زی ها در تاریخ حکمرانی قرنهای قرن
اشخاص برجسته و خواص و آقازادگان ارگ نشین نه تنها همچنان از زبان و نژاد پشتون خود سود می جویند که در مصاحبه علنی با تلویزیون ها در پخش عمومی مردم غیر پشتون را "حرامی" خطاب می کنند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۴    ۱۳۹۳/۹/۲۵ کد خبر: 85721 منبع: پرینت

ریشه یابی نکردن و نپرداختن به اصل مسایل و معضلات بین الافغانی همواره مایه تشدید عمق و دامنه این مشکلات شده است به گونه ای که هم پای بیگانگان به میان کشیده شده و هم به موضوعات و مناسبات بین الافغانی دیگر تسری پیدا کرده است.

واژه افغان یا افغانی جدا از محدودیت آن به قوم پشتون و حالت انحصاری که به پتان ها و اوغان ها برای مالکیت تمام و کمال بر سرزمین افغانستان می دهد؛ یک نوع آمیختگی با آه و فغان دارد که بسیاری همسایگان آن را در راستای جنگ زدگی و عقب ماندگی کشور می دانستند.

حذف پسوند زی از عنوان اشرف غنی رییس جمهور کنونی برخاسته از دولت وحدت ملی برای القاء حس همسان پنداری و هم ذات پنداری بین تمام اقوام و قبایل افغانستانی نه تنها موثر و مثمر ثمر واقع نشد که این روزها شعله خشم علیه پشتون تباری بیشتر زبانه می کشد.

اشخاص برجسته و خواص و آقازادگان ارگ نشین نه تنها همچنان از زبان و نژاد پشتون خود سود می جویند که در مصاحبه علنی با تلویزیون ها در پخش عمومی مردم غیر پشتون را "حرامی" خطاب می کنند و این آغاز جنگ اوغان و غیر اوغان اعم از تاجیک و هزاره و ازبک و غیره است.

افغانستانی که این روزها در قحطی و فقر و فساد و اعتیاد غوطه می خورد و اختلاس ها و فرارهای مالیاتی و استفاده از منسب و مرکب دولتی برای کارهای شخصی و خانوادگی در آن بدیهی شمرده می شود همان افغانستانی است که قرن ها زیر سلطه پادشاهان و روسای جمهور پشتون بوده است.

پسوند زی در افغانستان همواره با نوستالوژی قدرت و حکمرانی و خشونت و سلطه و استکبار عجین شده است. جدا از قتل و کشتار دسته جمعی هزاره ها و جنگ های بین الافغانی از تبارهای مختلف برای مسند نشینی و مرکب رانی، حتی ارگ نیز بوی پشتون گرفته است.

جریانات ضد ارزشی و ضد تبلیغاتی شدید که این روزها فضای آمیخته از تعصب و نژادپرستی و بیگانه ستیزی افغانستان را در بر گرفته است کاملا مغایر با سیاست های خودکفایی و استقلال و ابتکارعمل بین الافغانی است و از طرفی در راستای زمینه چینی حضور بی حد و حصر و بی حساب و کتاب سربازان و سفرای شرقی و غربی در کابل.

مایه تاسف است که قومی با بیشترین زاد و ولد در افغانستان و با تصاحب بیشترین وسعت و مساحت این خاک، خود را به علت زبانی دیگر، ولی و قیم و مالک کشور و مردم دیگر بدانند و هر از گاهی جنجالی براه بیفتد که تمام صحنه های رعب انگیز و ملامت بار جنگ داخلی پیش چشم مردم بیاید.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انگلیسها زمانیکه هندوستان را اشغال نمودند-از ... و اهلی شده ای خود استفاده نمودند و از سران پتان ملتانی هندی لشگر تهییه نموده به خراسان آمدند و وقتی وفاداری سران یا شاهان تحت الحمایه پتانهای هندی خودرا دیدند به آنها افغان یا افگان خطاب نمودند و پتانهای ملتانی هندی را افگان ساختند و کشور خراسان را به کشور افغان یا افگانلند یا کشور سگ وفادار نام ماندند- از همانوقت به بعد افغانیزه شدن شروع شد و یکعده غیر افغانها هم مانند هزاره ازبیک وتاجیک که از فرهنگ بدور مانده اند- نا بخردانه خود را ... خطاب مینمایند و بعضآ افتخار هم مینمایند؟
خراسانی

