حضور آمریکا برای ما مضر بود
هر کس تصورش بر این است که ما با حمایت خارجی ها می توانیم با عزت و سرافرازی زندگی کنیم، تصورش تصوری مزدورانه است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۸    ۱۳۹۳/۹/۲۷ کد خبر: 85789 منبع: پرینت

تا دو هفته دیگر ماموریت نظامی نیروهای آمریکایی در افغانستان تمام می شود. در این روزها حملات تروریستی و حملات طالبان در افغانستان افزایش شدیدی یافته است. در سیزده سال گذشته آمریکا و سایر همکارانش در افغانستان مشغول نبرد با تروریزم بودند. حالاکه ماموریت آمریکا در افغانستان تمام می شود، آیا تمام شدن ماموریت نظامی آمریکا به معنای ختم جنگ است یا که پروژه جنگ آمریکا در افغانستان تمام می شود. مردم افغانستان توقع دارند که جهان و جامعه جهانی در کنار اردو و در کنار دولت افغانستان بایستند تا تمامی نگرانی های امنیتی رفع شود. نیروهای امنیتی و ارتش و پولیس چقدر این توانایی را دارند، اگر نیروهای آمریکایی در کنار ارتش افغانستان نباشند توانایی مبارزه با افراطیت و تروریزم و طالبان را دارد یا خیر؟

موسی فریور استاد دانشگاه در برنامه «1+99» گفت: متاسفانه پس از آمدن کمونیست ها در افغانستان و دراز شدن پای اشغالگران روس در افغانستان بیگانه پروری به مرور زمان به یک فرهنگ مبدل شد. هم روسها و بعداً آمریکایی ها و بالطبع همسایه های طماع ما کوشش کردند فرهنگ بیگانه پروری را در افغانستان به یک فرهنگ مروج و حتی مد روز مبدل بسازند. این فرهنگ مبتذل و کشنده اعتماد به نفس را نه تنها نزد بیگانه پروران به صفر رساند بلکه اثرات ناگواری را در کل سلامت جامعه ما وارد کرد. افغانستان تاریخ پر فراز و نشیبی دارد و در طول تاریخ توانسته است موجودیت سیاسی خود را و موقعیت جغرافیایی خود را حفظ کند. این موضوع هیچ وقت به یمن حمایت مشروط و نامشروط خارجی ها نبوده است.

وی با درنظرداشت تصورات مزدورانه در کشور ابراز داشت: هر کس تصورش بر این است که ما با حمایت خارجی ها می توانیم با عزت و سرافرازی زندگی کنیم، تصورش تصوری مزدورانه است. بنابراین حضور آمریکا طی 13 سال گذشته در افغانستان نه تنها کمک کننده حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان واقع نشد بلکه اختلافهای قومی را در افغانستان بیشتر ساخت. قلدرهای قومی و مذهبی را بر مقدرات مملکت افغانستان حاکم ساخت و اعتماد به نفس را روز بروز بین جامعه ما کمتر ساخت.

وی حضور آمریکایی ها در افغانستان را بیهوده دانست و افزود: علاوه بر حضور بیهوده و مضر آمریکایی ها در افغانستان، افرادی در حکومت وجود داشتند و دارند که ضد کشور خود کار می کنند، آنها مزدوران این ابرقدرت هستند. اگر ما دولتمردان وابسته به منافع افغانستان می داشتیم شاید می توانستیم از حضور غرب استفاده مفیدی را طی 13 سال گذشته کنیم. استفاده ای که می توانست به نفع صلح و ثبات و برگشت استقلال سیاسی و خصوصا برگشت مهاجرین به کشور باشد.

فریور عدم حسن نیست خارجی ها را مسجل دانسته حضور آنها را بدون دستاورد مفید در افغانستان دانسته اضافه کرد: خارجی ها و در راس آمریکا هرگز برای افغانستان حسن نیت نداشتند. مبالغ زیادی در افغانستان هزینه کردند اما هیچ دستاوردی در کشور نداشتند.

