکستان در گفتگو با روزنامه محلی نیو سنترنشنال گفته است: اگر نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی بمانند حملات ادامه خواهد یافت و هیچ چیز نمی تواند آن را متوقف کند.
جنرال حمید گل که به خاطر نقشش در ایجاد گروه طالبان به پدر طالبان معروف است گفت: خروج نیروهای خارجی پیش شرط اصلی و قبل از هر چیز دیگر در افغانستان است. پیش از این مولانا فضل رحمان رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان گفته تا هنگامی که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نروند جنگ در افغانستان متوقف نخواهد شد. سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان چندی پیش گفته است که طالبان افغان دشمن پاکستان نیستند و نباید هدف قرار گیرند.
این در حالی است که به تازگی وزارت خارجه ی پاکستان تلاش حکومت افغانستان را برای جلب کمک چین به روند صلح افغانستان فکری نادرست خوانده است. سخنگوی وزارت خارجه ی پاکستان می گوید اگر کسی به این فکر باشد که پاکستان را از سوی چین زیر فشار قرار می دهد هنوز هم نادرست فکر می کند. اما چرا سخنان جنگ افروزانه ی سیاستمداران پاکستان با خاموشی حکومت افغانستان استقبال می شود.

جاوید کوهستانی تحلیلگر مسایل نظامی در برنامه «فراخبر» گفت: برخی از سیاستمداران کشور سیاست افغانستان را با تاخیر متوجه می شوند. گاهی برخی از حلقات در افغانستان هستند که متوجه درک سیاستهای پاکستان نبودند، آنها یا شناختشان از استراتژی پاکستان وارونه بوده است یا تحت تاثیر یک سری روابط شخصی با احزاب، چهره های ناسیونالیست پاکستان بوده اند. این درک نادرست از این وضعیت به ما آسیبهای بسیاری رساند.

وی پیرامون قوی شدن پاکستان در برابر افغانستان عنوان کرد: کاش درگیری میان نخبه های ما میان کسانی که در سیاستهای افغانستان مطرح هستند میان رییس جمهور موجود و قبلی افغانستان، تیم رییس جمهور موجود و رییس جمهور قبلی افغانستان از میان برود و با تجربه ی سیزده سالی که از پاکستان، سیاستهای تروریستی و هویت های طالبانی که در افغانستان هستند، به نتیجه برسیم.

کوهستانی سیاستمداران کشور را در شناخت دشمن ضعیف دانسته افزود: هم گذشته و هم سیزده سال را بسیار آشکار بیینم و برای آینده سیاست گذاری کنیم. در سیزده سال گذشته صداهایی از درون ارگ افغانستان و منابع قدرت افغانستان به نفع طالبان بلند شد و طالبان را یک نوع پوشش حمایتی در برابر نیروهای مقاومت کردند و حفظ نمودند. دلیل آن ضعف شناخت ما از پاکستان و از دشمنان ما است. ما توان شناخت از منافع ملی خودمان و از سیاستهای دشمنانمان را نداشته ایم. بسیاری از سیاستمداران هم ممکن است ناآگاهانه آب در آسیاب پاکستان و طالبان و آی اس آی منافع شان ریخته باشند. این ناخودآگاه بوده است. بخشی هم آگاهانه این کار را کرده اند چون تحت تاثیر پاکستان بوده اند. اکثریت افراد حکومت برخاسته از متن کویته و پشاور و اسلام آباد بوده اند آنها در آنجا مستعمره گیر بوده و در آن نظام مشارکت داشتند. همانها بودند که اجازه ندادند که ما به تعریف واحد از دشمن برسیم. گذشته رابازنگری و برای آینده برنامه ریزی استراتژیک کنیم و به این کمبودها فایق آییم.

کوهستانی در رابطه با سخنان حمید گل گفت: در این شکی نیست که حمید گل حامی طالبان و حامی القاعده است و خط مشی حمید گل از گذشته ها در مورد افغانستان بسیار روشن است. چهره ای تاثیرگذار از نظر روابط با احزاب اسلامگرای پاکستان دارد و از آنها حمایت کرده است، اکثریت شبکه های اسلامگرای پاکستان در زمان ریاست وی در آی اس آی شکل گرفتند و حمایت شدند، در جنگ کشمیر و در جنگ افغانستان تعلیم دیده اند و همکاری کرده اند. حتی با آسیای میانه تعلق بسیار نزدیک داشته است.
وی با رهبران زیادی از افغانستان در تماس بوده است و رابطه ی بسیار نزدیک داشته است. ما می توانیم اجماعی عمومی انجام دهیم یعنی مجموعه گذشته افغانستان را مورد بررسی قرار دهیم که سیاست پاکستان دربرابر هیچ رژیمی از افغانستان نیکو نبوده است.

کوهستانی بادرنظرداشت سیاست پاکستان و تفاوت افغانستان با آن کشور افزود: پاکستان تغییری نمی کند، بلکه این ما هستیم که باید تغییر کنیم. باید افکار سیاسی و روانشناسی سیاسی مان را در برابر پاکستان تغییر بدهیم. بدون این کار به پاکستان نمی توانیم پاسخ دهیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا حرف اساسیه
M.S.T

>>>   اقای کوهستانی ماکه نه مرد زدن هستیم ونه حوصله وطاقت ضربه های مهلک دشمن را داریم بگذار دیگران چند تا انها را بزنند حتما تغییر مینمایند
مکن بر زیر دستان ستم که دستیست بالای دست توهم
وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
مگر راحل شریف و دیگر شریف ها کوراند که همه روزه حادثه ای مدرسه ای نظامی پیشاور در کشور ما تکرار میشود درحالیکه ما این حادثه وهمه حوادث ناگوار را در همه جا محکوم مینمایم یک روز نه حکومت ونه هم ملت پاکستان ماجرا های ماجراجویان را در وطن وبالای ملت ما محکوم نکردند انا لله وانا الیه راجعون
شیخ علی بلخابی سرپلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است