>>>   کسانیکه افغان یا اوغان نیستند مثلن تاجیک یا هزاره ویا ازبیک وهندو وقزلباش و پشه ای و نورستانی و قرغز ووو اند و خود را افغان میگویند - ازنسل افغان یا از نسل پشتون اند.
کابلی

>>>   سلام عزیزان! شما فکر میکنید تمام اینها که پسوند عجیب و غریب دارند اینها پشتونهاهستند نی اینها بالای نام و قوم پشتونمان تجارت میکنند. اینها خود را به داوود (ع) نسبت میدهند پس شما فکر کنید که داوود(ع) به زبان پشتو گپ میزد نه خیر به زبان عبری.لطفاً به این حدیث دقت کنید.
1444ـ عَنْ أَبِي ذَرٍّ : أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ  يَقُولُ: «لَيْسَ مِنْ رَجُلٍ ادَّعَى لِغَيْرِ أَبِيهِ وَهُوَ يَعْلَمُهُ إِلاَّ كَفَرَ، وَمَنِ ادَّعَى قَوْمًا لَيْسَ لَهُ فِيهِمْ نَسَبٌ، فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ». (بخارى:3508)
ترجمه: ابوذر مي گويد: شنيدم كه نبي اكرم  مي فرمود: «هر مردي كه آگاهانه، خود را به غير از پدرش، نسبت دهد، كفر ورزيده است. و هركس، خود را به قومي نسبت دهد كه از آنها نباشد، جايگاهش را در آتش، آماده سازد».

>>>   افغانستانی هیچ افغان نیست. آنها براستی ... هستند که خودرا افغان نمیگویند...بر آنها که از افغانیت دوری می ورزند. آنها واجب القتل هستن ... بر جاسوس ها و
فروخته شده ها... بر جیره خوارها. وقت تان کم مانده است

>>>   همان گفته فرعون را نقل مینمایم تا مردم نادان افغانستان بدانند که ما همه با هم برادار و برابر هستیم و این دشمنان مردم افغانستان همیشه در تلاش اند تا تفرقه ایجاد نمایند تا باعث بقا ایشان گردد.
با تشکر فراوان

>>>   هیچ مشکلی بین مردم افغانستان وجود ندارد اینها تعداد محدود جاسوسان پاکستانی هستند ما نباید خودرا مصزوف این موضوعات نفاق افگنی بسازیم

>>>   برادر محترم من : افغانستان ما در شرایط حاضر به مثل یک کشتی در طوفان بحر است که هر ان غرق شدن ان متضور است . هرکه درین جغرافیا زندگی میکند از هر قوم و قبیله یی که باشد افغان است ما اعضای یک خانواده هستیم غم وشادی ما در طول تاریخ یکی بوده .و همه در دفاع از منافع ملی سهم بارز داشته ایم که تاریخ ثابت کرده . در طول تاریخ دامن بشتونها کلان بوده و همه یی اقوام را در اغوش گرفته از شرق تا غرب این ملت هیچگاهی در فکر تفوق طلبی نبوده هرگاه به کابینه طاهر خان داود و بعد از او نگاه شود اکثر بست ها کلیدی نزد سایر اقوام بخصوص تاجک ها بوده و بشتون همیشه احترام به این قوم داشته چون دانشمندان زیادی را در دامن خود تربیه نموده . این فرهنگ و این اندیشه که بعضی ها بنام بشتون و بعضی ها بنام تاجک برای تفرقه زیر نام حقوق ملیت های برادر دامن میزنند جای را نمی گیرد هیچکس این ملت را از وحدت ملی شان باز گردانده نمی تواند. چنانجه باکستان در دوران جهاد نتوانست این ملت را بنام قوم ومذهب جداکند هشت گانه و هفت گانه ساخت ولی اخر دید که این ملت یگانه است . تو برادر نوسنده هم در فکر حلالی و حرامی مباش انشالله همه اولاد این وطن حلالی هستند اگر حرامی می بودند حال این وطن فروخته شده بود . تشویش مکن فرزندان اصیل این وطن ازین مرز و بوم دفاع میکنند.امروز صدا از بدخشان تا بولدک یک صداست همان صدای ازادی و صدای افغانی
با احترام

>>>   سخن گنگ فائده ای ندارد ، واضح سازید که چنین شخصی موهن کی بوده و در چه تاریخی با کدام رسانه، بقیه ای اقوام این سر زمین را حرامی خطاب کرده ؟!!