این استاد دانشگاه در اولویت های کشور را در رشد مالداری و زراعت عنوان کرده افزود: بزرگترین اولویت برای افغانستان بعد از برگشت مهاجرین از کشورهای همسایه توجه به مالداری و زراعت بود. زراعت و مالداری افغانستان را مستقل می کرد و یک تضمین اساسی و پایدار برای سه اصل اساسی افغانستان می بود. این موضوع تمامیت ارضی افغانستان، استقلال سیاسی و حاکمیت ملی افغانستان را تضمین می کرد اما خارجی ها هرگز اجازه ندادند که در افغانستان زارعت و مالداری جان بگیرد چون آنها احساس می کردند که وقتی که ملت افغانستان از این لحاظ تامین شد از نیاز به خارجی ها نجات پیدا می کند. پس آنها هرگز اجازه ندادند که افغانستان از نظر اقتصادی که بخش عمده ی زراعت و مالداری است روی پای خود بایستد و ما را به یک کشور وابسته مبدل ساختند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نظر کاملا بجا و با دقت عام و تام سیاسی و از خداوند میخواهم مردم ما ره قدرت درک همچو نظریات را بدهد ، خرابی همین که اکثر مردم ما ا زحقایق بی خبر اند .
ورنه آزادی میوه بسیار شرین و پرکیف است از استاد معظم که همواره مردم ما ره در جریان حقایق گذاشته اند خیلی ممنویم
پمعمی از محصلین پوهنتون کابل

>>>   تشکر استاد گرامی از دلسوزی شما نسبت به ملت و اسلام

>>>   شاید همه بگویند فریور چرا راست میگوید ، زیرا غیرت ها را باد برده است

>>>   زنده باد فرزند اصیل افغان و مرد آزاده و مومن استاد فریور
شکیلا فرهمند

>>>   عشق شما نسبت به وطن برای مردم ما ثابت هست من خبر دارم که چندین سال در زندان پلچرخی زندانی بودید و شکنجه شدید اما تسلیم کفر نشدید
از شاگردان و دوستداران شما
صفدر شاه از کوته سنگی

>>>   شاید استاد ازدل گرم خود گپ بزند
شهید راه وطن

>>>   ايكاش همهء ملت همين طور وجدان زنده داشته باشند و دربارهء وطن قضاوت وجداني بكنند و منافع كشوررا ازهمي جيزها با ارزش ودر خواهشات عليا ي وطن بدانند بلي هر كاه بخود و بازوي خود اتكا بكنند ازان ملت ميشود جيزي جور كرد واكر هميشه دردامن ديكران خودرا بيندازيم يقينا ازما جيز ساخته نخواهد شد.

>>>   مضر چطو ر نیست امریکا در هر کشور که رفته بازاو کشور را خود را گم کرده است

>>>   درقدم اول گناهی خود ماست

>>>   این یک چیز مسلم است که امریکاه هیچ وقت نمی خواهد که دریک کشوریکه با دستان خالی یک ابر قدریت بزرگ را شکست داد آن کشور را تجهیز نماید چون از خود میترسد افغانستان سرزمین قهرمانان است که درجهان معلوم است پس چی گونه بلوک غرب بخواهد که این کشور را رشد وترقی دهد واز سوی دیگر با یک کشور اسلامی که این نیز مخالفت با نظام غرب است نمی خواهند که یک کشور اسلامی در برابر غرب پابه عرصه تکنالوژی ومدیرنیزه شدن بگذارد که این خود مشکل ساز خواهد بود بله ورود امریکا در کشور های اسلامی وبلخصوص در افغانستان تنها مضر نه بلکه یک نوع مرض ناسور است وامریکا صرف بخاطر برآورده شدن هدف شان در کشور همچو افغانستان که یک وسیله خوبی برای رسیدن در کشور های آسیائی میانه ومنطقه است واردرشده نه بخاطر کمک وتجهیز افغانستان که بنابر فحوای یکی از جنرالان امریکا تقریبا مدت 40 سال پیش از 11 سپتمبر طرح ریزی شده بود که بکدام میکانیزم باید وارد افغانستان شد تابتوانم در کشور های آسیائی ومنطقه تاثیر گذار بود و11 سپتمبر صرف یک بهانه برای داخل شدن بود نه کدام مسله ترورستی دراین مدت سالهای که امریکا دراینجااست مشکلات که در فرایند ملت غیور ما قرار دارد همه وهمه آن دست امریکا ومتحدین شان است اگر طالب آمد دست امریکا بود واگر فعلا هم انتحاری ودیگر مسایل باعث میشود کار خود امریکا است. امریکا ای را فهمیدن که از راه های دیگر نتوانستم که بالای این ملت غیور کامیاب شویم این راه را درپیش گرفتن تا یک ضربه بدی را به پیکر این ملت زده باشد که دست به تسلیمی دهد./ از شاگردان راه آزادی جهاد ومقاومت /
محمدعمر (سیغانی)

