گوسفند بغداد و انسان کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۳۹۳/۹/۲۹ کد خبر: 85842 منبع: پرینت

در مضمون دری که نمی دانم صنف چندم بود، در مکتب خوانده بودم که در زمان خلافت عمربن خطاب، "پُلی" در بغداد شکسته بود. چوپانی با رمه گوسفندانش از پل می گذشت که ناگهان، پای گوسفندی ضعیفی در شکستگی پل فرور می رود و می شکند. دوازده سال پس از درگذشت عمربن خطاب، فرزندش عبدالله او را درخواب می بیند و جویای احوالش می شود که ای شَهی عادل و امیر مومنان! خداوند با تو چگونه حساب و کتابی کرد؟

عمر می گوید: دوازده سال است که من مورد مواخذه قرار می گیرم. گوسفند ضعیفی که در زمان خلافت من پایش در بغداد شکست، صاحبش به دامنم دست برده که چرا تو خلیفه و زعیم مردم بودی و از شکستگی پلی که روزانه هزاران انسان و مواشی از آن عبور می کرد، آگاه نبودی و گوسفند بیچاره من حین عبور ازآن پل، پایش شکست!

با این حال او برای شکستن یک پای گوسفند، دوازده سال مواخذه شد و مورد بازپرسی قرار گرفت، نمی دانم خداوند کسانی را که در سایه حکومت شان، روزانه ده ها انسان مظلوم، زن، کودک و... سربریده می شود و خون های شان به ناحق ریخته می شود، چگونه مورد بازپرس قرار می دهد، یا اینکه اینها گاهی هم مورد بازپرس وجدان و ضمیرخود قرار می گیرند یا خیر؟

جالب اینکه رییس جمهور ما، در روز تحلیف اش، خطبه معروف ابوبکر را که حین تصدی سمت خلافت مسلمانان ایراد کرده بود خواند و در چند مورد دیگر هم خطاب به مردم گفت: اگر من به بیراهه رفتم، شما به راه راست هدایتم کنید و اگر به راه راست رفتم، کمکم کنید...



حفیظ الله مصداق


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من تصور نمیکنم که رهبران دیروزی و امروزی به این روایات،احادیث و آیات معتقد بوده باشند در غیر آن چطور امکان میداشت که به هزاران انسان توسط خود شان،اوامر شان و یا در حیطه حاکمیت شان به قتل برسند.
کوهی

>>>   من به رییس جمهور غنی تنها یک چیز میتوانم بگویم! پچه جان لوگری، رفتارت کوک زری ، رفتارت کوک زری. مردم را بازی دادی، به قتل گاه میبری، به قتل گاه میبری.

>>>   مصدق صاحب مرا یکبار دیگر تکان دادی ودلم راتکه تکه کردی اگر حرف هایت راست باشد وای بحال ان دوست عزیزم که تمام پلها وپلچک هارا بخاطر مامردم بیچاره منهدم کرد ولقب پل پرانک راگرفت وماهم ازکارش ستایش کردیم برایش دعا ها فرستادیم حالا شمامیگویید که پل پراندن چقدر گناه دارد . لطفاء بما هم چیزی بگو تا مابه وقت ان پل پرانک برسیم که عزابش کم شود نکند کاری عاقل که بارارد پشیمانی.
م.ا.کابل

>>>   مصداق صاحب خداوند شما را عمر طولاني دهد
يعني از عمر غني و عبدالله كم كند و به عمر شما بي افزايد
دكتر. رشيدي از ديار غربت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است