>>>   برا دران عزیز جنجال نمیحوا هد در کشور ما از آنها ...زیاد است که بار ها این طور حرف زدند .
شفق

>>>   معنی کلمه افغان یا ( افگن )یعنی سگ وفادار -حال مربوط همه مردم میشود که میخواهند به این نان تامیده شوند و یا نه.

>>>   من پشتون هستم ولی از کلمه اوغان خوشم نمی اید.
گل پاچا

>>>   ما نباید به کلمه افغان فتخار کنیم چون این کلمه دهشت - ترس وفغان و ناله ومعنی میدهد. اینکه نا خواسته دشمنان افغانستان نام سگ خود را که افگن ( کلمه انگلیسی است) بالای ما مردم گذاشته و ما نا اگاهانه انرا قبول کردم و عده هم به ان افغخار میکنند.!جای تاسف است.

>>>   ولی من برعکس از پشتون بودن و پشتونوالی احساس فخر میکنم ولی از افغان بودن مایه خجلت من میگردد.

>>>   نویسنده محترم!
مقاله و تصویری از کوچیهای خانه بدوش پشتونها که برای مسکون بودن در تمام کشور جایی برای سکونت ندارند، بخودی خود پاسخ ...پر از تعصب شما را میدهد!!! آیا مطابق نوشته شما "بیشترین وسعت و مساحت این خاک" ؟را همینها که خود خانه بدوش اند ، "تصاحب"؟؟ کرده اند؟؟؟ قانون اساسی افغانستان در ماده چهارم با صراحت میگوید:"... ملت افغانستان عبارت است از تمام افرادی که تابعیت افغانستان را دارا باشند. ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجک، هزاره، ازبک، ترکمن، بلوچ، پشه یی، نورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، براهوی و سایر اقوام میباشد.
بر هر فرد از افرادملت افغانستان کلمه افغان اطلاق میشود."
م.م.م

>>>   من تاجک،هزاره، ازبیک، پشتون، قزلباش، ترکمن، پشه یی، بلوچی هستم، من افغان هستم، کسانیکه تابعیت افغانستان را بدست آورده است افغان است، و کسانیکه خود را افغان نمی گویند شاید که افغان نباشند، و اینها مزدوران بیگانه گان هستند
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   من افغان هستم، برا دران عزیز جنجال نمیحوا هد ازنسل افغان یا از نسل پشتون اند.
کابلی

>>>   پشتون ها همه افغان نیستند. برادر ما خوب واضع گفته که افغان یا افگان به معنی سگ وفادار. حال باید بدانیم که صرف افغان سگ وفادار است و پستون هرگز سگ وفادار بوده نمی تواند.ولی افغانستانی هستند.

>>>   .خراسانی به شهروندان وطن مان باید اطلاق شود برا اینک همه مردم را اعم از پشتون ها در بر میگیرد. اين ...خراسانی کدام شخصي است که با نام مستعار مانند بهرام قل دزدانه از حاجي غني احمدزي و پشتون ها تعريف و دفاع ميکند. اگر ذره اي غيرت داشته باشد کلمه دانشگاه را با کلمه پوهنتون عوض نمييکند

>>>   ... وطن وکشوررایکبارنگاه کنید.هرروز درین مرزوبوم خون ریختانده میشود...من ازتبارپشتون نیستم ولی دلم بحال وطن وهموطنان میسوزد. مگرانتحاری هزاره وازبک وپشتون وسایرملیت های هم برادررامیشناسد. بگذاریداین تفرقه اندازی ونفاق رابس است ...بحال این هموطنان بدبخت که 35 سال است طعم تلخ جنگ وبرادرکشی رامیچشند...کشورکه آرام وصلح تآمین شدماهم عقب شماروان شده وازداعیه تان دفاع خواهیم کرد. باتقدیم احترامات
ع ر خ

>>>   جنرال طاقت با این اظهارات تفرقه انداز خود نتنها که دشمن ملیت های شریف غیر پشتون است، بلکه دشمن واقعی ملیت های غیور پشتون است. زیرا باین اظهارات چتل خود همه اقوام غیر پشتون را علیه پشتون ها تحریک میکند.
به اصطلاح: یکنفر ... تمام مجلس را بدبوی میسازد.
به گپ های این نوکر پاکستان اهمیت قایل نشوید.
افغانستان وطن همه ای اقوام غیور این کشور است.