>>>   ﺧﺪﻣﺖ ﻫﻤﻮﻃﻨﺎﻧﻢ ﺑﻪ ﻋﺮﺽ ﺑﺮﺳﺎﻧﻢ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺧﻮﺩﻡ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺑﺪﻧﻴﺎ ﺍﻣﺪﻡ ﻗﺒﻠﻪ ﻛﺎﻩ ﻣﻦ ﺷﺨﺼﻲ ﻋﺎﻟﻢ ﻭ ﻣﺮﺩﻣﺪﺍﺭ ﺩﺭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎﻝ ﺑﻮﺩ.ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﺖ ﻧﻜﺬﺷﺖ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭﺍﻥ زمان ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻓﺎﺳﺪ ﺣﻔﻴﻆ ﺍﻟﻪ ﺍﻣﻴﻦ دست ﺑﻪ ﺟﻨﺎﻳﺎﺕ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﻧﻴﻦ زد.ﺍﻳﻨﻮ ﻫﻤﻜﻲ ﺧﻮﺏ ﻣﻴﺪﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﻭﺣﺸﺖ ﺯﻧﺪﻛﻲ ﻣﻴﻜﺮﺩﻥ .ﺍﻣﻴﻦ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺩﻭﻣﻴﻠﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﻛﺎﻓﻴﺴﺖ.ﺩﺭ ﺍﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﺭﺯﻭ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻳﻜﻲ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻇﺎﻟﻢ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺪﻫﺪ.ﺣﻔﻴﻆ ﺍﻟﻪ امين ﺯﻳﺎﺩﺗﺮ ﺑﺮﺟﻤﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻭ ﻓﺎﻣﻴﻞ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻘﺘﻞ ﻣﻴﺮﺳﺎﻧﺪ ﺍﻧﻮﻗﺖ ﺍﻣﺪن ﺷﻮﺭﻭﻱ ﻫﺎ ﺑﺴﻮﺩ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻤﺎﻡ شد

>>>   من حيرانم كه يكي نوشته ملتي كه با دستان خالي روس ابر قدرت را شكست داد! به همين آدم ميگويم كه راكت هاي ستنگر، سكر شصت و دهها نوع سلاح هاي ديگر از كجا شده بود؟ اين موسي فريورك كه چندان علم هم ندارد و چوچه حكمتيار بوده و است بايد بگويد اين راكت ها كي براي شان داده بود و خودش چند تا سكر بالاي كابل فير كرده است؟
حميد از چهار آسيا

>>>   قابل افتخار هسیتد استادگرامی
شایان صدیقی

>>>   استاد گرامی شما مهربان هستید و رول شما در جریان سیاست امروز کاملا رهبری کننده است و باید مردم ما قدر شما را بدانند.
شهریار هراتی

>>>   استاد فریور یگانه تحلیلگر مسلکی و شایسته ایی است که همواره در بیان حق از هیج کسی نترسیده و خداوند انشاالله که از خطر ها حفظ اش کند .
شهلا کریمی فاکولته حقوق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است