>>>   حیله و نیرنگ نيست
خدعه و فریب نيست
تقلب و جعل نيست
واقعيت و حقيقت است
آشکار و روشن است
که حاکمان پشتون با نامهاى چند همچمى "افغان" , "پتان" و هم "روهیله" سر انجام نام با معنا و مفهوم ناله و فغان خود را قربانى کرد .
افغان یعنی پشتون وپشتون یعنی افغان سوال اينجاست که چرا اوغانان = پشتونها = از دست آوردهاى مغول ها مانند "جرگه" و "خان" استفاده مى کنند. يگان شان در پس و پش نام خود يک يک "خان" دارد. پشتون ها يعنى تقليدکنندگان چنگيز????
گل پاچا جان, دوست گرامى , من کلمه پشتون را بسيار خوش دارم ولی از کلمه نفرت دارم . زنده و جاويد پشتو و پشتون . تا زمانيکه يک پشتون در کشور است, اين وطن از پشتون هم است. طالبان پشتون اند ولى پشتونها طالبان نيست. چيزيکه امروز طالب آزاد شده در پشاور قتل عام انجام داد پشتون کشى وجنايت بشرى انجام داد

>>>   نام آریانا بهترین نام کشور ما بود،

>>>   خلص مطلب که تا پتان های مزدور در این کشور هستند این مردم روی خوشی را نخواهند دید والله اعلم خوب دعا میکنیم که خداوند همگی را هدایت کند و اگر اینها هدایت نمیشوند در غضب خود گرفتار کند

>>>   تمام روز درباره افغانها دشنام ګفته میشود واګر یک جنرال طاقت یک کلمه ... ګفت... به فغان می آئید!!

>>>   متاسفانه تعصبات بی جا نگذاشت اسم کشور عوض شود. اسم افغانستان یک اسم تحقیر آمیز است که وقتی یک نفر از مردمان کشور های دیگر می شنود از آن عقب ماندگی ، بربریت و خشونت به ذهن شان می رسد و وقتی یک نفر از کشورخودمان آن را می شنود حقارت و ... چرا نباید این اسم عوض شود و خراسان کبیر گذاشته نشود که باعث افتخار و یاد آور تمدن کهن مان باشد

>>>   چون جنرال طاقت خودش... است.حساسیت ها را بوجود اورد.

>>>   من از آنهاى که کلمه "افغان" را آنقدر مقدس ساخته باز هم مى پرسم و خواهشمندم به پرشسهاى ايم پاسخ دهند . واژه افغان چه است? واژه "فغان" و "افغان" از کدام زبان آمده است و از نگاه واژه شناسى و ريشه شناسى چه معنى مى دهد . پيشينه اين واژه چه است واژه فغان و افغان } براى کدام مردم استفاده شده است واژه افغانيت چه است? کدام دانشمند اين واژه را از ديدگاه تاريخى و اجتماعى تعريف نمود? تاريخ افغانى چه است? فرهنگ افغانى چه است? فرهنگ پديده هاى زير را در برمى گيرد زبان افغانى چه است? ادبيات افغانى چه است? موسيقى افغانى چه است? آلات موسيقى افغانى چه ها اند?
هنر هاى افغانى چه ها اند? آثارباستانى افغانى چه ها اند? ديان باستانى افغانى چه ها اند? شاهان باستانى افغانى کى ها اند? زبانهاى باستانى افغانى چه ها اند? جشنهاى باستانى افغانى چه ها اند? رقصهاى افغانى چه ها اند? ادبا و دانشمندان افغانى کى ها اند? سرودهاى افغانى چه ها اند?بازى هاى افغانى چه ها اند? غذاهاى افغانى چه ها اند? اسطوره هاى افغانى کدامها اند آيا رستم و زال و بهمن و آذر نوش و نوبهار و سوبهار و شاه بهار افغان بودند? آيا ارديشير با پگان افغان بودند! اسپنديار و نوش آذر و لهراشيب و گشتاسپ رودابه کابلى و توارن دخت سمنگانى مادر سهراب افغانى بودند آيا گاهتاه ها سروده هاى ژند اويستا با بر افراشتن درفش گلگون ژند اش و در نوش آذر و نوبهار بلخ اش افغانى بودند? نقاشى و منياتورى چه ها اند? بطور نمونه اگر کسى بپر سد که غذاهاى افغانى چه ها اند جواب داده مى شود آش و آشک ومنتو!!!! عجب و عجيب و غريب!!!.افغان و يا پشتون که از نظر عدم فرهنگ کشاورزى ويا داشتن مالدارى وکوچى و شکار و شيوه جمع آورى ميوه هاى درختان و شکار حيوانات گوشت خور بودند به مردمان کشاورزى شهر نشين فارسى زبان وتوران و...باستان "خمير خور" مى گفتند. اگر کسى بپر سد رقصهاى افغانى چه ها اند? جواب "اتن" مولى است. راستى که همين رقص جنگى بومى از خود افغان نيست بلکه از خدا جنگ "اتنا" است که از آتن به هند و از انجا پتانها آنرا به قبايل خود آوردند. همين دولى و يا تخت روان را هم دزدى کردند! همچنان در هر پرسش گونه نمونه سامانه هاى موسيقى افغانى چه ها اند? پاسخ مى دهند: رباب و چنگ و دف و نى وکرنا و سرنا و شاه نى و اقسام گوناگون سازه هاى چرمى و تارى چوبى کمانى دستگاهاى موسيقى هندوايرانى و تورانى. کليه اين سامانه ها ى موسيقى در آثار بزرگان ادبيات فارسى و تورانى و هندى که بسيارى آنها شاعران پارسي و تورانى گو: مانند حضرت حسن دهلوى وحضرت ناسرخسرو...يکى از انگيزه هاى قربانى کلمه افغان و بخشيدن آن به غير افـغان و يا ناافغان و فورمول بندى و يا معادله سازى الجبرى " ( افغان = پشتون، تاجک، هزاره، ازبک، ترکمن، بلوچ، پشه یی، نورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، براهوی و سایر اقوام) جبران عقده ژرف انگيز و حس عميق فقر و تحقير فرهنگى حاکمان افغان بوده باشد. کمبودى فرهنگى را با قدرت دولتى جبران مى کنند .نگاه کنيد که افغان چه چالاک و زيرک است. پس فرهنگ حاکمان افغان چيست? با يک سخن کوتاه : ندارند چگونگى شان دزدى و تقلب ,جعلکارى دروغ گوهى پى در پى و پى در پى تغير نامهاى شهرها به پشتو تخريب فرهنگ و آثار فرهنگ با ستانى نازى ها کتاب سوزى - حاکمان افغان "کتاب اوى" اين شيونيستا کتابها را به رود هيرمند انداختند.

>>>   لطفا اوضاع را از این بدتر نسازید. چه فایده دارد به هر حال حکومت افغانستان توسط چند خود فروش اداره میشه. ما باید مسایل داخلی را خودمان حل نماییم و ربطی به بیگانگان ندارد لطفا توجه فرمایید. ما افغانها باید در این شرایط همکاری کنیم. و با بیگانگان بجنگیم.
والسلام حبیب الله یوسفزی

>>>   مردم با هم نزدیک میشود اما ما به حیله انگلیس : تقسیم کن حکومت کن

>>>   افغانستان واژه اى بود كه انگليس ... بر روى سرزمين خراسان گذاشت تا مردم خراسان را به جان هم بيندازد و به راحتى به أهداف خود بپردازد در طول تاريخ به اين خطه از دنيا خراسان گفته مى شده واقعا كه انگليس ... است

>>>   خوب اگر بنا به گفته شما ... هم باشیم به همه ما اطلاق میشود،اعم از پشتون، تاجیک ،هزاره ، ازبک و غیره.خود دانید

>>>   شما فرهنگ ، تحمل و بردباری پشتون های عزیز را ببینید که با متانت و موادب نظرمیدهند و هیچ یک به کدام قوم یا زبان توهین نمی کنند ، اینرا گویند انسانیت ، آیا کسی که باهمه چیز در جنگ است و فقط همیشه صفت خودرا میکنند و دات خودرا برتر ازهمه میدانند فاشیست نیستند و بی فرهنگ و فرومایه نسیتند مانند .....که خودتا در نظریا این جاهلان ببینید که با چه پرروی به قوم پشتون که چه خطاب نه کرده اند.احمدشاه بابا ابدالی یک شخصیت بزرگ بود که اگر تعصب میداشت نام کشور پشتونستان میگذاشت ولی افغان گذاشت چون بر علاوه پشتون قوم های متعدد در این کشور زندگی داشتند. هیچ و مطلق خوب و مطلق بد نیست این افراد هستند که زهر تعصب کورشان میکند و به اقوام توهین میکنند اینها از هیچ و نمایندگی کرده نمیتوانند.
کابلی

>>>   افغانها حکومت هاوکشور ګشاهان خوبی داشتند اما با وجود تبارز استعمار هیچ کشوری سلامت خود را حفظ کرده نتوانست. بد ترین مردم وحکومت را حالا افغانستان دارد؛ زیرا جیره خواری را پیشه خود کرد و دین وکلچر خودرا به ثمن قلیل میفروشند.

>>>   در بساط نکته دانان خود فروشی شرط نیست
یا سخن دانسته گوی ای مرد دانا یا خموش
بهتر است بجای این گونه پرسشهای نژادپرستانه و تبعیض آمیز تان، زبان مادری تان را بهتر بیاموزید و املا و انشای تان را اصلاح کنید و حد اقل یک بار نوشته تان را بخوانید و فکر کنید که چی مینویسید. از نظر دینی انسانها ها همه اولاد آدم (ع) و بی بی حوا (رح) اند و از نظر علم امروزی همچنان تمام انسانهای امروزی اسلاف مشترک دارند. تحقیقات جنتیکی دانشگاه آکسفورد لندن نشان داد که خواص جنتیکی تمام اقوام افغانستان بیش از 87 فیصد شباهت دارند. در اکثر خانواده ها در اکثر ولایات کشور از آمیزش و خویشاوندی ها بین اقوام مختلف افغانستان بین هم دیده میشود که اصلآ نسبت اطفال شان به یک ملیت و یا قوم ناممکن بنظر میرسد. در حالیکه همه انسانها اسلاف مشترک دارند پس قوم، ملیت، زبان، فرهنگ، رسم و رواج ها، تغییرات نژادی، رنگ پوست و ... چگونه بوجود می آید؟؟؟ با کوچ کردن یک بخش از انسانها از یک مکان به مکان دیگری و دور ماندن شان از یکدیگر برای یک مدت زمانی طولانی (دهها، صدها و هزارها سال)، تاثیرات اقلیمی و جغرافیایی، آمیزش شان با انسانهای دیگر و ... این همه تغییرات و شباهت ها به وجود میاید. بعضی رسم و رواج ها حفظ میشود و بعضی فراموش و بعضی هم از اقوام دیگر به آن اضافه میشود. طور مثال سکندر و یونانی ها، اعراب و ... با اشغال ایران بسیاری رسم و رواج ها، سامان و آلات موسیقی، طرز ساختن بناها، دین و مذهب، غذا ها و ... خود را به ایران آوردند و بسیاری چیزهای دیگری را هم از مردم ایران آموختند و با خود به کشورهای خود بردند، با ایرانیها ازدواج و آمیزش کردند و تغییراتی زیادی را در ایران و کشورهای خود به بار آوردند...به این معنی که علم، تخنیک، فرهنگ و ... زاده و نتیجه زحمات یک قوم، ملیت و یا کشور نیست بلکه سرمایه تلاشها و تجربیات تمام انسانهاست که هر کدام سهم اندکی در آن داشته اند. خصوصآ در زمان امروزی که با تکامل و اختراع وسایل ترانسپورتی و کاهش فاصله های مکانی و زمانی ارتباط انسانها بی اندازه آسان و راحت شده است. دیگران بحث و تلاش دارند که چگونه به سیاره مریخ بروند و در آنجا امکانات زندگی انسانها را فراهم کنند چگونه در برابر مریضی ها مهلک مثل ایدز، ایبولا و ... و فقر و گرسنگی مبارزه کنند و ما یک روز بر سر ریشه موضوع فارسی و پشتو دعوا داریم روز دیگر بحث ما روی افغان و افغانستانی است. امروز ما آله دست خارجی ها و همسایه های خود شده ایم پاکستانی های شیاد به پشتونها میگویند که پشتونها اکثریت اند پس چرا اقلیت های دیگر در افغانستان حکومت کنند و همسایه دیگر ما به ما میگوید که پشتونها چرا همیشه در قدرت باشند چرا ما قدرت نداشته باشیم و به این گونه سیاست انگلیس را که همان تفرقه بیانداز و حکومت کن در افغانستان پیاده کرده اند. نجات ما فقط در اتفاق و اتحاد، احترام به حقوق همدیگر، اصلاح کشور با همکاری متقابل و بحث منطقی و مصلحت آمیز است نه در تفرقه اندازی، قومپرستی و یاوه گویی!
علی احمد بامیانی

>>>   ما همه افغان استیم بس است دیگر این گپ ها به وطن خود خدمت کنید مردم دنیا به کجا رسیدند و ما در چی حالت هستیم همه این بدبختی ها ار دست خود ما است.

>>>   باقومیت نباید کسی رامتهم کنیم .هرکس تعصب قومی نمود بااسناد ومدارک اورامتهم نماییم وباید مجازات شودچه دراداره حکومت وچه شهروندان عادی دراجتماع.جرم عمل شخصی است نه قومی وزبانی وسمتی .
شیوا.کاندیدااحتمالی بلخ

>>>   برادر محترم علی احمد بامیانی،
از نظر تان لذت بردم، ولی افسوس که پیش کله های ... یاسین خواندن است.

>>>   هو الله
دوستان عزیز هم وطنان نهایت آسیب پزیز در سه دهه اخیر در رویدار های سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، نظامی ، .......
به نظر بنده اشخاص مزدور واجیر های فروخته شده است که می خواهند تا اقوام افغانستان را با نیرنک های جاسوسی خویش به جان هم بیندازند آب را خت نمایند وماهی بیگیرند . در حال که همین چینین نیست شما بیبیند که آقای کرزی یک پشتون بوده ولی شخصیت ملی عملا دیدیم که تمام اقوام را برادر وار در نظر گرفت واگر ما اغماض نمایم تاریخ همین قضاوت را می کند. همین نکته من این معنی را دارد که تمام پشتون ها همین طور نیست شما باور نمایند که انسان های حمق وخود فروخته در همه اقوام است . رانجاد همین است که این اشخاص را شناسایی نمایم وبه تمام ملت خود هویت منفور آن را معرفی نمایم . بناآ تاریخ نشان می دهد که کی چه کرد وچی می کند . مثل وزیر معارف فارق وردک در وزارت معارف تمامی ریاست ها را برای اقوام خود از یک ولایت ویک منطقه مقرر نموده است یعنی این انسان آنقد ر ذیف ونا توان است که لایحه تنایی چون عرق ملی در وجودش دیده نمی شود . یا سایر اقوام دیگر آقای محقق از اقوام هزازه های که غیر هزاره دیگر کس را نمی شناست این عصر که جهان یک دهگده است . این ضعف ونا توانی همین اشخاص را نشان می دهد . که عمل شان خلاف موازین قانون کشور ، وقانون اسلامی ، ودولت داری است . وبه همین اشخاص متعصب و متعجر هیچ وطن و مردم وملت جور نه خواهد شد . یعنی یک چهار روز با یک تاریخ سیا ه خواهند رفت . در حال که همین وطن اشخاص نهایت بزرگ ملی ، موجود است . اگر شک دارید تاریخ بیانگر آن است. واشخاص که می خواهند در رسی زمام امور و قلب ملت افغا نستان قرار داشته باشند ، باید مطابق احکام قرآن کریم ، از تعصب ، سمت کرایی ، کروکرایی ، حزب کرایی ، وخلاصه سمت ونژاد کرایی بپرهیزند
در غیر این صورت نه کار دین ، دنیا ، ونه آخرت وتاریخ آن درست نه خواهد بود.
دیگران رفتن در سوی قمر ،
ما زجنجال وجحالت در به در،
تا نیاید بین ملت پخت گی ،
می گشیم این رنجها در زندگی ،
یک سخن گفتم اینجاه مختثر ،
درک سازد مردم روشن نگر ،
وسلام ( ن )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است